Разпореждане по дело №6/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 януари 2021 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20217210700006
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е  № 29

гр.Силистра, 15.01.2021г.

 

        Административният съд гр.Силистра,в закрито заседание на петнадесети януари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:съдия Маргарита Славова,при секретаря Виолина Рамова,разгледа постъпилото адм.дело №6 по описа на съда за 2021г. и установи, че жалбата, макар и подадена съгласно правилото от чл.152 ал.1 АПК, е постъпила в АС неокомплектована с пълната административна преписка, а само с преценените за релевантни към нейния предмет такива.Отделно от това, сезирането е нередовно,тъй като не е внесена дължимата държавна такса в размера от чл.27 ал.6 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/,както и не е уточнен предметът на съдебния контрол, което налага, при условията на чл.158 ал.1 АПК, да бъдат дадени указания на страните в следния порядък:

 

            Производството е образувано по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр.Силистра,представлявано от управителя инж.В.Б.,подадена чрез представител по пълномощие адв.К.К. ***, срещу Решение от 22.12.2020г. на Главен директор на Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ (ОПОС) в Министерството на околната среда и водите и Ръководител на Управляващия орган /УО/ на ОПОС 2014-2020г., с което е определена финансова корекция в размер на 10% от стойността на засегнатите от нарушенията допустими разходи, представляващи средства от ЕСИФ, съгласно Договор №00513-2020-00 09/02.11.20г. с изпълнител ДЗЗД“Евро Инженеринг-2020“,в размер на 7 431 089.44 лева без ДДС.

С оспорения акт са релевирани три самостоятелни нарушения с финансово влияние, две от които съставляващи нередности съответно по т.11 б. “б“ и третото - по т.9.3 от Приложение №1 към чл.2 ал.1 на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ /Обн.ДВ,бр.27/17г.,посл.изм.ДВ,бр.19/20г./-занапред само Наредбата и,в съгласие с чл.7 от същата,е определена обща корекция в размер на 10% от засегнатите допустими разходи от сключения договор с изпълнител след процедирана обществена поръчка за изпълнение на проект: BG16M1OP002-1.016-0005-C01 „Изграждане на ВиК инфраструктура за обособената територия на „ВиК“ООД Силистра“.

С жалбата се оспорват четири отделни нарушения (освен горните три) още и за неправомерно отстраняване на участник в състезателната процедура - нарушение на чл.107 т.1 и т.2 б.“а“от Закона за обществените поръчки (ЗОП), вр. с чл.56 ал.2 ППЗОП, квалифицирано като нередност по т.14 от Приложение №1 към чл.2 ал.1 от Наредбата.Такова нарушение действително е било възведено в производството по чл.73 ал.1-ал.2 ЗУСЕСИФ, но видно от оспорения краен акт е, че ответният орган е възприел възраженията на жалбоподателя и е оттеглил констатацията си по т.4 от Писмо изх.№1-016-0005-2-779/19.11.20г. по чл.73 ал.2 ЗУСЕСИФ (стр. 20 от процесното Решение; л.53 от делото). 

Последното налага да бъде указано на жалбоподателя, че следва да уточни предмета на оспорване, вкл. по т.4, II от жалбата „По отношение на законосъобразността на Решение от 22.12.2020г. за налагане на финансова корекция“. Поддържа се нищожност на същото поради липса на материална компетентност на неговия издател и, в условията на алтернативност - унищожаемост поради наличие на отменителните основания от чл.146 т.2, т.4 и т.5 АПК.Излагайки фактическите си възражения и съответните правни аргументи на л.15-л.18 от жалбата, оспорващото дружество настоява, че няма нарушение на чл.107 т.2 б.“а“ ЗОП, до какъвто извод е стигнал и ответният орган с процесното Решение, чиито диспозитив, макар и не-прецизен,не включва финансова неустойка за нередност по т.14 от Приложение №1 към чл.2 ал.1 от Наредбата,предвиждаща единствен възможен показател на корекцията от 25%.

Жалбата, с която е сезиран настоящият съд почти буквално възпроизвежда Възражението на оспорващото дружество с изх.№2498/01.12.2020г.(л.55-л.72 от делото), независимо че е насочена срещу Решението по чл.73 ал.3 ЗУСЕСИФ, което налага посоченото по-горе уточнение на предмета на оспорване.

Освен това,съгласно чл.27 ал.6 ЗУСЕСИФ, за съдебното производство следва да бъде внесена и дължимата пропорционална такса в размер на 0.8% от материалния интерес,който съгласно оспореното Решение възлиза на 7 431 089.44 лева без ДДС, но не повече от 1700 лева, според нормативната регламентация. Следователно, жалбоподателят следва да внесе сумата от 1 700.00 лева, което е въпрос на редовността на сезирането на съда и процесуална предпоставка за неговото движение. Последно посочената нередовност,при условията на чл.158 ал.1 АПК, следва да бъде отстранена, в 7-дневен срок от получаване на настоящото разпореждане.

Настоящият състав намира за необходимо, въпреки нередовно образуваното производство,още на този негов етап, да се изпрати препис от настоящото разпореждане на ответния орган - Ръководител на УО на ОПОС 2014/20г. при МОСВ с указания, че следва в 7-дневен срок от получаване на съобщението, да представи по делото допълнително документите, съдържащи се в пълната административна преписка по издаване на оспореното Решение от 22.12.20г., включително:

- документацията за обществената поръчка, императивно съдържаща, съгласно чл.31 ал.1 т.3 ЗОП, процесната по делото Методика за определяне на комплексната оценка на офертите, без която не може да бъде проверена законосъобразността на първото релевирано в процеса нарушение на чл.70 ал.5 изр.“посл.“ и ал.7 т.2, т.3 б.“б“ ЗОП, във връзка с чл.33 ал.1 ППЗОП и с чл.2 ал.2 ЗОП;

- заповедта, с която е назначена комисията по чл.103 ЗОП и декларациите по чл.51 ал.8 ППЗОП, депозирани от нейните членове;

- кога и с какъв акт е открита процедурата по директно предоставяне на процесната по делото БФП (Глава 3, Раздел III ЗУСЕСИФ), в хода на която, съгласно чл.45 ал.2 ЗУСЕСИФ, е сключен приложения Административен договор№Д-34-66 /21.08.2019г. (л.246-л.256 и две приложения), което има значение за преценка действието на правните норми по време, предвид измененията в Наредбата за посочване на нередности, с ПМС №35/04.03.2020г., обн.ДВ,бр.19/06.03.20г.,съгласно §8 от ПР към ПМС №35/04.03.2020г.

 

Съдът дължи произнасяне при условията на чл.168, на всички основания по чл.146 АПК, което сочи на засиленото служебно начало в административното правосъдие, доразвиващо базовия принцип от чл.9 АПК.Последното налага установяване в съдебния процес на всички правнозначими факти и обстоятелства, независимо от посочените основания в жалбата.

Воден от тези съображения и на основание чл.158 ал.1 АПК, съдът

 

 Р А З П О Р Е Д И :

 

           Оставя без движение жалбата на „Водоснабдяване и канализация“ООД гр.Силистра, представлявано от управителя инж. В.Б., срещу Решение от 22.12.2020г. на Главния директор на ГД“Оперативна програма „Околна среда“ в МОСВ, действащ като Ръководител на УО на ОПОС 2014-2020г.,като УКАЗВА на жалбоподателя,че следва в 7-дневен срок от получаване на настоящото разпореждане да представи по делото:

   1. Платежен документ за внесена по сметка на АС гр.Силистра държавна такса за съдебното производство в размер на 1 700.00 /Хиляда и седемстотин/ лева;

2.     Да уточни предмета на оспорване (в алтернативно предявения сегмент - за незаконосъобразност, извън твърдяната нищожност, на оспорения акт), с писмена молба, като изрично посочи атакува ли се нарушението по т.4 (на чл.107 т.1 и т.2 б. “а“ ЗОП, във връзка с чл.56 ал.2 ППЗОП) и какъв е правният интерес от това?

 

         При неизправяне на горните нередовности в определения от съда срок, в хипотезата на чл.158 ал.3 АПК, производството по делото ще бъде прекратено.

 

Да се изпрати препис от настоящото разпореждане на Ръководителя на Управляващия орган на ОПОС 2014-2020г. - Главният директор на ГД„ОПОС“ в МОСВ, чрез упълномощения представител Й.Т.- гл.експерт в отдел „Координация, комуникация и техническа помощ“ в ГД“ОПОС“,съгласно Пълномощно на л.4 от делото, който следва в 7-дневен срок от получаването

Да доокомплектова административната преписка, като представи всички документи (освен депозираните вече по делото),съставляващи пълната преписка по издаване на оспореното Решение от 22.12.2020г.,включително изрично посочените по-горе в разпореждането.

Разпореждането да се връчи на посочения съдебен адрес ***, чрез адв.К.К. ***;

          - както и на Главния директор на ГД„ОПОС“ при Министерство на околната среда и водите, чрез упълномощения гл.експерт г-н Й.К.Т., с посочен адм.адрес: гр.София, ул.“Уилям Гладстон“ № 67 и сл.телефон: 02/940 65 44.

 

 

                                                                           СЪДИЯ: