Решение по дело №2/2020 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 46
Дата: 24 април 2020 г. (в сила от 14 октомври 2020 г.)
Съдия: Марина Трифонова Цветкова
Дело: 20201870200002
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е - 46

 

гр. С., 24.04.2020

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

С. РАЙОНЕН СЪД, втори състав, в открито съдебно заседание проведено на двадесет и пети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИНА ТРИФОНОВА   

при секретар Параскева Георгиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 2/2020 г. по описа на същия съд, за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Г.С.С. *** е обжалвал наказателно постановление /НП/ № 449/20.08.2019 г. на Кмета на община С.,с което на същия е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева на основание чл.57,ал.1,т.2 от Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община С., за извършено нарушение на чл.14,т.10 същата наредба.Счита,че не е извършил нарушението и моли да му бъде отменена наложената глоба.

         В съдебно заседание жалбоподателят Г.С.С. поддържа жалбата.Моли съда да отмени атакуваното наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно.         Административно-наказващият орган –Кметът на община С. се представлява от юрисконсулт К.,която оспорва жалбата.Моли съда да потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

         Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, съобразно доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

         Видно от обжалваното наказателно постановление № 449/20.08.2019 г. на Кмета на община С. на Г.С.С. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева на основание чл.57,ал.1,т.2 от Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община С., за извършено нарушение на чл.14,т.10 същата наредба.В обстоятелствената част на наказателното постановление е отразено ,че на 25.06.2019 год. около 11.00 часа при извършена проверка от служителите на Община С. е констатирано ,че Г.С.С. е изхвърлил битови отпадъци на нерегламентирани места на брега на река Боклуджа/срещу супермаркет „My market”.

Наказателното постановление е издадено въз основа на акт000461/26.06.2019 год. за установяване на административно нарушение от Е.В.В.-гл.специалист „Екология” при Община С..Актът е съставен в присъствието на двама свидетели-Е. Д. Л. и Е. Д. Д., и на нарушителя Г.С.С., който е подписал акта за установяване на административно нарушение и му е предявен, като не е възразил срещу АУАН.Фактическите констатации в АУАН са идентични с отразените в наказателното постановление.В акта и наказателното постановление е налице несъответствие в цифровото изписване на правната квалификация на извършеното нарушение –в акта е посочена разпоредбата на чл.13,ал.7 от Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община С., а в наказателното постановление като нарушена е посочена нормата на чл.14,т.10 от Наредбата.

По делото е представен констативен протокол от 18.06.2019 год., съставен от Е.В.В., в който е отразено ,че при извършена проверка по сигнал на 18.06.2019 год. е констатирано ,че на брега на река Боклуджа срещу супермаркет „My market”.Има изхвърлено голямо количество битови отпадъци ,представляващи употребено стреч фолио от доставка на мебели .Отразено е ,че на фолиото има залепени стикери с името и номера на получателя –Г.С.С..

 По делото е разпитана свидетелката и актосъставител Е.В.В., извършила проверката, показанията на която потвърждават констатациите в АУАН и наказателното постановление.

         При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните изводи от правна страна:

Жалбата срещу наказателното постановление е допустима.Същата е подадена в срок от лице легитимирано да обжалва наказателното постановление. Същото е  издадено от компетентен орган. Разгледана по същество е основателна.

След служебно извършена проверка съдът констатира,че при издаването на обжалваното наказателно постановление са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила-както актът за установяване на административното нарушение,така и наказателното постановление са съставени в противоречие с изискванията на чл.42 ,съотв. на чл.57 от ЗАНН и при неспазване на правилата за установяване на административното нарушение и налагане на наказанието ,установени в раздел ІІ-ІV от ЗАНН.

При съставянето на акта и издаденото въз основа на него наказателно постановление са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила на чл. 42. 4 и т.5 и чл. 57, ал.1 т.5 и т. 6 от ЗАНН. Съгласно посочените разпоредби на закона актът и наказателното постановление трябва да съдържат описание на нарушението, което е установено, както и обстоятелствата, при които е извършено,законните разпоредби, които са нарушени.Пълното, ясно и точно описание на всички елементи от състава на административното нарушение и обстоятелствата, при които то е извършено и посочването на законовите разпоредби, които са нарушени, дава възможност на лицето, сочено като нарушител, да разбере какво нарушение се твърди, че е извършило и съответно за какво нарушение е наказано, за да упражни правото си на защита и има своята значимост за законосъобразността на акта и издаденото, въз основа на него наказателното постановление. В този смисъл е необходимо да е налице правно единство между цифровата квалификация на нарушението, посочена в акта, и тази, отразена в НП,както и единство между словесното описание на нарушението в АУАН и НП и посочения като нарушен закон.

Правната квалификация на нарушението с оглед дефиницията на чл. 6 ЗАНН представлява съвкупност от диспозитив на правна норма, определяща в какво се изразява деянието, което нарушава установения ред, и санкционна такава, регламентираща наказуемостта му.Налице е несъответствие в цифровата квалификация на нарушението в АУАН и НП.В АУАН като нарушена е посочена разпоредбата на чл.13,ал.7 от Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община С. ,която съм момента на извършване на деянието 25.06.2019 год. е отменена.С решение № 1998 по Протокол № 56/23.05.2019 год. на Общински съвет С. е отменена Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община С., приета с Решение № 227 по Протокол №10/27.05.2004 год.В НП е посочена действащата към момента на извършване на деянието разпоредба на чл.14,т.10 от Наредбата № 1 на Община С. ,, съгласно която на територията на община С. се забранява изхвърлянето на всякакъв вид отпадъци на нерегламентирани места.

В случая е неприложима разпоредбата на чл.53, ал.2 ЗАНН, съгласно която наказателното постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, щом е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина.Допуснатото от актосъставителя нарушение на процесуалните правила е съществено, тъй като е накърнило правото на защита на жалбоподателя, който е бил лишен от възможността да разбере какво нарушение се поддържа, че е извършил и да се защитава пълноценно по него.

         Воден от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

         ОТМЕНЯ наказателно постановление № 449/20.08.2019 г. на Кмета на община С. ,с което на Г.С.С. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева на основание чл.57,ал.1,т.2 от Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община С., за извършено нарушение на чл.14,т.10 същата наредба.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- С. област в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните .

 

                                                                                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: