Р Е
Ш Е Н И Е
№ 44/22.2.2018г. гр.Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.ЯМБОЛ
на осми февруари 2018 год.
в публично съдебно заседание в
следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДИАНА ПЕТКОВА
ЧЛЕНОВЕ : ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
СТОЯН ВЪЛЧЕВ
Секретар Ст.Гюмлиева
Прокурор Д.Георгиева
като разгледа докладваното от съдия
Д.ПЕТКОВА
адм.д. № 1
по описа на 2018 г.
За да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.185
ал.2 във вр. с чл.186 ал.2 АПК.
Образувано е по протест от ОП-Ямбол против разпоредбата на чл.11 ал.1 т.3 от Правилника за организацията и
дейността на Общински съвет-Елхово,неговите комисии и взаимодействието му с
общинската администрация,в сила от 23.12.2015 год.,приет с Решение №13/3/1 от
Протокол №3/23.12.2015 год. на ОбС-Елхово, изм. с
Решение №251/23/2 от Протокол №23/4.09.2017 год. на ОбС-Елхово. В
протеста се излагат съображения за противоречие на сочената разпоредба с
разпоредби от нормативни актове от по-висока степен и по конкретно с
разпоредбите на чл.21 ал.1 т.6,чл.25,чл.44 ал.1 т.5,чл.29а и чл.52 от ЗМСМА и
чл.7 ал.5,чл.22 ал.3,чл.45 и сл.,чл.122 и сл. и чл.140 от Закона за публичните
финанси.
В с.з. протеста се поддържа
изцяло.Претендират се направените съдебни разноски в размер на 20 лв.
Ответната страна-Общински съвет Елхово редовно
призована не изпраща представител в с.з.и не взема становище по протеста.
Представителят на ОП-Ямбол участващ в
производството на осн.чл.192 АПК взема становище за
основателност на направеното оспорване от ОП-Ямбол.Позовава се на съображенията
изложени в протеста.
В изпълнение на задължението по
чл.188 АПК съдът е съобщил оспорването по реда на чл.181 ал.1 и ал.2 АПК чрез обявление
обнародвано в ДВ бр.5/12.01.2018 год., като копие от това обявление е поставено
и на определеното за това място в съда и е публикувано на Интернет страницата
на ВАС. По делото няма присъединени или встъпили лица по чл.189 ал.2 АПК.
Съдът, след преценка на събраните
по делото доказателства, приема за установено следното:
С Решение № 2/1/2 по Протокол
№1/5.11.2015 год. Общински съвет-Елхово,на осн. чл.21
ал.1 т.1 във вр. с ал.3 ЗМСМА е избрана Временна
комисия за изготвяне на проект за Правилник за организацията и дейността на
общински съвет-Елхово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация /Правилник/.На 20.11.2015 год. на заседание на ВрК е взето решение изготвения проект да се публикува на
електронната страница на Община Елхово,а за следващото заседание да се
подготвят промени в текстовете на чл.9
ал.4,чл.11/1/3,чл.20/1/,чл.34/2/,чл.58,чл.59 и чл.60.На 3.12.2015 год.на
заседание на ВрК е гласувана редакцията на чл.11 ал.1
т.3 “Участва/Председателя на ОбС/ в определянето на
бюджета на Общински съвет-Елхово и упражнява контрол върху разходването му. Решението
е взето с четири гласа „за“ от
присъствалите петима членове. С Докладна записка вх.№47/12.12.2015
год. Председателя на ВрК е предложил ОбС-Елхово да вземе решение за отмяна на действащия
Правилник от 23.11.2011 год. и Приемане на нов.С Покана №3/15.12.2015 год.
Председателя на ОбС-Елхово е свикал на 23.12.2015
год. заседание на ОбС-Елхово, в дневния ред на което
по т.1 е приемане на нов Правилник. С решение №13/3/1 от Протокол №3 от
23.12.2015 год. на заседание на ОбС-Елхово е отменен
действащия Правилник/т.1/ и приет нов/т.2/.На заседанието на ОбС-Елхово са присъствали всички 17 общински съветници.За приемане на новия правилник са гласували “за“-10,“против“-6
и „въздаржал се“-1. Към решението е приложен поименен
списък на общинските съветници участвали в
гласуването.
При така установената фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Протестът на ОП-Ямбол е процесуално
допустим, като подаден от надлежна страна, имаща право и интерес от
оспорването.Предмет на протеста е
разпоредба от подзаконов нормативен акт.По законовото определение на
чл.75 ал.1 АПК,чл.7 ал.1 ЗНА и чл.21
ал.3 от ЗМСМА правилникът,от който е оспорената разпоредба е подзаконов
нормативен административен акт. Съгласно чл.185 ал.2 АПК подзаконовите
нормативни актове могат да бъдат оспорени изцяло или в отделни негови
разпоредби.А съгласно чл.186 ал.2 АПК прокурорът може да подаде протест срещу
акта, като съгласно чл.187 ал.1 АПК упражняването на процесуалното право на
протест не е обвързано с преклузивен срок.
Разгледан по същество протеста на
ОП-Ямбол е основателен.
На първо място настоящия състав намира
,че процесният Правилник е издаден от материално и
териториално компетентен орган,с нормотворчески
правомощия-чл.21 ал.3 ЗМСМА
При това положение и с оглед
основанията на подадения протест,съдът следва да извърши съдебен контрол за
законосъобразност на оспорената разпоредба от Правилника, който контрол се
състои в проверка на съответствието й с текстове от акт от по-висока степен-закон
или Конституция в рамките на регулираните обществени отношения.Нормата на чл.15
ал.1 ЗНА изисква всеки нормативен акт включително и разпоредбата да
съответства на нормативен акт от
по-висока степен.
Съгласно оспорената разпоредба на чл.11 ал.1 т.3
Председателят на Общински съвет-Елхово освен правомощията си по чл.25 от ЗМСМА
има право да „Участва в определянето на бюджета на Общински съвет-Елхово и
упражнява контрол върху разходването му“. Съдът преценява така формулираната
разпоредба за незаконосъобразна.Съгласно чл.7 от ЗНА, правилникът е нормативен
акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията
на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност.Следователно
с правилник не може да се доразвива закон или да се предвиждат правомощия на
административни органи,с каквито последните по закон не разполагат.В случая с
разпоредбата на чл.11 ал.1 т.3 от Правилника се предоставят правомощия извън тези посочени в чл.25 ЗМСМА.Последните са
императивно и изчерпателно изброени и разширяването на тези правомощия при
липса на законова делегация е незаконосъобразно поради противоречие с
разпоредба на нормативен акт от по-висока степен-закон. От друга страна
приемането, разходването и контрола свързани с бюджета на общините са детайлно
регламентирани в ЗМСМА и Закона за публичните финанси/ЗПФ/.Съгласно чл.21 ал.1
т.6 от ЗМСМА общинският съвет приема и изменя годишния бюджет на общината ,осъществява
контрол и приема отчета за изпълнението му.Т.е.приемането и контрола се
осъществява от общинския съвет ,а не от неговия председател.От друга страна от
разпоредбите на чл.44 ал.1 т.5 ЗМСМА,чл.7 ал.5,чл.22 ал.3,чл.122 и сл. и чл.140
ЗПФ следва извода че разпоредител с общинския бюджет е кмета на общината.Той
отговаря за разходване на средствата ,постъпили както от републиканския
бюджет,така и от собствените приходи на общината.В нито един от посочените
законови текстове не фигурира председателя на общинския съвет по отношение
съставянето,внасянето,съдържанието,приемането, изпълнението и контрола върху
общински бюджет.Само в чл.140 ал.4 ЗПФ му е предоставено правомощие да организира
публичното обсъждане на отчета по ал.1, т.е годишния отчет на кмета по
изпълнението на бюджета.
С оглед на изложеното, разпоредбата на
чл.11 ал.1 т.3 от Правилника е незаконосъобразна, поради противоречие с материалноправни разпоредби от по-висш порядък.Това
съставлява отменително
основание по чл.146 т.4 АПК.
Пред вид изхода на спора и изричната
претенция на оспорващата страна, както и на осн.чл.143
ал.1 АПК в полза на ОП-Ямбол следва да се присъдят разноски в размер на 20 лв. съставляващи
такса за обнародване в ДВ.
Водим от горното,съдът
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ като незаконосъобразна
разпоредбата на чл.11 ал.1 т.3 от Правилника за организацията и дейността на
Общински съвет-Елхово,неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация ,приет с Решение №13/3/1 от Протокол №3/23.12.2015 год. на ОбС-Елхово, изм.с решение №251/23/2 от Протокол
№23/4.09.2017 год. на Общински съвет Елхово
ОСЪЖДА Общински съвет- Елхово да заплати
на Окръжна прокуратура-Ямбол разноски в размер на 20/двадесет/
лева,съставляващи заплатена такса за обнародване в ДВ.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл.138 АПК.
Решението съгласно чл.194 АПК да се
обнародва по начина по който е бил обнародван акта.
ПРЕДЗСЕДАТЕЛ:/п/не се чете ЧЛЕНОВЕ: 1./п/не се чете 2./п/не се чете