Разпореждане по дело №329/2019 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 януари 2020 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20197210700329
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РАЗПОРЕЖДАНЕ   29

   гр.Силистра, 10.01.2020 г.

 

          Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание на десети януари през две хиляди и двадесета година, в състав:съдия-докладчик Маргарита Славова, при секретаря Стефка Димитрова, разгледа постъпилото адм.д. № 329 по описа на съда за 2019 г. и прие, че протеста, с който е сезиран е редовен, поради което следва да бъдат извършени действията по чл.188 и чл.189 АПК.

 

            Постъпил е протест от прокурор в Окръжна прокуратура гр.Силистра срещу Наредба за стопанисване, управление и разпореждане с общински поземлен фонд на Община Тутракан, приета с Решение №553 по Протокол №45/25.03.10г. от заседание на Общинския съвет гр.Тутракан, изменяна и допълвана, посл. с Решение № 372/01.08.2013 г., публикувана на официалния сайт на Община гр.Тутракан. Релевираният нормативен акт е оспорен в цялост, с доводи за допуснати особено съществени нарушения на административнопроизводствените правила, изразили се в пълно пренебрегване на законовия регламент от чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ в приложимата му редакция към ДВ, бр.46/2007 г., тъй като липсват доказателства за публикуване на проекта на интернет страницата на Общината, респ. изпращане на проекта за процесната Наредба, заедно с мотивите, на заинтересованите обществени организации и ведомства, които да организират неговото обсъждане и да дадат мотивирано становище. Отделно от това, протестиращият прокурор счита, че от изложените мотиви в Докладната записка /без посочен вх.№ и дата на Общ.С-Тутракан/, внесена от Кмета на общината, не стават ясни нито конкретните цели, които се преследват с нормативния акт, нито причините, довели до неговото приемане, а още по-малко очакваните резултати от прилагането му. Маркирано е изречението: “Във връзка с ефективното стопанисване и ползване на земеделските земи от ОПФ предлагам…“ Ето защо твърди, че същите не отговарят на изискванията за съблюдаване принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност на административните актове, вкл. нормативните от процесната категория. Така въведените доводи, вносителят на протеста намира за достатъчни за отмяна на атакуваната Наредба, съгласно чл.146 т.3 АПК, в какъвто смисъл е и заявеното искане с оспорването. Претендира съдебни разноски.

          В хипотезата на чл.185 ал.2 пр.1 АПК, прокурорът е атакувал изцяло общинската Наредба, като предметът на съдебния контрол е детерминиран от протеста и засяга законосъобразността на нормативния акт в пълнота. Оспорването не е осъществено съобразно правилото на чл.152 ал.1 АПК, но с разпореждане на съда е изискана пълната административна преписка по приемане на наредбата от Общинския съвет Тутракан, копие от която е представено. По същия процесуален ред, в хода на административно дело № 86/2019 г. на АС-Силистра, е била проверена законосъобразността на оспорена конкретна разпоредба от същата Наредба, а именно - на чл.4 ал.3 т.3, която е отменена от съда като материално незаконосъобразни. В съдебното производство, обаче, е била изискана пълната преписка по приемане на оспорения текст, видно от която е, че липсват доказателства за публикуване на проекта за Наредбата, ведно с мотивите и, съответно за проведено обсъждане и/или постъпили предложения, възражения, становища от заинтересованите лица. Единствените мотиви, свързани с предложението за приемане на значимата местна Наредба за стопанисване, управление и разпореждане с общинския поземлен фонд на Община Тутракан, са тези от Докладната записка на Кмета на общината, които не съдържат минималното задължително съдържание от чл.28 ал.2 ЗНА. В хода на настоящото дело отново са изискани доказателства за горните обстоятелства и, такива не са представени, като до даване на ход по съществото на делото, още веднъж ответният орган на местното самоуправление разполага с възможност да ги представи, ако е била изпълнена нормативната процедура.

         На основание чл.188, във връзка с чл.181 ал.1 и ал.2 АПК на оспорващия орган е указано и в определения 3-дневен срок, същият е представил документ, удостоверяващ внесена такса в размер на 20 лева по сметка на Народното събрание на РБ, за обнародване в „Държавен вестник” на съобщението по чл.181 ал.1 АПК.

        Доколкото предмет на настоящия съдебен контрол е подзаконов нормативен административен акт на орган на местното самоуправление в Община гр.Тутракан, а оспорващият прокурор е с нормативни правомощия да упражнява общ надзор за законност по отношение на всички категории актове, включително по чл.186 ал.2 АПК, на основание чл.170 ал.1 АПК, следва да бъдат дадени указания на ответника по протеста и на Община гр.Тутракан, като заинтересована страна, че носят доказателствената тежест за установяване наличието на условията за приемане на оспорената Наредба, както и че са спазени изискванията на чл.77 и чл.80 АПК,във връзка със Закона за нормативните актове. Настоящият състав повторно УКАЗВА на ответния Общински съвет Тутракан, че следва да представи доказателства за предварителното оповестяване на проекта за наредба и съпътстващите го мотиви, независимо от изричното записване в документа на л.10-л.11 от делото с вх.№10/ 08.01.2020 г., че не разполага с такива доказателства.

Съдът на основание чл.182 и чл.196,във вр.с чл.154 ал.1 АПК конституира  страните по делото:

Подател на протест: Прокурор при Окръжна прокуратура гр.Силистра, с административен адрес: гр.Силистра, ул.”Илия Блъсков” №7;

Ответник: Общински съвет град Тутракан с адрес: гр.Тутракан, ул.”Трансмариска” №20, чрез неговия председател;

Заинтересована страна: Община гр.Тутракан;с административен адрес:гр.Тутракан, ул.”Трансмариска” №31,представлявана от Кмета на общината.

            По аргумент от чл.192 АПК в съдебното производство следва да участва прокурор от Окръжна прокуратура гр.Силистра, но по силата на това, че основна оспорваща страна е именно такъв орган на съдебната власт, не се налага допълнително конституиране на прокурор от ОП-Силистра за участие в производството.

         ДА СЕ ОБНАРОДВА в „Държавен вестник” ОБЯВЛЕНИЕ, че Наредба за стопанисване, управление и разпореждане с общинския поземлен фонд на Община Тутракан, приета с Решение №553 по Протокол №45/25.03.2010г. от заседание на Общинския съвет гр.Тутракан, последно изменена с Решение №372/01.08. 2013г., е оспорена от Прокурор в Окръжна прокуратура гр.Силистра изцяло, като по протеста е образувано административно дело № 329 по описа на Административен съд Силистра за 2019 година, насрочено за 11.03.2020г. от 10.30 часа.

        Копие от ОБЯВЛЕНИЕТО да се постави и на определеното за това място в АС-Силистра и да се публикува в Интернет страницата на ВАС.

 След изчерпване на горната процедура, съдът

    ВНАСЯ протеста за разглеждане в открито съдебно заседание на 11.03.2020 г. от 10.30 часа, за която дата да се призоват конституираните страни по делото.

             Да се приложи към настоящото производство приключилото с Решение №63/ 05.06.2019г. адм.дело № 86 по описа на АС гр.Силистра за 2019 година.

 

          Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл. 138 АПК,като ответният орган на местното самоуправление в Община гр.Тутракан и Община-Тутракан, имат право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването /чл.163 ал.2,вр. с чл.196 АПК/.        

 

 

СЪДИЯ: