О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
№ 1672/ 06.07.2023 г., град
Бургас
Административен съд – гр. Бургас, XXIV-ти състав, на шести юли през
две хиляди двадесет и трета година, в закрито заседание в следния състав:
Съдия: Нели Стоянова
като разгледа адм.дело № 958 по описа за 2023 г., за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.
145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на „Мар-Крафт“
ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, бул.“Ботевградско
шосе“ бл.112, вх.Б, ет.1, ап.2 представлявано от М. К. чрез адвокат М.М. и
съдебен адрес ***, против Обяснителна записка с изх. № Н4-МДТ-1070-002/03.05.2023
година на орган по приходите отдел „МДТ“ - Община Несебър, с която е посочен размера
на данък върху недвижимите имоти (ДНИ) и такса битови отпадъци (ТБО) за периода
01.01.2023 г. до 31.12.2023 г.
В жалбата се твърди, че на 30.03.2023 г.
дружеството „Мар-Крафт“ ЕООД е поискало от Община Несебър издаването на Акт за
установяване на задължения по декларация (АУЗД) с вх.№ ДК14012029/29.12.2022 г.
Жалбоподателят сочи, че АУЗД не бил издаден в 14 дневния срок от постъпване на
искането в приходната администрация, поради което бил налице мълчалив отказ за
издаването на АУЗД. Посочва още, че е оспорен отказа по административен ред,
като жалбата била адресирана до началник отдел „Местни данъци и такси” при
Община Несебър. В срока за произнасяне на адм.орган от жалбоподателя била
получена обяснителна записка изх. № Н4-МДТ-1070-002/03.05.2023 г., а АУЗД
не бил издаден. Иска се от съда да постанови решение, с което да прогласи
нищожността на обяснителната записка, поради това че не е издадена в
предвидената от закона форма, както и да бъде задължена Община Несебър да
преизчисли данък сгради и такса битови отпадъци по декларация с вх.№
ДК14012029/29.12.2022г., като приеме че имотът е за жилищни нужди.
От административния орган
е представена оспорената обяснителна записка и административната преписка по
издаването й. Не е изразено становище и не са ангажирани доказателства.
Въз основа на така установената
фактическа обстановка, съдът счита жалбата за процесуално недопустима по следните съображения:
Предмет на
оспорване в настоящото производство е обяснителна записка изх. №
Н4-МДТ-1070-002/03.05.2023 г. на орган по приходите отдел „МДТ“ - Община
Несебър, с която „Мар-Крафт“ ЕООД е уведомено за задълженията за ДНИ и ТБО за
притежавания от същото недвижим имот, находящ се в гр.Свети Влас, Общ.Несебър, начина
по който са определени задълженията, както и вида и основанието им и периода от
01.01.2023г. до 31.12.2023г.
Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при
наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и
процесуалната допустимост на съдебното производство. Една от тези процесуални
предпоставки, за наличието на която съдът следи служебно, е наличието на акт,
подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност. Съгласно чл.
4, ал. 1 и чл. 9б от Закон за
местните данъци и такси (ЗМДТ) установяването,
обезпечаването и събирането на местните данъци и местните такси се извършва от служителите
на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с
тях актове се извършва по същия ред. В разпоредбата на чл.
4, ал. 3 във вр. с ал. 4 от ЗМДТ е
предвидено, че служителите на общинската администрация, определени със заповед
на кмета на общината, имат правата и задълженията на органи по приходи.
Според ал. 5 на чл. 4 от ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ
орган по чл. 152, ал. 2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи на съответната
община - на териториален директор на НАП.
Съответно в глава ХІV от ДОПК са
регламентирани способите за установяване на данъците и задължителните
осигурителни вноски, като от тях за местните данъци и местните такси са
приложими два способа: предварително установяване, което се извършва с акт за
установяване на задължение по данни от декларация по чл. 107, ал. 3 ДОПК и установяване,
което се осъществява с ревизионен акт по чл. 108 ДОПК.
Установяването на задължения по данни от декларация е регламентирано в чл.
107 ДОПК. Съгласно чл.107, ал.2 от ДОПК задълженото лице има
право при поискване да получи справка за начина, по който е изчислено
задължението, съдържаща данни за задълженото лице, вида, основанието, общия и
неплатения данък. В ал. 3 на чл. 107 от ДОПК е предвидено, че по искане на задълженото лице органът
по приходите издава акт за установяване на задължението в 30-дневен срок от
искането, като актът може да се издаде и служебно при установяване на
несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и
организации, след като е изчерпан редът по чл. 103, както и когато не е
подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена
ревизия. Актът за установяване на задължение по декларация може да се обжалва в
14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция (чл.
107, ал. 4 от ДОПК). Установяването на задължения с ревизионен
акт е предвидено в чл. 108 от ДОПК, като в
разпоредбите на глава ХV подробно са разписани процесуалните правила за
извършване на проверки и ревизии и за издаването на ревизионни актове. В чл.
152 и сл. от ДОПК са регламентирани реда и сроковете за
обжалване на ревизионните актове, който ред съгласно чл. 144 от ДОПК е
приложим и за обжалването на другите актове, издавани от органите по приходите
(вкл. АУЗД), доколкото не е предвидено друго.
Въз основа на приложимата регламентация по ДОПК следва
извода, че задълженията за ДНИ и ТБО могат да се установяват или чрез акт за
установяване на задължение по декларация по чл. 107, ал. 3 ДОПК, или чрез
ревизионен акт по чл. 108 ДОПК, като и в
двата случая актът подлежи на задължителен административен контрол чрез
обжалването му пред ръководителя на звеното за местни приходи на съответната
община. На обжалване пред съда подлежи АУЗД, респ. ревизионният акт в частта,
която е обжалвана по административен ред и не е отменена с решението по чл.
155 от ДОПК - чл. 156 от ДОПК.
В съответствие с посочената нормативна уредба
съдът приема, че обжалваната обяснителна записка по естеството си представлява справка
- съобщение за начина, по който е определен размерът на дължимите от лицето
местни данъци и такси на основание подадената от него декларация по чл.
14 от ЗМДТ. Т. е. касае се за акт с уведомителен характер, който не
съдържа властническо волеизявление и не е годен предмет на обжалване както по
административен, така и по съдебен ред, тъй като с него не се установяват
задължения за местни данъци и такси. Съобщението обективира единствено
действията на общинската администрация по определяне на приложимия ред и начин
за изчисляване размера на задълженията и уведомяването на данъчно задълженото
лице за това. Доколкото размерът на задълженията за ДНИ и ТБО се определя въз
основа на подадена от задълженото лице декларация, процесното писмо има
качеството на справка по чл. 107, ал. 2 от ДОПК за начина на изчисляване на задължението и не засяга права, свободи и
законни интереси на задълженото лице и не е с белезите на индивидуален
административен акт от категорията на тези по чл. 21, ал. 1-4 АПК.
Актът, който би подлежал на оспорване по административен и
съответно по съдебен ред, би бил акт за установяване на задължение по
декларация по чл. 107, ал. 3 ДОПК, какъвто
акт може да се издаде и по искане на задълженото лице. Именно в производството
по издаване, респ. по оспорване на АУЗД, жалбоподателят би могъл да реализира
правата си, в случай че счита, че незаконосъобразно е определен размерът на
дължимите от него данък върху недвижимите имоти и такса за битови отпадъци. По
делото няма данни органът по приходите да е издал АУЗД, съгласно задължението
по чл.107, ал.3 от ДОПК и въпреки искането на жалбоподателя.
С оглед на изложеното следва да се приеме, че жалбата е
процесуално недопустима като подадена срещу акт, неподлежащ на съдебен контрол
за законосъобразност, поради което следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството по делото – прекратено.
Жалбата
до съда с преписката следва да се изпрати на Отдел „Местни данъци и такси“ при
Община Несебър за постановяване на АУЗД по чл. 107, ал. 3 от ДОПК или на ревизионен акт
от компетентния орган по чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ вр. чл. 4, ал. 1 ЗМДТ,
относно задълженията за данък за недвижимите имоти и ТБО на „Мар-Крафт“ ЕООД, ЕИК ********* по реда и в сроковете в
ДОПК.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, във
вр. § 2 от ДР на ДОПК, съдът
О
П Р Е
Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Мар-Крафт“ ЕООД, ЕИК
********* против Обяснителна записка с изх. № Н4-МДТ-1070-002/03.05.2023 година
на орган по приходите отдел „МДТ“ - Община Несебър.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 958/2023 г. по
описа на Административен съд - Бургас.
ИЗПРАЩА жалбата с вх. № 5573/30.05.2020
г. на „Мар-Крафт“ ЕООД, ЕИК
********* с
приложените към нея и представени допълнително документи на Отдел „Местни
данъци и такси“ при Община Несебър за разглеждане от компетентния орган
по чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ вр. чл. 4, ал. 1 ЗМДТ и
издаване на АУЗД по чл. 107, ал. 3 от ДОПК или ревизионен акт
относно задълженията за данък и ТБО за притежавания от жалбоподателя имот по
реда и в сроковете в ДОПК.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред
Върховния административен съд, в 7-дневен срок от получаването на съобщението от
страните за постановяването му.
СЪДИЯ: