Решение по дело №2516/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 236
Дата: 24 февруари 2021 г. (в сила от 24 февруари 2021 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20207050702516
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ ……….

Гр. Варна,  ………………...  2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Варна, ІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   Дарина РАЧЕВА

при секретаря Калинка ка, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2529 по описа на Административен съд – Варна за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс, вр. чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост.

Образувано е по жалба от Ж.С.А. ***, ЕГН **********, срещу Заповед № ЖН-20/15.10.2020 г., издадена от Кмета на район „Аспарухово“ при Община Варна, с която е прекратено наемното правоотношение между Община Варна и А. за част от жилище –  частна общинска собственост, представляваща една стая и ½ ид.ч. от цялото жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „****“ № 17, сутерен.

В жалбата се твърди, че единственото жилище на жалбоподателката е било незаконосъобразно съборено от страна на Община Варна по време на обявеното бедствие от 2014 г., като това обстоятелство е установено в хода на съдебно производство. Поради това е настанена в общинско жилище заедно с малолетната си дъщеря Н Ж С., ЕГН **********. Жалбоподателката оспорва констатациите на органите за наличие на сигнали и жалби срещу нея за нарушаване на обществения ред като основание за отказ да бъде удължен срокът на наемното й правоотношение. Направила е искане за удължаване на срока на настаняването, което не е удовлетворено, като са изложени доводи за незаконосъобразно протекло производство по искането. Иска да бъде отменена заповедта и в нейна полза да бъдат присъдени съдебно-деловодни разноски.

Ответникът в производството, Кметът на район „Аспарухово“ при Община Варна счита заповедта за законосъобразна и обоснована, издадена в съответствие с процесуалните и материалните разпоредби. Посочва, че срещу обитателите на сградата на ул. „****“ № 17 са постъпили множество сигнали за нарушаване на обществения ред вследствие конфликти и битови свади, за замърсяване на района и за нарушаване на добрите нрави. Твърди, че освен изтичането на срока на наемното правоотношение, тези обстоятелства също са основание за издаване на заповедта. Моли жалбата да бъде отхвърлена и в полза на общината да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

 

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

Предмет на обжалване в производството е Заповед № ЖН-20/15.10.2020 г. на Кмета на район „Аспарухово“ при Община Варна.

Съгласно мотивите на обжалваната заповед, срещу настанените в общинското жилище на ул. „****“ № 17 в районната администрация са постъпили две жалби от живущи в района, сигнали и жалби за нарушаване на обществения ред са постъпвали и в районното управление на МВР. От страна на А. е постъпила молба за удължаване на срока на наемното правоотношение, която е била разгледана от комисията по чл. 6 от Наредбата на Общински съвет – Варна за условията и реда за установяване на жилищни нужди на гражданите, настаняване и продажба на общински жилища (НУРУЖНГНПОЖ, наричана по-нататък „наредбата“). Със свое решение комисията е предложила да бъде прекратено наемното правоотношение. С тези мотиви и на основание чл. 46, ал. 1, т. 6 от ЗОС, чл. 21, ал. 1, т. 5 от наредбата, кметът на района е прекратил наемното правоотношение между район „Аспарухово“ и Ж.А. и малолетната й дъщеря Н Ж С. относно част от недвижим имот общинско жилище – частна общинска собственост, състояща се от една стая и ½ ид.ч. от цялото жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „****“ № 17, сутерен. Със същата заповед е задължил А. и С. да опразнят заеманата от тях част от общинското жилище в 14-дневен срок от влизане в сила на заповедта, а при неизпълнение на заповедта е разпоредил жилището да бъде иззето по административен ред съгласно чл. 65 от ЗОС.

Обжалваната заповед е връчена на А. чрез препоръчана пощенска пратка, получена лично на 19.10.2020 г. Жалбата е подадена в район „Аспарухово“ на 27.10.2020 г. чрез процесуален представител. Жалбата е допустима като подадена от адресата на акта в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

От събраните в производството доказателства се установява, че недвижимият имот, за който се отнася заповедта, е актуван като частна общинска собственост с Акт № 9023/20.05.2016 г., представлява масивна двуетажна сграда с идентификатор 10135.5502.215.1, с административен адрес гр. Варна, ул. „****“ № 17 и се състои от сутерен, СОС 10135.5502.215.1.1, СОС 10135.5502.215.1.2 и тавански етаж, като е включена във фонд „Настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди“.

Със Заповед № ЖН-16/17.08.2017 г. А. и детето й са настанени в част от общинското жилище, представляваща една стая и ½ ид.ч. от цялото жилище, с жилищна площ 24,50 кв.м и полезна площ 61,51 кв.м, за срок от три години от датата на връчване на заповедта. В заповедта е посочено, че след изтичане на срока й, тя може да се продължи за същия срок съгласно условията на наредбата. Заповедта е връчена на А. на датата на издаването и на същата дата е сключен договор за отдаване под наем на общински жилищен имот от фонд „Настаняване на наематели“.

В преписката се установяват писма във връзка с искане на А. и К. П., живущ в същото жилище, за повреди на канализацията в имота; 2 жалби от живущи на ул. „***“ бл. 77 относно нарушения на обществения ред и спокойствие от обитателите на сградата на ул. „****“ № 17; заявление от А. за продължаване на срока на заповедта за настаняване от 23.07.2020 г. с приложена декларация; протокол № 4/25.08.2020 г. на комисията по чл. 6 от наредбата и заповед за назначаване на комисията от 11.03.2020 г.; писмо от 16.09.2020 г. от Началника на ІV РУ на МВР – Варна до кмета на район „Аспарухово“ относно постъпили сигнали срещу действията и поведението на живущи в общинското жилище на ул. „****“ № 17; справка за извършена проверка на 31.07.2019 г. на адреса и информация за съставен АУАН на К. Я. П., гостуващ роднина на наемател на адреса.

С жалбата са представени удостоверение за раждане на Н Ж С., решение № 484/21.04.2020 г. на Административен съд – Варна, ХІІ състав, по адм.д. № 3445/2019 г., с което е отхвърлен искът на А. за имуществени и неимуществени вреди за незаконното събаряне от Община Варна на единственото й жилище в гр. Варна, ул. „***“ № 81. Според справка в деловодството на ВАС, срещу решението е подадена касационна жалба, за разглеждане на която е насрочено о.с.з. на 01.03.2021 г. Представени са и доказателства за предходно настаняване на жалбоподателката в Център за временно настаняване през 2014 г.

 

При така установените факти и с оглед определения в чл. 168 от АПК предмет на съдебната проверка за законосъобразността на акта на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът приема от правна страна следното:

Обжалваният акт е издаден от кмета на район „Аспарухово“, който съгласно чл. 46, ал. 2 от Закона за общинската собственост е компетентен да прекрати наемното правоотношение, настанителната заповед за което е издадена от същия орган.

Актът е в писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59 от АПК.

Съдът констатира, че адресатът на заповедта не е бил надлежно уведомен за започналата процедура, няма данни и твърдения да му е била предоставена възможност да представи документи, да изрази възражения, поради което е налице съществено процесуално нарушение, засягащо правото на участие на адресата на неблагоприятен акт в процедурата по издаването му. Няма доказателства да му е било известно решението на комисията по чл. 6 от наредбата по протокол № 4/25.08.2020 г., с което не е удовлетворено заявлението му за удължаване на срока на настанителната заповед.

По приложението на материалния закон, съдът намира, че съобразно посоченото в заповедта правно основание - чл. 46, ал. 1, т. 6 от ЗОС и чл. 21, ал. 1, т. 5 от наредбата - наемните правоотношения се прекратяват поради изтичане на срока за настаняване. Изложените в заповедта факти относно наличието на сигнали срещу живущи на същия адрес сочат на друго правно основание – нарушаване на обществения ред и добрите нрави, което е несъответствие между фактическите и правните основания за издаване на акта.

От събраните в административното производство доказателства не може да се установи, че жалбите и сигналите за нарушения на добрите нрави, които са посочени като фактическо основание за издаване на заповедта, касаят поведение на А. и настаненото с нея малолетно лице, предвид обстоятелството, че в сградата на ул. „****“ № 17 има множество наематели със самостоятелни настанителни заповеди.

Във връзка с изтичането на срока за настаняване, каквато е правната квалификация на основанието за прекратяване, посочена в заповедта, съдът констатира, че съгласно чл. 21, ал. 5 от наредбата, при изтичане на срока на настаняване, посочен в заповедта, наемното правоотношение може да бъде продължено, след издаване на нова настанителна заповед, ако наемателят и членовете на неговото семейство отговарят на условията за настаняване под наем в общинско жилище, предвидени в чл. 4 от същата наредба и ЗОС.

Жалбоподателката е направила искане за продължаване на наемното правоотношение на 23.07.2020 г., това искане е било прието за допустимо и разгледано от комисията по чл. 6 от наредбата, като предложението на комисията до кмета на района е да се издаде заповед за прекратяване на наемното правоотношение.

Предвид наличието на волеизявление от А. за удължаване на срока, заповедта за прекратяване на наемното правоотношение би следвало да съдържа мотиви във връзка с упражняването на предоставената на органа оперативна самостоятелност да продължи наемното правоотношение или не, тъй като наредбата не предвижда издаване на самостоятелен акт в случай на отказ да бъде удовлетворено искането за удължаване на срока на съществуващо наемно правоотношение. В тези мотиви следва да бъде обективирана проверката дали А. е отговаряла на условията за настаняване в общинско жилище към момента на заявлението и какви са обстоятелствата, поради които органът преценява, че искането за удължаване не следва да бъде удовлетворено. Такива мотиви в заповедта липсват и не могат да бъдат извлечени от протокола на комисията по чл. 6 от наредбата, в който по т. 2 от дневния ред, отнасяща се до 9 заявления на различни граждани със същия предмет, са отразени само съображенията, че съгласно чл. 13, ал. 3 от наредбата след изтичане на срока на заповедта за настаняване, ако няма промени в условията на социалния статус на наемателя, заповедта се преиздава за нов тригодишен срок. Предвид цитираната от комисията норма по чл. 13, ал. 3 от наредбата, която предполага обвързана компетентност на органа, административният орган е следвало да посочи кои са съображенията и обстоятелствата, които го мотивират да издаде обжалваната заповед със съдържание в обратния смисъл.

Липсата на мотиви защо административният орган е преценил, че заявлението за удължаване на срока не трябва да бъде уважено и съответно да бъде прекратено наемното правоотношение препятства съдебния контрол дали административният орган е упражнил в съответствие с целта на закона предоставената му оперативна самостоятелност, което също обосновава извод за незаконосъобразност на обжалваната заповед.

По гореизложените съображения, съдът приема, че обжалваната заповед е незаконосъобразна, издадена при съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно прилагане на материалния закон, и следва да бъде отменена.

При този изход от производството, направеното искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски от жалбоподателката е основателно. Съгласно чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателката се следват платената д.т. в размер на 10 лева и възнаграждение за един адвокат. Предвид представения договор за правно съдействие и защита при условията на чл. 38 от Закона за адвокатурата, възнаграждението следва да бъде определено по правилата на чл. 38, ал. 2 от същия закон в минимално предвидения по чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/2004 г. размер, или 500 лева, и присъдено общо на двамата процесуални представители на жалбоподателя.

По гореизложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от Административнопроцесуалния кодекс, съдът

 

РЕШИ:

ОТМЕНЯ по жалба от Ж.С.А. ***, ЕГН **********, Заповед № ЖН-20/15.10.2020 г., издадена от Кмета на район „Аспарухово“ при Община Варна, с която е прекратено наемното правоотношение между Община Варна и А. за част от жилище –  частна общинска собственост, представляваща една стая и ½ ид.ч. от цялото жилище, находящо се в гр. Варна, ул. „****“ № 17, сутерен.

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на  Ж.С.А. ***, ЕГН **********, сумата 10 (Десет) лева, представляващи разноски по делото. 

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на адв. В.О.М. от ВАК, ЕГН **********, и на адв. Ц.К.Л. от ВАК, ЕГН **********, общо сумата 500 (Петстотин) лева, представляваща адвокатско възнаграждение, дължимо на основание чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата.

Съгласно чл. 46, ал. 5, изр. последно от Закона за общинската собственост, решението е окончателно.

 

Съдия: