М О Т
И В И :
Производството е за освобождаване от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание и намира правно основание в
разпоредбите на чл.375-чл.379 от НПК.
В постановление от 19.03.2019 г. на Районна
прокуратура -Харманли се твърди, че ДП № 456/2017 г. по описа
на РУ - Харманли при ОД МВР - Хасково е водено срещу Х. ***, за това, че на 21.09.2017 г. В гр.Симеоновград,
област Хасково на път ІІІ-554, км.59+130, при управление на МПС – автобус марка
„Сетра” с рег. № Х 6900 КВ,
нарушил правилата за движение по пътищата – чл.21 ал.1 от Закона за движение по
пътищата „при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в km/h за пътно превозно средство - ...Категория „С, Д”... в
населено място ....50 km/h...” и чл.25 ал.1 от Закона
за движение по пътищата: „Водач на пътно превозно средство, което ще предприеме
каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да
излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се
отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в
другата пътна лента, да завие надясно или на ляво за навлизане по друг път или
в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да
създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди
него или минават покрай него и да извърши маневрата, като се съобразява с
тяхното положение, посока и скорост на движение” и по непредпазливост причинил
на И.П.К. *** средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение в
движението на левия и десния крак по смисъла на чл.129 от НК, което се дължи на
счупване, разчленяване на симфизата между двете
срамни кости на таза и изкълчване на костите на дясното ходило, с което
осъществил състава на престъплението по чл.343 ал.1
б.”б”, вр.
чл.342 ал.1 от НК и се прави предложение за освобождаването му от наказателна
отговорност на основание чл.78а от НК с налагане на административно наказание.
В хода на досъдебното
производство обвиняемият се признава за виновен. Заявява, че запазва правото да
даде обяснения на по – късен етап.
В хода на
съдебното следствие процесуалният представител на обвиняемия не оспорва
изложената в постановлението фактическа обстановка и правната квалификация на
деянието. Заявява, че фактите и обстоятелствата, отразени в постановлението на
Районна прокуратура - Харманли са описани правилно и отговарят на обективната
действителност. Пледира за налагане на минимално наказание, предвид отношението
на обвиняемия към извършеното деяние и оказаното от него съдействие за
разкриване на обективната истина.
Съдът след като прецени събраните по делото доказателства
във връзка с обясненията на обвиняемия прие за установено следното:
Обвиняемият Х.Т.Г., с ЕГН ********** е българин,
български гражданин, разведен, неосъждан, с добри
характеристични данни по местоживеене. Обвиняемият Г. е правоспособен водач на
моторно превозно средство, като притежава свидетелство за управление на моторно
превозно средство с № **********, с придобити категории „А”, „С”, „D”, „E”, „AM”, „B” „TkT”, „BE”, „CE”. На обвиняемия Х.Т.Г.
не са налагани наказания по ЗДвП.
Обвиняемият Х. *** работил като шофьор на автобус във фирма „ТОРРЕ“- град Харманли, считано от
08.09.2017 година. Трудовите му задължения били свързани с ежедневното извозване на работници по маршрута град Хасково, град Димитровград, град
Симеоновград, град Гълъбово до Рудник 3 от ТЕЦ „ Марица изток“. Обвиняемият
отлично познавал маршрута, по който се движел ежедневно.
На 20.09.2017 година свидетелят З Т.М., заемащ длъжността „ мл.автоконтрольор“
към РУ-Харманли бил на работа за времевия период от
08:00 часа на 20.09.2017 година до 20:30 часа на същия ден, а от 20:00 часа на
20.09.2017 година до 08:30 часа на 21.09.2017 година бил на повикване. На
20.09.2017 година около 20:30 часа свид.М. бил
изпратен по разпореждане на ОДЧ при РУ-Харманли в
град Симеоновград на път на път III-554, км.59+130 в непосредствена близост до
автогарата на същия град, по повод настъпило пътно - транспортно произшествие.
При пристигането на место в град Симеоновград на път на път III-554, км.59+130
в близост до автогарата на същия град, свид.М.
констатирал, че влекач марка „Щмиц“ с рег.№ IF-11-DMR, с прикачено полуремарке
марка „Шмиц“, с рег.№ IF-12-DMR е било обърнато върху дясната си
страна. Обърнатия влекач бил позициониран
върху десния банкет на пътното платно в посока град Гълъбово, а
прикаченото към влекача полуремарке се намирало
частично на дясната пътна лента от пътното платно в посока от град Симеоновград
към град Гълъбово. Свидетелят М. установил че водачът на влекача е турски
гражданин, който се намирал до обърнатия влекач и полуремарке.
Свидетелят М. обезопасил местопроизшествието като поставил 11 броя конуси тип
С2, които били средство за сигнализация при временна организация на движението.
След като обработил местопроизшествието, полице4йския служител напуснал същото.
На 21.09.2017 година около 05,35 часа обвиняемият Х.Т.Г.
паркирал управлявания от него автобус
марка “Сетра”, с рег.
№ Х 6900 КВ в град Хасково на спирката до хипермаркет
„Лидл“. В автобуса се качили около 5-6 човека-
работници в ТЕЦ „Марица – изток“. След като натоварил работниците, водачът се
отправил с управлявания от него автобус
марка “Сетра”, с рег.
№Х6900КВ от град Хасково към град Димитровград, за да вземе оттам работници.
След като в град Димитровград качил около 10 човека, обвиняемият Г. се отправил
с управлявания от него автобус марка “Сетра”, с рег. № Х 6900 КВ към град Симеоновград.
Управляваният от обвиняемия Г. автобус марка “Сетра”, с рег. № Х 6900 КВ влязъл
в град Симеоновград, преминал под моста на града и продължил движението си по
път III-554 в посока към град Гълъбово. Пътят, по който се движил автобуса бил двулентов/ по една лента за всяка от посоките на движение/
с непрекъсната разделителна линия.
Свидетелят И.П.К.
работил като шофьор в ЕТ „Младост-2 – Я.Я.„
и всеки ден с поверения му служебен автомобил марка „ Фиат
ивеко дейли“ с ДКН У 1900
АР пътувал по маршрут град Ямбол - град Симеоновград - град Харманли – град
Хасково - град Димитровград - град Асеновград - град Пловдив - град Ямбол, като
разнасял млечни продукти. На инкриминираната дата 21.09.2017, свидетелят К.
потеглил със служебното си МПС - марка „ Фиат ивеко дейли“ с ДКН У 1900АР от
град Ямбол, заедно със свидетеля А.Я.Я.. По пътя спрели за почивка, като към
06:15 часа пристигнали в град Симеоновград, движейки се по път III-554 в посока към град Харманли.
На път III-554
при км.59+130 в непосредствена близост до автогара - Симеоновград, свидетелят К.
забелязал обърнатия на дясната си страна влекач марка „Щмиц“
с рег.№ IF-11-DMR, с прикачено полуремарке
марка „ Шмиц“, с рег.№ IF-12-DMR,
както и поставените от свидетеля Здравко Т.М. 11 броя конуси тип С2, които били средство за сигнализация при
временна организация на движението. Свидетелят К. веднага намалил скоростта на
управляваното от него МПС марка „ Фиат ивеко дейли“ с ДКН У 1900 АР,
като се движел със скорост от 51 км/час, като минал
покрай авариралия влекач марка „ Щмиц“ с рег.№ IF -11-DMR, с прикачено полуремарке марка „ Шмиц“, с рег.№ IF-12-DMR,
движейки се в неговата лента за движение по посоката му на движение.
По това време движейки се по път III-554 при км.59+130 в
непосредствена близост до автогара Симеоновград, обвиняемият Г., забелязал обърнатия на дясната си страна влекач марка „Щмиц“ с рег.№ IF-11-DMR, с
прикачено полуремарке марка „Шмиц“,
с рег.№
IF-12-DMR, както и поставените от
свидетеля Здравко М. 11 броя конуси тип
С2. На около 15 -20 метра преди авариралия влекач марка „ Щмиц“ с рег.№ IF
-11-DMR, с прикачено полуремарке марка „ Шмиц“, с рег.№ IF-12-DMR, обвиняемият Х.Т.Г. решил да
предприеме маневра „заобикаляне на пътно превозно средство“, като управлявал автобуса марка “Сетра”, с рег. №Х6900КВ със
скорост над нормативно разрешената за населено място, а именно със скорост от
71 км/час. Обвиняемият Г. престроил управлявания от
него автобус марка “Сетра”, с рег.
№Х6900КВ в лявата / западна/ лента на движение,
за да заобиколи обърнатия на дясната си страна влекач марка „ Щмиц“ с рег.№ IF
-11-DMR, с прикачено полуремарке марка „ Шмиц“, с рег.№ IF-12-DMR, и започнал да заобикаля авариралия
влекач, като не забелязал идващото насреща МПС, а именно марка „ Фиат ивеко дейли“
с ДКН У 1900АР управлявано от свидетеля И.П.К.. МПС. Възприемайки движещото се
насреща МПС, а именно марка „ Фиат ивеко дейли“ с ДКН У 1900АР
управлявано от свид.И.К., обвиняемият Г. задействал
екстремно спирачната уредба на управлявания от него автобус марка „ Сетра“ с рег. № Х 6900 КВ като
намалил скоростта до 21 км/час. Водачът на насрещно движещото се МПС, а именно
марка „ Фиат ивеко дейли“ с ДКН У 1900 АР свидетелят К. също екстремно
задействал спирачната уредба на управлявания от него автомобил. Последвал удар
между двете моторни превозни - марка „ Фиат ивеко дейли“
с ДКН У 1900АР и автобус марка „ Сетра“ с рег. №Х6900КВ, който бил
неизбежен. Управляваният от обвиняемия Г. автобус марка „Сетра“
с рег. №Х6900КВ се ударил с предната лява част в
предната лява част на управляваното от свидетеля К. МПС- марка „ Фиат ивеко дейли“
с ДКН У 1900АР.
Вследствие на удара, управлявания от свидетеля К. товарен
автомобил марка „ Фиат
ивеко дейли“ с ДКН У 1900
АР, бил деформиран, като се счупило предното панорамно стъкло на същия. От
удара, свидетелят К. получил следните увреждания: счупване, разчленяване на симфизата между двете срамни кости на таза и изкълчване на
костите на дясното ходило, което реализирало медико -
биологичния признак на средна телесна
повреда, изразяваща се в трайно затруднение в движението на левия и на десния
крак по смисъла на чл.129 от НК.
При управлението на моторното превозно средство- автобус
марка „ Сетра“ с рег. № Х
6900 КВ обвиняемият Х.Т.Г. не съобразил поведението си на водач с нормативно
предвидените разпоредби на чл. 25, ал.
1 от Закона за движение по пътищата:
„Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра,
като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на
паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или
наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента,
да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот,
преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за
участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават
покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение,
посока и скорост на движение.”, както и на чл.21 ал.1 от
„при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е
забранено да превишава следните стойности
на скоростта в km/h: за пътно превозно
средство - …Категория „C, D”…. в населено място….50km/h…”. Обвиняемият Г.
предприел заобикаляне на обърнатия на дясната си страна влекач марка „ Щмиц“ с рег.№ IF
-11-DMR, с прикачено полуремарке марка „ Шмиц“, с рег.№ IF-12-DMR без да се е убедил че тази маневра
няма да създаде опасност за участниците в движението, като не се е съобразил с
положението на управляваното от свид.К. МПС, което е бил длъжен да пропусне. Освен това
обвиняемият Г. е управлявал автобуса с превишена скорост от 71 км/ час, вместо
със нормативно установената такава за населено място от 50 км/час.
От техническа гледна точка станалото ПТП би могло да се
избегне ако управлявания от обвиняемия Х.Т.Г. автобус би се движел със скорост
по-малка от 64 км/час.
Описаната фактическа обстановка се потвърждава изцяло от
позицията на обвиняемия Х. ***, от показанията на разпитаните свидетели в хода
на досъдебното производство: З.Т.М., И.Ю.И., М.Ю.А., И.П.К.,
А.Я.Я., Я.А.Я., Т.З.П., Т.П.Т., С.М.С., И.П.В., Р.Д.М. и М.Д.К., от
заключението на съдебно-медицинската експертиза,
изготвена от вещото лице д-р Х.Д.Е., от заключението на съдебната автотехническа експертиза, изготвена от вещото лице С.Н.К., както и от писмените доказателства, приложени
към ДП № 456/2017 г. по описа на РУ-Харманли при ОД МВР-Хасково.
При така изяснената фактическа обстановка следва да се
приеме, че на 21.09.2017 г. В гр.Симеоновград, област
Хасково на път ІІІ-554, км.59+130, при управление на МПС – автобус марка „Сетра” с рег. № Х 6900 КВ като
нарушил правилата за движение по пътищата – чл.21 ал.1 от Закона за движение по
пътищата „при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в km/h за пътно превозно средство - ...Категория „С, Д”... в
населено място ....50 km/h...” и чл.25 ал.1 от Закона
за движение по пътищата: „Водач на пътно превозно средство, което ще предприеме
каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да
излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се
отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в
другата пътна лента, да завие надясно или на ляво за навлизане по друг път или
в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да
създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди
него или минават покрай него и да извърши маневрата, като се съобразява с
тяхното положение, посока и скорост на движение” и по непредпазливост причинил
на И.П.К. *** средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение в
движението на левия и десния крак по смисъла на чл.129 от НК, което се дължи на
счупване, разчленяване на симфизата между двете
срамни кости на таза и изкълчване на костите на дясното ходило, обвиняемият Х. ***
е осъществил състава на престъплението по чл.343 ал.1
б.”б”, вр.
чл.342 ал.1 от НК,
Деянието е извършено по непредпазливост като форма на
вина, тъй като обвиняемият не е предвиждал настъпването на обществено опасните
последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.
За извършеното престъпление по непредпазливост се
предвижда наказание лишаване от свобода до 3 (три) години или „пробация“.
Обвиняемият Х. *** не е осъждан и не е бил освобождаван от наказателна отговорност.
С деянието не са причинени съставомерни имуществени
вреди.
При това положение съдът намира, че са налице
предпоставките, визирани в нормата на чл.78а ал.6, вр.
ал.1 от НК за освобождаване на обвиняемият Х. *** от наказателна отговорност с
налагане на административно наказание глоба в размер на 1 000 лв., която да
заплати в полза на държавата по сметка на Районен съд-Харманли.
Санкцията е отмерена при превес на смекчаващи вината обстоятелства. За такива
съдът отчита: добрите характеристични данни, съдействал е за установяване на
обективната истина в хода на досъдебното производство
и признава вината си.
На основание чл.78А ал.4, вр.
чл.343г от НК на Х. *** следва да бъде наложено наказание лишаване от право да управлява МПС за
срок от 6 месеца, считано от влизане на решението в сила. Това е допустимо предвид обстоятелството, че наказанието
лишаване от право да управлява МПС е предвидено в текста на чл.343г от НК за
извършеното от него деяние по чл.343 от НК и уместно с оглед постигане целите
на генералната и лична превенция на наказанието. Това наказание също е отмерено
при превес на смекчаващи вината обстоятелства.
Обвиняемият Х. *** следва да бъде осъден да заплати на
държавата по смета на ОД МВР-Хасково 812.95 лв.
разноски по делото за изготвяне на автотехническа и съдебно медицинска
експертизи.
Причини за деянието: неспазване на правилата за движение
по пътищата.
Водим от горните съображения съдът постанови решението
си.
Районен
съдия: