Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 385
01.12.2020 година град Стара Загора
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен
съд, в публично съдебно заседание на дванадесети ноември през две хиляди и двадесета
година в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Чл Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Пенка Маринова
и с участието на прокурор Нейка Тенева
като разгледа докладваното от съдия
Р. Тодорова КАН дело № 349 по
описа за
2020 год., за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл.208 и
сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр.
второ от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба,
подадена от Началника на Районна служба „Пожарна безопасност и защита на
населението” – Стара Загора, против Решение № 260035 от 16.09.2020г., постановено
по АНД № 1491/ 2020г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено
като незаконосъобразно Наказателно постановление № 7423р-347/ 26.02.2020г., издадено от Началника на РСПБЗН – Стара Загора.
В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на закона - касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че наказателното постановление е издадено при допуснато нарушение на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, довело и до нарушение на материалния закон. Поддържа, че противно на приетото от съда, приложената административнонаказателна разпоредба на чл. 265, ал.2 от ЗМВР, към датата на издаване на наказателното постановление не е регламентирала налагане на имуществена санкция на юридически лица и еднолични търговци за неизпълнение на задължения, предвидени в този закон или в подзаконовите нормативни актове по прилагането му, а е предвиждала за маловажни случаи на нарушения налагане на административно наказание „глоба“ на ръководителите на държавни органи, организации и юридически лица и гражданите, които виновно не са изпълнили задълженията, предвидени в този закон или в подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Твърди, че доколкото санкционираното лице се е легитимирало пред проверяващите като управител на обекта, в съответствие и при правилно приложение на закона е ангажирана административнонаказателната му отговорност на основание чл.265, ал.2 от ЗМВР. Направено е искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № 7423р-347/ 26.02.2020г. на Началника на РСПБЗН – Стара Загора.
Ответникът по
касационната жалба – И.М.И., чрез пълномощника си по делото, оспорва жалбата
като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че в съответствие и при
правилно приложение на закона Старозагорският районен съд е приел, че лицето не
е субект на административно наказателна отговорност за нарушението,
санкционирано с издаденото наказателно постановление.
Представителят на
Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за
неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде
оставено в сила, като правилно и законосъобразно.
Касационният състав на съда, след
като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя
касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на
основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено
следното:
Касационната жалба е
подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт
е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата
е неоснователна.
Производството пред
Районен съд – Стара Загора се е развило по жалба на И.М.И. ***, против Наказателно
постановление № 7423р-347/ 26.02.2020г., издадено от Началника на Районна
служба „Пожарна безопасност и защита на населението” – Стара Загора, с което, въз
основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение № АУАН-ПБЗН-СЗ1-06-5/
17.02.2020г., на И.И. е наложено административно наказание глоба в размер 100лв.,
на основание чл. 265, ал.2 от ЗМВР, за извършено нарушение на чл.5, т.2 от
Наредба № 8121з-647/ 01.10.2014г. за правила и норми за пожарна безопасност при
експлоатация на обектите, във вр. с чл. 14, ал.1 от Наредба № 8121з-647/
01.10.2014г. за ПНПБЕО и чл.140, т.1 от ЗМВР. Административно наказателното
обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 16.12.2019г., в гр.
Стара Загора, ул. „Парчевич“ № 46, при извършена контролна проверка по линия на
Държавен Противопожарен Контрол в механа „Каручката“, е констатирано, че в
качеството си на управител на заведението, лицето И.М.И. е допуснал покриване в
пълна степен на покрива на отворени покрити тераси към механата в източната й
част. Видно от чертежите към издадените Разрешение за строеж 19-235/
04.06.2014г. и Удостоверение за въвеждане в експлоатация 19-16-51/
18.03.2015г., двете покрити тераси в източната част на механата, трябва да се
поддържат отворени в горната им част. С покриването в пълна степен на терасите,
се нарушава техническото състояние, при което обектът е въведен в експлоатация.
Старозагорския районен съд е отменил обжалваното наказателно постановление
по съображения за неговата процесуална и материална незаконосъобразност.
Въззивният съд е приел, че доколкото административнонаказателната разпоредба на
чл. 265, ал.2 от ЗМВР, на основание на която
е подведен под отговорност И.М.И., предвижда налагане на имуществена санкция на
юридически лица и еднолични търговци за допуснати нарушения, неправилно се
явява посоченото правно основание за налагане на административното наказание
глоба. В мотивите към решението са изложени и съображения, че предвид заеманата
от И.И. длъжност – „барман“, санкционираното лице не може да бъде субект на
административнонаказателна отговорност за допуснато нарушение на чл.5, т.2 от
Наредба № 8121з-647/ 01.10.2014г. за правила и норми за пожарна безопасност при
експлоатация на обектите, във вр. с чл. 14, ал.1 от Наредба № 8121з-647/
01.10.2014г. за ПНПБЕО и чл.140, т.1 от ЗМВР.
Не се споделя извода на въззивния
съд, че неправилно е посочено правното основание за наложеното на И.И.
административно наказание „глоба“, тъй като санкционната разпоредба на чл. 265,
ал.2 от ЗМВР, на основание на която е
подведен под отговорност Ив. И., е предвиждала налагане на имуществена санкция
на юридически лица и еднолични търговци за допуснати нарушения. Приложената
административнонаказателна разпоредба на чл. 265, ал.2 от ЗМВР към датата на
издаване на наказателното постановление не е регламентирала налагане на
имуществена санкция на юридически лица и еднолични търговци за неизпълнение на
задълженията, предвидени в този закон или в подзаконовите нормативни актове по
прилагането му, а е предвиждала за маловажни случаи на нарушения налагане на
административно наказание „глоба“ на ръководителите на държавни органи,
организации и юридически лица и гражданите, които виновно не са изпълнили
задълженията, предвидени в този закон или в подзаконовите нормативни актове по
прилагането му. Следователно към момента на извършване на нарушението,
съставянето на АУАН и издаването на НП, противно на приетото от съда, нормата
на чл.265, ал.2 от ЗМВР (Изм. – ДВ, бр. 60 от 2020 г.), е обхващала хипотезата на
извършени административни нарушения от физически лица и налагане на
административно наказание „глоба“.
В съответствие и
при правилно приложение на закона Старозагорският районен съд е приел, че санкционираното с Наказателно постановление № 7423р-347/ 26.02.2020г. на
Началника на РСПБЗН – Стара Загора лице, с оглед на заеманата длъжност в
обекта, не може да бъде субект на административнонаказателна отговорност по
чл.265, ал.2 във вр. с ал.1 от ЗМВР за допуснато нарушение на чл.5, т.2 от
Наредба № 8121з-647/ 01.10.2014г. за правила и норми за пожарна безопасност при
експлоатация на обектите, във вр. с чл. 14, ал.1 от Наредба № 8121з-647/
01.10.2014г. за ПНПБЕО и чл.140, т.1 от ЗМВР. От събраните в хода на съдебното
следствие доказателства се установява, че И.М.И., считано от 21.07.2017г.,
работи по трудов договор като барман в механа „Каручката“. С оглед на заеманата
длъжност, очевидно санкционираното лице няма качеството на ръководител на
държавен орган, на организация и или на юридическо лице, с каквото качество
законът свързва налагането на административно наказание в хипотезата на чл.
265, ал.1 и ал.2 от ЗМВР /в приложимата редакция на разпоредбата/. Отделно от
това И.И. не се явява и адресат на посочените като нарушени разпоредби на чл.5,
т.2 от Наредба № 8121з-647/ 01.10.2014г. за правила и норми за пожарна
безопасност при експлоатация на обектите, във вр. с чл. 14, ал.1 от Наредба №
8121з-647/ 01.10.2014г. за ПНПБЕО и чл.140, т.1 от ЗМВР, доколкото с тези норми
са регламентирани задължения за държавни органи, юридически лица и граждани –
собственици или ползватели на обектите и за ръководителите на обектите.
Очевидно И.И. нито е собственик, нито е ползвател на проверения обект, нито има
качество на ръководител на обекта, с оглед на заеманата по трудово
правоотношение длъжност – „барман“ и при липсата на каквито и да е било данни,
още по-малко доказателства, за допълнително възложени му ръководни функции и
отговорности. Следователно дори и да е налице допуснато нарушение –
неизпълнение на задължения по чл.5, т.2 от Наредба № 8121з-647/ 01.10.2014г. за
правила и норми за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, във вр. с
чл. 14, ал.1 от Наредба № 8121з-647/ 01.10.2014г. за ПНПБЕО и чл.140, т.1 от ЗМВР, неправилно е определен субектът, който следва да носи административно наказателна
отговорност за това нарушение при прилагането на чл.265 от ЗМВР в действащата
към датата на нарушението редакция на разпоредбата.
С оглед на гореизложеното обжалваното решение като валидно, допустимо и постановено в съответствие със
закона, следва да бъде оставено в сила.
Предвид изхода на делото искането на
ответника по касационната жалба за присъждане на направените разноски следва да
бъде уважено, като на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН, Районна служба „Пожарна
безопасност и защита на населението” – Стара Загора следва да бъде осъдена да
заплати на И.М.И. сумата от 300 лева, представляваща договорено и заплатено
адвокатско възнаграждение за един адвокат за осъществено процесуално
представителство в касационното производство по Договор за правна защита и
съдействие от 11.11.2020г.
Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК,
Старозагорският административен съд
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260035 от 16.09.2020г., постановено по АНД № 1491/ 2020г. по
описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено като незаконосъобразно
Наказателно постановление № 7423р-347/ 26.02.2020г., издадено от Началника на
Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението” – Стара Загора.
ОСЪЖДА Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението” – Стара Загора
при ГД „Пожарна безопасност и защита на населението” към МВР, да заплати на И.М.И. ***,
ЕГН **********, сумата от 300 /триста/ лева, представляваща направени разноски
в съдебното производство пред касационната инстанция.
Решението не подлежи на обжалване
и/или протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.