Решение по дело №995/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 524
Дата: 19 май 2022 г.
Съдия: Андон Вълков Вълков
Дело: 20222120200995
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 524
гр. Бургас, 19.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LI СЪСТАВ, в публично заседание на
дванадесети май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:АНДОН В. ВЪЛКОВ
при участието на секретаря Красимира М. Андонова
като разгледа докладваното от АНДОН В. ВЪЛКОВ Административно
наказателно дело № 20222120200995 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 58д - чл. 63д от ЗАНН.
Образувано е по повод на подадена жалба от „С, представлявано от управителя Е Г
срещу Наказателно постановление № 595061-F618158/13.12.2021 г. на началник на Отдел
„Оперативни дейности“ - Бургас в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС,
за извършено нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ /Наредбата/,
вр. чл. 118, ал. 6 от ЗДДС, на жалбоподателя е наложено административно наказание
"имуществена санкция" в размер на 600 лв.
Жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от юк. Ч,
която моли за потвърждаване на наказателното постановление и за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Анализът на събраните по делото доказателства налага извод за установеност на
следната фактическа обстановка:
На 03.06.2021 г. била извършена проверка от служители на НАП, сред които и св.
В.Т., на търговски обект - бензиностанция, находяща се в гр. Камено, ул. Освобождение 38а,
стопанисвана от жалбоподателя. В хода на проверката св. В.Т. установил, че жалбоподателят
„С“ ООД, като получател на доставки на течни горива, не е изпълнил задължението си да
подаде данни чрез нивомерната измервателна система за доставка на 4766 литра бензин А
95Н, по АДД 6064879/20.05.2021 г. Съставен е протокол за извършена проверка.
На 30.06.2021 г., на жалбоподателят бил съставен АУАН за това, че не е изпълнил
1
задължението си да предава по дистанционна връзка на НАП данни, чрез нивомерната
измервателна система, които дават възможност за определяне на наличните количества
течно гориво в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива.
При тази фактическа обстановка на 13.12.2021 г. било издадено и обжалваното
наказателно постановление, в което е отразено, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата
на чл. 3, ал. 3 от Наредбата, вр. чл. 118, ал. 6 от ЗДДС, и на основание чл. 185, ал. 2 от
ЗДДС, му е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 600
лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателствени средства,
които са непротиворечиви и допълващи се.
Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и
относно справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така
установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена от легитимирано лице, в преклузивния 14-дневен срок по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН, срещу годен за съдебен контрол по реда на ЗАНН акт и пред надлежния съд,
поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, като
съдът, след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на
правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като
чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма
степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните
органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е
обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта
или в наказателното постановление (арг. чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 14, ал. 2 НПК и т. 7 от
Постановление № 10/28.09.1973 г. на ПВС), а е длъжен служебно да издири обективната
истина и приложимия по делото закон.
Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган, а АУАН
съставен от оправомощено за това лице, видно от приобщената към материалите по делото
Заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020 г. Административнонаказателното производство е
образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в
шестмесечния срок. Въпреки това, съдът счита, че са налице основания за отмяна на
наказателното постановление, поради допуснато съществено нарушение на
производствените правила, довело до незаконосъобразност на издаденото наказателно
постановление.
Нормите на чл. 42, т. 4 и т. 5 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН въвеждат
задължения за актосъставителя и наказващия орган да опишат в АУАН и НП нарушението и
обстоятелствата, при които е било извършено, както и да посочат разпоредбите, които са
2
били нарушени. Спазването на тези норми цели гарантиране на правото на защита на
наказаното лице, като деянието следва да бъде описано по такъв начин, че за него да става
ясно извършването на какво нарушение му се вменява.
Административнонаказателната отговорност на търговеца е ангажирана за нарушение
на чл. 3, ал. 3 от Наредбата във връзка с чл. 118, ал. 6 от ЗДДС. А съгласно последната
законова разпоредба всяко лице по ал. 1, извършващо доставки/продажби на течни горива
от търговски обект, с изключение на лицата, извършващи доставки/продажби на течни
горива от данъчен склад по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове, е длъжно
да предава по дистанционна връзка на Националната агенция за приходите и данни, които
дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за
съхранение в обектите за търговия с течни горива. От прочита на разпоредбата на чл. 118,
ал. 6 от ЗДДС, става ясно, че същата касае само случаите, свързани с лицата, които
извършват самата доставка или продажба на течни горива, като целта е да се следи за
наличните количества горива в резервоарите за съхранение в съответните обекти. От
описаната в акта и в НП фактическа обстановка обаче става ясно, а и от доказателствата по
делото се установява по безспорен начин, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си
да предава към НАП данни за получена от него доставка на 4766 литра бензин. С оглед на
което извършеното нарушение от жалбоподателят е следвало да бъде квалифицирано не по
състава на чл. 118, ал. 6 от ЗДДС, а по състава на разпоредбата на чл. 118, ал. 10 от ЗДДС,
съгласно която всяко данъчно задължено лице - доставчик или получател по доставка на
течни горива, е длъжно да подава в Националната агенция за приходите данни за
доставката и движението на доставените или получените количества течни горива, както
и за промяната в тях. С получаване на доставката на течното гориво дружеството е
придобило качеството на задължено лице и като такова е било длъжно да подава данни за
получената доставка. Дружеството не е изпълнило това свое задължение и с това е
осъществило състава на нарушението по чл. 118, ал. 10 от ЗДДС, а не посочената в акта и в
НП разпоредба на чл. 118, ал. 6 от ЗДДС. На следващо място, наказателното постановление
е издадено на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, без да e направeна задължителната връзка с
чл. 185, ал. 1 от ЗДДС. В конкретния случай, в АУАН и в НП въобще не е посочено и че
нарушението не води до неотразяване на приходи, т.е. липсват твърдения за съставомерен
признак от обективния състав на нарушението. АНО не е изпълнил задължението си да
направи пълно и ясно описание на извършеното от жалбоподателя нарушение, с което е
ограничил правото му на защита, а това е основание за отмяна на санкционния акт.
С оглед на изложеното обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно
и следва да бъде отменено.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 595061-F618158/13.12.2021 г. на началник
3
на Отдел „Оперативни дейности“ - Бургас в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2
от ЗДДС, за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредбата, вр. чл. 118, ал. 6 от ЗДДС, на
жалбоподателя „С, е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер
на 600 лв.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд - Бургас в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4