Определение по дело №1382/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1271
Дата: 20 юни 2019 г. (в сила от 25 ноември 2019 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20197040701382
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 18 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                                                      № 1271

        гр.Бургас, 20.06.2019г.

 

Бургаският административен съд, ХХ-ти състав, в закрито заседание на двадесети юни две хиляди и деветнадесета година в състав:

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1382 по описа на съда за 2019г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.159 във вр. с чл.250 от Административно-процесуалния кодекс АПК).

Административното дело е образувано по искане от „МИНЕРАЛ ПРОЦЕСИНГ“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.Полски извор, общ.Камено, обл.Бургас, представлявано от управителя А. С. И., срещу действията на Кмета на Община Камено, обл.Бургас, извършвани на територията на с.Полски извор и с.Черни връх, общ.Камено, обл.Бургас, изразяващи се в поставяне и държане на нови пътни знаци „В4“ – забранено е влизането на товарни автомобили, поставени в границите на населеното място, преди пътен знак „Д11“ – край на населеното място в с.Полски извор и преди пътен знак „Д11“ – край на населеното място в с.Черни връх.

С жалбата се иска от съда да издаде разпореждане, с което да бъде задължен Кмета на Община Камено за прекрати безусловно действията, които не се извършват в изпълнение на административен акт или на закона, изразяващи се в поставяне и държане на посочените нови пътни знаци „В4“.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със заповед № РД-09-210/11.04.2016г., издадена от Кмета на Община Камено, на основание чл.6 от Наредба за общинските пътища във връзка с чл.23 от Закона за пътищата (ЗП) и чл.44от Закона за местното управление и местната администрация (ЗМСМА), се забранява движението на тежкотоварни автомобили с осов товар над 10т., колесен товар над 5т., налягане на гумите над 0.6 MN/m2 и с отпечатък на задното колело кръг с диаметър по-голям от 32.6 см по общински път между с.Черни връх и с.Полски извор, публична общинска собственост.

Със заповед № РД-09-744/15.11.2018г. на кмета на Община Камено, издадена на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА, във връзка с пар.1а, ал.2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), е определен състав на Общинска комисия за безопасност на движението на територията на община Камено.

С решение на комисията, назначена с цитираната заповед, по Протокол от проведено на 16.05.2019г. заседание, е предложено да бъдат поставени четири броя знаци „В4“ – забранено влизането на товарни автомобили, в с.Черни връх и с.Полски извор. Решението е прието на основание изготвено предложение от служители на Община Камено и представител на РПУ Камено.

В изпълнение на решението на комисията пътните знаци били поставени на 30.06.2019г.от служители на Община Камено, както следва: стълбовете на знаците - от К. Д. Д., багерист и Й. С. М., работник поддръжка; знаците – от Г. Ст. Ч. -, диспечер транспортни средства и З. З. Ч., общ работник.

Съдът, след преценка и анализ на събраните по делото доказателства, намира искането за недопустимо, поради следните съображения:

Производството по чл.250 и следващите от АПК е допустимо в случаите, когато са налице фактически действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице (и в двата случая те са носители на властнически правомощия, овластени за това по силата на закона - така на закона - така §1, т.1 от АПК), които не се основават на административен акт или не произтичат пряко от закона.

В конкретния случай обаче, не се установява да са налице такива действия, попадащи в обхвата на разпоредбата на чл. 250 от АПК, за които да е приложим реда за защита, регламентиран в разпоредбите на Глава Петнадесета, Раздел І от АПК.

Анализът на разпоредбата на чл. 250 АПК налага да се приеме, че с нея е регламентирана защита срещу всякакви фактически действия на административните органи и техните длъжностни лица, които не са административни актове по смисъл на чл.21 АПК и не се извършват в изпълнение на административни актове или закона.

В производствата по реда на чл.250 и сл. АПК, единственото правомощие на съда е да нареди да бъдат прекратени безусловно действията, които не се извършват в изпълнение на представен при проверката административен акт или на закона, или да отхвърли искането съгласно чл.253, ал.2 от кодекса, което означава, че защитата по този ред е неприложима в случаите, когато неоснователните действия са прекратени независимо дали е бил постигнат целения с тях резултат, доколкото прекратяването им, като цел на предявеното искане, вече е осъществено, респективно постановяване на съдебно разпореждане за тяхното безусловно прекратяване е безпредметно.

В конкретния случай фактическите действия по поставянето на процесните знаци, чието прекратяване се иска, са преустановени, тъй като пътните знаци са поставени на определените за това места. Поставянето на знаците и извършено от служители на Община Камено, които нямат качеството на длъжностни лица, които да разполагат със съответни властнически правомощия. Освен това поставянето на пътните знаци е извършено в изпълнение на административен акт – решение на комисията, назначена със заповед № РД-09-744/15.11.2018г. на кмета на Община Камено, прието с Протокол от проведено на 16.05.2019г. заседание.

Съобразно изложеното следва изводът, че направеното от „МИНЕРАЛ ПРОЦЕСИНГ“ ООД е недопустимо, тъй като не е насочено срещу извършвани в момента на подаването му фактически действия на административни органи или техни длъжностни лица, които не са административни актове и не се извършват в изпълнение на такива актове или закона. Като обобщение следва да се посочи, че липсата на фактически действия по смисъла на чл.250 от АПК, по отношение на които би могло да бъде постановено съдебно разпореждане за тяхното безусловно прекратяване, обуславя и липса на правен интерес от търсената защита.

В този смисъл е и Определение № 5052 от 19.04.2018 г. на ВАС по адм. д. № 3981/2018 г., II о., докладчик съдията Анелия Ананиева.

Ето защо настоящият съдебен състав приема, че искането е недопустимо и  следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено.

Предвид изложеното и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

                                              

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на „МИНЕРАЛ ПРОЦЕСИНГ“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.Полски извор, общ.Камено, обл.Бургас, представлявано от управителя А.Ст. И., срещу действията на Кмета на Община Камено, обл.Бургас, извършвани на територията на с.Полски извор и с.Черни връх, общ.Камено, обл.Бургас, изразяващи се в поставяне и държане на нови пътни знаци „В4“ – забранено е влизането на товарни автомобили, поставени в границите на населеното място, преди пътен знак „Д11“ – край на населеното място в с.Полски извор и преди пътен знак „Д11“ – край на населеното място в с.Черни връх.

ПРЕКРАТЯВА адм. дело № 1382 по описа на АдмС-Бургас за 2019г.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: