Р Е Ш Е Н И Е N 57
гр.Поморие,
07.06.2019 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПОМОРИЙСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на девети май през
две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НАСЯ
ЯПАДЖИЕВА
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:
при участието на секретаря:
Валентина Атанасова, като разгледа докладваното от съдията Япаджиева
НАХД N 89 по описа
за 2019год. и за да се
произнесе взе пред вид следното:
Производството е
образувано по постъпила жалба от Община Поморие, представлявана от кмета – И.А.,
против наказателно постановление №13/18.03.2019г. издадено от директора на
РИСОВ Т. А., с което на основание чл. 200, ал.1,т.2 от Закона за водите на
Община Поморие е наложена имуществена санкция в размер на 2000 / две хиляди/
лева за нарушение на чл. 48, ал.1 т.3 и т.11 от ЗВ. Жалбоподателят в подадената жалба излага
доводи за незаконосъобразност и
неправилност на наказателното постановление и иска то да бъде отменено. На първо място твърди, че АУАН и НП са издадени от лица
които не са компетентни, на следващо място сочи, че издаденото
НП не съдържа изискуеми реквизити по чл.42, ал.1 и чл. 57, ал.1 от ЗАНН, и описаното в НП деяние не е нарушение, тъй като
на 25.01.2012 г. община Поморие
е подала прединвестиционни проучвания пред Управляващия орган на оперативна програма „Околна среда 2007-
Представител на
административно-наказващият орган счита, че жалбата е неоснователна и изразява
становище, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и
правилно и като такова следва да бъде потвърдено, счита, че нарушението се
установява по несъмнен начин от доказателствата по делото и излага доводи в
тази насока.
ПРС счита жалбата
за допустима, предявена в предвидените процесуални срокове, от лице активно
легитимирано и имащо правен интерес от атакуване на наказателното
постановление.
Съдът, след
преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:
Административнонаказателното
производство е започнало със съставянето на констативен протокол № К-9-8/11.02.2019г. за нарушение на чл. 69 от ЗООС от А. Ж. – гл.експерт при РИОСВ, в
който е посочено, че отпадъчните води от поток №1 и поток №2 на изход от
канализационната система на гр.Ахелой не отговарят на индивидуалните емисионни
ограничения определени в разрешително № 23140036/09.01.2015г. за ползване на воден обект за заустване на
отпадъчни води в повърхностни води, продължено с Решение № 144/23.12.2017г. В
констативния протокол, като разпоредба която е нарушена е посочен чл. 69 от
ЗООС. Вместо да се издаде НП въз основа на този констативен протокол е съставен
акт за установяване на извършено
административно нарушение № 13/07.03.2019 г. съставен от – А.Ж. - ст. експерт
„Опазване на водите” при РИОСВ-Бургас.
В съдебно заседание актосъставителката – А. Ж. е посочила, че след като е изчислена санкцията която следва
да се наложи по ЗООС, въз основа на
резолюция на директора, е съставила АУАН за констатирано неизпълнение на
условията в разрешително т.е. за нарушение на разпоредба на ЗВ.
Безспорно е, че АУАН е съставен
въз основа на проверка по документи представени от Община Поморие и съставени
във връзка с осъществен собствен мониторинг на
канализационната система на гр.Ахелой, а именно: Протокол за вземане на
проби Протокол за изпитване №1067-ОВ/19.12.2018г., Протокол за изпитване № 1068-ОВ/19.12.2018г. В АУАН е посочено, че е установено на 11.02.2019г.
че община Поморие е извършила следното: Не
изпълнява условие определено в раздел „Индивидуални емисионни разграничения по потоци и места за заустване“
на Разрешително № 23140036/09.01.2015г.
за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни
води, продължено с Решение № 144/ 22.12.20117г.
на Община Поморие за обект.: канализационна система в гр. Ахелой. Посочено е по кои показатели има превишаване от определените в разрешителното
за заустване: при поток 1 - неразтворени вещества, БПК5, ХПК, нефтопродукти, ПАВ; при поток 2: неразтворени вещества, БПК5,
ХПК, нефтопродукти, ПАВ. Посочено е че с
писмо вх. № ВОД-41/31.01.2017г. на кмета на Община Поморие в РИОСВ – Бургас са
постъпили резултати от извършен собствен
мониторинг на отпадъчни води от канализационната система на гр.Ахелой за
второто тримесечие на 2018г. Посочено е че резултатите от изпитванията на
отбраните на 13.12. - 14.12.2018г. водни проби отразени в Протокол за изпитване
№1067-ОВ/19.12.2018г., Протокол за изпитване № 1068-ОВ/19.12.2018г. показват превишения на индивидуалните
емисионни ограничения / ИЕО/, определени в раздел „Индивидуални емисионни ограничения по потоци
и места за заустване” на Разрешително № 23140036/09.01.2015г. за двата потока. Като разпоредба която е нарушена е посочен
чл.48, ал.1, т.3 и т.11 от Закона за водите.
Въз основа на така
съставения АУАН е издадено обжалваното НП в което е отбелязана фактическа обстановка идентична с
тази в АУАН. На основание чл. 200, ал.1 т.2 от Закона за водите на Община Поморие е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 / две хиляди/ лева.
При така
установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за основателна,
тъй като в административно наказателното
производство са допуснати съществени процесуални нарушения.
Съдът намира, за неоснователни възраженията на
процесуалния представител на жалбоподателят за липсата на компетентност на актосъставителя
да съставя АУАН и на директора на РОИСВ
Бургас за издаване на НП.
Съгласно чл.201, ал.1 ЗВ, актове за нарушенията по чл.200, ал.1 ЗВ, с изключение на нарушенията по т. 16 и т. 34 – 41, се съставят от длъжностни лица, оправомощени от министъра на околната среда и водите. Процесното
нарушение несъмнено попада в обхвата на посочената норма. По делото е
представена заповед № РД-9/10.01.2011 г.
на министъра на околната среда и водите, от които безспорно се установява, че актосъставителката А. Ж. е
компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.201, ал.1 ЗВ. Съгласно чл.201,
ал.2 ЗВ, наказателните постановления по ал. 1 на чл.201 ЗВ, се
издават от министъра на околната среда и водите или оправомощени от него длъжностни
лица или от директорите на басейновите дирекции. Видно от представената по делото
заповед № РД-8/10.01.2011 г., издалата НП, Т. Д. А., за която не се спори, че е
заемала длъжността директор на РИОСВ-Бургас към момента на издаване на НП, е
компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.201, ал.2 ЗВ.
Съдът обаче споделя възражението на
процесуалния представител на Община Поморие, че при съставяне на АУАН и НП са
допуснати съществени процесуални нарушения. Община Поморие е изпратила на АНО
всички протоколи във връзка с извършвания осъществен собствен мониторинг
на канализационната система на
гр.Ахелой. Въз основа на така събраните доказателства е установено нарушението
като следва да се отбележи, че в АУАН неправилно е посочена датата на
извършване на нарушението – 11.02.2019г. Видно е от представените доказателства, че проби са взети на 13.12. и 14.12. 2018г. , които по късно са
изследвани. За съда е неясно как АНО е
приел, че датата на извършване на нарушението е 11.02.2019г. след като
пробите са взети на 13.12.2018г. и 14.12.2018г., а Протоколите за изпитване са от 19.12.2018г. Неправилното
посочване на датата на извършване на нарушението, която е различна от датата на
установяване на нарушението е съществен реквизит на всеки АУАН и НП, тъй като
има значение за изчисляването на сроковете предвидени в ЗАНН. Според съда
неправилното посочване на датата на която е извършено нарушението е съществено
процесуално нарушение, което налага да бъде отменено наказателното
постановление. Не е спорно, че нарушението е такова, че то не може да бъде установено в деня на вземане на
пробите, но това не означава, че датата на нарушението не може да бъде определена, тъй като датата на вземане на пробите е ясна и
всички последващи
действия са насочени към изясняване дали на таза дата е извършено нарушение, но те по никакъв начин не променят датата на извършване на нарушението.
Неправилното посочване на датата на
извършване на нарушението която е различна от датата на установяване на
нарушението е съществен реквизит на всеки АУАН и НП, тъй като има значение за
изчисляването на сроковете предвидени в ЗАНН. Според съда неправилното
посочване на датата на която е извършено нарушението е съществено процесуално
нарушение, което налага да бъде отменено наказателното постановление. В тази
насока е и практиката на Административен
съд Бургас по идентични казуси /Решение № 564 от 27.03.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 222/2019 г., Решение № 804
от 22.04.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. №
547/2019 г./
Отделно от това, неправилно е посочена сградата на РИОСВ
гр.Бургас за място на извършване на
нарушението.Сградата на РИОСВ е
единствено мястото на съставяне на АУАН, но не и място на извършване на
нарушението, което се състои в превишаване на
ИЕО определени в разрешителното за заустване и което превишение
на определените норми може да се осъществи единствено в местата за заустване на
канализационната система на гр.Ахелой посочени в разрешителното. Неправилното
посочване на мястото на извършване на нарушението също е основание за отмяна на
наказателното постановление.
Предвид изложеното
и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН наказателното постановление следва да бъде отменено.
Мотивиран от изложеното Поморийският
районен съд
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 13/18.03.2019г.
издадено от на директора на РИОСВ
гр.Бургас с което на основание чл. 200, ал.1 т.2 от Закона за водите на Община
Поморие, ЕИК *********, представлявана
от И.А. А. ***
е наложена имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Бургас в 14-дневен срок от получаване на
съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: