Решение по дело №89/2019 на Районен съд - Поморие

Номер на акта: 57
Дата: 7 юни 2019 г.
Съдия: Нася Иванова Япаджиева
Дело: 20192160200089
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   N 57

 

гр.Поморие, 07.06.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПОМОРИЙСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на девети май  през  две хиляди и  деветнадесета година  в състав:  

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НАСЯ  ЯПАДЖИЕВА

                                                СЪДЕБНИ  ЗАСЕДАТЕЛИ:  

 

при участието на секретаря: Валентина Атанасова, като разгледа докладваното от съдията Япаджиева НАХД N 89  по описа за 2019год. и за  да  се  произнесе взе пред вид следното:

Производството е образувано по постъпила жалба от Община Поморие, представлявана от кмета – И.А., против наказателно постановление №13/18.03.2019г. издадено от директора на РИСОВ Т. А., с което на основание чл. 200, ал.1,т.2 от Закона за водите на Община Поморие е наложена имуществена санкция в размер на 2000 / две хиляди/ лева за нарушение на чл. 48, ал.1 т.3 и т.11 от ЗВ.  Жалбоподателят в подадената жалба излага доводи за  незаконосъобразност и неправилност на наказателното постановление и иска то да бъде отменено.  На първо място твърди, че АУАН и НП са издадени от лица които не са компетентни, на следващо място сочи, че  издаденото  НП не съдържа изискуеми реквизити по чл.42, ал.1 и чл. 57, ал.1 от ЗАНН,  и описаното в  НП деяние не е нарушение,  тъй като  на 25.01.2012 г. община Поморие е подала прединвестиционни проучвания пред Управляващия орган на оперативна програмаОколна среда 2007-2013 г.”  по процедура BG161PO005/11/1.12/02/25 Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води в агломерации между 2 000 и 10 000 екв.жит., за проект  „Доизграждане на канализационна мрежа, реконструкция на канална  помпена станция към ПСОВ – Равда” и рехабилитация на съпътстваща водопроводна мрежа в гр.Ахелой, община Поморие” и  МОСВ е изразило становище с писмо от 20.04.2012 г., че агломерации Ахелой и Каблешково попадат в списък на резервни проекти, които ще бъдат прегледани и подготвени за финансиране при наличие на остатъчен ресурс.  Сочи, че с писмо от 17.03.2014 г., РИОСВ-Бургас е дала положително становище за проекта и е предложила същия да бъде включен за финансиране, каквото положително становище е изразила и БДЧР-Варна с писмо от 12.03.2014 г. Твърди, че с решение от 28.05.2012 г. за инвестиционно предложение „Доизграждане на канализационна мрежа, реконструкция на КПС към ПСОВ-Равда и рехабилитация на съпътстваща водопроводна мрежа в гр.Ахелой, общ.Поморие”, директора на РИОСВ-Бургас е постановил да не се извършва ОВОС. Сочи се, че на 08.07.2014 г., жалбоподателят е внесъл апликационна форма, с която кандидатства за финансиране за техническа помощ за изготвяне на работен проект за „Доизграждане на канализационна мрежа, реконструкция на КПС към ПСОВ-Равда и рехабилитация на съпътстваща водопроводна мрежа в гр.Ахелой, общ.Поморие”, като се сочи, че реализирането на инвестиционния проект изисква отделянето на значителен финансов ресурс, с който жалбоподателят не разполага. Моли съда да  отмени наказателното постановление. В съдебно заседание подържа жалбата и допълнително сочи, че е налице нарушение при посочване датата на извършване на нарушението, като е посочена дата 11.02.2019г., а пробовземането е извършено на 13 и 14.12.2018г. и не става ясно коя дата  АНО приема за дата на извършване на нарушението.

Представител на административно-наказващият орган счита, че жалбата е неоснователна и изразява становище, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде потвърдено, счита, че нарушението се установява по несъмнен начин от доказателствата по делото и излага доводи в тази насока.

ПРС счита жалбата за допустима, предявена в предвидените процесуални срокове, от лице активно легитимирано и имащо правен интерес от атакуване на наказателното постановление.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

             Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на констативен протокол  № К-9-8/11.02.2019г.  за нарушение на чл. 69  от ЗООС от А. Ж. – гл.експерт при РИОСВ, в който е посочено, че отпадъчните води от поток №1 и поток №2 на изход от канализационната система на гр.Ахелой не отговарят на индивидуалните емисионни ограничения определени в разрешително № 23140036/09.01.2015г.  за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води, продължено с Решение № 144/23.12.2017г. В констативния протокол, като разпоредба която е нарушена е посочен чл. 69 от ЗООС. Вместо да се издаде НП въз основа на този констативен протокол е съставен  акт за установяване на извършено административно нарушение № 13/07.03.2019 г. съставен от – А.Ж. - ст. експерт „Опазване на водите”  при РИОСВ-Бургас.

В съдебно заседание актосъставителката – А. Ж. е посочила, че  след като е изчислена санкцията която следва да се наложи по  ЗООС, въз основа на резолюция на директора, е съставила АУАН за констатирано неизпълнение на условията в разрешително т.е. за нарушение на разпоредба на ЗВ.

Безспорно е, че АУАН е съставен въз основа на проверка по документи представени от Община Поморие и съставени във връзка с осъществен собствен мониторинг на  канализационната система на гр.Ахелой, а именно: Протокол за вземане на проби Протокол за изпитване №1067-ОВ/19.12.2018г., Протокол за изпитване № 1068-ОВ/19.12.2018г.  В АУАН е посочено, че е установено на 11.02.2019г. че община Поморие  е извършила следното: Не изпълнява условие определено в раздел „Индивидуални емисионни  разграничения по потоци и места за заустване“ на Разрешително № 23140036/09.01.2015г.  за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води, продължено с Решение № 144/ 22.12.20117г.  на Община Поморие за обект.: канализационна система в гр. Ахелой.  Посочено е по кои показатели има  превишаване от определените в разрешителното за заустване: при поток 1 - неразтворени вещества, БПК5, ХПК, нефтопродукти, ПАВ;  при поток 2: неразтворени вещества, БПК5, ХПК,  нефтопродукти, ПАВ. Посочено е че с писмо вх. № ВОД-41/31.01.2017г. на кмета на Община Поморие в РИОСВ – Бургас са постъпили резултати от  извършен собствен мониторинг на отпадъчни води от канализационната система на гр.Ахелой за второто тримесечие на 2018г. Посочено е че резултатите от изпитванията на отбраните на 13.12. - 14.12.2018г. водни проби отразени в Протокол за изпитване №1067-ОВ/19.12.2018г., Протокол за изпитване № 1068-ОВ/19.12.2018г.  показват превишения на индивидуалните емисионни ограничения / ИЕО/, определени в раздел  „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места за заустване” на Разрешително № 23140036/09.01.2015г.  за двата потока.  Като разпоредба която е нарушена е посочен чл.48, ал.1, т.3 и т.11 от Закона за водите.  

Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното НП в което е  отбелязана фактическа обстановка идентична с тази в АУАН. На основание чл. 200, ал.1 т.2 от Закона за водите  на Община Поморие е наложена имуществена санкция в размер на 2000 / две хиляди/ лева.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за основателна, тъй  като в административно наказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения.   

 Съдът намира, за неоснователни възраженията на процесуалния представител на жалбоподателят за липсата на компетентност на актосъставителя да съставя АУАН и на директора на  РОИСВ Бургас за издаване на НП.

 Съгласно чл.201, ал.1 ЗВ, актове за нарушенията по чл.200, ал.1 ЗВ, с изключение на нарушенията по т. 16 и т. 34 – 41, се съставят от длъжностни лица, оправомощени от министъра на околната среда и водите. Процесното нарушение несъмнено попада в обхвата на посочената норма. По делото е представена  заповед № РД-9/10.01.2011 г. на министъра на околната среда и водите, от които безспорно се установява, че актосъставителката А. Ж.    е компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.201, ал.1 ЗВ. Съгласно чл.201, ал.2 ЗВ, наказателните постановления по ал. 1 на чл.201 ЗВ, се издават от министъра на околната среда и водите или оправомощени от него длъжностни лица или от директорите на басейновите дирекции. Видно от представената по делото заповед № РД-8/10.01.2011 г., издалата НП, Т. Д. А., за която не се спори, че е заемала длъжността директор на РИОСВ-Бургас към момента на издаване на НП, е компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.201, ал.2 ЗВ.

 Съдът обаче споделя възражението на процесуалния представител на Община Поморие, че при съставяне на АУАН и НП са допуснати съществени процесуални нарушения. Община Поморие е изпратила на  АНО  всички протоколи във връзка с извършвания осъществен собствен мониторинг на  канализационната система на гр.Ахелой. Въз основа на така събраните доказателства е установено нарушението като следва да се отбележи, че в АУАН неправилно е посочена датата на извършване на нарушението – 11.02.2019г. Видно е от представените  доказателства, че проби са взети на  13.12. и 14.12. 2018г. , които по късно са изследвани.  За съда е неясно как  АНО е  приел, че датата на извършване на нарушението е 11.02.2019г. след като пробите са взети на 13.12.2018г. и 14.12.2018г., а  Протоколите за изпитване са от 19.12.2018г. Неправилното посочване на датата на извършване на нарушението, която е различна от датата на установяване на нарушението е съществен реквизит на всеки АУАН и НП, тъй като има значение за изчисляването на сроковете предвидени в ЗАНН. Според съда неправилното посочване на датата на която е извършено нарушението е съществено процесуално нарушение, което налага да бъде отменено наказателното постановление. Не е спорно, че нарушението е такова, че то не  може да бъде установено в деня на вземане на пробите, но това не означава, че датата на нарушението не може да бъде  определена, тъй като  датата на вземане на пробите е ясна и всички  последващи действия са насочени към изясняване дали на таза дата е извършено  нарушение, но те по никакъв начин не  променят датата на извършване на нарушението.  Неправилното посочване на датата на извършване на нарушението която е различна от датата на установяване на нарушението е съществен реквизит на всеки АУАН и НП, тъй като има значение за изчисляването на сроковете предвидени в ЗАНН. Според съда неправилното посочване на датата на която е извършено нарушението е съществено процесуално нарушение, което налага да бъде отменено наказателното постановление. В тази насока  е и практиката на Административен съд Бургас  по идентични казуси /Решение № 564 от 27.03.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 222/2019 г., Решение № 804 от 22.04.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 547/2019 г./

Отделно от това,  неправилно е посочена сградата на РИОСВ гр.Бургас за  място на извършване на нарушението.Сградата на РИОСВ е  единствено мястото на съставяне на АУАН, но не и място на извършване на нарушението, което се състои в превишаване на  ИЕО определени в разрешителното за заустване и което превишение на определените норми може да се осъществи единствено в местата за заустване на канализационната система на гр.Ахелой посочени в разрешителното. Неправилното посочване на мястото на извършване на нарушението също е основание за отмяна на наказателното постановление.

Предвид изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН наказателното постановление следва да бъде отменено.

          Мотивиран от изложеното Поморийският районен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

          ОТМЕНЯ  наказателно постановление № 13/18.03.2019г. издадено от на директора  на РИОСВ гр.Бургас с което на основание чл. 200, ал.1 т.2 от Закона за водите на Община Поморие, ЕИК *********,  представлявана от И.А.  А. *** е наложена имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева 

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

                                                               РАЙОНЕН  СЪДИЯ: