Р Е
Ш Е Н
И Е
гр. Казанлък -13.09.2019г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Казанлъшкият
районен съд, наказателна колегия,трети наказателен състав в публичното си
съдебно заседание на тридесети август през две хиляди и деветнадесета година в
съдебния състав ;
Председател ; Тодор Тодоров
При секретаря Марийка Иванова сложи за
разглеждане докладваното от съдията Тодоров- АНД № 612/19г. по описа на Казанлъшкия РС за 2019-та година и за да се
произнесе съобрази;
М
О Т И
В И ;
Обжалвано
е наказателно постановление № 742400-211/27.03.2019г. на Началник РС ‘ПБЗН’ гр. Казанлък с
което е наложено административно наказание- глоба.
Недоволен
от това останал жалб. П.В.Б. който го обжалва пред съда. Мотивира жалбата си с
обстоятелството,че не е извършил административно нарушение, както и ,че при
издаването на атакуваното наказателно постановление са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
Редовно
призован се явява и чрез пълномощника си
поддържа жалбата и моли съдът да отмени обжалваното наказателно постановление
като неправилно и незаконосъобразно.
Представителя
на възз. страна взема становище,че жалбата е неоснователна поради което
обжалваното наказателно постановление следва да се потвърди.
Съдът
като взе предвид събраните в хода на производството доказателства установени с
дозателствени средства- показания на свидетел,експертно заключение, писмени и
след преценка поотделно и в съвкупност приема за установено следното;
Жалбата
е подадена в срок и от лице имащо право на жалба на основание чл.59 ал.2 от ЗАНН / нарушител/ поради което е
допустима.
Разгледана
по същество се явява основателна.
В
обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление
административно-наказващия орган /АНО/ е приел
за установено,че на 05.10.2018г.
при извършена проверка на основание
чл.14 ал.1 т.1 от Наредба №8121з-882/25.11.2014г. за реда за
осъществяване на държавен противопожарен контрол във вр. чл.125 ал.1 т.1 от ЗМВР и чл.220 ал.3 от ЗУТ на проектна документация в сградата на РСПБЗН-Казанлък
ижн. В.В.М. установил;
На
15.05.2018г. в общинска администрация гр. Казанлък е внесен за съгласуване и
одобряване инвестиционен проект за строеж ; ’’
Разширение на производствено-складов корпус ‘Л. със застроена площ 1140 кв.м. и разгъната застроена
площ 1236кв.м. находящ се в УПИ І-1437
кв.94 по плана на гр. К. общ. К. с възложител ‘С. ЕООД във фаза ‘Технически
проект’, който проект е оценен във съответствие с основните
изисквания към строежите с комплексен доклад от ‘Гинев
Инжинеринг’ ООД, част ‘пожарна
безопасност’ на проекта е изготвена от П.В.Б..
Съществуващия
производствено-складов корпус е със застроена площ 2914,94 кв.м. и разгъната
застроена площ 3166,48 кв.м..
Новопроектираното
складово помещение е от категория по пожарна опасност Ф5В и ще се използва за
съхраняване на дървени палети видно от обяснителната записка.За отвеждането на
дим и топлина в случай на пожар в склада са предвидени 4 бр. димни
люкове/клапи/ видно от обяснителната записка. Фасадните димни клапи са
разположени на три различни фасади, съответно 1бр. на фасада изток,2бр. на фасада юг, и 1бр. на
фасада запад.
Димния
люк проектиран на източната фасада на строежа, респ. склада не е предвиден на
разстояние най-малко 5 м. от брандмауера разделящ производството от складовото помещения в
проектираната сграда. Предвиденото разстояние между въпросния димен люк и
браднмауера е 3,87 м. което е във несъответствие с изискването на чл.116 ал.4
от Наредба № Із-1971 от 29.10.2009г. за строително-техническите правила за осигуряване на безопасност при
пожар. В обяснителната записка към част ‘пожарна
безопасност’ на проекта не се споменава за разстояния от димни
люкове до брандмауер . На чертежите към част ‘пожарна
безопасност’ не са нанесени димните люкове.
В
част ‘Пожарна безопасност’
на проекта не е предвидена система за следене на посоката на вятъра / ветрова
централа/ за осигуряване отварянето на фасадните димни люкове от подветрената
страна на сградата при скорост на вятъра над 1м/сек. каквото е изискването на чл.116 ал.5 от
Наредба № Із-1971 от 29.10.2009г. за строително-техническите правила за осигуряване на безопасност при
пожар.
Предвид
горното в качеството си на проектант на част ‘Пожарна
безопасност’ П.В.Б.
е проектирал посочения строеж в несъответствие с основните изисквания за
безопасност в случай на пожар а именно;
1.
Проектирал
е димен люк на източната фасада на склад за пелети,без да е предвидил
разстояние най-малко от 5м. от него да брандмауера.
2.
Проектирал
е фасадни люкове дублирани на три фасади
за отвеждане на дим и топлина в случай на пожар в склад за палети без да е
предвидил осигуряване на отварянето им от подветрената страна на сградата при
вятър над 1м/сек. посредством система за следене посоката на вятъра – ветрова
централа
с
което към 15.05.2018г. виновно е нарушил;
-
по
т.1, чл.169 ал.1 т.2 от ЗУТ във вр.
чл.116 ал.4 от Наредба № Із-1971 от 29.10.2009г. за
строително-техническите правила за
осигуряване на безопасност при пожар, за което в качеството си на проектант
носи отговорност по чл.162 ал.4 от ЗУТ,
-
по
т. 2 , чл.169 ал.1 т. 2 от ЗУТ във вр. чл.116 ал.5 от Наредба № Із-1971 от
29.10.2009г. за строително-техническите
правила за осигуряване на безопасност при пожар, за което в качеството
си на проектант носи отговорност по чл.162 ал.4 от ЗУТ.
На
основание чл.232 ал.4 т.2 от ЗУТ е наложил административна санкция глоба в
размер на 3000 лв..
Възражението
на жалб.,че не е извършил административно нарушение съдът приема.
От
експертното заключение на съдебно-пожаротехническата експертиза се
установява,че складовата част на проектирания производствено-складов корпус ‘Лавина’’е със площ
372,55 кв.м. което е по-малко от 400 кв.м.. и е бил отделен с брандмауер,
поради което е било допустимо да се
проектира склад с такива строително-технически
параметри и да се отнесе към V степен на огнеустойчивост.
Обекта
е бил въведен във експлоатация и е било издадено УВЕ 95/11.12.2018г. като не е
имало издадено предписание от служител
на ГДПБЗН за отстраняване на нарушения.
Предвид
на това съдът приема възражението на жалб.,че не е извършил административно
нарушение и обжалваното наказателно постановление подлежи на отмяна като
неправилно.
Съдът
приема и възраженията на пълномощника на жалб,.че при издаването на
наказателното постановление са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила.
От
акта за установяване на административно нарушение се установява,че нарушението
е било открито от актосъставителя св. М.
при извършена проверка на 05.10.2018г.
Акта
за установяване на административно нарушение е бил съставен на 12.03.2019г.
което е в нарушение на разпоредбата на чл.34 б. в от ЗАНН.
Срокът
за съставяне на АУАН е бил изтекъл на 05.01.2019г. включително.
Към
момента на откриване на нарушението нарушителя е бил известен , а по делото няма
данни той да бил поканен за съставеното на АУАН и съответно да не се е явил.
В
обжалваното наказателно постановление АНО е посочил две извършени
административни нарушения но е наложил едно административно наказание само като
не е посочил изрично за което от двете административни нарушение се налага
санкцията доколкото всяко едно от тях
осъществява отделен състав на
нарушение- чл. 116 ал.4 и чл.116
ал.5 и двата законови текстове от
Наредба № Із-1971 от 29.10.2009г. за строително-техническите правила за осигуряване на безопасност при
пожар,
По
този начин е нарушено правото на защита на нар. да разбере за кое от двете
административни нарушение му е била наложена санкцията и да организира в пълен
обем защитата си с което е нарушена разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН .
Описаните
нарушения са особено съществени , неотстраними са в съдебната фаза на процеса и водят до
незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.
Изложените
дотук мотиви правят безпредметно обсъждането на въпросите свързани с вината,
индивидуализацията на нарушенията и др. поради и което съдът не го прави.
В
този смисъл жалбата се явява основателна и обжалваното наказателно
постановление подлежи на отмяна.
Водим
от горното съдът,
Р Е
Ш И ;
ОТМЕНЯ
наказателно постановление №
742400-211/27.03.2019г. на Началник РС ‘ПБЗН’ гр. Казанлък с което на основание чл.232 ал.4 т.2
от Закона за устройство на територията е наложено административно наказание
глоба в размер от 3000 лв. на П.В.Б. *** с ЕГН ********** като неправилно и
незаконосъобразно.
Решението
подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението пред
Административен съд гр. Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ ;