Решение по дело №2650/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 70
Дата: 30 януари 2023 г.
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20217040702650
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№70

 

Бургас, 30/01/2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на осемнадесети януари, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                              

                                                                                  Съдия  Златина Бъчварова

                                                                       

Секретар Вяра Стоянова

като разгледа административно дело  номер  2650  по описа за  2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс/ДОПК/.

Образувано е по жалба на В.Х.К. ***, против  акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ №7291-1 от 16.07.2021 г. на  главен инспектор, отдел „Местни данъци и такси“/МДТ/, община Созопол, мълчаливо потвърден от началник отдел „МДТ“, община Созопол, с който са определени задължения за такса битови отпадъци/ТБО/ за периода 2016 г.-2021 г. в общ размер на 4 362.65/четири хиляди триста шестдесет и два лева и шестдесет и пет ст./-главница и лихва 1 158.64 /хиляда сто петдесет и шест лева и шестдесет и четири ст./, общо в размер на 5 521.29/пет хиляди петстотин двадесет и един лева и двадесет и девет ст./ и данък недвижими имоти/ДНИ/ за същия период в общ размер на 1 526.91/хиляда петстотин двадесет и шест лева и деветдесет и една ст./-главница и лихва-405.51/четиристотин и пет лева и петдесет и една ст./, общо в размер на 1 932.42/хиляда деветстотин тридесет и два лева и четиридесет и две ст./, или общо задължение за ТБО и ДНИ в размер на 5 889.56/пет хиляди осемстотин и осемдесет и девет лева и петдесет и шест ст./-главница и лихва-1 564.15/хиляда петстотин шестдесет и четири лева и петнадесет ст./- 7 453.71/седем хиляди четиристотин петдесет и три лева и седемдесет и една ст./.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт. Излага подробни съображения. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представя писмени бележки.

Ответникът - началник отдел „МДТ“, община Созопол, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Претендира разноски.

Административен съд   Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателства и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.156, ал.1 ДОПК, пред надлежна инстанция, от лице с правен интерес, поради което е допустима.

Разгледана по същество е частично основателна, при следните съображения:

Жалбоподателят се легитимира като собственик на недвижим имот с идентификатор 81178.51.29 по КККР на гр.Черноморец, в с. Атия, минно селище/м.с./ Росен, с площ от 10 272.00 кв.м., ведно с построената в него сграда флотация през 1956 г., с площ от 586.00 кв.м., РЗП-1 174 кв.м./виж постановление за възлагане на недвижим имот №1261/2001/069487/15.03.2005 г., 79-80 от делото/.

За придобития имот жалбоподателят е подал декларация по чл.14 ЗМДТ, вх.№5409/22.03.2005 г. и е открита партида №7504055300002, в която В.К. е посочен като единствен собственик на земята и сградата, отразена като производствена/л.71-76 от делото/.

На 29.12.2014 г. жалбоподателят е подал коригираща декларация, в която е отразено, че притежава  10 272.00 кв.м. ид.ч. от недвижим имот целият с площ от 21 210.00 кв.м., а областен управител на област с административен център Бургас- 748.00 кв.м. ид.части от недвижим имот с площ от 4 218.00 кв.м. /л.59-64 от делото/. Подадена е и декларация по чл.18, ал.6 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол/НОАМТЦУТОС/, в която се сочи, че имот с партиден №7504055300002, представляващ поземлен имот с идентификатор/ПИ/ 81178.51.29, с площ от 10 272.00 кв.м., находящ се с. Атия, няма да се ползва през 2015 г./л.66 от делото/.

На 16.07.2021 г. К. е подал поредна декларация по чл.14 ЗМДТ, вх.№1484, за поземлен имот с площ от 10 272.00 кв.м. ид.части от имот с площ от 21 207.00 кв.м., с идентификатор 81178.51.29 по КККР на гр.Черноморец, за който е образувана партида № 5210Н7209/л.81-84 от делото/.   

В справка от системата на отдел „МДТ“, община Созопол, е отразено, че партида №7504055300002 е закрита, с облагане до 31.12.2015 г./л.68 от делото/.

На 18.01.2021 г. от служители на община Созопол е съставен констативен протокол № 4, по повод извършена проверка на поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 81178.51.29 по КККР на гр.Черноморец, при която е констатирано, че двуетажната сграда в имота с РЗП от 1174.00 кв.м., представляваща производствен обект, не съществува/л.85 от делото/.

На 16.07.2021 г. е издаден  акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ №7291-1 от  главен инспектор, отдел „Местни данъци и такси“/МДТ/, община Созопол, с който са установени задължения за данък недвижими имоти/ДНИ/ за периода 2016 г.-2021 г. със ставка в размер на 3.5 промила, съобразно чл.18а от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Созопол общо в размер на 1 932.42/хиляда деветстотин тридесет и два лева и четиридесет и две ст./за целия период- главница - 1 526.91/хиляда петстотин двадесет и шест лева и деветдесет и една ст./ и лихва-405.51/четиристотин и пет лева и петдесет и една ст./ и за такса битови отпадъци/ТБО/ за същия период със ставка в размер на 10 промила по видове услуги  определена за нежилищни имоти на физически лица в гр.Черноморец, съгласно решение №21/4/30.11.2015 г. и одобрена план-сметка за всяка дейност в общ размер от 5 521.29/пет хиляди петстотин двадесет и един лева и двадесет и девет ст./ - 4 362.65/четири хиляди триста шестдесет и два лева и шестдесет и пет ст./-главница и лихва 1 158.64 /хиляда сто петдесет и шест лева и шестдесет и четири ст./л.8 и 9 от делото/.

АУЗД е оспорен по административен ред и е потвърден мълчаливо от началник отдел „МДТ“, община Созопол.

Административният орган е определил дължимите от жалбоподателя задължения въз основа на декларираните от него данни за имот с партиден №5210Н7209, представляващ земя, поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 81178.51.29 по КККР на гр.Черноморец, находящ се в гр.Черноморец. Определена е данъчна основа, съгласно подадената от К. коригираща декларация с вх.№1484/16.07.2021 г. за притежаваната от него земя 10 272.00 кв.м. ид.ч. от поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 81178.51.29 по КККР на гр.Черноморец, находящ се в гр.Черноморец, целият с площ от 21 207.00 кв.м. в размер на 79 320.41 лева.

С АУЗД №РА000573 от 26.09.2018 г. на старши инспектор, отдел „Приходи, местни данъци и такси и услуги“/ПМДТУ/, община Созопол, потвърден с решение №016 от 18.10.2018 г. на началник отдел „ПМДТУ“, община Созопол, въз основа на данни по декларация, вх.№5409/22.03.2005 г., подадена от жалбоподателя за имот в с.Атия, представляващ 10 272.00 кв.м. земя с идентификатор 81178.51.29 по КККР на гр.Черноморец и производствен обект с РЗП 1174 кв.м. са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2013 г.-2017 г./л.137-140 от делото/. Жалбоподателят е уведомен за решение №016 от 18.10.2018 г. на 10.11.2018 г., видно известие за доставяне PS8130 0032JBS/л.412 от делото/, няма данни да е оспорен по съдебен ред, поради което следва да се приеме, че е влязъл в сила.

С АУЗД №6121-1 от 02.09.2020 г. на старши инспектор, отдел „Приходи, местни данъци и такси и услуги“, община Созопол, мълчаливо потвърден от началник отдел „ПМДТУ“, община Созопол, въз основа на данни по декларация, вх.№5409/22.03.2005 г., подадена от жалбоподателя за имот в с.Атия, м.с. Росен, с партиден  №7504055300002, представляващ земя и сгради, 10 272.00 кв.м. земя с идентификатор 81178.51.29 по КККР на гр.Черноморец и производствен обект с РЗП 1174 кв.м. са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2018 г. и 2019 г. /л.86-88 от делото/. Няма данни да е оспорен по съдебен ред, поради което следва да се приеме, че е влязъл в сила. В писма, вх.№4752 от 19.05.20222 г. и вх.№6270/30.06.2022 г. административният орган изрично сочи, че този АУЗД е влязъл в сила/л.432 и 655 от делото/.

АУЗД №7291-1 от 16.07.2021 г. на главен инспектор, отдел „МДТ“, община Созопол, мълчаливо потвърден от началник отдел „МДТ“, община Созопол, с който са определени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2016 г.-2021 г., е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, актът за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ №7291-1 от 16.07.2021 г. е издаден  от компетентен орган, според заповед №8-Z-1367 от 31.12.2019 г. на кмета на община Созопол/л.18 от делото/ и е в предвидената от закона форма.

На второ място обаче АУЗД е издаден при допуснати съществени нарушения на административно производствените правила и материалния закон, при следните съображения:

Жалбоподателят оспорва размера на данъчната основа върху която са определени задълженията за ТБО и ДНИ, установени с процесния АУЗД.

Твърди, че неправилно административният орган е определил данъчната основа за дължимите от него задължения, което е довело до неоснователното им завишаване; неправилно е посочено в АУЗД местонахождението на декларирания от него недвижим имот гр.Черноморец, вместо м.с. Росен, село Атия, обуславящо по-висок размер на задълженията; не е отчетено обстоятелството, че с предходни АУЗД са били установени вече задължения за ТБО и ДНИ за 2016 г., 2017 г., 2018 г. и 2019 г., включени в процесния АУЗД.

Според правилото на чл. 27 АПК, приложимо съобразно §2 ДР ДОПК при започване на производство по издаване на индивидуален административен акт административният орган следва да извърши преценка относно допустимостта му. С разпоредбата на чл. 27, ал. 2, т. 1 АПК липсата на влязъл в сила административен акт със същия предмет и страни е въведена като абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на издаване на индивидуален административен акт, което в случая не е съобразено от административния орган.

С АУЗД №РА000573 от 26.09.2018 г. на старши инспектор, отдел „Приходи, местни данъци и такси и услуги“, община Созопол, потвърден с решение №016 от 18.10.2018 г. на началник отдел „ПМДТУ“, община Созопол, за имот в с.Атия, представляващ 10 272.00 кв.м. земя с идентификатор 81178.51.29 по КККР на гр.Черноморец и производствен обект с РЗП 1174 кв.м. са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2013 г.-2017 г., който е влязъл в сила./л.137-140 от делото/.

С АУЗД №6121-1 от 02.09.2020 г. на старши инспектор, отдел „Приходи, местни данъци и такси и услуги“, община Созопол, мълчаливо потвърден от началник отдел „ПМДТУ“, община Созопол, за имот в с.Атия, м.с. Росен, с партиден  №7504055300002, представляващ земя и сгради, 10 272.00 кв.м. земя с идентификатор 81178.51.29 по КККР на гр.Черноморец и производствен обект с РЗП 1174 кв.м. са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2018 г. и 2019 г., който също е влязъл в сила. /л.86-88 от делото/.

 При положение, че с предходно издадени и влезли в сила АУЗД са установени задължения за ДНИ и ТБО за 2016 г., 2017 г., 2018 г. и 2019 г., за които отново са определени такива и в процесния административен акт, то АУЗД № 7291-1 от 16.07.2021 г. е издаден при съществено нарушение на процесуалните правила, обуславящо неговата нищожност в частта 2016 г. - 2019 г.

Относно установените с АУЗД № 7291-1 от 16.07.2021 г. задължения за ТБО и ДНИ за 2020 г. и 2021 г., съдът съобрази следното:

Съгласно нормата на чл.62 от Закона за местните данъци и такси/ЗМДТ/ таксата за битови отпадъци /ТБО/ се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места е Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги/НОАМТЦУ/ на територията на община Созопол, в която размерът на таксата е определен за всяка услуга поотделно, каквито са изискванията на чл.66 ЗМДТ. В мотивите на АУЗД е посочено, че като основа за изчисляване на задълженията са послужили декларираните от лицето данни.

Следва да се посочи, че имотът на жалбоподателя безспорно се намира в с.Атия, кв. „Миньор“/бивше Минно селище или т.нар. Горно селище/, а не както е посочено в процесния АУЗД в гр.Черноморец. Съгласно подадена декларация по чл.14 ЗМДТ от пълномощник на жалбоподателя и получена в община Созопол, видно от обратна разписка  ИД PS 1606 008B194 от 30.12.2015 г. задълженото лице е декларирало промяна в обстоятелствата, а именно, че в имота сграда не съществува/л.65 от делото/. Това обстоятелство е обективирано в констативен протокол №4 от 18.01.2021 г., съставен от служители на община Созопол, в който е отразено, че в поземлен имот с идентификатор 81178.51.29 КККР на гр.Черноморец двуетажна сграда с РЗП 1174.00 кв.м., представляваща производствен обект, не съществува/л.85 от делото/. При издаване на процесния акт, това обстоятелство е съобразено.

Съдът намира, че по отношение на процесния имот е приложимо правилото на чл.71, т.2 ЗМДТ/ред.ДВ, бр.98/2018 г., в сила от 01.01.2019 г./, според което не се събира такса за услугата по чл. 62, т. 1 ЗМДТ/ събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране/ и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 ЗМДТ, когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец и ред, определени с наредбата по чл. 9, от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота. Следователно, за поземлен имот с идентификатор 81178.51.29 КККР на гр.Черноморец е приложимо цитираното изключение в хипотезата на незастроен имот. Доколкото имотът попада в тази изключителна хипотеза, на събиране, съгласно цитираната норма подлежи само компонента чистота на териториите за обществено ползване. За да бъде дължим този компонент от таксата е необходимо, услугата да бъде реално предоставена от страна на общината. В изпълнение на чл.29 от договор за обществена поръчка за услуга № 8-583/19.12.2018 г., сключен между община Созопол и „РТК“ ООД, предаването на изпълнението на услугата за всеки отчетен период се документира с акт за установяване на действително извършените и подлежащи на заплащане видове работа, който се подписва от представители на възложителя и изпълнителя/л.209-221 от делото/. От доказателствата приложени по делото това не се установява. В актовете за извършена работа  през периода м.януари 2020 г. до м.юни 2021 г. вкл. в община Созопол от „РТК“ ООД /л.277-л.294 от делото/ в раздел III Ръчно метене, изрично са посочени населени места гр.Созопол и гр.Черноморец, като с.Атия липсва. В останалите посочени, като предоставени от общината услуги - от раздел IV до раздел VII липсва описание на населени места, когато и където е имало реално предоставена услуга. Отделно от това, в т.2 на представените по делото заповеди на кмета на община Созопол, издадени на основание чл.63, ал.2 ЗМДТ, във връзка с определяне границите на районите в които е организирано събирането и транспортирането на битови отпадъци, вида на предлаганите услуги и честотата на събиране и транспортиране са посочени видовете предлагани услуги. В т.2, б. „в“ на заповедите е посочена услуга по почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и други територии от населените места, предназначени за обществено ползване, като по-нататък в заповедите е посочена единствено услуга по предоставяне на ръчно и механизирано метене. Ръчно метене съгласно заповедите е предвидено, да се извършва в гр.Созопол и гр.Черноморец с определената за това честота, а за останалите урбанизирани територии - по заявка на община Созопол с възлагателни писма, като по отношение на механизираното метене изрично са посочени населените места гр.Созопол и гр.Черноморец без опция за възлагане/л.154-159 от делото/. Такива възлагателни писма по делото не са представени, както и не са представени други доказателства за почистване на площите за обществено ползване в с.Атия.

Налага се изводът, че и този компонент е недължим, поради което, издаденият акт в частта на установените задължения за ТБО за периода 2020 г. и първото шестмесечие на 2021 г. е незаконосъобразен и следва изцяло да бъде отменен.

Съдът намира, че за данъчна основа при определяне задълженията за ДНИ за 2020 г. и първото шестмесечие на 2021 г. следва да приеме определената от вещото лице по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза данъчна оценка в размер на 25 707.94 лева., съобразена както с алгоритъма, предвиден в приложение № 2 ЗМДТ, с местонахождението на имота, както и с решение №1016 от протокол №39/30.10.2014 г. на общински съвет Созопол, според което за с.Атия е определена І зона,VI категория /л.768 от делото/. За този период е приложен размер на ставката - 3.5 промила за ДНИ, съгласно чл.18а от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Созопол. При данъчна оценка в размер на 25 707.94 лева,  дължимите от жалбоподателя задължения за ДНИ при ставка 3.5 промила следва да бъдат: за 2020 г.-89.98 лева-главница и лихва-7. 98 лева и за 2021 г.-44.99 лева-главница и лихва-0.20 лева или общо в размер на 134.97 лева-главница и лихва-8.18 лева.

И двете страни са направили искане за присъждане на направените по делото разноски.

Съдът намира, че следва да изключи от размера на претендираните от жалбоподателя разноски тези за гориво, билети за осъществени пътувания и банкови такси, тъй като са извън обхвата на отговорността за разноски по производството.

При този резултат в полза на жалбоподателя по компенсация се следват разноски в размер на 2 495.00 /две хиляди четиристотин деветдесет и пет/ лева.

Мотивиран така и на основание чл.160, ал.1 ДОПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ №7291-1 от 16.07.2021 г. на  главен инспектор, отдел „Местни данъци и такси“/МДТ/, община Созопол, мълчаливо потвърден от началник отдел „МДТ“, община Созопол, с който на В.Х.К. *** са определени задължения за такса битови отпадъци/ТБО/ и данък недвижими имоти/ДНИ/ за 2016 г., 2017 г., 2018 г. и 2019 г.

ИЗМЕНЯ акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ №7291-1 от 16.07.2021 г. на  главен инспектор, отдел „Местни данъци и такси“/МДТ/, община Созопол, мълчаливо потвърден от началник отдел „МДТ“, община Созопол, с който на В.Х.К. *** са определени задължения за 2020 г. за такса битови отпадъци/ТБО/ в размер на 793.21 лева-главница и лихва-70.17 лева и данък недвижими имоти/ДНИ/ в размер на 277.62 лева - главница и лихва-24.56 лева и за 2021 г. за ТБО в размер на 396.60 лева-главница и лихва-1.76 лева и ДНИ в размер на 138.81 лева главница и лихва 0.62 лева и вместо тях, определя задължения за 2020 г.- ДНИ в размер на 89.98 лева-главница и лихва-7.98 лева и за 2021 г.- ДНИ в размер на 44.99 лева главница и лихва-0.20 лева.

ОСЪЖДА община Созопол да заплати на В.Х.К. ***, разноски по компенсация, в размер на 2 495.00 /две хиляди четиристотин деветдесет и пет/ лева.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

 

СЪДИЯ: