Решение по дело №151/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 10
Дата: 9 февруари 2022 г. (в сила от 1 март 2022 г.)
Съдия: Росица Карова Цветкова
Дело: 20217270700151
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№............., град Шумен, 09.02.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

   Шуменският административен съд в публичното заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росица Цветкова

 

при участието на секретаря Р. Хаджидимитрова

като разгледа докладваното от административен съдия Р. Цветкова адм.д. №151  по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

   Производство по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.51 ал.1 т.3 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), образувано въз основа на депозирана жалба от Министъра на земеделието, храните и горите като представител на Държавата, съгласно чл.27 ал.6 от Закона за горите /ЗГ/ и принципал на „Североизточно държавно предприятие“ ДП Шумен, срещу Заповед №18-3269 от 23.03.2021 г. на Началника на СГКК-гр.Шумен, в частта, с която е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралния регистър на с.Сечище, ЕКАТТЕ 66353, община Нови пазар, чрез промяна в границите на съществуващи обекти в КККР за поземлен имот с идентификатор 66353.23.45.

   Жалбоподателят навежда доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, свеждащи се до липса на мотиви и фактически основания, които да определят наличието на „явна фактическа грешка“, както и съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон. Жалбоподателят твърди, че с процесната заповед се извършва промяна в статута и предназначението на 4 104 кв. м. от държавни горски територии с начин на трайно ползване „Друг вид дървопроизводителна гора“ в територия, заета от води и начин на трайно ползване „Язовир“, както и се променя собствеността на процесните имоти от държавни горски територии на публична общинска собственост. Излагат се съображения, че обжалваната заповед е постановена в противоречие с разпоредбите на чл.73 от ЗГ, както и с разпоредбите на чл.74, чл.75-77 и чл.78 ал.5 от ЗГ, тъй като липсва отпочната и приключила  процедура по предвидения в ЗГ ред за промяна предназначението на процесните 4 104 кв.м. държавни горски територии, представляващи съответните части от промяна в границите на процесния имот с идентификатор 66353.23.45, с.Сечище, община Нови пазар. Въз основа на това жалбоподателят отправя искане към съда за отмяна на Заповед №18-3269 от 23.03.2021 г. на Началника на СГКК град Шумен в оспорената част като незаконосъобразна, както и присъждане на направените по делото разноски.

   Ответната страна Началник на СГКК град Шумен, редовно призован, за него се явява адвокат С. Г. при ШАК, редовно упълномощена, която излага аргументи за неоснователност на жалбата, като счита, че обжалваната заповед е издадена от компетентен административен орган, при спазване на законоустановената процедура и в съответствие с материалния закон, поради което е законосъобразна.

   Заинтересованата страна Община Нови пазар, представлявана от Кмета, заявител по административното производство, редовно призована, за нея се явява гл. юрисконсулт Б. Г., който излага доводи за неоснователност на жалбата и предлага като така да бъде отхвърлена.

   Само за изчерпателност следва да се посочи, че настоящото производство е образувано първоначално по подадена жалба от „Североизточно държавно предприятие“ ДП – Шумен, срещу Заповед №18-3269 от 23.03.2021 г. на Началника на СГКК-гр.Шумен, в частта, с която е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралния регистър чрез промяна в границите на съществуващи обекти в КККР на поземлен имот с идентификатор 66353.23.45, с.Сечище, община Нови пазар. С допълнителна молба рег.№ДА-01-1611/28.05.2021 г. по описа на АдмС Шумен, така депозираната жалба е подписана от Министъра на земеделието, храните и горите, като последният е заявил в приложената молба – заявление, че потвърждава действията на „Североизточно държавно предприятие“ ДП – Шумен, представлявано от Директора по подаването на жалба от СИДП ДП – Шумен срещу №18-3269 от 23.03.2021 г. на Началника на СГКК-гр.Шумен.

   От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:

   Със заявление вх.№01-538867 от 17.11.2020 г. заинтересованата страна Община Нови пазар е инициирала производството пред Началника на СГКК град Шумен, като е заявила изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър по отношение на обект ПИ с идентификатор 66353.26.25 „Язовир“ с.Сечище, община Нови пазар, състоящо се в отстраняване на явна фактическа грешка и изразяващо се в изменение на границите на ПИ в съответствие с геодезическо заснемане на място и установяване на границите на ПИ „Язовира“ в съответствие с чл.39 ал.4 от Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. Заявителят удостоверил собствеността си с Акт за публична общинска собственост №259 от 26.11.1998 г. за язовир „Сечище“ с площ от 37.311 дка., язовирна стена, преливник, изпускателен кран с шахта, в землището на с.Сечище, с №000025.  Със заявлението е представен и проект за промяна на КККР в следствие на отстраняване на явна фактическа грешка за ПИ 66353.26.25 „Язовир“, с.Сечище, изработен от лицензирано по ЗКИР лице инж. Н. Н. - Заповед №067/13.04.2001 г. на изп. директор на АК за вписване в регистъра на лица, правоспособни да извършват дейности по кадастъра, застрахователна полица; обяснителна записка; ръчна скица; данни от полските измервания; геодезическа снимка с нанесени коти на подробните точки; карта със съвместни данни; списък на засегнатите имоти; списък със засегнатите имоти, подлежащи на обезщетение; скица-проект за изменение на КККР; КР на засегнатите от ЯФГ имоти; скици на изменените и новообразувани имоти след промяната и приложения в цифров вид.

   В съответствие с разпоредбата на чл.53б ал.4 от ЗКИР административният орган с придружително писмо изх.№20-79037/25.11.2020 г. е изпратил на Директора на ОД „Земеделие“ внесения проект за изменение на КККР на недвижимите имоти, засегнати от изменението, за съгласуване относно обезщетяване по реда на чл.10б от ЗСПЗЗ и чл.6 и пар.8 от ПЗР на ЗВСГЗГФ, като с писмо изх.№РД-12-02-1424-1/07.12.2020 г. Директорът на ОД „Земеделие“ град Шумен е върнал проекта със съгласувани от ОСЗ Нови пазар Списъци на засегнатите имоти.

   Съгласно приложеното Удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри №25-319695/21.12.2020 г. проектът за изменение на КККР, внесен с вх.№01-538867 от 17.11.2020 г. е бил приет от СГКК град Шумен, като отговарящ на изискванията на чл.75 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на КККР и чл.14 и чл.16 от Наредба №РД-02-20-4/11.10.2016 г. за предоставяне на услуги от КККР.

   В изпълнение на чл.26 от АПК до заинтересованите лица, включително и СИДП “ДП Шумен“ е изпратено  уведомление изх.№24-970 от 11.01.2021 г. за започнало във връзка с подадено заявление вх.№01-538867 от 17.11.2020 г. на Община Нови пазар производство по изменение на КККР на с.Сечище, община Нови пазар, състоящо се в отстраняване на явна фактическа грешка относно ПИ с идентификатор 66353.26.25 – язовир, с цел привеждането му в съответствие с пар.1 ал.1 т.94 от ПЗР на ЗВ, поради установено нарушено технологично единство на водостопанската система, при което изменение се засягат ПИ с идентификатори 66353.14.202, 66353.17.20, 66353.23.45, 66353.26.1, 66353.26.2, 66353.26.3, 66353.26.5, 66353.26.23 и 66353.26.24, за което изменение СИДП “ДП Шумен“ се явява заинтересовано лице по смисъла на пар.1 т.13 от ДР на ЗКИР по отношение на имота с идентификатор 66353.23.45, собственост на МЗГ – ДЛ и с начин на трайно ползване „Друг вид дървопроизводителна гора“.

   Въз основа на това уведомление, на 22.01.2021 г. вх.№05-972 е депозирано становище от заинтересованото лице СИДП „ДП-Шумен“, с което възразява и не дава съгласие за извършване на изменението с мотива, че исканото изменение не представлява ЯФГ по смисъла на пар.1 т.9 от ДР на ЗКИР, а ще се извърши промяна на собственика на част от засегнатия имот, който представлява държавни горски територии и е със статут на „гора“. Изложен е и мотив, че с така предприетата процедура реално се променя собствеността, начинът на трайно ползване на имота, предназначението и статута, както и първо следва да бъде извършена процедурата по промяна на собствеността на засегнатите части.

   Заинтересованата страна е била уведомена да представи документи за собственост или друго вещно право с Уведомление изх.№20-13828 от 05.03.2021 г., която с писмо от 10.03.2021 г. е представила пред СГКК град Шумен заверен препис на утвърден горскостопански план на ТП „Държавно горско стопанство Нови пазар“ град Нови пазар, заверен препис на извадка от горскостопанска карта за подотдел 315/б и 311/а – част от горскостопански план ТП ДГС „Нови пазар“, ведно с таксационни характеристики на посочените подотдели.

   След събиране на всички относими към заявлението доказателства и представяне на необходимите документи за собственост и становище от заинтересованите страни, е изготвен и доклад на 22.03.2021 г. от инж.Д. Х. - ст.експерт „СПК“ при СГКК-Шумен, в който е прието, че искането на заявителя Община Нови пазар за отстраняване на ЯФГ, състоящо се в поправка на границите на ПИ с идентификатор 66353.26.25 - Язовир е допустимо –заявителят е заинтересовано лице, съгласно представения Акт за публична общинска собственост, както и внесеният проект за отстраняване на ЯФГ отговаря на разпоредбите на чл.53б от ЗКИР и на глава VIII от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ. В доклада е констатирано, че предложените проектни граници на имота са в съответствие с извършените на място геодезически измервания на водното огледало, преливника, видимите елементи на язовирната стена /пета и корона/, както и точки от прилежащия терен. Язовир „Сечище“ е язовир без санитарно-охранителна зона и като такъв съгласно чл.39 ал.4 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2020 г. за граница на поземления му имот е определен отпечатъка на хоризонтала с кота НВВН, а именно кота 317.00 и границата на прилежащите му съоръжения, по приложени към проекта хидроложки данни за язовира и съоръженията към него. Въз основа на горното е прието в доклада, че представените скици, геодезически измервания на съществуващите на място топографски елементи на терена с изкуствен и естествен произход, служебно съвместена сателитна снимка с наложени граници на имотите по действащата КК, дават основание да се приеме, че за имотите, засегнати от проекта, е налице ЯФГ по смисъла на пар.1 т.9 от ДР на ЗКИР – има несъответствие в границите на ПИ на съществуващите на терена трайни топографски обекти с естествен и изкуствен произход, определени чрез геодезически измервания границите им от КК, одобрена със Заповед №РД-18-868/29.03.2018 г. на изпълнителния директор на АГКК. В допълнение е посочено, че КККР за тази територия е създадена изцяло чрез преобразуване на данните от картите, одобрени и поддържани по реда на ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ по реда на глава VI от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2020 г., от което следва извода, че така установената грешка е пренесена в КК от картата на възстановената собственост, послужила за създаването и, което се констатира и при обединението на данните от сателитните снимки и действащата КК. С оглед горното е заключено, че искането на заявителя е основателно, доколкото се касае за изпълнение на законово задължение на заявителя за отразяването в КК на границите на поземления имот – язовир в съответствие с изискването на закона, както и с оглед гарантиране на техническата безопасност на язовирите във вр. с чл.139 от Закона за водите, с оглед на което експертът е предложил на основание чл.53б ал.5 т.1 и чл.51 ал.1 т.3 от ЗКИР Началникът на СГКК град Шумен да издаде заповед за изменение на КККР в съответствие с внесения проект, а именно като се нанесе актуалното очертание на водното огледало при кота ВИСОКИ ВОДИ на Язовир „Сечище“ – ПИ с проектен идентификатор 66353.26.25.     

   Административното производство е приключило с издаването на Заповед №18-3269 от 23.03.2021 г. на Началника на СГКК гр.Шумен, предмет на оспорване в настоящото съдебно производство, с която е одобрено изменение в КККР на с.Сечище, ЕКАТТЕ 66353, община Нови пазар, одобрена със Заповед №РД-18-868/29.03.2018 г. на изпълнителния директор на АГКК и изменена със Заповед №КД-14-117/14.09.2020 г. на изпълнителния директор на АГКК, състоящо се в: 1.Нанасяне на нови обекти в КККР както следва: ПИ с идентификатор 66353.26.26 с площ 1787 кв.м., начин на трайно ползване Нива, собственост на Б.Б.М., въз основа на нотариален акт за продажба на земеделска земя №7, том 17, рег.4240, дело 2032 от 21.08.2013 г. по описа на СВ град Нови пазар; ПИ с идентификатор 66353.26.27 с площ 1878 кв.м., начин на трайно ползване Нива, собственост на Ю.К.А., въз основа на Решение на ПК №28/19.06.1992 г. Нови пазар; ПИ с идентификатор 66353.26.28 с площ 263 кв.м., начин на трайно ползване Пасище, собственост на Община Нови пазар – без документ; ПИ с идентификатор 66353.26.29 с площ 2367 кв.м., начин на трайно ползване Водно течение, река- няма данни за собственост; 2.Промяна в границите на съществуващи обекти както следва: ПИ с идентификатор 66353.14.202 – данни преди промяната: площ от 4461 кв.м., начин на трайно ползване За селскостопански, горски, ведомствен път, собственост на Община Нови пазар въз основа на Решение на ПК град Нови пазар, - данни след промяната: площ от 3676 кв.м., начин на трайно ползване За селскостопански, горски, ведомствен път, собственост на Община Нови пазар въз основа на Решение на ПК град Нови пазар; ПИ с идентификатор 66353.17.20 – данни преди промяната: площ от 8458 кв.м., начин на трайно ползване Друг вид нива, собственост на Община Нови пазар въз основа на Решение на ПК град Нови пазар, - данни след промяната: площ от 7277 кв.м., начин на трайно ползване Друг вид нива, собственост на Община Нови пазар въз основа на Решение на ПК град Нови пазар; ПИ с идентификатор 66353.23.45 – данни преди промяната: площ 1620002 кв.м., начин на трайно ползване Друг вид дървопроизводителна гора, собственост на МЗГ-ДЛ Нови пазар – без документ за собственост, - данни след промяната: площ 1615898 кв.м., начин на трайно ползване Друг вид дървопроизводителна гора, собственост на МЗГ-ДЛ Нови пазар – без документ за собственост; ПИ с идентификатор 66353.26.1 – данни преди промяната: площ 10107 кв.м., начин на трайно ползване Нива, собственост на Б.Б.М., въз основа на нотариален акт за продажба на земеделска земя №7, том 17, рег.4240, дело 2032 от 21.08.2013 г. по описа на СВ град Нови пазар, - данни след промяната: площ 7868 кв.м., начин на трайно ползване Нива, собственост на Б.Б.М., въз основа на нотариален акт за продажба на земеделска земя №7, том 17, рег.4240, дело 2032 от 21.08.2013 г. по описа на СВ град Нови пазар; ПИ с идентификатор 66353.26.2 – данни преди промяната: площ 6081 кв.м., начин на трайно ползване Нива, собственост на Ю.К.А., въз основа на Решение на ПК №28/19.06.1992 г. Нови пазар, - данни след промяната: площ 3216 кв.м., начин на трайно ползване Нива, собственост на Ю.К.А., въз основа на Решение на ПК №28/19.06.1992 г. Нови пазар; ПИ с идентификатор 66353.26.3 – данни преди промяната: площ 6083 кв.м., начин на трайно ползване Нива, собственост на Б.К.Ю., въз основа на нотариален акт за собственост върху недвижим имот придобит по давност №113, том 10, рег.2403, дело 1047 от 30.04.2013 г. на нотариус с рег.№346, - данни след промяната: площ 5348 кв.м., начин на трайно ползване Нива, собственост на Б.К.Ю., въз основа на нотариален акт за собственост върху недвижим имот придобит по давност №113, том 10, рег.2403, дело 1047 от 30.04.2013 г. на нотариус с рег.№346; ПИ с идентификатор 66353.26.5 – данни преди промяната: площ 1421 кв.м., начин на трайно ползване Пасище, собственост на Община Нови пазар, съгласно Решение на ПК Нови пазар, - данни след промяната: площ 639 кв.м., начин на трайно ползване Пасище, собственост на Община Нови пазар, съгласно Решение на ПК Нови пазар; ПИ с идентификатор 66353.26.23 – данни преди промяната: площ от 775 кв.м., начин на трайно ползване За селскостопански, горски, ведомствен път, собственост на Община Нови пазар въз основа на Решение на ПК град Нови пазар, - данни след промяната: площ от 704 кв.м., начин на трайно ползване За селскостопански, горски, ведомствен път, собственост на Община Нови пазар въз основа на Решение на ПК град Нови пазар; ПИ с идентификатор 66353.26.24 – данни преди промяната: площ от 2315 кв.м., начин на трайно ползване За селскостопански, горски, ведомствен път, собственост на Община Нови пазар въз основа на Решение на ПК град Нови пазар, - данни след промяната: площ от 724 кв.м., начин на трайно ползване За селскостопански, горски, ведомствен път, собственост на Община Нови пазар въз основа на Решение на ПК град Нови пазар; ПИ с идентификатор 66353.26.25 – данни преди промяната: площ от 37312 кв.м., начин на трайно ползване Язовир, собственост на Община Нови пазар, съгласно Акт за публична общинска собственост №259 от 26.11.1998 г. на Община Нови пазар, - данни след промяната: площ от 45369 кв.м., начин на трайно ползване Язовир, собственост на Община Нови пазар, съгласно Акт за публична общинска собственост №259 от 26.11.1998 г. на Община Нови пазар.

   Заповедта е връчена на жалбоподателя с уведомление изх.№24-8304 от 23.03.2021 г., връчено на 30.03.2021 г. Жалбата против процесната заповед е депозирана до АдмС град Шумен чрез административния орган на 07.04.2021 г.

   В хода на съдебното производство бе назначена СТЕ и повторна и допълнителна СТЕ, които бяха приети от съда като компетентно дадени и неоспорени от страните.

   От заключението на вещите лица се установи, че КК на землището на с.Сечище, община Нови пазар е одобрена със Заповед №РД-18-868/29.03.2018 г. на изп. директор на АГКК. По така одобрената КК площта на ПИ 66353.26.25 – Язовир „Сечище“ е 37312 кв.м., а на ПИ 66353.23.45 е 1620002 кв.м., като с издадената процесна заповед се променят площите и на двата ПИ: съответно ПИ 66353.26.25 е с площ от 45369 кв.м., а ПИ 66353.23.45 е с площ 1615898 кв.м. След промяната площта в размер на 4104 кв.м., от която 3875 кв.м. от подотдел 315/б и 229 кв.м. от подотдел 311/а по горския план на ДГС „Нови пазар“, одобрен със Заповед №1076/29.09.2016 г., цялата определена като горска територия в КК, е включена в границите на ПИ 66353.26.25 – Язовир. 

   В заключението вещото лице по назначената допълнителна и повторна СТЕ е посочило, че в КК преди промяната с процесната заповед, както и в Горскостопанския план /ГСП/, одобрен със Заповед №1076/29.09.2016 г., част от елементите (съоръженията) и по конкретно – преливника и отточния канал, принадлежащи към обекта Язовир „Сечище“, не са включени в границите на ПИ с идентификатор 66353.26.25, съответно „Язовир“ в ГСП. Според извадка от КАИС – Приложение №3 към заключението на допълнителната СТЕ, която съдържа границите на ПИ – Язовир с идентификатор 66353.26.25, граници „Лесоустройство“ в ГСП и аерофото изображения 2010-2011 г. е видно, че част от водното огледало попада в контура на подотдел 315/б по ГСП. Вещото лице дават заключение, че с процесната заповед е установена площ и територия в цялост на водностопанската система Язовир „Сечище“, като контурът е определен и с действащите към датата на одобряване норми и в частност чл.31 от ЗКИР и чл.39 ал.4 от Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016 г.

   От заключението на вещите лица се установи, че в процесния случай е налице несъответствие в границите на съществуващите на местността /терена/ трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ, като разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в Наредбата по чл.31 от ЗКИР, като по силата на пар.1 т.9 от Наредба №V-12-1720/13.05.2014 г. за едромащабната топографска карта Язовир „Сечище“ е топографски елемент, отразен в ЕТК – картен лист К-7-35(219).

   От така установеното фактическо положение и спазвайки разпоредбата на чл.168 от АПК, съдът достигна до следните правни изводи:

   Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена против акт, подлежащ на съдебен контрол, от легитимирано лице, в законоустановения срок по чл.53б ал.7 от ЗКИР. Разгледана по същество е неоснователна, поради следните съображения:

   Оспорената заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен орган – Началникът на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота, с оглед разпоредбата на чл.51 ал.1 т.3  и чл.53б ал.5 т.1 от ЗКИР и Заповед №ЧР-32-450 от 04.12.2019 г. на Изпълнителния директор на АГГК - София.

   Съдът приема, че не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаването й. Съгласно разпоредбата на чл.51 ал.1 т.3 от ЗКИР, КККР се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на явна фактическа грешка.

   Съобразно разпоредбите на чл.56 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на КККР, измененията в КККР се извършват от СГКК по местонахождението на имота въз основа на  заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от компетентен орган, като данните в КККР се изменят с проект, изработен от правоспособно лице и СГКК уведомява за извършеното изменение заинтересованите лица и носителите на други вещни права върху имотите, чиито права са засегнати от изменението, включително и в случаите, в които за изменението не се издава заповед.

   В настоящия случай Началникът на СГКК град Шумен се е произнесъл по заявление с искане за изменение на КККР в производство по реда на чл.51 ал.1 т.3 от ЗКИР и чл.53б от ЗКИР, а именно изменение на КККР при установена явна фактическа грешка. Заявлението е подадено от заинтересовано лице Община Нови пазар, в качеството на собственик на ПИ с идентификатор 66353.26.25 – Язовир с.Сечище, съгласно АПОС №259/26.11.1998 г. и състоящо се в поправка на границите на поземления имот, в съответствие с извършените на място геодезически измервания на водното огледало, преливника, видимите елементи на язовирната стена (пета и корона), както и точка от прилежащия терен. Проектът за изменение на КККР е изработен и представен в предвидения от закона вид и формат от правоспособно лице по кадастъра, в изискуемото по закон съдържание и като такъв е приет от началника на СГКК. Заинтересованите лица са уведомени за започване на административното производство по реда на чл.26 ал.1 от АПК. Това качество притежават само вписаните в КРНИ собственици и носители на други вещни права.

   Изпълнена е и процедурата по чл.53б ал.4 от ЗКИР, като Директорът на ОД „Земеделие“ е съгласувал проекта за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, засегнати от установената явна фактическа грешка.

   Съгласно разпоредбата на чл.39 ал.4 т.2 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на КК и КР в редакция към момента на издаване на процесната заповед, за язовир без санитарно-охранителна зона, какъвто е процесния, в кадастралната карта се нанасят границите за един имот и границата, определена от най-високото водно ниво /НВВН/, а при липса на данни за тази граница – от хоризонтал, определен от котата на преливника, увеличена с 1 m, и границата на прилежащите им съоръжения.

   Разпоредбата на чл.19 ал.1 т.4 б.в от Закона за водите /ЗВ/ определя като публична общинска собственост „язовирите, включително намиращите се в процес на изграждане, с изключение на тези по чл.13 ал.1 т.1 и включените в имуществото на търговски дружества, различни от ВиК операторите с държавно и/или общинско участие, както и водохранилищата им до най-високо водно ниво, а също и прилежащите им съоръжения и събирателните им деривации“. Съобразно вече цитираната по-горе разпоредба на чл.39 ал.4 т.2 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на КК и КР, язовир без санитарно-охранителна зона, какъвто е процесният, се нанася в КК по границата, определена от най-високото водно ниво.

   В разпоредбата на пар.1 т.9 от ДР на ЗКИР е дадена легална дефиниция на понятието явна фактическа грешка, а именно "явна фактическа грешка" е несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл.41 ал.1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл.31.

   От заключението на вещите лица и по двете СТЕ категорично се установи, че процесният Язовир „Сечище“ е топографски елемент по смисъла на пар.1 т.9 от ДР на Наредба №V-12-1720/13.05.2014 г. за едромащабната топографска карта, който е ситуиран в неурбанизирана територия. Категорично от заключенията на вещите лица се установи, че и двата процесни имота, а именно ПИ 66353.26.25 и 66353.23.45 са отразени в КВС по реда на ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ като имоти в съществуващи граници. Язовир с.Сечище, като траен топографски елемент е отразен в КВС на с.Сечище, с площ по КВС 37311 кв.м. като имот в съществуващи граници. Установи се също, че в резултат на геодезически измервания на место по отношение на процесните имоти е установено несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) траен топографски обект – Язовир с.Сечище с идентификатор 66353.26.25, с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, и границите от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, като разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите, съгласно заключението на вещото лице по допълнителната и повторна експертиза. Безспорно установено е по делото, че в КК преди промяната с процесната заповед, както и в Горскостопанския план /ГСП/, одобрен със Заповед №1076/29.09.2016 г., част от елементите (съоръженията) и по конкретно – преливника и отточния канал, принадлежащи към обекта Язовир „Сечище“, не са включени в границите на ПИ с идентификатор 66353.26.25, съответно „Язовир“ в ГСП. Според извадка от КАИС – Приложение №3 към заключението на допълнителната СТЕ, която съдържа границите на ПИ – Язовир с идентификатор 66353.26.25, граници „Лесоустройство“ в ГСП и аерофото изображения 2010-2011 г. е видно, че част от водното огледало попада в контура на подотдел 315/б по ГСП.

   Съгласно заключението на вещото лице по допълнителната и повторна СТЕ, с процесната заповед е установена площ и територия в цялост на водностопанската система Язовир „Сечище“, като контурът е определен и с действащите към датата на одобряване норми и в частност чл.31 от ЗКИР и чл.39 ал.4 от Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. При прилагане нормата на чл.39 ал.4 т.2 от Наредба РД-02-20-5/15.12.2016 г. границите на язовира са правилно определени в съответствие с извършените на място геодезични измервания на водното огледало, преливника, видимите елементи на язовирната стена, като за граница на имота е определен, чрез интерполация, отпечатъкът на хоризонтала на кота най-високо водно ниво 317.00 м. и границите на прилежащите му съоръжения, съобразно хидрогеоложките данни за язовира и прилежащите му части. По този начин с оспорената заповед в настоящото производство е установена територията и площта в цялост на водностопанската система – Язовир с.Сечище.

   С оглед гореизложеното съдът приема, че са налице всички елементи, покриващи легалната дефиниция за явна фактическа грешка по смисъла на пар.1 т.9 от ДР на ЗКИР, а именно е налице несъответствие в границите на съществуващите на местността /терена/ трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл.31.

   Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя, че не е налице приключила процедура по реда на чл.73 от ЗГ, за което няма спор между страните, а именно за промяна на предназначението на имота от „държавни горски територии“ на „територия, заета от води и водни обекти“. Такава процедура по реда на раздел V „Промяна на предназначението“ от ЗГ, регламентирана в чл.73 и сл. от ЗГ, обаче в случая не е необходимо предварително да бъде провеждана преди издаване на обжалваната заповед, тъй като същата касае бъдещо проектиране и строителство, а не съществуващ или в процес на изграждане язовир, какъвто е настоящия случай - по аргумент на разпоредбата на чл.19 ал.1 т.4 от ЗВ.

   Съдът намира за неоснователни твърденията на жалбоподателя, че с измененията се засяга пряко правото му на собственост касателно съответните части от ПИ с идентификатор 66353.23.45, включени в ПИ с идентификатор 66353.26.25, както и че със заповедта се извършва промяна на собствеността от държавна в публична общинска такава, тъй като в случая се касае за установена явна фактическа грешка в нанасяне границите на имота. Още повече, че по силата и на самата разпоредба на чл.53б ал.4 и ал.6 от ЗКИР е предвидено обезщетяване по реда на чл.10б ал.1 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи или чл.6 и § 8 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, които обаче процедури следва да  бъдат извършени въз основа на издадената заповед за изменение на КККР.

   С оглед гореизложеното съдът приема, че процесната заповед в оспорената част е съобразена и с материалния закон, тъй като административният орган Началникът на СГКК град Шумен, констатирайки явна фактическа грешка по смисъла на чл.51 ал.1 т.3 от ЗКИР във вр. с пар.1 т.9 от ДР на ЗКИР, правилно е одобрил поисканото изменение.

   Спазвайки правилото на чл.168 ал.1 от АПК, съдът намира, че процесната заповед в оспорената част е издадена от компетентен орган, в установената форма, при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което се явява законосъобразна, а жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

   Ответната страна не претендира присъждане на разноски, поради което такива не следва да бъдат присъдени.

  

 

 

 

  Водим от горното, съдът  

Р     Е     Ш     И   :

   Отхвърля жалбата на Министъра на земеделието, храните и горите като представител на Държавата, срещу Заповед №18-3269 от 23.03.2021 г. на Началника на СГКК-гр.Шумен, в частта, с която е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралния регистър на с.Сечище, ЕКАТТЕ 66353, община Нови пазар, чрез промяна в границите на съществуващи обекти в КККР за поземлен имот с идентификатор 66353.23.45.

   Разноски не се присъждат.

   Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

   Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.                                                                                                                                 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: