Решение по дело №569/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 796
Дата: 16 юни 2022 г. (в сила от 9 юли 2022 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20227040700569
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                               №796

 

                                                Бургас, 16/06/2022 г.                             

 

                                                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  БУРГАС, двадесет и шести състав, в открито заседание на девети юни, две хиляди двадесет и втора година, в състав:                                               

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Златина Бъчварова

                                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.Константин Григоров

                                                                     2.Яна Колева

 

Секретар Г. Д.

Прокурор Андрей Червеняков

като разгледа докладваното от съдия Златина Бъчварова, административно дело номер 569 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по протест на прокурор в Окръжна прокуратура Бургас против разпоредбите на чл.14, чл.15 и чл.62, ал.2 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет Поморие, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, приет с решение № 3 от протокол № 02/26.11.2019 г. на общински съвет/ОбС/   Поморие, изм. с решение № 346/10.02.2020 г. от протокол № 15/10.12.2020 г.

Подателят на протеста, редовно уведомен, не се явява. Твърди, че протестираните разпоредби от правилника противоречат на  разпоредби от нормативни актове от по-висока степен. Иска да се отменят. Претендира разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Бургас,  поддържа протеста. Претендира разноски.

Ответникът общински съвет Поморие, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва протеста. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по приемане правилника. Не ангажира допълнителни доказателства.

Административен съд  Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Оспорването е допустимо, а разгледано по същество е основателно, при следните съображения:

С  докладна записка, рег. с вх.№ ОС-04/06.11.2019 г. председателят на общински съвет  Поморие е направил предложение  за  приемане на нов правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, към което е приложил и проект на същия. В докладната записка са изложение мотиви за приемане на правилника, посочени са целите, които се поставят с предложения проект, финансови и други средства, необходими за прилагането на новия правилник и анализ на съответствието му с правото на Европейския съюз. Проектът и докладната записка са публикувани на интернет страницата на общински съвет  Поморие на 06.11.2019 г. като на заинтересуваните е предоставен 14 - дневен срок за изразяване на предложения и становища по проекта /виж съобщение, л.42 от делото/. В предоставения срок в деловодството на общински съвет Поморие е постъпила докладна записка с вх.рег.№ ОС-34/20.11.2019 г., подадена от общински съветник в общински съвет  Поморие до председателя на съвета и до временната комисия, избрана за изработването на проекта за правилника с предложения за изменения и допълнения към същия. С  решение № 3  от протокол №2 от заседанието, проведено на 26.11.2019 г.  на общински съвет Поморие  е приет правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, мандат 2019-2023 г. Решението е взето с 21 гласа „за“, без гласували „против“  и „въздържали се“. Въз основа на докладна записка на председателя на общински съвет Поморие, рег.№ ОС-890/25.11.2020 г. с решение №  346/10.12.2020 г. от протокол №15 от заседанието, проведено на 10.12.2020 г., е приет правилник за изменение и допълнение на  приетия с решение №3/2019 г. правилник, в който не се променят оспорените разпоредби. 

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, правилникът, чиито разпоредби се протестират, е приет от компетентен орган - общински съвет Поморие, съобразно чл.21, ал.2 ЗМСМА.

На второ място, обаче при приемането на правилника са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон, при следните съображения:

Съгласно чл.26, ал.3 ЗНА, в приложимата редакция към датата на приемане на правилника, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20 ЗНА. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление - на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет. В чл.26, ал.4 ЗНА, в приложимата редакция е предвидено, че срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.

По делото са представени доказателства, че са спазени изискванията на чл.26, ал.3 ЗНА за публикуване на проекта на правилника, заедно с мотивите с регламентираното в чл.28, ал.2  ЗНА съдържание на интернет страницата на община Поморие, но не и за изготвянето и публикуването на предварителна оценка на въздействието по чл.20 ЗНА. Този пропуск е процесуално нарушение от категорията на съществените, допуснати в административното производство по приемане на правилника, с оглед разпоредбата на чл.28, ал.2 ЗНА, съгласно която  проект на нормативен акт, към който не е приложена предварителна оценка на въздействието съгласно глава втора, не се обсъжда от компетентния орган. Освен това в докладната записка, с която е инициирано приемането на правилник за мандат 2019-2023 и при публикуване на проекта на правилника на интернет страницата на община Поморие е бил указан срок за предложения и становища, който е по -кратък от 30 дни, но без да бъдат изложени причините, налагащи това,  с което необосновано е ограничено правото на гражданите и юридическите лица на обществени консултации по чл.26, ал. 2 ЗНА и са нарушени принципите в цитираната норма.

Допуснатите съществени нарушения на административнопроизводствените правила при приемане на правилника са самостоятелно основание за отмяна на чл.14, чл.15 и чл.62, ал.2 от правилника за организацията и дейността на общински съвет Поморие, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация като незаконосъобразни.

Съгласно чл.7, ал.1 ЗНА правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния  ред на тяхната дейност“.  Правилникът за организацията и дейността на ОбС Поморие  е вътрешноустройствен и организационен акт на  този орган на местно самоуправление, уреждащ материя, свързана с дейността на общинския съвет, неговите органи и правното положение на  общинските съветници. С правилника се регулира организацията на местния общински съвет и той е приет на основание чл.21, ал.3 ЗМСМА, от компетентен орган  и с необходимото мнозинство.

В случая предмет на контрол за законосъобразност са отделни разпоредби от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация /правилника/ - чл.14, чл.15 и чл.62, ал.2 от правилника, които касаят дейността и правомощията на  предвидения в него председателски съвет. Съставът на този съвет е определен с разпоредбата на чл.15 от  правилника и включва председателят и зам.-председателите на общинския съвет, както и председателите на постоянните комисии. Разпоредбата  на чл.14 от правилника определя следните правомощията на председателския съвет: 1. осъществява контрол върху изпълнението на решенията на общинския съвет; 2. разработва проект за дневен ред и определя датата на заседанието; 3. провежда консултации във връзка с дейността на общинския съвет; 4. разглежда постъпили сигнали, жалби и предложения по обществено значими въпроси на общината. Разпоредбата на чл.62, ал.2 от правилника предвижда, че предложенията за изпращане на делегации на общинския съвет в чужбина, както и приемане на чужди делегации, се обсъждат и решават от председателския съвет.

Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и местната администрация, се уреждат в чл.18 и сл. от Закона за местното самоуправление и местната администрация/ЗМСМА/. Нормата на чл.21 ал.1 ЗМСМА сочи, че   общинският съвет  създава постоянни и временни комисии и определя техните членове, а в чл.24 ал.1 и ал.2 ЗМСМА е предвидено общинските съветници да изберат от своя състав председател и зам.-председатели. Не е предвидено обаче  в състава на общинските съвети да съществуват други органи, а с  приетите  правилници  за организацията и дейността им  не може да се доразвива  закона  и  да се създават  допълнителни  органи  със съответните правомощия. Действително, няма забрана председателят на общинския съвет да осъществява консултации със заместниците си и председателите на групите общински съветници, дори същите да  бъдат  определени като председателски съвет, но последният не може да има  контролни правомощия, нито да взема решения по жалби, сигнали и предложения по обществено значими въпроси, за изпращане на делегации на общинския съвет в чужбина и за приемане на чужди делегации, още повече, че липсва процедура за вземането на тези решения. С оспорените разпоредби от правилника, на  общинските съветници, влизащи в състава на председателския съвет, са дадени правомощия, с които  фактически изземват част от правомощията на председателя на общинския съвет и действат като самостоятелен орган, какъвто не е предвиден в ЗМСМА. В противоречие с разпоредбата на чл.25 т.2 ЗМСМА, която предвижда председателят на ОбС да ръководи  подготовката за заседанията на съвета, в чл.14, т.2  от правилника е предвидено председателският съвет да разработва проект за дневен ред и да определя датата на заседанието, което е част от подготовката на същото, с което му се вменява задължение, непредвидено в закона.

По изложените съображения, протестът е основателен, а оспорените  разпоредби от правилника следва да бъдат отменени като незаконосъобразни, противоречащи на нормативен акт от по-висока степен.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на Окръжна прокуратура Бургас се следват разноски в размер на 20.00/двадесет/ лева, представляващи заплатена такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник/ДВ/.

Мотивиран така и на основание чл.193, ал.1 АПК, Административен съд Бургас, двадесет и шести състав,

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.14, чл.15 и чл.62, ал.2 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет Поморие, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, приет с решение № 3 от протокол № 02/26.11.2019 г. на общински съвет  Поморие, изм. с решение № 346/10.02.2020 г. от протокол № 15/10.12.2020 г.

ОСЪЖДА общински съвет Поморие да заплати на Окръжна прокуратура Бургас разноски  в размер на 20.00/двадесет/ лева.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

          

 

                  

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:      

 

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: