Решение по дело №149/2019 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 33
Дата: 25 март 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20195340200149
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2019 г.

Съдържание на акта

 

№ 33

 

град Първомай, 25.03.2020 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и осми ноември две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 149 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НП - 164 / 03.05.2019 година на министъра на земеделието, храните и горите, с което на Н.М.Х., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) на основание чл. 49а от същия Закон е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева.

Н.М.Х. чрез процесуалния си представител адвокат А.Г.Ч. от Адвокатска колегия - *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна Министерство на земеделието, храните и горите чрез процесуалния си представител Х.Ш.Ш. – старши юрисконсулт в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“ в Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив – моли Наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, а Жалбата да се отхвърли като неоснователна.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

От фактическа страна:

 

Въз основа на Доклад изх. № 93-9267 / 12.12.2018 година от заместника си от министъра на земеделието, храните и горите е издадена Заповед № РД 46-503 / 12.12.2018 година, с която е разпоредено директорите на областните дирекции „Земеделие“ и началниците на общинските служби по земеделие да извършат на място теренни проверки на имотите, попадащи в специализирания слой „Постоянно затревени площи“ по чл. 33а от ЗПЗП, и при констатиране на разораване или преобразуването им от постоянно затревени площи в друг вид начин на трайно ползване, да се съставят актове за установяване на административно нарушение.

Към Заповедта са приложени разпечатка в табличен вид (excel формат) на двеста деветдесет и пет земеделски имота с посочване на данни за код по ЕКАТТЕ и номер на имота, площта, местонахождението по община в област и собствеността му (Приложение 1) и типови бланки на акт за установяване на административно нарушение и наказателни постановления за налагане на глоба или на имуществена санкция (Приложения 2, 3, 3а).

След получаване на административния акт на министъра в Общинска служба по земеделие - Първомай началникът й Р.Ф.С. (актосъставител) и двама старши експерти от Службата започват проверки на място на постоянно затревените земеделски площи в ***, посочени в Приложение 1 към Заповедта. На 22.01.2019 година и 23.01.2019 година са посетени тридесет и пет имота в землищата на село Бяла река, село Виница, село Градина, село Дълбок извор, село Православен и град Първомай, като за целта на проверката и в съответствие с указанията от Министерството на земеделието, храните и горите е използвано джипиес устройство за извършване на измерванията и заснемане на площите. Констатирано е, че тридесет и два от имотите са обработени – разорани са, а някои са засети и с култури, и само три имота са затревени.

Един от проверените обекти е имот № *** в землището на град Първомай, област Пловдив (кадастрален имот ЕКАТТЕ ***), с площ от 4,978 дка по скица (0,4976 ха), с начин на трайно ползване по КВС / КККР пасище, мера.

Въпросният имот в местността Мешето, собственост на ***, е посетен от служителите на Общинска служба по земеделие - Първомай на 23.01.2019 година, констатирана е проведена агротехническа дейност (засят е с житна култура) и още на същата дата е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 9 / 23.01.2019 година, въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител в качеството на свидетел, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по надлежния ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

На жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП, който забранява на собствениците и ползвателите да преобразуват и разорават площите си, включени в слой „Постоянно затревени площи“, като няма спор, че към инкриминираната дата процесната земя е засята е с житна култура, предполагащо разораване преди това, а санкционната норма за нарушението – по чл. 49а от ЗПЗП – визира, че който наруши забраната по чл. 33б, ал. 1 се наказва с глоба или имуществена санкция от 500 лева до 10000 лева.

Но с оглед на доказателствената съвкупност Наказателно постановление № НП - 164 / 03.05.2019 година е незаконосъобразно и необосновано.

Още при започване на производство е допуснато съществено нарушаване на процедурните правила – Акт за установяване на административно нарушение № 9 / 23.01.2019 година е съставен без спазване на императива на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН да бъде поканен нарушителят, когато е известен, и документът да бъде съставен в негово присъствие и ако не може да бъде намерен или не се яви, тогава актът да се състави в негово отсъствие.

Видно от отбелязванията върху Акта, той е съставен на 23.01.2019 година, а е връчен на Н.Х. на 14.02.2019 година, като в съдебно заседание Р.С. заявява, че не може да каже на коя точно от двете дати е съставен документът и присъствал ли е жалбоподателят при това действие. Началникът на Общинската служба свидетелства, че негови служители се свързват с пълномощник на Н. и го уведомяват, че за нарушението ще се състави акт за установяването му, но по делото липсват данни лицето изобщо да канено за съставяне на Акт № 9 / 23.01.2019 година.

Административнонаказателното производство въвежда строги предписания за осъществяването му, свързани с гаранция за правото на защита на лицата, чиято административнонаказателна отговорност се ангажира, и нарушаването на което и да е от тези правила е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление, с което се санкционира субектът.

Наказателното постановление е порочно и от материална страна, защото липсват безспорни доказателства деянието да е извършено на посочената дата, да е извършено от лицето, сочено като нарушител, и изобщо да е извършено.

За обстоятелството как е установен нарушителят актосъставителят казва, че работещи в Общинска служба по земеделие - Първомай се свързват с някой от двамата служители на ***, отговарящи за собствеността й, но нито сочи кои са служителите, нито от кого е получена информацията, че земята се ползва от Н.Х., нито кога му е предоставена, а в Службата няма договор за наем на имота. По тази информация от контролните органи е направен извод, че жалбоподателят е изорал имот № *** и го е засял житна култура, но за извършеното от физическо лице административно нарушение, като съзнателен волев акт, отговорността за деянието е лична, а Р.С. е категоричен, че на инкриминираната дата Н. не е видян да обработва земята и единствено е установено какво е фактическото положение към момента.

Датата на извършване на административното нарушение е от съществено значение, както за индивидуализация на деянието, така за съдебния контрол по спазването на давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН за образуване на административнонаказателно производство, и при неустановена дата на извършване на нарушението е невъзможно да се извърши преценка с оглед съблюдаване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН, а правоприлагането не може да почива на предположения, само на конкретни факти.

Същевременно няма данни процесното пасище, мера да попада в слоя на постоянно затревените площи и въздействието върху него да е нарушение по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП.

По разпоредбата на чл. 33а, ал. 3 от ЗПЗП в правомощията на Министерството на земеделието, храните и горите е да създава слой „Постоянно затревени площи“ с цел запазване на постоянно затревените площи, който се одобрява и изменя със заповед на министъра на земеделието, храните и горите. В тази връзка на основание чл. 107, ал. 2, предложение 2. от НПК по препращащата норма на чл. 84 от ЗАНН от въззиваемата страна е изискано представяне на информация с доказателства, че кадастралният имот ЕКАТТЕ *** е включен в слой „Постоянно затревени площи“ към посочената дата на деянието – 23.01.2019 година, и начина на свеждане на това обстоятелство до знанието на жалбоподателя.

По делото е представено Писмо изх. № 93-6709 / 09.10.2019 година от директора на Дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделски парцели“ до директора на Дирекция „Правна“ в Министерство на земеделието, храните и горите, в който документ е отбелязано, че процесният имот фигурира в обхвата на Заповед № РД 46-140 / 01.03.2018 година, като географският обхват и слой „Постоянно затревени площи“, както и съобщение до заинтересованите лица са публикувани. на страницата на МЗХГ и се сочи линк https://www.mzh.government.bg/media/filer_public/2018/03/15/zapoved_rd46-140_01_03_2018_postoyanno-zatreveni-ploshti.pdf.

При поставяне на посочения линк чрез интернет търсачка се констатира публикуването на Заповед № РД 46-140 / 01.03.2018 година на министъра на земеделието, храните и горите с приложения по т. І и т. ІІ. Съгласно т. І от Заповедта се одобрява окончателен за 2018 година слой „Постоянно затревени площи“, подробно описани в Приложението. Само че Приложение по т. І е за изключване на имоти от слой „Постоянно затревени площи“ и никъде в него не фигурира такъв в землище на ***; същевременно Приложение по т. ІІ е за площи и имоти за включване / замяна в слой „Постоянно затревени площи“ и по него също няма земя, попадаща в *** – т.е. липсват доказателства изобщо за попадане по силата чл. 33а, ал. 3 от ЗПЗП в слой „Постоянно затревени площи“ на кадастрален имот ЕКАТТЕ ***, както и за евентуалното му изключване впоследствие.

В административнонаказателното производство при обжалване на наказателното постановление пред съда тежестта на доказване лежи единствено и само върху административнонаказващия орган, който с предвидените по закон процесуални способи и средства следва да докаже: 1) че е установено извършване на административно нарушение; 2) че нарушението е извършено от лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител, когато се касае за ЮЛ или ЕТ); 3) че нарушителят го е извършил виновно. Когато административнонаказващият орган не докаже някоя и от трите кумулативно посочени предпоставки, това е основание за отмяна на наказателното постановление.

Мотивиран от всичко гореизложено и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № НП - 164 / 03.05.2019 година на министъра на земеделието, храните и горите, с което на Н.М.Х., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители на основание чл. 49а от Закона за подпомагане на земеделските производители е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

Районен съдия:                              (п)               

СЗ / МИ