Определение по дело №52/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 юни 2022 г. (в сила от 22 юни 2022 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20227210700052
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е        №324

                               гр.Силистра, 08.06.2022 година

 

           Административният съд Силистра, в закрито заседание на осми юни през две хиляди двадесет и втора година, в състав: съдия Маргарита Славова, при секретаря Виолина Рамова, като разгледа адм.дело №52 по описа на съда за 2022 година, установи, че в срока, определен в открито съдебно заседание от 18.05.2022г., ищецът не е направил доказателствените искания, за които му е дадена възможност, нито е уточнил обстоятелствата (юридическите факти), на които е базирал осъдителната си претенция. Последното налага да бъдат преценени условията от чл.129 ал.3 ГПК, във връзка което се установява следното:

 

            Производството е по реда на чл.203 АПК във връзка с чл.1 ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ), с оглед заявената претенция в исковата молба.

         С Определение №84/24.02.2022г., постановено по гр.д.№81/2022г. по описа на Тутраканския районен съд, делото е изпратено по подсъдност на Административен съд гр.Силистра. Районният съд е приел,че ищецът М.И.Н. ***, претендира обезщетение за причинени му имуществени вреди (с непосочен размер) от Община гр.Главиница, Силистренска област. Настоящият състав на АС-Силистра е намерил исковата молба, с изрично посочено в нея правно основание - чл.1 ЗОДОВ, за нередовна и с Разпореждане №177/25.03. 2022г. я е оставил без движение, като на основание чл.129 ал.2 във връзка с чл. 127 ал.1 и чл.128 т.2 ГПК и във връзка с чл.203 и следващите от АПК, е дал указания на ищеца за отстраняване на подробно обсъдените в същото нередовности, вкл. да посочи административния акт, действията или бездействията, извършени от длъжностни лица при Община Главиница, вследствие на които е разпоредена и извършена твърдяната промяна на трасето на отводнителен канал, преминаващ през собствения му земеделски имот в землището на с.Стефан Караджа, като абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на производството съгласно регламентацията от чл.204 АПК.

В указания му срок, ищецът е депозирал Молба вх.№577/07.04.2022г. на АС-Силистра, с която освен, че уведомява съда за внесената държавна такса от 10 лева, не е отстранил базовата нередовност на ИМ, засягаща основата ѝ, нейната допустимост. Напротив, изложил е неясни искания и твърдения, правещи невъзможно определянето на вида и естеството на търсената от съда правна защита.

Въпреки изричните указания, давани на ищеца, за посочване на правопораждащия претенцията му факт от кръга на визираните в чл.204 ал.1-ал.4 АПК, такова уточняване липсва, като се поддържат ирелевантните твърдения:„Никой служител от община Главиница не ме е уведомявал, че през моя имот []“; както и [] не зная какво е наложило преместването на канала, това може да обяснят служителите от общината []

           Освен това (с уточняващата молба) изрично заявява,че не можел да посочи цената на иска; не знаел какво е наложило преместването на канала и др.под.  Независимо от горното, съдът с Разпореждане №215/12.04.2022г. е счел, че доколкото са посочени главни страни в процеса, а Община гр.Главиница е юридическо лице (арг.чл.205 АПК), което може да отговаря по претенции от процесния вид, е насрочил съдебно заседание по делото,в което е изслушал обясненията на ищеца, посредством които не могат да бъдат преодолени пороците на сезирането.

Със същото разпореждане, отново са дадени подробни и ясни указания за уточняване на юридическия факт, свързван от ищеца с увреждащата го дейност и ако същата е административна - да посочи, кой е нейният автор, с оглед регулацията от ЗУТ, например, или от друг нормативен акт, като Закона за водите, Закона за общинската собственост, Закона за държавната собственост, ЗМСМА и т.н. Изрично му е указано, че ако бъде установено,че е провеждана процедура по ЗУТ, вкл. с одобряването на Парцеларен план по чл.110 ал.1 т.5 ЗУТ,засягащ неговия имот, то в хода на специалното производство по ЗУТ е предвиден и специален ред за обезщетяване на засегнатите лица, съгласно регламентацията от глава Седемнадесета на ЗУТ,което изключва реда по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, по аргумент от чл.8 ал.3 ЗОДОВ.

          Исковата молба на М.И.Н. е подадена чрез представител по пълномощие адв.Н.Д. ***, с твърдения, че общината не го била уведомила „за всички тези процедури“ и не го обезщетила, поради сериозното засягане на качествата и площта на негов земеделски имот в землището на с.Стефан Караджа, вследствие на променено трасе на отводнителен канал с поставянето му изцяло в имота на ищеца. В съдебното заседание на 18.05.22г. твърди, че въпросният канал всъщност бил дере и представлявал част от хидромелиоративна система/съоръжения, като нямал връзка с водоснабдителните и канализационни мрежи,което не отстранява неяснотата - от каква увреждаща го административна дейност са произтекли твърдените вреди.

         По повод насроченото съдебно заседание на посочения от ищеца ответник Община гр.Главиница са връчени преписи от исковата молба и разпореждането на съда,в отговор на което по делото с вх.№673/26.04.2022г. е постъпил Писмен отговор, с който се заявява, че за общината не е налице пасивна легитимация по процесния иск, защото не е изграждала нов отводнителен канал, нито е премествала съществуващия на територията на с.Стефан Караджа,вкл.в обхвата на имота на ищеца; не е изработван и одобряван парцеларен план за същия терен и изобщо не е извършвана никаква административна дейност засягаща имота му.

Въпреки това, съдът е счел, че предявеното искане за обезвреда на заявените имуществени вреди, макар и с непосочен конкретен източник, е установимо от ищеца посредством снабдяване с документи, намиращи се в общината, съответното експлоатационно дружество или другаде, за което е уважил искането му за допускане на експертиза, чиито предмет и задачи да бъдат уточнени в 7-дневен срок от съдебното заседание. В същия срок обаче, не са последвали каквито и да е действия от страна на ищеца, което сочи, че извършеното до момента по делото не е от естество да поправи недостатъците в исковата молба,която продължава да е недопустима в контекста на регулацията от чл.204 АПК, защото не е посочен отменен административен акт, от който да са произтекли твърдените вреди; нито искът е предявен заедно с оспорване на ИАА,респ. на законосъобразността на действия и бездействия на посочени длъжностни лица в структурата на посочена от ищеца администрация, в контекста на чл.204 ал.1-ал.4 АПК. Липсва каквато и да е конкретика дали посочените в ИМ и поддържани в съдебно заседание “скъпоструващи изкопни и строителни работи, свързани с „преместването“ на отводнителния канал“, представляват фактически действия по смисъла на чл.250 АПК, както и не е обосновано в какво се състои незаконосъобразността на всяко от тях, като базовия въпрос с авторството им, остава висящ след всички положени от съда усилия, вкл. недължими такива (арг.чл.203-чл.204 АПК и чл.129 ГПК). Задължителен критерий за определянето на една дейност като административна е дали тя е свързана с властнически правомощия, произтичащи от закон. В обстоятелствената част на ИМ, а и в уточняващата такава, дори не са наведени конкретни твърдения за извършени незаконосъобразни административни действия.

В обобщение, настоящият състав приема, че са налице предпоставките от чл.129 ал.3 ГПК, във връзка с чл.204 ал.5 АПК, тъй като независимо от трикратно даваните конкретни указания за отстраняване на констатираните нередовности в сезирането; в продължение на трикратно определяните срокове за това, същите не са били отстранени, което сочи на приложимост на основанието от чл. 129 ал.3 и ал.4 ГПК, воден от което, Административният съд гр.Силистра

 

                                                                О П Р Е Д Е Л И :

 

         ОСТАВЯ без разглеждане искова молба на М.И.Н. ***, Пазарджишка област, обективираща имуществени претенции спрямо Община гр.Главиница и я ВРЪЩА на нейния подател.

       

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №52/2022г. по описа на Административен съд гр.Силистра.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред ВАС.

                                                                             

 

                                                                                                                          СЪДИЯ: