РЕШЕНИЕ
№ 150
гр. Ихтиман, 15.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шести октомври през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Р.а М. Й.а
при участието на секретаря Ана Ил. Божилова
като разгледа докладваното от Р.а М. Й.а Административно наказателно дело
№ 20251840200367 по описа за 2025 година
производство по чл. 59д и сл. от ЗАНН
Й. Г. Г. от гр. Ямбол е обжалвал наказателно постановление № 9157/07.03.2025 г.,
издадено от началник отдел „Оперативен контрол и контрол по републиканската пътна
мрежа“ към дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна
инфраструктура“, с което за нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП на основание чл. 177, ал.
3, т. 1 ЗДвП му е наложена глоба в размер на 2000 лева.
В жалбата се твърди, че НП е незаконосъобразно, тъй като при издаването му са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила – актосъставителят няма
материална компетентност да съставя АУАН по ЗДвП, а наказващият орган – да издава НП
по ЗДвП. Навеждат се доводи за явна несправедливост на наложеното наказание.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител, в писмено
становище оспорва жалбата.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни
доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:
На 13.02.2025 г. около 13,47 часа на първокласен път I-8, км 119+500 на отбивна
площадка в посока от гр. Ихтиман към с. Вакарел служители на Агенция „Пътна
инфраструктура“ спрели за проверка товарен автомобил “ДАФ“ с полуремарке с 3 оси,
управляван от Й. Г. Г. от гр. Я., извършващ превоз на царевица.
При направеното измерване на превозното средство с електронна везна DFW-KR №
118845 и ролетка 1311/18/5 м установено, че измереното натоварване на задвижващата
единична ос на МПС е 13.195 т., при максимално допустимо натоварване от 11.500 т. и
превишението е с 1.695 т. Освен това при измерено разстояние между осите от 1,38 м,
сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 28.600 т., при допустимо
натоварване на оста 24 т., като превишението е с 4.600 т.
1
Получените от измерването резултати дали основание на св. Р. Г. да състави АУАН №
0010559 от 13.02.2025 г., в който е приел, че управляваното от Й. Г. ППС е извънгабаритно
по смисъла на Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или
тежки ППС и водачът е допуснал нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, вр. чл. 7, ал. 1, т. 4,
б. „а“ и чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ за движение на
извънгабаритни и/или тежки ППС.
Констатациите в акта са потвърдени от показанията на актосъставителя и свидетеля
по акта, според които водачът е заявил, че не знае колко е бил натоварен.
На 07.03.2025 г. е издадено и атакуваното НП № 9157, с което на Й. Г. на основание
чл. 177, ал. 3, т. 1 ЗДвП е наложена глоба в размер на 2000 лева. В обстоятелствената част на
наказателното постановление е прието, нарушаването на нормите на допустимото
максимално натоварване на ос е с висока степен на обществена опасност и деянието му е
квалифицирано като нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, вр. чл. 7, ал. 1, т. 4, б. „а“ и чл. 7,
ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни
и/или тежки пътни превозни средства.
По делото са представени Заповед № РД-11-96/29.01.2025г. на председателя на УС на
Агенция „Пътна инфраструктура“, с която на е възложено на началник отдел „Оперативен
контрол и контрол по републиканската пътна мрежа“ към дирекция „Анализ на риска и
оперативен контрол“ при Агенцията да издава наказателни постановления по ЗДвП, както и
Заповед № РД-11-97/29.01.2025 г. на председателя на УС на Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който са определени длъжностните лица, които имат право да съставят
актове за установяване на административни нарушения във връзка с допуснати нарушения
на Закона за пътищата, Закона за движението по пътищата и издадените по прилагането им
подзаконови нормативни актове.
При така установеното от фактическа страна съдът достигна до следните правни
изводи:
Актът и наказателното постановление са издадени от териториални и материално
компетентни органи, като при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до основания за отмяна на
атакуваното НП на формално основание.
За да достигне до този извод съдът съобрази, че съгласно чл. 167, ал. 3 ЗДвП общата
маса, осовото натоварване и габаритните размери на пътните превозни средства се
контролират от длъжностни лица на Агенция "Митници" и на Агенция "Пътна
инфраструктура" с оглед правилната експлоатация на пътищата и предпазването им от
разрушаване. От своя страна разпоредбата на чл. 170, ал. 1 ЗДвП предвижда, че контролът
по спазване на правилата за движение и на изискванията, определени от закона и издадените
въз основа на него нормативни актове, се осъществява от съответните служби по тази глава,
като те налагат и предвидените в този закон наказания, т.е. актосъставителят и наказващият
орган имат материална компетентност за установяване и наказване на нарушението,
осъществено от жалбоподателя.
Съгласно чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП движещите се по пътя пътни превозни средства
трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите,
установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които
не представляват опасност за участниците в движението
Наредбата, която установява допустимите норми за размери, маса и натоварване на ос
е Наредба № 11 от 03.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни
средства.
В чл. 7, ал. 1, т. 4, б. „а“ от Наредба № 11 е предвидено, че допустимото максимално
натоварване на единичната задвижваща ос на моторно превозно средство с две оси с
2
ремарке с три и повече оси е 11,500 t. Освен това в чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредба № 11 е
посочено, че сумата от натоварванията на ос на една тройна ос на ремаркета и
полуремаркета, когато разстоянието между осите е над 1,3 м до е 24 t.
Съдът приема, че от обективна страна от представените по делото доказателства е
установено, че управляваното от страна на жалбоподателя съчленено ППС с пет оси е било с
осово натоварване надвишаващо установените норми.
За правилното решаване на делото следва да се съобразят и разрешенията, дадени в
Тълкувателно постановление № 2 от 08.10.2025 г. по тълк. д. № 5/2023 г. на Върховния
касационен съд и Върховния административен съд, съгласно които водачът, който управлява
извънгабаритно или тежко пътно превозно средство по пътищата, отворени за обществено
ползване, без да е налице разрешение за това, извършва нарушение по чл. 177, ал. 3, т. 1, вр.
чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, когато не е собственик на пътното превозно средство или
лицензиран превозвач, осъществяващ превоза, съответно не е наредил превоза.
В този смисъл според съда може да се направи обоснован извод, че от страна на
жалбоподателя в качеството му на водач на ППС е допуснато твърдяното нарушение на чл.
139, ал. 1, т. 2 ЗДвП.
Санкционната разпоредба на чл. 177, ал. 3, т. 1 ЗДвП в действащата към момента на
извършването на нарушението редакция (ДВ, бр. 97/2017 г.) предвижда глоба от 500 до 3000
лева за водач, който управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на
ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и
благоустройството.
Наказващият орган е наложил глоба близо до максималния предвиден от закона
размер. Подобен размер на наказанието като се съобрази разпоредбата на чл. 27 ЗАНН е
необоснован. Вярно е, че допуснатото превишение на осовото натоварване е значително, но
също така е вярно, че водачът не е бил санкциониран друг път за извършване на такова
нарушение, както е посочено и в самото наказателно постановление. Следва да се отчете и
обстоятелството, че жалбоподателят не е собственик нито на превозното средство, нито на
превозвания товар, а е изпълнявал служебните си задължения. В този смисъл настоящият
състав приема, че санкцията е неправилно определена и наказателното постановление
следва да бъде изменено, като глобата бъде намалена в минималния, предвиден от закона
размер от 500 лева.
След като по същество жалбата е неоснователна и е установено, че в действителност
е извършено административно нарушение, на жалбоподателя не се дължат разноски.
Поради горното, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 9157/07.03.2025 г., издадено от и.д
началник отдел „Оперативен контрол и контрол по републиканската пътна мрежа“ към
дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна инфраструктура“,
гр. София, като намалява наложената на основание чл.177, ал. 3, т. 1 ЗДвП глоба на Й. Г. Г.
ЕГН ********** от 2000 лева на 500 лева.
Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред
Административния съд-София област в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
3
4