Решение по дело №57/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 113
Дата: 25 април 2023 г. (в сила от 25 април 2023 г.)
Съдия: Силвия Андреева Житарска
Дело: 20237080700057
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№113

 

гр. Враца, 25 .04.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 28.03.2023 г. /двадесет и осми март две хиляди и двадесет и трета година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

          КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ЖИТАРСКА КАН дело № 57 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 63в  от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на С. Д. – ст. юрисконсулт и пълномощник на Регионална дирекция за областите Видин, Монтана и Враца при КЗП, против Решение № 335/10.11.2022 г., постановено по АНД  № 545/2022 г.  на  Районен съд – Враца, с което е отменено издаденото от Директора на същата дирекция НП № 000274/26.05.2022 г.

В касационната жалба са изложени доводи за неправилност и незаконосъобразност на оспореното решение, като е обосновано становище, че приетите от съда констатации са изведени в противоречие с действащите материалноправни разпоредби. Претендира се законосъобразност на отмененото от РС – Враца НП, тъй като правилно е ангажирана отговорността на „П.“ АД, за доказано осъществени състави на нарушените законови разпоредби от Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия (ЗТТСТИ). Иска се отмяна на решението и потвърждаване на НП.

В депозирано писмено становище отправя молба за разглеждане на делото в отсъствие на представител на касатора, а по същество на спора поддържа и доразвива изложените в жалбата съображения. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение и възразява за прекомерност на адвокатския хонорар.

Ответникът – „П.“ АД, в писмен отговор оспорва касационната жалба с основен мотив, че дружеството не е адресат на въведените в закона изисквания към опаковката и съдържанието на насочената към потребителите здравна информация, поради което неправилно е ангажирана административнонаказателната му отговорност. Отправя искане жалбата да бъде оставена без уважение, а оспореното решение оставено в сила, като правилно, обосновано и законосъобразно.

Участващият по делото прокурор от ОП – Враца дава заключение за допустимост и основателност на касационната жалба, а решението намира за неправилно, поради постановяването му в нарушение на материалния закон и моли за решение, с което жалбата на КЗП да бъде уважена

Административен съд – Враца в настоящият касационен състав, като взе предвид наведените в жалбата доводи и съображения, становището на ответника, доказателствата по делото и след извършване на служебна проверка съгласно чл. 218,  ал. 2 от АПК, приема  за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е и основателна по следните съображения:

Предмет на касационен контрол за законосъобразност е Решение № 335/10.11.2022 г., постановено по АНД  № 545 по описа  на  Районен съд – Враца за 2022 г., с което е отменено НП № 000274/26.05.2022 г., издадено от директора на РД за областите Видин, Монтана и Враца към КЗП. С последното на „П.“ АД са наложени имуществени санкции, както следва:

По т. 1 – за нарушение чл. 43з, ал. 2, т. 4 ЗТТСТИ, на основание чл. 51б, ал. 1 от същия закон - имуществена санкция в размер на 2 000 лева;

по т. 2 - за нарушение на чл.43з, ал.1, т.4  ЗТТСТИ, на основание чл. 51б, ал. 1 от с. з. - имуществена санкция в размер на 2 000 лева;

по т. 3 - за нарушение на чл. 43з, ал. 4, вр. чл. 43з, ал. 5,  вр. с чл. 35л, ал. 2, т. 3 ЗТТСТИ, на основание чл. 51б, ал. 1 от с. з. - имуществена санкция в размер на 2 000 лева.

При осъществения контрол за законосъобразност на санкционния акт, районният съд е приел, че АУАН е съставен и НП издадено от компетентни органи, в сроковете и по предвидената в ЗАНН процедура, като съдържат предвидените в същия закон реквизити. И в двата документа достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението и начина на констатиране на същото. В решението съдът е обсъдил обстоятелствената част на НП, според която при извършена проверка на 06.03.2022 г. в стопанисван от „П.“ АД търговски обект – ***, контролиращите установили продажба на потребителите на електронни цигари /наргилета/ за еднократна употреба, марка „*“, с аромат на тютюн, модел „*“, баркод: 762535462349, номер на партида: Е90210608, съдържание на никотин: 20mg/ml, никотин на доза: 0,096 mg, като в потребителката опаковка и листовката на продукта липсвали задължителни по ЗТТСТИ реквизити.

След анализ на разпоредбите на ЗТТСТИ, съдът е стигнал до извода, че за посочената като нарушена разпоредба на чл. 43з от същия закон, не следва да бъде ангажирана отговорността на дружеството, макар да са налице описаните в АУАН и НП липси на предупрежденията в листовката и по потребителската опаковка, тъй като отговорността за това е на производителите, съответно вносителите, а не на търговеца, в случая „П.“ АД и е отменил санкционния акт.

Решението е валидно и допустимо - постановено е по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, произнасянето е извършено от компетентен съд, в рамките на дадените му от закона правомощия, но е неправилно.

Настоящият касационен състав не споделя направеното от въззивния съд тълкуване на относимите разпоредби от ЗТТСТИ, което на практика е довело и до погрешния извод, че незаконосъобразно с наказателното постановление „П.“ АД е привлечено към административнонаказателна отговорност.

Безспорно нормата на чл.43з ЗТТСТИ регламентира конкретни изисквания към съдържанието на листовката от потребителската опаковка на електронните цигари и/или контейнерите за многократно пълнене (ал. 1), към самата потребителската опаковка (ал. 2) и съдържанието на изискващото се здравно предупреждение по ал. 4, вр. с ал. 5. Неизпълнението на тези изисквания е въздигнато от законодателя като административно нарушение, като задължените лица, субекти на отговорността, са отразени в приложената от административнонаказващия орган санкционна разпоредба на  чл. 51б, ал. 1 ЗТТСТИ, която гласи, че: "Който съхранява, предлага или продава електронни цигари и/или (...) в нарушение на... чл. 43в - 43и...., ", се наказва с глоба или с имуществена санкция в съответните размери.

Обратно на приетото от въззивния съд, санкционната норма на  чл. 51б, ал. 1 ЗТТСТИ изисква всички търговци по веригата - от въвеждането на електронните цигари на територията на страната до продажбата им на крайните потребители, да спазват изискванията за форма и съдържание на съгласно чл. 43з ЗТТСТИ, като всяко от тези лица, на самостоятелно основание, носи отговорност за нарушение на цитираните нормативни правила.

Административнонаказателното обвинение в санкционния акт е надлежно обосновано с описание на всеки един от релевантните факти за наличието на съставомерно от обективна страна деяние.

Правната квалификация на нарушението съответства на фактическото му описание и правилно е приложена  санкционната  норма по чл. 51б, ал. 1 ЗТТСТИ. С оглед на обстоятелството, че за всяко от констатираните нарушения е наложено наказание в минимално предвидения в закона размер, не следва да се обсъжда наличието на смекчаващи или отегчаващи обстоятелства при определянето му, а същото следва да се приеме за справедливо. Не може да бъде приложена и разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, както правилно е приел АНО в НП, тъй като липсващата законово предвидена информация, не позволява на потребителите да направят информиран избор за употреба на продукт, пряко касаещ здравето им.

Като е стигнал до изводи, различни от изложените и като е обосновал краен резултат за отмяна на издаденото НП, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено. След отмяната му и доколкото делото е изяснено от фактическа страна на основание чл. 222, ал. 1 от АПК, касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира, че наказателното постановление следва да бъде изцяло потвърдено.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане за юрисконсултско възнаграждение от процесуалния представител на касатора, на същия следва да бъде присъдено такова в размер определен в чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 25, ал. 1 от Наредба за заплащане на правната помощ, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63д, ал. 4 ЗАНН, а именно възнаграждение за юрисконсулт в минимален размер от 100 лева.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 221, ал. 2, предл. второ, във вр. с чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд - Враца

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 335/10.11.2022 г., постановено по АНД  № 545/2022 г. на Районен съд – Враца,с което е отменено НП № 000274/26.05.2022 г., издадено от директора на РД за областите Видин, Монтана и Враца към КЗП и

 

ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 000274/26.05.2022 г., издадено от директора на РД за областите Видин, Монтана и Враца към КЗП.

 

ОСЪЖДА „П.“ АД, с ЕИК:*********, да заплати на Комисия за защита на потребителите разноски по делото в размер на 100,00 лева за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

      

2.