Решение по дело №248/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 730
Дата: 13 април 2020 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20207180700248
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 януари 2020 г.

Съдържание на акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 730

 

гр. Пловдив, 13.04.2020 год.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на десети март през две хиляди и двадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА ДИЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ :         МАРИАНА МИХАЙЛОВА

                            ТАТЯНА ПЕТРОВА  

                              

при секретаря Б.К. и участието на прокурора ГЕОРГИ ПЕНЕВ, като разгледа докладваното от чл. съдията ТАТЯНА ПЕТРОВА касационно АНД № 248 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

2. Образувано е по касационна жалба предявена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - Пловдив, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. “Марица” № 122, против Решение № 2214/02.12.2019 г. на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 7201/2019 г. по описа на същия съд, отменящо Наказателно постановление /НП/ № 68/25.10.2019 г. на Директора на РИОСВ гр. Пловдив, с което на „ХОСМЕЛ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя В.С.С., на основание чл. 136, ал. 2, т. 4, във връзка с чл. 35, ал. 3 и 5 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 7000 лв., за извършено нарушение по същата разпоредба на закона.

Поддържаните касационни основания се субсумират в изводите, че атакуваният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен. Иска се решението на РС - Пловдив да бъде отменено, а издаденото НП да бъде потвърдено.

3. Ответникът по касационната жалба – „ХОСМЕЛ“ ЕООД, чрез процесуалния си представител адвокат Я., счита жалбата за неоснователна. Претендира присъждане на разноски.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна.

ІІ. За допустимостта:

5. Касационната жалба е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. Пловдивският районен съд е бил сезиран с жалба предявена от „ХОСМЕЛ“ ЕООД срещу НП № 68/25.10.2019 г. на Директора на РИОСВ гр. Пловдив, с което на дружеството на основание чл. 136, ал. 2, т. 4, във връзка с чл. 35, ал. 3 и 5 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 7000 лв.

Обжалваното НП е издадено въз основа на АУАН № 51/01.10.2019 г., от Н.И.А., главен експерт в отдел „Управление на отпадъците и опазване на почвите“ при РИОСВ – Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

На 22.08.2019 г. е извършена проверка от експерти на РИОСВ – Пловдив на площадка с местонахождение с. Шишманци, община Раковски, област Пловдив, УПИ ІІ-СРЗ в масив 67 по КВС на с. Шишманци, стопанисвана от „Хосмел“ ЕООД, при която е установено, че на дружеството е издаден регистрационен документ за извършване на дейности по третиране на отпадъци с № 09-РД-258-00 от 24.10.2012 г. на основание чл. 78, ал. 9, във връзка с чл. 35, ал. 3 от ЗУО /ДВ, бр. 53/2012 г., поел. изм. и доп./. В раздел III „Условия, при които да се извършват дейностите по третиране на отпадъци“ от решението, компетентният орган е определил условия за извършване на дейностите по отпадъците, с цел съответствието им с изискванията на Закона за управление на отпадъците, а именно: „Площадката, на която Хосмел“ ЕООД извършва дейностите с отпадъци да е оградена“, „Да са обособени места и съдове за съхраняваните отпадъци“, както и „Предаването и/или приемането на отпадъците, включени в настоящето решение да се извършва само въз основа на писмен договор с лица, притежаващи документ по чл. 35 от ЗУО за отпадъци със съответния код, съгласно Наредбата за класификация на отпадъците по чл. 3 от ЗУО.

При извършения обход на територията на площадка и извършената проверка на място, е констатирано, че площадката не е оградена в границите на разрешената площ. Има смесване на различни кодове отпадъци, съхранявани на площадката. Няма поставени обозначителни табели. Видно от записите в отчетната книга по приложение № 4, съгласно Наредба № 1/2014 г. /Обн. ДВ. бр. 51 от 20 Юни 2014 г., изм. ДВ. бр. 51 от 19 Юни 2018 г./, за период 23.03.2019 г. - 10.08.2019 г., отпадъци от третиране с код 19 12 12 - други отпадъци /включително смеси от материали/ от механично третиране на отпадъци, различни от упоменатите в 19 12 12, в табл. № 3 IV няма образувани за целия период,  както няма и записи за предаване на този отпадък на фирми, притежаващи разрешителни документи, съгласно чл. 35 от ЗУО. Не са представени и договори за това. Извън границата на разрешената площадка окомерно има струпани около 15 т. получени след третиране отпадъци в биг-бегове.

При проверката е съставен Констативен протокол (КП) № 0008980/22.08.2019 г.

Прието е, че с това деяние Хосмел“ ЕООД е извършило нарушение по чл. 136, ал. 2, т. 4, във връзка с чл. 35, ал. 3 и 5 от ЗУО.

Процесното административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета и възпроизведена в спорното НП.

7. За да отмени наказателното постановление, районният съд е приел, че при правилно установена фактическа обстановка, АУАН и НП са издадени при допуснати процесуални нарушения (в нарушение на чл. 42 и 57 ЗАНН), всяко от които представлява самостоятелно основание за отмяна на НП, като същите са директно следствие от неразбирането на наказващия орган коя в конкретния случай е нарушената норма и  коя санкционната разпоредба.

Според решаващия съд коректната санкционна разпоредба е тази на чл. 136, ал. 2, т. 4 ЗУО, като същата освен санкцията съдържа и общото задължение на субектите по ЗУО да спазват условията, вписани в свидетелството им за регистрация. Посочено е обаче, че в тази норма освен общото задължение, не се съдържа конкретно правило за поведение и в този смисъл същата се явява бланкетна. Сочи се в мотивите на съдебния акт, че в конкретния случай поради употребената специфична законодателна техника, с бланкетната норма не се препраща към норми от друг законов или подзаконов нормативен акт, а към конкретни правила за поведение, инкорпорирани в индивидуален административен акт - Решение за регистрация  № 09-РД-258-00 от 24.10.2012 г. В същото, в Раздел III изрично са посочени в 4 точки конкретни правила за поведение, чието нарушаване се санкционира по реда на чл. 136, ал. 2, т. 4 ЗУО, но от съдържанието на АУАН и НП не става ясно по несъмнен начин кои конкретни правила за поведение с кои конкретни фактически действия/бездействия деецът е нарушил. Счетено е при това положение, че в процесния случай от начина на описание остава напълно неясно колко и кои конкретни правила за поведение, вписани в Раздел III на Решение за регистрация № 09-РД-258-00 от 24.10.2012 г. според актосъставителя и административнонаказващия орган са нарушени и с кое конкретно действие/бездействие е нарушено всяко правило.

Според решаващия съд е допуснат и още един самостоятелен порок при издаване на наказателното постановление – от обстоятелствената част на АУАН и НП е констатирано, че наказаното лице не е изпълнило няколко самостоятелни условия поставени в Раздел III на Решение за регистрация  № 09-РД-258-00 от 24.10.2012 г. В същото време от текста на въпросния Раздел III, съдът е установил, че всяко условие, представлява отделно и самостоятелно правило за поведение, като част от правилата имат различно време, през което следва да се извършват в сравнение с останалите.

Въз основа на изложеното е формиран извод, че неизпълнението на всяко едно условие представлява самостоятелно нарушение, което се санкционира по реда на чл. 136, ал. 2, т. 4 ЗУО. Районният съд е приел, че в случая не са спазени няколко отделни правила за поведение, насочени към различни аспекти от дейността по управление на отпадъци, поради което и следва да се приеме, че са извършени няколко отделни нарушения. Видно от текста на НП обаче на дееца е наложено едно общо наказание за всички нарушения в рамите на законоустановения минимум, предвиждан от санкционната разпоредба, като по този начин е нарушена императивната разпоредба на чл. 18 ЗАНН.

С тези съображения е обоснована отмяната на спорното НП.

ІV. За правото :

8. Като е стигнал до тези правни изводи, районният съд е постановил правилен  съдебен акт. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Доводите, наведени в касационната жалба, са идентични с тези, наведени и пред районния съд, който в мотивите на решението си ги е обсъдил подробно. Фактическите констатации и правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното преповтаряне.

9. Противно на твърдението на касационния жалбоподател, в случая е налице нарушение на чл. 18 от ЗАНН, което само по себе си е самостоятелно основание за отмяна на процесното НП.

В обстоятелствената част на АУАН (възпроизведена в т. 6 от настоящото решение) и в НП са описани няколко нарушения, като не всяко от тях представлява нарушение на обективираните в раздел III „Условия, при които да се извършват дейностите по третиране на отпадъци“, видно от съдържанието на приложеното по делото Решение за дейности по третиране на отпадъци  № 09-РД-258-00 от 24.10.2012 г. В случая обаче, наложената имуществена санкция е само една, с което е нарушена именно разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН. Съобразно цитираната норма, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. Това императивно изискване на закона не е спазено, което каза се само по себе си е било достатъчно, оспореното наказателно постановление да бъде отменено. Допуснатото нарушение, не позволява най-малко да се прецени за кое от твърдените административни нарушения е наложено въпросното наказание.

10. Изложеното до тук налага да се приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е валидно и допустимо. При постановяването му не се констатират нарушения нито на материални, нито на процесуалния закон. То ще следва да бъде оставено в сила.   

V. За разноските:

11. При този изход на спора, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, във връзка с чл. 228 вр. чл. 143, ал. 4 АПК, на касационния жалбоподател се дължи присъждане на сторените в производството разноски. Те се констатираха в размер на 730 лв. – заплатеното адвокатско възнаграждение за настоящата инстанция.

 

Мотивиран от изложеното, Пловдивският административен съд, ХІХ касационен състав,

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2214/02.12.2019 г. на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 7201/2019 г. по описа на същия съд.

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите - Пловдив, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. “Марица” № 122, да заплати на „ХОСМЕЛ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя В.С.С., сумата в размер на 730 лв., представляваща разноски за заплатено адвокатско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                        ЧЛЕНОВЕ : 1.   

                                                                                                                                                                                                        2.