Решение по дело №1313/2020 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 260064
Дата: 23 февруари 2021 г.
Съдия: Невена Калинова Калинова
Дело: 20205140101313
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 9 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 23.02.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Кърджалийският районен съд в публичното заседание на девети февруари две хиляди двадесет и първа година състав:

Председател: Невена Калинова

при участието на секретаря Росица Петрова като разгледа докладваното от съдията гр.д. N 1313/2020г. по описа на РС-Кърджали и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е Бързо съгласно чл.310, ал.1 т.1 от ГПК, по предявени при условията на обективно кумулативно съединяване искове с правно основание чл.344, ал.1 т.1, т.2 и т.3 от КТ, в срока по чл.358, ал.1 т.2 от КТ.

Ищецът А.К.Т. оспорва уволнението му със заповед N  784/11.11.2020г. на директора на ответника Териториално поделение Държавно ловно стопанство „Женда“ –гр. Кърджали, иска да бъде възстановен на предишната работа на длъжността „лесничей-старши лесничей  ГСУ“ и претендира обезщетение  за незаконно уволнение в общ размер от 8 748 лв., при твърдения, че уволнението му на основание чл.328, ал.2 от КТ е незаконосъобразно, тъй като не е извършено на основание договор за управление - сключеният към уволнението договор е без набелязани конкретни бизнес задача или стопански цели и програми по арг. от чл.12 от същия, а сам ищецът не изпълнява дейност в обхвата на ръководството на предприятието, защото длъжността му не е свързана с ръководство на трудовия процес.Ищецът твърди, че поради уволнението остава без работа за периода от 12.11.2020г. до 12.05.2020г., за което е регистриран като безработен.

Ответникът Териториално поделение Държавно ловно стопанство „Женда“ –гр. Кърджали чрез директора си, оспорва исковете, при възражения, че е директор по договор за управление N 4/12.05.2020г., по силата на който осъществява ръководство и представителство на предприятието, което е работодател, в т.ч. и на ищеца до уволнението, който заемал длъжност, част от ръководството на предприятието, по смисъла на пар.1, т.3 от ДР на КТ, предвид основните трудови функции, задължения и отговорности, описани в длъжностната му характеристика от 19.07.2019г., пряко свързани с управление на трудовия процес на подчинените му служители, и тъй като оспореното уволнение е в рамките на срока по чл.328, ал.2 от КТ, претендира да са налице всички предпоставки за осъществяването му и за отхвърляне на исковете.

В съдебно заседание ищецът лично и с упълномощен адвокат поддържа исковете, като изменя по размер иска по чл.344, ал.1 т.3 от КТ от сумата 8 748 лв., на сумата 9 227.94 лв.Претендира за уважаване на исковете и за разноски по делото.

В съдебно заседание ответникът чрез директора Я. и упълномощен юрисконсулт оспорва исковете, претендира за отхвърлянето им и възразява за прекомерност на разноските на ищеца.

Районният съд като обсъди доказателствата по делото и доводите на страните, приема  за установено следното:  

С доклада по делото, по предявените искове, посочени по-горе, съдът призна, че  до уволнението със заповед N  784/11.11.2020г. ищецът работи при ответника на длъжност  „лесничей-старши лесничей  ГСУ“, а в съдебно заседание въз основа на съвпадащите изявления на страните и че последното получено от ищеца брутно трудово възнаграждение за м.октомври 2020г. възлиза на 1 537.99 лв.

С оспорената заповед N  784/11.11.2020г. oтветникът чрез директора инж.Николай Я. прекратява трудовото правоотношение на ищеца, считано от 12.11.2020г., на основание чл.328 ал.2 от КТ, с посочени причини: сключване на договор за управление 4/12.05.2020г. между директора на „Южноцентрално“ ДП гр.Смолян и инж.Н.В. Я., по силата на който последният е поел ръководството и представителството на ТП ДЛС „Женда“.Заповедта е връчена на ищеца на 11.11.2020г.

Посоченият в заповедта договор за управление с N  4/12.05.2020г. е сключен на основание чл.173, ал.3 от ЗГ между директора на „Южноцентрално държавно предприятие“ гр.Смолян и инж.Н.В. Я., който приема по възлагане на първото предприятие да ръководи и представлява Държавно ловно стопанство „Женда“ в съответствие с действащото законодателство на страната, решенията на министъра на земеделието и храните, на УС и на директора на възложителя и в рамките на предоставените му, съгласно действащата нормативна уредба, правомощия, за срок от 5 години.От съдържанието на договора не се установява да е уговорено постигане на конкретна стопанска и/или производствена програма, но възнаграждението на директора на стопанството се определя при условията и по реда, определени с Наредба N  22 от 14.12.2012г. за условията и реда за определяне на средствата за работна заплата в държавните предприятия по чл.163 от Закона за горите и техните териториални поделения /чл.3, ал.1 от договора/, с уговорено внасяне в полза на предприятието от директора на поделението на гаранция за качествено изпълнение на договора/чл.16 от договора/, която съгласно чл.17 от договора подлежи на задържане при причинена вреда на поделението от неговия директор, констатирана с одит, възложен при прекратяване на договора за управление/съответно директорът се освобождава от отговорност с акт на директора на предприятието, след извършен одит. Предвидено е в договора, че директорът на поделението изготвя годишния финансов план на поделението и го представя в централното управление на предприятието/чл.12. т. 9а/, а директорът на предприятието го утвърждава/чл.11 т.3/, както и че директорът на поделението поема задължение да организира и контролира, в съответния му териториален обхват на дейност, дейностите, свързани с предмета на дейност на държавното предприятие съгласно Закона за горите, Закона за лова и опазване на дивеча и действащото законодателство във връзка с този предмет/чл.13/ и представя в централното управление изготвения съгласно Закона за счетоводството финансов отчет на поделението/чл.12 т.12/, изготвя и представя на директора на предприятието писмен доклад за дейността си и финансов отчет за дейността на поделението в 30-дневен срок след приключване на всяко тримесечие.Изрично и изчерпателно в договора за управление са посочени основанията за прекратяване на договора.

От длъжностна характеристика на длъжността лесничей-старши лесничей на ГСУ, код по НКПД: 2132-6014, категория персонал: аналитични специалисти, връчена на ищеца на 19.07.2019г., се установява, че основните функции и задължения на длъжността са да отговаря пряко за опазване на горските територии в поверения му I-ви Горско стопански участък/ГСУ/ „Кърджали“, включващ държавни горски територии, определени със Заповед N  592/19.07.2019г. на директора на ТП-ДЛС „Женда“-Кърджали, с обща площ на ГСУ-13071.60 ха и да отговаря пряко за опазването на дивеча в ГСУ, както и в ловните площи в посочените граници; да организира, ръководи и контролира дейността на горските стражари, помощник лесничеите, лесничеите, работниците и др. назначени в поверения  му ГСУ; да следи и отговаря за санкционирането на нарушенията в държавните горски територии, в поверения му ГСУ, свързани със ЗГ, ЗВСГЗГФ, ЗЛОД, ЗРА, ЗООС и съпровождащите ги нормативни актове и да уведомява писмено директора на ТП „ДЛС Женда“ за предприетите действия; да следи  за нарушения в горски територии, недържавна собственост, свързани със ЗГ, ЗВСГЗГФ, ЗЛОД, ЗРА, ЗООС и съпровождащите ги нормативни актове и да уведомява писмено директора на ТП „ДЛС Женда“ за вземане на съответните мерки; да организира и ръководи шест месечни ревизии на охранителните участъци в поверения му ГСУ; да организира, участва и отговаря за маркиране, сортиментиране и комплектоване на лесосечния фонд в поверения му ГСУ; да ръководи и контролира изпълнението на технологичните планове за добив на дървесина; отговаря за изпълнение на нормативните изисквания при приемане, извозване и транспортиране на дървесина в поверения му ГСУ; отговаря за спазването на БДС; участва, организира и отговаря за освидетелстването на сечищата в поверения му ГСУ; участва в инвентаризациите на горските култури и разсадници; участва в организиране на лесокултурните мероприятия и строежа на горски пътища и контролиране на извършената работа; следи и отговаря за спазване на технологичната дисциплина и правилата за техническа безопасност и охрана на труда в горскостопанската дейност; взема оперативни решения по проблемите, за които отговаря; докладва за административни пропуски и нарушения, които създават предпоставки за корупция, измами или нередности, и т.нат., като самостоятелни решения може да взема по въпросите, за които отговаря в съответствие с длъжностните си функции и задължения, в съответствие с делегираните му от прекия ръководител права и при упражняване на правата си при изпълнение на възложените задачи, с права да предлага за наказание и награждаване.Длъжността е йерархически подчинена пряко на заместник-директора и осъществява ръководство на помощник-лесничей и горски стражар, при посочени вътрешни функционалности-директор, заместник-директор, старши лесничей, помощник лесничей, горски стражар, и външни функционалности с организации, имащи отношения със стопанството.Длъжността може да се замества от заместник-директор, старши лесничей, помощник лесничей, горски стражар.

От представено извлечение на Инвентаризация, Горскостопански план и План за защита от пожари на горските територии на ТП ДЛС „Женда“ се установява, че Горскостопански участък „Кърджали“ е с обща площ 13216.13 ха, от която 11 060.4 ха залесена, 97.1 ха незалесена дървопроизводителна и 2058.8 ха недървопроизводителна, като седалището на участъка е в гр.Кърджали и в границите му влизат 212 отдела, разделени на 7 охранителни участъка. Със Заповед N  592/19.07.2019г. на директора на ответника са определени охранителните участъци и поименно длъжностните лица, които извършват охрана и контролират дейностите в горски територии на ТП ДЛС „Женда“-гр.Кърджали, като Горскостопански участък „Кърджали“ с обща площ 13 071.60 ха е поверен на инж.А.К.Т.-лесничей-старши лесничей на ГСУ, и за всеки един охранителен участък в обхвата ГСУ е определено отговорно длъжностно лице –горски стражар.

По първото по ред оплакване на ищеца в исковата молба относно наличието на сключен с директора договор за управление, е налице постановено Решение N 15 от 2.02.2017 г. на ВКС по гр. д. N 2303/2016 г., IV г. о., ГК, по въпроса за статута на държавните предприятия и териториалните им поделения по чл. 173 от Закона за горите и дали сключваният с директора на поделението договор, представлява договор за управление по смисъла на чл. 328, ал. 2 КТ.В решението е прието следното:

„Държавните предприятия за управление на горските територии, съгласно чл. 163 ЗГ са юридически лица със статут на държавни предприятия по смисъла на чл. 62, ал. 3 ТЗ, които осъществяват дейността си в определения им със закона район. В чл. 164 ЗГ е посочено, че предприятията са с двустепенна структура - централно управление и териториални поделения. Законодателно е предвидено с лицето, изпълняващо длъжността "директор" на държавното предприятие да се сключва договор за управление /чл. 171 ЗГ/, който следва да отговаря на определени изисквания за форма и съдържание. Директорът се задължава срещу възнаграждение да осъществява в уговорения срок, освен специфичните с оглед предмета на дейност на юридическото лице работи, още и определен стопански резултат, посочен в договора за управление /или в друг документ/, като възнаграждението му е обвързано с постигането на финансов резултат и с изпълнението на дейностите в цялото предприятие /чл. 175, ал. 2 ЗГ/, в т. ч. той носи и имуществена отговорност при неизпълнение на управленската програма.

Директорът на държавното предприятие от своя страна сключва договори за управление с директорите на териториалните поделения /чл. 172, ал. 1, т. 4 ЗГ/. Държавните горски стопанства и държавните ловни стопанства са териториални поделения на държавните предприятия и съгласно чл. 174 ЗГ те сключват от свое име, за своя сметка и на своя отговорност търговски и други договори; водят самостоятелно счетоводство и представят в централното управление изготвените годишни финансови отчети съгласно Закона за счетоводството; имат собствени банкови сметки и свой печат; работодатели са по смисъла на § 1, т. 1 ДР КТ; от свое име и за своя сметка участват в съдебни и арбитражни дела.

Директорът на териториалното поделение осъществява ръководство и представителство на поделението, въз основа на сключения договор за управление с директора на предприятието; организира и контролира, в съответния териториален обхват на поделението, дейностите, свързани с предмета на дейност на предприятието; организира и контролира цялостната работа на поделението, стопанисва имуществото, сключва договори, свързани с дейността на поделението, сключва и прекратява трудовите договори с работниците и служителите на поделението, изготвя и представя в централното управление на предприятието годишния финансов план и финансовия отчет на поделението, изготвя и утвърждава щата на поделението; възнаграждението му е обвързано с постигането на финансов резултат и с изпълнението на дейностите в поделението /чл. 175, ал. 3 ЗГ/.“

В решението е посочено, че съставът на ВКС споделя изцяло приетото в определение N 313 от 27.04.2012 г. на ВКС по ч. гр. д. N 261/2012 г., IV г. о., ГК и определение N 600 от 09.12.2013 г. на ВКС по ч. гр. д. № 7162/2013 г., I г. о., че принципно няма пречка, когато отделен закон изрично съдържа уредба /както това е предвидено в Закона за горите/ да бъде сключен договор за управление по смисъла на чл. 328, ал. 2 КТ на държавно или общинско предприятие, на което е предоставена държавна или общинска собственост, тъй като тези предприятия имат стопански цели, макар и да са създадени за задоволяването на определена обществена потребност. В този смисъл и Определение N 465 от 16.05.2016 г. на ВКС по гр. д. № 647/2016 г., III г. о., ГК,  както и Решение N 144 от 4.07.2019 г. на ВКС по гр. д. N 4350/2018 г., IV г. о., ГК

 

Представеният по делото договор има характер на договор за управление по смисъла на чл.328, ал.2 от КТ, защото с него е уговорено, че директорът на ответника предлага финансов план на предприятието, който се утвърждава от директора на предприятието, и първият носи отговорност за изпълнението му, в т.ч. възнаграждението на управителя е обвързано от постигане на финансови резултати и е предвидено управителят да носи имуществена отговорност с конкретно определена в договора по размер гаранция, която подлежи на задържане от предприятието, при причинени вреди на предприятието, като договорът се прекратява на основания, изрично посочени в него.

При това, задължението на директора на поделението за постигане на задачите на финансовия план следва от закона - чл.172, ал.1 т.6 от ЗГ, вр. чл.175, ал.3 от ЗГ, съгласно който всяко поделение на предприятие има финансов план и без значение е дали преди или след възлагане на управлението е изготвен такъв, щом в договора, в съответствие със закона е предвидено изготвяне на годишен финансов план на поделението и финансов отчет по него за всяко тримесечие от годината.В  зависимост от финансовия резултат от дейността на държавното предприятие и от изпълнението на дейностите в конкретното поделение, което съгласно чл.176, ал.3 и ал.4 от ЗГ администрира приходи в полза на предприятието съгласно предвиденото във финансовия план, се формират и средствата за работна заплата, при което управителят на поделението разполага с правото по чл.328, ал.2 от КТ, с цел да сформира управленски екип. 

Постигането на определени финансови резултати е изискване, което следва от закона, с оглед същността и структурата на управление на двустепенното държавно предприятие, като именно с оглед характера на собствеността на предприятието и дейността му, свързана с експлоатация на държавен природен ресурс, е налице зависимост на ръководителя с определен стопански резултат, тъй като противното означава безстопанственост, недопустимо с оглед характера на дейността на предприятието и неговото поделение, което обосновава предвиденото в самия закон сключване на договор за управление на поделението, гарантиращ отговорност на директора на поделението в случай на лошо управление.Възнаграждението на директора на поделението е уговорено, че се формира по Наредба N  22 от 14.12.2012г. за условията и реда за определяне на средствата за работна заплата в държавните предприятия по чл.163 от Закона за горите и техните териториални поделения, и в същата е предвидено, че средствата за работна заплата в централното управление на държавното предприятие, както и в териториалните поделения на държавното предприятие, се определят в зависимост от финансовия резултат и от изпълнението на дейностите в цялото предприятие/респ. в зависимост от финансовия резултат от дейността на държавното предприятие и от изпълнението на дейностите в съответното поделение.

Съгласно чл.163, ал.1 от ЗГ и Приложение N  1 към него - не териториалното поделение, а предприятието-централно управление, в случая  „Южноцентрално“ ДП гр.Смолян, е самостоятелно юридическо лице със статут на държавно предприятие по смисъла на чл.62 ал.3 от Търговския закон. Органи на управление на държавните предприятия по чл.163 от ЗГ са  министърът на земеделието, горите и храните /т. 1 на чл.167 от ЗГ/ и управителният съвет, състоящ се от трима членове, един от които е директорът на предприятието/т.2 на чл.167 от ЗГ, вр. чл.169, ал.1 от ЗГ/.Директорът на държавното предприятие ръководи цялостната дейност на предприятието-чл.172, ал.1 т.1 от ЗГ, сключва договори за управление с директорите на териториалните поделения за срок 5 години, които директори ръководят и представляват поделенията/държавните ловни и горски стопанства/ като осъществяват функциите на държавното предприятие в определения им район на дейност/чл.173 от ЗГ/. Т.е. държавните ловни /както и горски/ стопанства като териториални поделения на държавните предприятия, реализират дейността на предприятието по места/райони, които райони са разпределени на горско-стопански участъци/ГСУ/, и които на свой ред се състоят от охранителни участъци, като ръководството, организацията и контрола на ГСУ-Кърджали е поверена на лицето, изпълняващо длъжността „лесничей-старши лесничей ГСУ“, в случая на ищеца до уволнението му. С оглед на тези функции на длъжността, тя попада в ръководството на предприятието и като длъжност под контрола на която са пряко подчинените й длъжности в участъка - длъжностите горски стражар и лесничей, т.е. отговорността за координирането и изпълнението на дейността на участъка е изцяло в обхвата на изпълняваната от ищеца длъжност. Прякото й подчинение на длъжността на заместник-директора на поделението не променя ръководния й характер, и възприемането на тезата на ищеца, поставя въпроса коя друга длъжност в структурата на поделението ръководи „поверения“ му участък ?. Кой служител е част от ръководството на предприятието се определя не от наименованието на длъжността и дали служителят е пряко или посредством други служители подчинен на управителя, а от възложените на служителя трудови функции и от мястото на длъжността в системата на управление на предприятието. За изпълнение на ръководството на поделението директорът има ръководен екип, в който освен заместник директорът, влизат и ръководителите на горско-стопанските участъци, които именно ръководят трудовия процес на терен.При възложени задължения, свързани с ръководство и упражняване на контрол върху дейността в поверения участък и на други служители и работници в този участък на поделението, организиране на дейности, пряко  свързани с ръководството на трудовия процес и спазване на технологичната дисциплина и правилата за техническа безопасност и охрана на труда в горскостопанската дейност, с ръководство и контролиране на технологичните планове за добив на дървесина като част от стопанската дейност на предприятието, наред с други функционалности на длъжността, свързани с тази дейност, съдът приема, че длъжността е ръководна по смисъла на чл.328, ал.2 от КТ и §1 т.3 от ДР на КТ, който гласи, че "Ръководство на предприятието" е ръководителят на предприятието, неговите заместници и други лица, на които е възложено ръководството на трудовия процес, включително и в поделение на предприятието, както и колективните изборни органи за управление /стопански съвет, управителен съвет, изпълнително бюро, оперативно бюро и други подобни/.

Съгласно трайната практика на ВКС, критериите, въз основа на които длъжността се определя като "ръководна" по смисъла на чл. 328, ал. 2 КТ, са разписаните задължения по длъжностна характеристика и преценката  следва да се извършва конкретно при всеки отделен случай, като освен задълженията по длъжностна характеристика, следва да се анализира и мястото на длъжността в общата структура на длъжностите в предприятието, както и включените в длъжността трудови функции.

 Предвид структурата на предприятието, състоящо се от централно управление и териториално поделение, което на свой ред е самостоятелен работодател по смисъла на §1 т.2 от ДР на КТ, в  района на който са обособени участъци, дейността на които е поверена на служители, изпълняващи длъжността „лесничей-старши лесничей ГСУ“, заеманата от ищеца длъжност попада в ръководството на предприятието, защото предоставените права и вменените й задължения включват отговорности, свързани с ръководството на трудовия процес по отношение на звено на териториалното поделение, посредством което и останалите звена/участъци/ поделението изпълнява дейността на предприятието, чиито основен и допълнителен предмет е дефиниран в закона, в т.ч. и постигане на финансови резултати от стопанска дейност, каквато се осъществява във всеки един горскостопански участък на поделението, с оглед на което и второто оплакване на ищеца е неоснователно.

Поради изложеното, предявените искове за признаване за незаконно на уволнението на ищеца и отмяна на оспорената заповед за уволнение, за възстановяване на ищеца на заеманата преди уволнението длъжност ”лесничей-старши лесничей на ГСУ” при ответника, и за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 9 227.94 лв., представляваща обезщетение за времето от 12.11.2020г. до 12.05.2021г., са неоснователни и следва да се отхвърлят, при който изход на делото ищецът няма право на разноски по делото съгласно чл.78, ал.1 от ГПК.Разноски по делото не се претендират от ответника и такива не му се следват.

Мотивиран от горното, Районният съд

 

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ предявените от А.К.Т. с ЕГН **********,***, срещу Териториално поделение Държавно ловно стопанство „Женда“ –гр. Кърджали, ул.Васил Левски 2, общ.Кърджали, обл.Кърджали, искове както следва: иск по чл.344, ал.1 т.1 от КТ за признаване за незаконно на уволнението на  А.К.Т. с ЕГН **********, извършено със заповед N  784/11.11.2020г. на директора на Териториално поделение Държавно ловно стопанство „Женда“ –гр. Кърджали, издадена на основание чл.328, ал.2 от КТ,  и за отмяна на уволнението; иск по чл.344, ал.1 т.2 от КТ за възстановяване на А.К.Т. с ЕГН ********** на заеманата преди уволнението длъжност „лесничей - старши лесничей на ГСУ” в Териториално поделение Държавно ловно стопанство „Женда“ –гр. Кърджали, и иск по чл.344, ал.1 т.3 от КТ за заплащане на обезщетение за оставане без работа в размер на 9 227.94 лв. за период, считано от 12.11.2020г. до 12.05.2021г., ведно със законна лихва от датата на предявяване на иска на 09.11.2020г.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Кърджалийския окръжен съд в 2-седмичен срок от днес.

                                                                                                  

Съдия: