Определение по дело №106/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 април 2022 г. (в сила от 12 май 2022 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20227220700106
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                            О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 

 

                               гр. Сливен, 27.04.2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Сливен, в закрито заседание на двадесет и седми април през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:

 

                                                   СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

като разгледа административно дело № 106 по описа за 2022 година докладвано от съдия Бозукова, и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК.

Образувано е по жалба вх. СД-01-01-1110/24.03.2022 г. /допълнена с вх. № СД-01-01-1275/01.04.2022 г. и с вх. № СД-01-01-1392/08.04.2022г./ на С.Г.С. срещу заповед № РД-15-398/17.03.20222г., в частта, с която на основание чл. 73 ал.1 от Закона за културното наследство и чл.44 ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация е назначена комисия със задача да извърши оглед на място и по документи, въз основа на което с констативен протокол да установи състоянието, вида и обема на необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни работи за  жилищна сграда с адрес гр.С., ул.“А.“ ****, представляваща недвижим архитектурно-строителен паметник на културата в поземлен имот с идентификатор 67338.546.25, и 67338.546.31 по КККР  гр.Сливен, с.на С.С.. Жалбоподателят твърди, че е сигнализирал кмета на Община Сливен, че сградата е опасна за живущите и преминаващите край нея, но с посочената заповед кмета на община Сливен вместо да предприеме действия по премахване статута на сградата като паметник на културата, е назначил комисия и предприел действия за укрепване и реставрация на сградата.Моли съда да задължи кмета на Община Сливен да предприеме действия по подадения сигнал и да се премахне статута на сградата като паметник на културата.

С писмо вх.№ 1186/29.03.2022 г. е постъпила административната преписка, както и становище от Кмета на Община Сливен.

Административен съд Сливен приема за установено от фактическа и правна страна следното:

С жалба вх. №  9400-26546/29.12.2021г. /л.24/ С.С. *** е с. Кмета на Община Сливен, че сградата в с. му поземлен имот с  67338.546.25.1 по КККР  гр.Сливен, представляваща НКЦ, с административен адрес гр.С., ул.“А.“ ****, е застрашена от срутване и опасна за преминаващите по тротоара и живущите в съседните сгради. Поискал е съдействие за укрепване на подземната река.  Към сигнала е приложил удостоверение изх.№ 7000-2966/20.12.2021г.  на НИНКН, съгласно което  въпросната сграда е със статут на декларирана архитектурно-строителна недвижима културна ценност без категория. / л.26/. С писмо изх.№ 9400-26546/2/ от 18.01.2022г. Кмета на Община Сливен е уведомил С.С., че в изпълнение на чл.72 ал.1 и ал.3 от ЗКН е уведомена ГД “Инспекторат за опазване на културното наследство“ при Министерство на културата, като очаква да бъде определен инспектор, който да установи състоянието на обекта. /л.29/. С писмо до Кмета на Община Сливен, Директорът на НИНКН уведомява същия, че във връзка с подадения сигнал, следва да бъдат предприети действия по чл.71 и чл.72 от Закона за културното наследство. / л.32/. С писмо  изх.№ 9400-7664 от 21.01.2022г. С.С. е уведомен  от директора на НИНКН, че лошото състояние на обект със статут на НКЦ не е основание за промяна на неговия статут, но при подадено заявление - предложение от собственика на сградата може бъде прекратен временния режим за опазване и за отнемане статут  на декларирана недвижима културна ценност, което се подава до Министерство на културата чрез НИНКН. /л. 35/. На 10.03.2022г. е изготвен констативен протокол от служители  при Министерство на културата, в който е отразено, че собственикът следва да обезопаси сградата, представляваща НКЦ, чрез ограничаване достъпа на хора и поставяне на информационни табели на временна метална ограда и възпрепятстване на достъпа до сградата /л.37/. На 22.02.2022г. до С.С. е изпратено писмо изх.№ 9400-26546/3/ , с което същия е уведомен, че ще бъде извършен оглед на сградата от служител на ГД “ИОКН“ при Министерство на културата /л.39/.Във връзка с горното са изготвени указания по чл.72 ал.3 от ЗКН да се ограничи достъпа на хора до сградата чрез поставяне на  временна метална ограда и  информационни табели. /л.40/.Указанието е получено от С.С. на 14.03.2022г. и няма данни да е обжалвано. /л.41/ В жалбата до съда С. посочва, че е изпълнил даденото указание.

Със заповед № РД-398/17.03.2022г. на основание чл. 73 ал.1 от Закона за културното наследство и чл.44 ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация от Кмета на Община Сливен е назначена комисия със задача да извърши оглед на място и по документи, въз основа на което с констативен протокол да установи състоянието, вида и обема на необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни работи за няколко жилищни сгради, между които и жилищна сграда с адрес гр.Сливен, ул.“А.“ ****, представляваща недвижим архитектурно-строителен паметник на културата в поземлен имот с идентификатор 67338.546.25, и 67338.546.31 по КККР  гр.Сливен, с.на С.С. /л.43/ Заповедта е връчена на С. на 22.03.2022г. Жалбата срещу нея е подадена на 24.03.2022г. в деловодството на Административен съд Сливен.

Предвид горното, съдът намира жалбата за недопустима, поради липса на годен предмет на обжалване.

На първо място обжалваната от С. заповед е издадена в производство, започнало по сигнал наименуван „жалба“ вх.№ 9400-26546/29.12.2021г. до Кмета на Община Сливен. Правилата за разглеждане на предложения и сигнали са уредени в Глава осма от АПК, като съгласно чл. 107, ал. 4 от АПК - сигнали могат да се подават за злоупотреби с власт и корупция, лошо управление на държавно или общинско имущество или за други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица. Решението по сигнала се взема най-късно в двумесечен срок от постъпването му, като срокът може да бъде удължен с не повече от месец /чл. 121, ал. 1 от АПК/. Решението по сигнала се съобщава на подателя в 7-дневен срок от постановяването му /чл. 123, ал. 1 от АПК/ и по силата на изричната разпоредба на чл. 124, ал. 2 от АПК е изключено от съдебен контрол.

Производството за подаване на сигнали е уредено като контролно средство, пряко насочено към вземането на мерки за прекратяване на незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия. Актът, с който компетентният орган се произнася по сигнал не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. Не е акт и мълчаливия отказ да се произнесе по подадения сигнал. С решението по сигнала не се създават права или задължения, или засягат законни интереси на граждани и организации. Предвид изложеното ако се приеме, че жалбата на С.С. е насочена срещу отказа на Кмета на Община Сливен да се произнесе по подадената от него жалба вх.№ 9400-26546/29.12.2021г., то тази жалба е недопустима и следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати.

На следващо място, ако се приеме, че жалбата на С.С. е насочена срещу  заповед № РД-15-398/17.03.2022 г. на Кмета на Община Сливен, в частта, с която на основание чл. 73 ал.1 от Закона за културното наследство и чл.44 ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация е назначена комисия със задача да извърши оглед на място и по документи, въз основа на което с констативен протокол да установи състоянието, вида и обема на необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни работи за  жилищна сграда с адрес гр.С., ул.“А.“ ****, представляваща недвижим архитектурно-строителен паметник на културата в поземлен имот с идентификатор 67338.546.25, и 67338.546.31 по КККР  гр.Сливен, с.на С.С., производството по делото отново е без предмет, поради липса на годен за обжалване акт.

 Според чл. 72, ал. 1 и ал. 3 от ЗКН, при наличие на обстоятелства, застрашаващи недвижима културна ценност от увреждане или разрушаване, собственикът, концесионерът или ползвателят на имота е длъжен да уведоми кмета на общината, директора на регионалния музей и регионалния инспекторат по опазване на културното наследство по местонахождението на недвижимата културна ценност и да предприеме незабавни действия по обезопасяването й. Кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице и регионалният инспекторат по опазване на културното наследство дават незабавно съответни указания за аварийно-временно укрепване и определят срок за изпълнението им.Такива указания в случая са дадени на С., не са обжалвани от него и са били изпълнени на 17.03.2022г. с поставяне на временна метална ограда около сградата, представляваща паметник на културата /л.2 гръб от делото/.

Съгласно  чл. 73, ал. 13 от ЗКН, в 14-дневен срок от даване на съответното указание по чл. 72, ал. 3 за недвижими културни ценности, с изключение на археологическите, кметът на общината назначава комисия, която включваща определен кръг експерти. Комисията установява с констативен протокол състоянието на недвижимата културна ценност, както и вида и обема на необходимите укрепителни, консервационно-реставрационни и ремонтни работи, а към протокола се прилагат подробно описание на културната ценност според данните за нейната идентификация и регистрация и данни за собственика. Въз основа на констативния протокол кметът на общината в 14-дневен срок издава заповед, с която задължава лицата по чл. 71, ал. 1 за тяхна сметка да извършат в определен срок необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни дейности по проектна документация, съгласувана по реда на чл. 84, ал. 1 и 2 от ЗКН или съгласно чл. 74, ал. 1 от ЗКН, когато комисията по чл. 73, ал. 1 предлага демонтиране и последваща реконструкция по автентични данни на недвижимата културна ценност, нейният собственик изготвя и представя в Министерството на културата графична, текстова и фотодокументация, достатъчна за изпълнението на реконструкцията, като според ал.2 след положително становище на министъра на културата или оправомощени от него длъжностни лица кметът на общината издава заповед за демонтиране на недвижимата културна ценност. И двете заповеди на кмета на общината – тази за укрепителни и консервационни дейности и тази за демонтиране на недвижимата културна ценност се съобщават на заинтересованите лица и може да се обжалва пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Именно тези заповеди представляват крайния акт, който като индивидуален административен кат подлежи на  обжалване от С.С. по реда на АПК.

В случая жалбата на С. е насочена не към такъв акт, а към заповедта за назначаване на комисия, която има уведомителен характер и представлява част от производството по издаване на крайния акт, представляващ индивидуален акт по чл.73 и чл.74 от ЗКН. Доколкото по делото няма данни за издаване на заповед по реда на чл.73 ал.3 или чл.74 ал.1 изр.2 от ЗКН, жалбата на С.С. насочена срещу заповедта на Кмета на Община Сливен  от 17.03.2022г., с която се назначава комисия със задача да извърши оглед на място и по документи е недопустима, поради липса на административен акт, чиято законосъобразност да бъде контролирана в хода на настоящото съдебно производство.

Ето защо оспорването е недопустимо поради липса на предмет, а и жалбоподателят няма правен интерес от него.

Предвид изложеното и на основание чл. 159 т. 1 и т.4 от АПК жалбата като недопустима следва да се остави без разглеждане, а образуваното производство да се прекрати.

Така мотивиран, Административен съд Сливен

 

 

                                     О П Р Е Д Е Л И :

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № СД-01-01-1110/24.03.2022 г. /допълнена с вх. № СД-01-01-1275/01.04.2022 г. и с вх. № СД-01-01-1392/08.04.2022г./ на С.Г.С. срещу заповед № РД-15-398/17.03.2022 г., в частта, с която на основание чл. 73, ал.1 от Закона за културното наследство и чл. 44, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация е назначена комисия със задача да извърши оглед на място и по документи, въз основа на което с констативен протокол да установи състоянието, вида и обема на необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни работи за  жилищна сграда с адрес гр. С., ул.“А.“ ****, представляваща недвижим архитектурно-строителен паметник на културата в поземлен имот с идентификатор 67338.546.25 и 67338.546.31 по КККР  гр. Сливен, с.на С.С., като НЕДОПУСТИМА.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 106/2022 г. по описа на Административен съд Сливен.

 

 Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му пред ВАС.

                             

 

 

 

 

 

 

                                        СЪДИЯ: