Р Е
Ш Е Н
И Е № 7/19.1.2021 г.
Гр.
Ямбол, 19.01.2021 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на единадесети януари
две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при
секретаря Ст. Гюмлиева разгледа докладваното от
съдията адм. д. №
287 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на Д.С.Г.
*** против Заповед № ОС/01-00145 от 05.10.2020 г., издадена от Зам. Кмета на
Община Ямбол, с която на осн. чл. 46, ал. 1, т. 3 от
Закона за общинската собственост (ЗОбС) и чл. 22, ал.
1, т. 3 от Наредбата за реда за управление и разпореждане с общински жилища, е
прекратено наемното правоотношение между него и Община Ямбол за общински жилищен
имот (къща), находящ се на ул. *в гр. Ямбол. Твърди се, че оспорената заповед е
незаконосъобразна, като издадена при съществено нарушение на
административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните
разпоредби. Иска се отмяната й.
В съдебно заседание жалбоподателят Г. участва
лично. Поддържа жалбата си изцяло на основанията, изложени в същата.
Ответната страна, редовно призована, не
изпраща процесуален представител в съдебно заседание. Същата не взема и писмено
становище по депозираната жалба.
След като извърши цялостна преценка на всички
събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа
обстановка:
Със Заповед № ОС/01-00104 от 15.09.2016 г.,
жалбоподателят Д.Г. е настанен заедно с дъщеря си Ц.Г. в общински жилищен имот
(къща), находящ се на ул. *в * с площ
40.56 кв.м., съобразно изискванията и условията на чл. 4 и чл. 14, ал. 4 от
Наредбата за реда за управление и разпореждане с общински жилища на ОбС – Ямбол за срок от три години, считано от 01.09.2016 г.
Въз основа на тази заповед, на 06.10.2016 г. бил сключен Договор за наем №
95/06.10.2016 г. между жалбоподателя и Община Ямбол, по силата на който наемателят
се е задължил да ползва жилището, съобразно предназначението му с грижа на
добър стопанин и запазване на добрите нрави, в съответствие с разпоредбите на
договора и Закона за задълженията и договорите (чл. 9, ал. 2), както и да заплаща всички текущи разходи, свързани с
обитаване на жилището, за електроенергия, вода и отопление, ползване на
асансьор и др. (чл. 13). Уговорено е също така, че наемното правоотношение се
прекратява по реда на чл. 46, ал. 2 от ЗОбС и чл. 22,
ал. 2 от Наредбата за реда за управление и разпореждане с общински жилища на ОбС – Ямбол, с едномесечно писмено предизвестие, считано от
датата на получаването му.
Впоследствие, със Заповед № ОС/01-00059 от
26.09.2019 г. на Кмета на Община Ямбол и Анекс № 259/01.10.2019 г., наемното
правоотношение и срока на действие на
Договор за наем № 95/06.10.2016 г. били продължени за срок от три години,
считано от 01.09.2019 г.
Със Заповед № ОС/01-00145 от 05.10.2020 г.,
издадена от Заместник - Кмета на Община Ямбол, наемното правоотношение със
жалбоподателя е прекратено на осн. чл. 46, ал. 1, т.
3 от ЗОбС и чл. 22, ал. 1, т. 3 от Наредбата за реда за управление и
разпореждане с общински жилища, като е разпоредено в 15 – дневен срок от датата
на получаването на заповедта, общинският имот да бъде освободен. В обстоятелствената
част на заповедта е посочено, че жалбоподателят Г. нарушавал спокойствието на
живущите наблизо през нощта със силна музика и викове, както и че е
нарушил чл. 13 от сключения между него и Община Ямбол договор за наем, по
силата на който бил длъжен да заплаща всички текущи разходи, свързани с
обитаване на жилището, включително и разходената вода. Именно тази заповед е
предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.
Към делото са приложени и Протокол от 18.08.2020 г. за демонтаж на водомера на
жилището, което е било отдадено под наем на жалбоподателя Г., от който е видно,
че водомерът е демонтиран, но не е отбелязана никоя от посочените в него
причини, а именно: не работи; работи с
прекъсване; замръзнал; счупено стъкло; скъсана оловна пломба на фланеца; скъсана пломба на холендъра;
спукано тяло; попарен механизъм; замърсен циферблат; не работи. Впоследствие, на 03.09.2020 г. „Водоснабдяване
и канализация“ ЕООД – Ямбол е изпратило писмо до Община Ямбол (изх. №
1616/03.09.2020 г.), с което дружеството уведомило последната, че при демонтажа
е липсвала пластмасовата пломба, с която е пломбиран водомера при първоначалния
монтаж, както и че са налице данни за манипулиране на водомера.
По делото е представена и Жалба – подписка от
живущите на ***, входирана на 19.08.2020 г. в Община Ямбол под номер
2801-17719, в която е посочено, че жалбоподателят често нарушава нощната тишина
и спокойствието на съседите си със силна музика и викове.
С оглед на така установената фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок и е допустима.
Разгледана по същество, тя се явява и ОСНОВАТЕЛНА,
по следните съображения:
Както вече бе посочено по-горе, предмет на
оспорване в настоящото съдебно производство е Заповед № ОС/01-00145/05.10.2020
г., издадена от Зам. Кмета на Община Ямбол за прекратяване на наемно
правоотношение за общински жилищен имот. Същата е издадена в писмена форма, от
компетентен орган (зам. кмета на Община Ямбол е упълномощен от Кмета на Община
Ямбол със Заповед № РД/02-00958/17.12.2019 г. да подписва заповедите за
прекратяване на наемните правоотношения) и съдържа фактическите и правните
основания за издаването й. Същата обаче е незаконосъобразна от материалноправна гледна точка. Става въпрос за следното:
Разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от ЗОбС предвижда общо 9 хипотези, при които се прекратяват
наемните правоотношения, а именно: неплащане на наемната цена или на
консумативните разноски за повече от три месеца (т. 1); извършване на ново
строителство, надстрояване или пристрояване, основен ремонт или реконструкция,
когато се засягат обитавани помещения (т. 2); нарушаване на добрите нрави (т.
3); неполагане на грижата на добър стопанин при ползване на жилището (т. 4);
прекратяване на трудовите или служебните правоотношения на настанените във
ведомствено жилище лица, освен ако в наредбата по чл. 45а, ал. 1 е предвидено друго
(т. 5); изтичане на срока за настаняване (т. 6); отпадане на условията за
настаняване на наемателя в общинско жилище (т. 7); използване на жилището не по
предназначение (т. 8) и други основания, определени с наредбата по чл. 45а, ал.
1.
В конкретния казус, за да прекрати наемното
правоотношение административният орган се е позовал на разпоредбите на чл. 46,
ал. 1, т. 3 от ЗОбС и на чл. 22, ал. 1, т. 3 от
Наредбата за реда за управление и разпореждане с общински жилища на ОбС – Ямбол. Последната също предвижда прекратяване на
наемните правоотношения поради нарушаване на добрите нрави. При това положение
и с оглед разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК, в тежест на административния
орган е да докаже фактите и обстоятелствата, от които прави извод за нарушаване
на добрите нрави. Указания в тази насока са дадени на ответната страна още с
Определение № 417/13.11.2020 г., с което делото е насрочено за разглеждане в
открито съдебно заседание.
В настоящия казус, в подкрепа на изложеното в
оспорената заповед, ответната страна е представила Протокол за демонтаж на
водомер от 18.08.2020 г., Писмо изх. № 1616/03.09.2020 г. от „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД – Ямбол и Жалба – подписка с рег. № 2801-17719/19.08.2020 г.
от живущи на ***. Въпросният Протокол за
демонтаж на водомер е официален документ, но от него не се установява причината
за демонтиране на водомера. Поради това не може да послужи като доказателство
за извършването на каквито и да било неправомерни действия от страна на
жалбоподателя. Писмото от „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Ямбол очевидно е изготвено въз основа на протокола
за демонтаж на водомера, но в него се съдържат данни, които по никакъв начин не
са отразени в този протокол. Що се
отнася до жалбата – подписка, същата има характера на сигнал и би могла да
служи като основание за извършване на проверка на изложените обстоятелства, но
не и като доказателство за съдържащите се в нея твърдения. А по делото липсват каквито и да било
доказателства, от които да се установява, че са извършвани проверки за спазване
на обществения ред от страна на Г., при които проверки да са констатирани
нарушения. При това положение съдът
намира, че ответната страна не се е справила с доказателствената
тежест и не установила наличието на посочените в оспорения акт основания за
прекратяване на наемното правоотношение. С оглед на това и заповедта се явява
незаконосъобразна и като такава, следва да бъде отменена.
Предвид изложеното, Я А С, първи състав:
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ
Заповед
№ ОС/01-00145 от 05.10.2020 г., издадена от Зам. Кмета на Община Ямбол, с която
на осн. чл. 46, ал. 1, т. 3 от ЗОбС
и чл. 22, ал. 1, т. 3 от НРУРОЖ е прекратено наемното правоотношение с Д.С.Г.,***.
Решението е окончателно.
СЪДИЯ: /п/ не се чете