Р Е Ш Е Н
И Е № 61
гр. С., 24.04.2020
г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
С.ския
районен съд, трети състав, в публичното съдебно заседание, проведено на седми ноември
две хиляди и деветнадесета година в състав:
при
участието на секретаря Екатерина Бандрова, като разгледа докладваното от съдия
Стойчев а.н.д.№ 425 по описа на С.ския районен съд за 2019 година, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.
59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания. Делото е
образувано по жалбата на „К.1992" ЕООД, с ЕИК *********, с която е
обжалвано Наказателно постановление № 444125-0332811 изд. на 25.06.2019 г. от Л.Й.Д.
- Началник на Отдел "Оперативни дейности"-С. в Централно управление
на НАП съгласно заповед на изпълнителния директор на НАП за упълномощаване на
АНО № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018 г.. С
наказателното постановление на жалбоподателя за извършено от него нарушение е
наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. (петстотин лева), на основание
чл.185, ал.2 от ЗДДС във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС.
В жалбата се развиват
доводи, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно, че при
издаването на АУАН и НП са допуснати съществени нарушения на материалния закон
и процесуалните правила.
Ответника по жалбата чрез
процесуалния си представител представя писмено становище за правилнот и
законосъобразност на наказателното постановление.
С.ският районен съд,
като взе предвид доводите на страните, прецени събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, като провери служебно
атакуваното Наказателно постановление, намира за установено следното от
фактическа страна:
Установи се от събраните
по делото доказателства, че свидетелят Л.Г.Б., в качеството на „инспектор по
приходите“ в НАП на 04.01.2019 г., извършил проверка в магазин за детски
играчки, находящ се в гр. С., ул. „Г. В.“, стопанисван от дружеството – жалбоподател.
Проверката започнала с контролна покупка от органите по приходите, за което бил
издаден фискален касов бон. След легитимация на органите по приходите бил
изваден дневен отчет Х. На лицето работещо по трудово правоотношение в
магазина, бил връчен за попълване опис на паричните средства в касата. Не била
установена разлика в касовата наличност. Впоследствие, в хода на проверката, били
извадени справки от фискалната памет, от която е видно, че за датата 29.12.2018
и 30.12.2018 не са извадени дневни отчети, с нулиране на фискалното устройство.
Била извадена справка - разпечатка КЛЕН от дата 29.12.2018 г., от която е
установено, че за датата има продажби за над 200 лв. а на 30.12.2018 г. има също
продажби. За посочените дати не е изваден дневен отчет с нулиране. Дневния
отчет е изваден на 31.12.2018 г. За констатираното от свидетеля нарушение на Наредба
Н-18/2006 г. на МФ , същият на място съставил АУАН за нарушение по чл. 39, ал.
1 от Наредбата. Актът бил съставен присъствие на управителя на дружеството и подписан
от него, препис се връчил.
Въз основа на така
съставения акт за установяване на административно нарушение, било издадено и
обжалваното наказателно постановление, с което е възприето, че при извършена
проверка на ОП на 04.01.2019 г. в 14:52 в ТО находящ се в гр.С.,ул."Г. В."
№17 стопанисван от „К.1992" ЕООД с ЕИК ********* се установило, че за дати
съответно 29.12.2018 г. и 30.12.2018 г. няма отпечатан пълен дневен финансов
отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден с регистрирани
продажби, съгласно императивните изисквания на чл. 39, ал. 1 Наредба Н-18/2006
г. За извършената проверка и направените констатации е съставен ПИП сер.АА№
0391721/04.01.2019г . В обекта е монтиран, въведен и функциониращ към момента
на проверката ФУ/ЕКАФП, модел TREMOL ZM-KL с Инд.№ на ФУ ZK053809 и ИНД.№ на ФП
50115511, с което е нарушил разпоредбите на чл. 39, ал.1 от Наредба Н-18/2006
г. на МФ във връзка чл. 118, ал. 4 от ЗДДС.
По делото се разпитаха
свидетели и се събраха писмени доказателства, които установяват по несъмнен
начин възприетата по-горе фактическа обстановка.
При така установената
фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима.
Жалбата е подадена е от лице с правен интерес от обжалване на наказателното
постановление и е подадена в законоустановения срок. Въз основа на служебно
извършената проверка по законосъобразността на обжалваното Наказателно
постановление, съдът намира следното:
В хода на
административно-наказателната процедура се установи че не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, довели до ограничаване на правата на административно
наказаното лице. Административно-наказателното производство е започнало,
протекло е и е приключило в съответствие на процесуалните изисквания на ЗАНН.
Актът е съставен при спазване на изискванията на чл. 40-45 ЗАНН, при
постановяване на наказателното постановление са спазени изискванията на чл.
57-58 ЗАНН. Установи се материалната компетентност на актосъставителя и
наказващия орган. АУАН отговаря на изискванията на чл. 42, т. 3, 4 и 5 от ЗАНН.
В него е описано нарушението и
обстоятелствата, при които е извършено, като направените фактически констатации
съответстват на посочената като нарушена разпоредба.
За установеното нарушение против жалбоподателя
е издадено НП в рамките на законоустоновения 6-месечен преклузивен срок.
НП е издадено от
компетентен орган, без НП да съдържа нови фактически обстоятелства, против
които в административно-наказателното производство жалбоподателят да не е могъл
да се защитава. НП отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН относно неговото
съдържание.
Разгледана по същество,
жалбата е неоснователна.
По същество, съдът намира, че жалбоподателят е осъществил от обективна страна съставът на нарушението по чл. 39, ал.1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ във връзка чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, като жалбоподателят е бил задължен и не е изпълнил задължението да отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден с регистрирани продажби.
В случая се касае за
нарушение на дружество, за което се прилагат правилата и административните
наказания за юридическите лица и не следва да се издирва въпросът за вината и
при наличие на обективния факт на нарушението, правилно е бил съставен АУАН.
Т.е. касае се за една безвиновна отговорност, която представлява проява на
превенция срещу определени деяния, нарушаващи установения ред на държавно
управление и за да бъде ангажирана административната им отговорност е
необходимо и достатъчно само обективно да бъде констатирано неизпълнение на
задължение към държавата /каквото в случая е налице/.
Нарушението е правилно
квалифицирано, като е съобразен моментът на извършването му. С оглед
извършеното нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр.
чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, законосъобразно е наложено административно наказание по вид и размер на основание чл. 185, ал.2, вр. чл. 185, ал.1 от
ЗДДС, когато нарушението не води
до неотразяване на приходи. Наложената имуществена санкция е в
законоустановения минимум от 500 лева, поради което и не подлежи на корекция от
съда. Същата е съобразена с предпоставките по чл.27 ал.1 - ал.3 от ЗАНН и ще
способства за реализиране целите на наказанието по чл.12 от ЗАНН.
Настоящият случай не
може да се определи като маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като не
разкрива по-ниска степен на обществена опасност, от типичната такава за този
вид нарушения. За последното няма доказателства да са налице такива
обстоятелства, които да поставят жалбоподателят в привилегировано отношение
спрямо другите лица, които имат същото задължение да отпечатват дневни
финансови отчети.
Ето защо и предвид
всичко изложено, основателно е ангажирана отговорността на дружеството за така
установеното нарушение, а процесното наказателно постановление следва да се
потвърди като правилно и законосъобразно.
Мотивиран от изложеното С.ският
районен съд
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА изцяло на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Наказателно постановление № 444125-0332811 изд.
на 25.06.2019 г. от Л.Й.Д. - Началник на Отдел "Оперативни дейности"-С.
в Централно управление на НАП съгласно заповед на изпълнителния директор на НАП
за упълномощаване на АНО № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018 г.
Решението може да бъде
обжалвано в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред АС – С.
Област.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: