Решение по дело №744/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 132
Дата: 23 март 2023 г.
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20227100700744
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

132 / 23.03.2023 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

                                                                              

Административен съд - Добрич, в публично заседание на двадесет и осми февруари, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: Красимира Иванова 

                                                            ЧЛЕНОВЕ: Нели Каменска 

                                                                                 Ивелина Велчева

 

при участието на секретаря Мария Михалева и прокурора при Окръжна прокуратура - Добрич Милена Любенова, разгледа докладваното от съдия Н.Каменска адм.д.№ 744 по описа на съда за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.185-196 от Административно-процесуалния кодекс (АПК) и е образувано по протест, подаден на 07.12.2022 г. по реда на чл.186, ал.2 във вр. с чл.185 от АПК, от Милена Любенова – прокурор в Окръжна прокуратура Добрич срещу чл.32, ал.1, т.21 и т.28 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шабла, приета с Решение № II.I.3.1 по Протокол № 2 от заседание, проведено на 11.03.2003 г. на Общински съвет Шабла, многократно изменяна и допълвана, последно с Решение №347 по Протокол №44 от 31.05.2022 г. (Наредбата).

В протеста се сочи, че въпросните текстове от общинската наредба, противоречат на нормативен акт от по-висока степен, а именно на правилото възведено в чл. 40, ал. 1, във връзка с чл. 34, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР). Аргумент в тази насока бил и чл. 110, ал. 2, т. 1, 2 и 3 от ЗМДТ, където било предвидено, че не подлежи на таксуване съставянето на актове за гражданско състояние. Поддържа се, че събитията по гражданското състояние, настъпили в чужбина за лица, които към момента на събитието са български граждани, се регистрират в страната въз основа на препис или извлечение от акт за гражданско състояние, съставен от чуждестранен местен орган или от български дипломатически или консулски представител, като по постъпилите документи, длъжностното лице по гражданското състояние в България съставя съответния акт за гражданско състояние с предвидените реквизити, съобразно правилото на чл. 72, ал. 3 ЗГР. С оглед изложеното и на основание чл. 186, ал. 2, вр. чл. 185 от АПК, се предлага съдът да отмени оспорените разпоредби. Прави и искане за присъждане на направените по делото разноски. В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Добрич поддържа така подадения протест по изложените в него съображения.

Ответникът, Общински съвет Шабла, не изразява становище.

Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства и становищата на страните и след служебна проверка на протестирания акт, съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното:

          Предмет на оспорване в настоящото производство са нормите на чл.32, ал.1, т.21 и т.28 от Наредбата.

Оспорването е допустимо. С оглед нормата на чл.186, ал.2 от АПК, прокурорът при Окръжна прокуратура - Добрич притежава процесуална възможност да оспори подзаконов нормативен акт, ако прецени, че същият е незаконосъобразен. По аргумент от чл.187, ал.1 от АПК оспорването е допустимо без ограничение във времето. Налице е годен предмет, тъй като към датата на подаване на протеста оспорените текстове от наредбата са със съдържанието сочено от оспорващия.

След преценка на доказателствата по делото, както и валидността и законосъобразността на оспорения акт, с оглед основанията по чл. 146 във вр. с чл.196 от АПК, съдът намира оспорването за основателно, поради следните съображения:

Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шабла е приета с Решение № II.I.3.1 по Протокол № 2 от заседание, проведено на 11.03.2003 г. на Общински съвет Шабла. Протестираните разпоредби от чл. 32 на Наредбата са изменени с Решение №435 по Протокол №45 от заседание на Общински съвет Шабла, проведено на 31.07.2018 г. (л.16-18). Съобщението за публикуване на проекта на Наредба за изменение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шабла е от 18.06.2018 г. (л. 43-45, л.48). Едномесечният срок за предложения и становища съгласно чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове (ЗНА) е спазен. Видно от изготвена справка (л.47, л.49) не са постъпили становища и предложения по проекта на наредба. В мотивите на вносителя по отношение таксите за услугите по гражданско състояние се посочва повишение на административните такси във връзка със завишените разходи на общината, необходимите материално-технически разходи и разходите за изпълнение задълженията на длъжностните лица, както и допълване на услугите с нови съгласно „Списък на унифицираните наименования на административните услуги“ и „Интегрирана информационна система в държавната администрация“.

Видно от представената от ответника административна преписка на заседанието, проведено на 31.07.2018 г. от общо 11 избрани общински съветници са присъствали 10 съветници, които единодушно са гласували за приемането на Наредбата за изменение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шабла.

Според чл. 76, ал.3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) и чл. 8 от Закона за нормативните актове (ЗНА), общинският съвет издава подзаконови нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение. Компетентността на органа се определя изрично.

Нормата на чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) предвижда принципна компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия по, ал. 1 на същия член, да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.

С оглед горното, оспорените разпоредби от наредбата  са приети от  компетентен орган - Общински съвет - Шабла, съобразно чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА.

С оспорената разпоредба на чл.32, ал.1, т.21 от Наредбата Общински съвет Шабла е определил, че за извършени услуги по гражданското състояние, а именно съставяне на актове за гражданско състояние на български граждани, които имат актове съставени в чужбина, се заплаща такса в размер на 10 лева.

Нормативният акт от по-висока степен, Законът за гражданската регистрация, не предвижда заплащане на подобни такси. Напротив, разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация предвижда, че  актовете за гражданска регистрация се издават безплатно. Такси се заплащат единствено за издаване на удостоверения и преписи от тези актове за втори или следващ път.

Затова е основателно възражението, съдържащо се в протеста на прокурора от Окръжна прокуратура - Добрич, според което разпоредбата на чл.32, ал.1, т.28 от Наредбата на Община Шабла противоречи на чл. 40, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация.

Актовете за гражданско състояние на лицата са: акт за раждане; акт за сключване на граждански брак и акт за смърт - чл. 34, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация.

Редът за съставяне на актове за гражданско състояние на български гражданин, които имат съставени такива в чужбина е регламентиран в Раздел VІІ "Актове за гражданско състояние на български граждани, съставени в чужбина" от Закона за гражданската регистрация. Никъде в тези разпоредби не е предвидено в конкретната хипотеза, актовете за гражданско състояние да се издават срещу заплащане. Същевременно в протестираната норма от Наредбата липсват условия, от които да се направи извод, че предвидената такса от 10 лева е само за случаите, когато съответните лица искат да им бъдат издадени удостоверения и преписи от съответните актове за втори или следващ път, както визира нормата на чл. 40, ал. 1, предл.3 от Закона за гражданската регистрация. За това съдът счита, че протестираната разпоредба, според точният й смисъл, противоречи на чл. 40, ал. 1 и чл. 69 - чл. 72 от Закона за гражданската регистрация, както и на чл. 110, ал. 2 от Закона за местните данъци и такси, според който не подлежат на таксуване съставянето на актове за раждане и издаване на оригинално удостоверение за раждане, съставянето на акт за граждански брак и издаване на оригинално удостоверение за сключен граждански брак и съставянето на акт за смърт и издаване на препис извлечение от него.

По изложените съображения протестираната норма на чл. 32, ал. 1, т.21 от Наредбата следва да бъде отменена като противоречаща на нормативни актове от по-висока степен.

Втората оспорена разпоредба, тази на чл.32, ал.1, т.28 от Наредбата гласи, че в Община Шабла за извършени услуги по гражданското състояние като признаване и изпълнение на съдебно решение или друг акт на чуждестранен съд или друг орган, се заплаща такса от 10 лева.

Подобна такса не е предвидена в ЗМДТ или в друг закон, а общинският съвет може да определя размерите на таксите за услуги, които са установени в закон. Разпоредбата на чл. 60, ал. 1 от Конституцията регламентира таксите да се определят само със закон. По този начин, въведената от Общински съвет Шабла такса за признаване и изпълнение на съдебно решение или друг акт на чуждестранен съд или друг орган, не съответства на законовите норми.

Съгласно чл. 73 от ЗГР промяна в данните за гражданско състояние на лицата в съставени актове за гражданско състояние се извършва по съдебен или административен ред. Наредба №РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на единната система за гражданска регистрация (ДВ. бр.43 от 8 юни 2012г., посл. изм. и доп. ДВ. бр.68 от 17 август 2021г.) е издадена от Министъра на регионалното развитие и благоустройството по приложение на чл. 113 от ЗГР и също не предвижда плащане на такси при отразяване промените в гражданското състояние.

Нормата на чл. 110, ал. 2, т. 4 от ЗМДТ регламентира, че не подлежат на таксуване услугите, свързани с отбелязвания, допълвания и поправки в актовете за гражданско състояние.

Определянето в чл.32, ал.1, т.28 от Наредбата на такса за признаване и изпълнение на съдебно решение или друг акт на чуждестранен съд или друг орган противоречи на посочените по-горе нормативни актове от по-висока степен, поради което е незаконосъобразно. В резултат от констатираните несъответствия следва да се отмени като незаконосъобразна нормата на чл.32, ал.1, т.28 от Наредбата, като противоречаща на нормативни актове от по-висока степен.

Общият принцип, регламентиран в чл.15, ал.1 от Закона за нормативните актове предвижда, че всеки нормативен акт, трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. В случая нормативни актове от по-висока степен са Законът за местните данъци и такси, Законът за гражданската регистрация и Наредба №РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на единната система за гражданска регистрация, на чиито правила очевидно не съответстват оспорените разпоредби от общинската наредба.

При този изход на спора и доколкото протестът е основателен протестиращият има право на поисканите разноски, които е направил за заплащане на публикуване в Държавен вестник на обявлението за образуваното дело в размер на 20 лв.

По изложените съображения и на основание чл.193, ал.1 от АПК,  Административен съд - Добрич, в троен състав:

 

                                 Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ по протест на Окръжна прокуратура – Добрич разпоредбата на чл.32, ал.1, т.21 и разпоредбата на чл.32, ал.1, т.28 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шабла, приета с Решение № II.I.3.1 по Протокол № 2 от заседание, проведено на 11.03.2003 г. на Общински съвет Шабла.

ОСЪЖДА Община Шабла да заплати на Окръжна прокуратура - Добрич направените по делото разноски – държавна такса в размер на 20 /двадесет/ лева за публикация на обявлението за образуваното дело в Държавен вестник.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд с касационна жалба в четиринадесетдневен срок, считано от съобщението за постановяването му и връчването на препис от съдебния акт на страните.

РЕШЕНИЕТО да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК при неподаване на касационна жалба или протест или ако те са отхвърлени.

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: