Решение по дело №1785/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 478
Дата: 12 април 2022 г. (в сила от 3 юни 2022 г.)
Съдия: Красимир Русев Кипров
Дело: 20217050701785
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                2022 г., гр. Варна

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

         ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,

         ХVІ–ти състав,

         в публично заседание на 29.03.2022 г., в състав:

 

                            Административен съдия: Красимир Кипров

 

         при секретаря Камелия Александрова

         като разгледа докладваното от съдия Кипров

         адм. дело № 1785 по описа на съда за 2021 г.,

         за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 112, ал. 1, т. 4 от Закона за здравето /ЗЗ/.

Образувано е по жалба на Е.П.П., ЕГН **********,***   и   С.П., гражданин на Република Румъния, родена на *** г., паспорт № *., действаща лично и със съгласието на своята майка Д.Т., гражданин на Република Румъния, родена на *** г., паспорт № **, срещу Експертно решение № 1081 от заседание № 102 от 14.06.2021 г. на Специализиран състав на Националната експертна лекарска комисия /НЕЛК/ по нервни, очни и сърдечно-съдови заболявания, с което е потвърдено Експертно решение № 0957 от заседание № 038 от 15.03.2021 г. на Първи състав на Трудово експертна лекарска комисия /ТЕЛК/ Общи заболявания към МБАЛ „Св. Анна – Варна“ АД, с което не се признава причинна връзка между увреждането и условията на труд /извършената работа/.

В жалбата се релевира незаконосъобразност на оспореното   решение, поради нарушение на материалния закон. Оспорва се извода, че при настъпване на инцидента П. П. е бил в междуседмична почивка. Сочи, че дори злополуката да е настъпила в междуседмичната почивка, същата е по време на работа, тъй като е станала в Румъния по време на изпълнение от страна на починалия на възложен му превоз на товар. Твърди се, че в обжалваното експертно решение не са посочени факти и доказателства, въз основа на които НЕЛК достига до извода, че условията на труд, при които пострадалият е изпълнявал трудовите си задължения, не са създали висок риск за внезапно увреждане на здравето му. Навеждат се доводи, че П. П. не е успявал да почива пълноценно и да се възстанови от изпълняваната от него работа – шофьор на камион, като именно факторът стрес и преумора се явява предпоставка за инцидента и е изиграл ключова роля за настъпването му. Аргументира се, че в случая няма основание за приложение на чл. 73, ал. 2 от Наредбата за медицинската експертиза /НМЕ/. Отправя се искане за отмяна на оспореното експертно решение.

Със същите доводи жалбата се поддържа и в съдебно заседание от представител по пълномощие, като се претендира и присъждане на съдебно-деловодни разноски. Моли  да не се присъжда адвокатско възнаграждение в полза на „Л. “ ЕООД, тъй като заинтересованите страни не разполагат с подобно процесуално право. В отношение на евентуалност се прави искане за намаляване на неговия размер. Съображения за незаконосъобразност на оспореното експертно решение се излагат в депозирани по делото писмени бележки.

Ответникът – Специализиран състав на НЕЛК по нервни, очни и сърдечно-съдови заболявания, в представена чрез процесуален представител молба С.д. 4895/25.03.2022 г. /л. 142-143 от делото/, изразява становище за отхвърляне на жалбата като неоснователна. Счита, че заключенията по изготвената в хода на съдебното производство експертиза потвърждават като правилни достигнатите изводи в оспореното експертното решение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна – „Л. “ ЕООД, чрез упълномощен процесуален представител  изразява становище за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне, както  и за присъждане на направените по делото разноски. Счита, че за разлика от гражданското производство, където на третото лице помагач не се присъждат разноски, в административното производство при отхвърляне на жалбата заинтересованите страни имат право на разноски. В депозирана по делото писмена защита подробно се аргументира законосъобразност на издаденото експертно решение.

Заинтересованата страна – Териториално поделение на НОИ – Варна, в депозирана чрез процесуален представител молба с.д. 15675/26.10.2021 г. /л. 37-38 от делото/, изразява становище за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне и за оставяне в сила на обжалваното решение като правилно и законосъобразно.

Заинтересованите страни – Първи състав на ТЕЛК Общи заболявания към МБАЛ „Св. Анна – Варна“ АД, Агенция за хора с увреждания и Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Варна, не изразяват становище по жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

По силата на трудов договор № 57/23.07.2019 г. /л. 35/ П.Н.П. е назначен в „Л. “ ЕООД, гр. Варна на длъжност „шофьор товарен автомобил (международни превози)“, при 8-часов работен ден.

На работника са проведени инструктажи по здравословни и безопасни условия на труд, за което той е положил подпис в съответните книги /л. 27-30/.

П. П. е притежавал необходимите квалификации и документи в съответствие с длъжността, която е заемал и е бил правоспособен водач /л. 30-31/.

В Карта за оценка на риска на работно място „шофьор на товарен автомобил“, изготвена от Служба по трудова медицина „Гранд медикъл сейфти енд хелп“ /л. 9-15/ са идентифицирани и оценени: „микроклимат“ – първа степен /овладян/ риск; „шум“, „локални и общи вибрации“, „нервно-психично напрежение“ и „зрително натоварване“ – втора степен /приемлив/ риск; опасност при „травматични увреждания при ПТП“ – трета степен /необходими са мерки/.

Във връзка с изпълнение на трудовата си функция П. е управлявал товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел „Атего 1217“, с рег. № **, с дата на първа регистрация 06.05.1999 година. Видно от удостоверение за техническа изправност на ППС по протокол № 21486411 /л. 47/ техническият преглед на камиона е извършен на 06.02.2020 г. и подлежи на следващ такъв на 06.08.2020 година. Представен е протокол от контролна проверка на тахографа с № BG 104/0004024/16.10.2019 г. /л. 46/, според който същият отговаря на изискванията.

Съгласно предоставените от осигурителя товарителници, справка от GPS и от изпълняваните поръчки по фактури и тахошайби /с последна такава за 14-15.05.2020 г./ /л. 36-45/ и пътен лист № 468517 с дата на издаване 13.05.2020 г. /л. 53/, в този ден П. П. *** в 15:36 ч. / по GPS данни , а в пътния лист е вписано в 17:40 ч./  за гр. Добрич, където е товарил на 13.05.2020 г. стока, която е доставил на 14.05.2020 г. в Куртя де Арджеш, Румъния. Следващо CMR показва, че от Букурещ- Румъния трябва да достави стока в гр. Търговище- България  с получател „ЕКОФОЛ“ АД. На 14.05.2020 г. е пристигнал около 21:00 ч. в гр. Търговище и е направил близо 10-часова почивка, като е разтоварил сутринта на 15.05.2020 година. Около 09:11 ч. тръгва към гр. Шумен, където взима товар от „Мадара Агро“ за Румъния. Отпътувал е от Шумен в 13:12 ч. в посока гр. Силистра /така е вписал и в пътен лист № 468517/13.05.2020 г./, където около 20:31 ч. – 20:51 ч. е преминал границата с Румъния. Около 22:00 ч., по сведения на М.М. – управител на „Л. “ ЕООД, П. П. е пристигнал на първия разтоварен пункт – в Paltinisu Strada Scolii, населено място близо до Слобозия, като в разговор по телефона е уведомил М., че разтоварването ще бъде по-бавно, тъй като фирмата-получател на стоката не притежава необходимата техника за разтоварването. Към 22:50 ч. са разтоварили и се е наложило да разтоварят останалия товар на друг пункт, на около 5 км от първия. П. е приключил към 23.40 ч. и е отпътувал към Слобозия, Румъния. П. П. се е обадил на М.към 23:55 ч. и го е информирал, че е намерил паркинг и остава на него  за да направи междуседмичната си почивка. От 00:10 ч. на 16.05.2020 г. до 18.05.2020 г. около обяд, по GPS данни, товарният автомобил няма движение.

По данни от писмо № 364986/31.07.2020 г. на Министерство на вътрешните въпроси – Полицейски инспекторат на окръг Яломица, Полиция на гр. Слобозия /л. 19-20/, на 18.05.2020 г., около 12:00 ч., П.Н.П. е намерен мъртъв, седнал на шофьорското място в заключената кабина на управлявания от него тежкотоварен автомобил „Мерцедес Атего“, с регистрационен номер **, на паркинг в района на бившата бензиностанция „ПЕКО APT Слобозия“, на околовръстното шосе на гр. Слобозия, окръг Яломица в Република Румъния.

В писмени обяснения /л. 58-61/ М.М. – управител на „Л. “ ЕООД, заявява че , последно обаждане от П. П. е получил на мобилния си телефон в 23:55 ч. на 15.05.2020 г., когато му е казал, че паркира камиона за междуседмичната си почивка по  Регламент.

П. е пристигнал в гр. Слобозия, Румъния в 00:10 ч. на 16.05.2020 година. От този час на 16.05.2020 г. до 18.05.2020 г. около обяд, по GPS данни, товарният автомобил няма движение.

Съгласно Констативен медицински сертификат за смърт № 132/02.06.2020 г. /л. 64/, издаден от съдебен лекар на Съдебномедицинска болница – Яломица, П.Н.П. е починал на 18 май 2020 година. Като пряка причина /незабавна/ за смъртта е посочена остра сърдечно-респираторна недостатъчност. В т. I.в) от констативния медицински сертификат за смърт като първоначално заболяване, предизвикало смъртта  е посочено мозъчно-съдов хеморагичен инцидент. В т. II. Други важни болестни състояния  допринесли за смъртта, но без връзка с болестта или болестното състояние, което я е предизвикало  е посочено „затлъстяване“.

С писмо № К16520/18.01.2021 г. /л. 61 от делото/ от Национална каса за публични пенсии към Министерството на труда и социалната защита на Румъния, на НОИ е предоставено писмо на Службата по Съдебна медицина Яломица № 5608/АЗ/121/27.11.2020 г. /л. 62 от делото/, съгласно което заключението от доклад за съдебно-медицинската аутопсия № 2173/A3/121 е следното: смъртта на П.Н.П. е била ненасилствена; тя се дължи на остра сърдечно-дихателна недостатъчност като последица от нетравматичен хеморагичен инсулт; по време на външния преглед не са открити травматични наранявания; събраната кръв не съдържа алкохол; смъртта е настъпила на дата 18.05.2020 година.

От представеният от работодателя „Л. “ ЕООД анализ на натовареността на П.Н.П., шофьор в „Л. “ ЕООД, изготвен на 17.02.2021 г. /л. 62-63/, се установява, че през периода от 24.11.2019 г. до 15.05.2020 г. П. е имал нормална натовареност съобразно Регламент (ЕО) 561/2006 година.

Видно от Етапна епикриза на личния лекар на П. П. – д-р Б.С.Б., съдържаща данни за периода 14.12.2011 г. – 16.06.2020 г. /л. 7-8 от преписката и л. 45-46 от делото/, при извършени прегледи на 08.11.2018 г. и на 05.02.2019 г. П. е диагностициран с Хипертонична болест на сърцето без (застойна) сърдечна недостатъчност.

В Протокол № 5103-03-5/19.02.2021 г. за резултатите от извършеното разследване на злополуката  станала на 18.05.2020 г., изготвен от комисия  назначена от  директора на ТП на НОИ – Варна /л. 67-73/, са описани фактите и обстоятелствата  около настъпването на инцидента. В т. V от протокола е посочено, че злополуката е станала в период от време, когато са действали извънредни правила – считано от 00:00 ч. на 18.04.2020 г. до 24:00 ч. на 31.05.2020 г., за всички водачи  извършващи вътрешни и международни превози на товари, по изключение – във връзка с разпространението на COVID-19 и обявеното в Република България извънредно положение, са действали извънредни правила относно прилагането на времето за управление и периодите на почивка, съгласно чл. 14, § 1 от Регламент (ЕО) 561/2006. След извършен анализ на причините за възникване на злополуката /т. VIII от протокола/ комисията се е обединила около становището, че е налице ситуация на остро влошаване на здравословното състояние на П.Н.П. по време на престоя в 45-часовата му междуседмична почивка. В т. IX и т. X от протокола е посочено, че няма данни за допуснати нарушения на нормативните актове и не са установени лица, допуснали нарушения.

Издадено е Експертно решение № 0957 от заседание № 038 от 15.03.2021 г. на Първи състав на ТЕЛК Общи заболявания към МБАЛ „Св. Анна – Варна“ АД /л. 82/, с което не е призната причинна връзка между увреждането и условията на труд /извършената работа/. Решението е мотивирано със заключението от доклад за съдебно-медицинската аутопсия № 2173/А3/121 на Служба по Съдебна медицина Яломица и условията на труд и с позоваване на разпоредбата на чл. 73, ал. 2 от НМЕ.

С жалба вх. № 97-00-276/02.04.2021 г. /л. 87/,  наследниците на П.Н.П. – Е.П.П. и  С.П., гражданин на Република Румъния, родена на *** г., действаща лично и със съгласието на своята майка Д.Т., гражданин на Република Румъния, са обжалвали Експертно решение № 0957 от заседание № 038 от 15.03.2021 г. на Първи състав на ТЕЛК Общи заболявания към МБАЛ „Св. Анна – Варна“ АД  пред НЕЛК  гр. София.

С оспореното в настоящото съдебно производство Експертно решение № 1081 от заседание № 102 от 14.06.2021 г. на Специализиран състав на НЕЛК по нервни, очни и сърдечно-съдови заболявания /л. 91-93/ е потвърдено Експертно решение № 0957 от заседание № 038 от 15.03.2021 г. на Първи състав на ТЕЛК Общи заболявания към МБАЛ „Св. Анна – Варна“ АД. В решението на НЕЛК са изложени мотиви във връзка със заболяването на починалото лице, условията на работа и причините за настъпилата смърт, въз основа на които е прието, че не е налице причинна връзка между извършваната трудова дейност и смъртта на лицето.

Като доказателство по делото е приета и приложена справка пътен лист, генерирана от GPS системата Viasat SmartTracker  за движението на автомобил „Мерцедес 1317 ATEGO“ с рег. № ** за периода от 15:40 ч. на 13.05.2020 г. до 23:59 ч. на 18.05.2020 година /л. 42-44 от делото/.

Със заявление № с.д. 17149/22.11.2021 г. /л. 110 от делото/ от д-р Б.С.Б. – трето неучастващо по делото лице, са представени три броя амбулаторни листове /л. 111-113 от делото/, издадени на П.Н.П., в два от които /от 18.11.2018 г. – л. 113 от делото  и от 05.02.2019 г. – л. 112 от делото/ е поставена основна диагноза „Общ медицински преглед“ и е посочено придружаващо заболяване „Хипертонично сърце без (застойна) сърдечна недостатъчност“.

С писмо изх. № 11-00-152/25.11.2021 г. /л. 102 от делото/ Районна здравноосигурителна каса – Варна /РЗОК – Варна/ уведомява, че от справките  направени в регистрите  поддържани от НЗОК  е установено, че здравноосигуреното лице П.Н.П. не е получавал лекарства, които са частично или напълно заплащани от НЗОК за периода от 01.11.2018 г. до 31.05.2021 година.

Със Заповед № 002/01.01.2013 г. на М.М. – управител на „Л. “ ЕООД /л. 170 от делото/, на водачите на МПС  назначени на работа в „Л. “ ЕООД  е вменено задължение за съхраняване и предаване на тахографските листове на товарния автомобили и спазване на времето за управление, прекъсване и почивки съгласно разпоредбите на ЗАвтП и Регламент (ЕО) № 561/2006. П.Н.П. е запознат със съдържанието на заповедта на 21.01.2015 г., видно от саморъчно положения от него подпис.

По делото е назначена комплексна съдебно медицинска и автотехническа експертиза /КСМАЕ/, изготвена от Д.К. – лекар – кардиолог  и Т.Т. – автоексперт, която е приложена на л. 145-166 от делото. Съгласно заключението на вещото лице К. по първата поставена задача към датата на инцидента водачът П.Н.П. е страдал от хипертонична болест, за която не е взимал системно медикаменти, като по този начин същата е била основна причина за настъпването на смъртта. На втората поставена задача, касаеща наличието на причинно-следствена връзка между настъпилия инцидент и условията на труд, експертизата дава заключение, че при огледа на МПС, данните по делото и рисковата характеристика на пациента от медицинска гледна точка не се установява причинно-следствена връзка между настъпилия инцидент /смъртта на водача П. П./ и условията на труд.

След извършен оглед на процесния товарен автомобил „Мерцедес“ с рег. № ** и анализ на общото му техническо състояние и на условията  при които водачът П. П. е кормувал и почивал /спал/, вещото лице Т. е определил приемлив риск  втора степен по отношение на показателите шум, локални и общи вибрации, опасност от травматични увреждания при ПТП, условия на труд и почивка и зрително натоварване. Посочено е, че от техническа и експлоатационна гледна точка товарен автомобил „Мерцедес“ с рег. № **, включително кабината  е предлагал приемливи условия на кормуване/друга работа и почивка, съгласно нормативната уредба.

Изследвайки представените по делото тахографски листове, автоекспертът е констатирал, че непосредствено преди началото на последния 6-дневен период на дейности /на 10.05.2020 г. в 15:50 ч./, извършвани от водача П. П., същият е бил с подсигурена нормативно установена възможност за активна почивка в продължение на около 46 часа, т.е. няма данни за физическото и психическо натоварване на служителя от кормуване, друга работа, време на готовност/разположение. Според вещото лице Т. непосредствено преди началото на последната командировка на водача П. П. /започнала на 13.05.2020 г. в 11:50 ч./ не е имало превишение на времето за кормуване и съответно данни за физическото и психическо претоварване, а времето за междудневна почивка е било в рамките на нормативно установеното.

Според експертното заключение,  обобщеният анализ на данните от тахографските листове и генерирани обобщени данни от GPS системата водят до следните заключения:

-                     Броят часове, през които е кормувал и почивал по време на командировката си водачът П. П., не са били в разрез с нормативно установените по Регламент (ЕО) № 561/2006, което определя степента на физическото и психическо натоварване на служителя в рамките на нормативно установеното.

-                     Липсва причинна връзка между настъпилия инцидент и условията при които е протекла последната командировка на водача П. П. от техническа и експлоатационна гледна точка, започнала на 13.05.2020 година.

-                     За времето от началото на командировката до Румъния от 13.05.2020 г. до 18.05.2020 г., когато е установена смъртта на водача П. П., същият не е управлявал повече от 9 часа на денонощие и е ползвал междудневни почивки с продължителност не по-малко от около 11 часа или 9 часа + 3 часа, разпределени в денонощието.

Вещото лице Т. отбелязва, че съществува разлика спрямо началото и края на часовете в денонощието на различните дейности, отчетени по тахографски листове и по данни от GPS системата, тъй като тахографът не е бил със сверен часовник с времето в Република България /местно време/ или с общоевропейското време, което не променя абсолютните стойности на броя часове в режим на кормуване и почивка на водача и даденото заключение.

При изслушване на заключението по КСМАЕ в открито съдебно заседание вещото лице К. пояснява, че главният фактор  довел до настъпване на хеморагичния инсулт, който от своя страна е причинил острата сърдечно-белодробна недостатъчност и смъртта на П. П.  е липсата на лечение на хипертоничната болест. Посочва, че мозъчно-съдовата болест на П. е наследствена, защото видно от представения амбулаторен лист от личния лекар доктор Б.Б.,  майка му също е била с такова заболяване, имал е и повишено тегло, като всички тези фактори допринасят за настъпване на инцидента. Заявява, че личният лекар на П. му е изписал антихипертензивни лекарства /лекарства за понижаване на кръвното налягане/ и е дал препоръка за редукция на теглото , съответно   е упоменал няколко пъти, че пациентът не провежда системно лечение и не желае такова. Експертът заявява, че по принцип шофьорският труд е с умерен риск, като в случая не е установено екстремно натоварване. Уточнява, че дори П. да не е работил като шофьор, пак е щял да получи такъв инцидент поради наличието на посочените рискови фактори, като стресът има най-ниска относителна тежест, поради което дори да е налице някакво претоварване в работата, същото не е от решаващо значение за настъпилия летален изход. Според вещото лице К. хипертоничната болест представлява патологично състояние по терминологията в чл. 73, ал. 2 от Наредбата за медицинска експертиза.

В съдебно заседание по приемане на заключението по КСМАЕ вещото лице Т. пояснява, че единствената разлика между  това, което е отчетено по тахографските листове  и данните от GPS системата е в абсолютните часове като отправна точка спрямо денонощието, когато се е извършвало всяко едно действие по кормуване или почивка, което се дължи на факта, че тахографът не е бил със сверен часовник, което е задължение на водача. Посочва, че от приложения по делото протокол за преглед на тахографа, който е с валидност 2 години, към датата на произшествието и на експлоатацията тахографът е бил в т.нар. легитимен период на изправност. Според автоексперта , целият сбор от дейности – кормуване, почивка и друга работа, разположение, не е бил в нарушение на нормативната уредба, която третира транспортната дейност на водача – Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета и ЗАвтП. Вещото лице Т. сочи, че несъответствието между тахографските листове и данните от GPS системата би могло да бъде по причина на манипулиране на тахографските листове, каквито данни не са констатирани от експертизата.

Заключението по КСМАЕ е оспорено от процесуалния представител на жалбоподателите с аргументи, че не е изследван въпросът дали са спазени изискванията за междудневни почивки, както и какъв период от време шофьорът е кормувал в рамките на всеки 24 часа по време на командировката си, предвид наличието на разминаване между данните от тахофрафските листове и от GPS системата.

При така установените фактически обстоятелства, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежни страни в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК /обжалваното решение е връчено на 20.07.2021 г., а жалбата е подадена на 30.07.2021 г./  и при наличие на правен интерес от съдебно оспорване.

Разгледана по същество, съдът намира жалбата за неоснователна предвид следното :

Оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган в рамките на неговите правомощия съгласно императивната разпоредба на чл. 49, ал. 1 от Правилника за устройство и организация на работата на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи /ПУОРОМЕРКМЕ/ – Специализиран състав на НЕЛК по нервни, очни и сърдечно-съдови заболявания, определен съобразно водещата диагноза на П. П. – нетравматичен хеморагичен инсулт. Изпълнени са изискванията на чл. 18, ал. 3 от ПУОРОМЕРКМЕ в специализирания състав да бъдат включени не по-малко от трима лекари.

Експертното решение на НЕЛК е постановено в установената в чл. 4 от НМЕ форма, мотивирано е в съответствие с изискването на чл. 49, ал. 1 от ПУОРОМЕРКМЕ и съдържа изискуемите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. От посочените в решението фактически и правни основания стават ясни юридическите факти, от които органът на медицинската експертиза черпи упражненото от него публично субективно право.

Обжалваният индивидуален административен акт е издаден при съблюдаване на административнопроизводствените правила. НЕЛК се е произнесла въз основа на подробно описаната в експертното решение документация, която е в обхвата  регламентиран в нормите на чл. 73, ал. 1, т. 1, предложение второ и чл. 66, ал. 1 от НМЕ, в т.ч. са отчетени условията на труд, степента на натоварване при обичайна работна среда, медицинските данни за здравословното състояние на лицето преди инцидента, взето е становището по оценката на риска на работно място, дадено от Служба по трудова медицина.

Оспореното експертно решение на НЕЛК е издадено в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби.

Злополука е всяко внезапно увреждане на здравето, което може да бъде травматично, причинено от външно въздействие върху тялото и организма, или нетравматично. Съществените белези на злополуката са, че тя представлява внезапно, непредвидено и спонтанно  увреждане на здравето, което е резултат на външно или вътрешно /болестно/ въздействие върху човешкото тяло или организъм.

Съгласно чл. 55, ал. 1 от КСО,  трудовата злополука е всяко внезапно увреждане на здравето, станало през време и във връзка или по повод на извършваната работа, както и при всяка работа, извършена в интерес на предприятието, когато е причинило временна неработоспособност, трайно намалена работоспособност или смърт. Следователно трудовата злополука, като внезапно увреждане на здравето  винаги е резултат на извършваната работа.

Въз основа на разграничението в разпоредбата на чл. 61, ал. 1, т. 5 и т. 6 от НМЕ, причинната връзка включва установяването на два вида връзка: причинна /между увреждането и настъпилия резултат – чл. 61, ал. 1, т. 5 от НМЕ/  и  функционална /между увреждането (смъртта) и условията на труд (извършваната работа) по време на злополуката – чл. 61, ал. 1, т. 6 от НМЕ.  В конкретния случай между страните по делото не се спори, а и от наличните по делото медицински документи се установява, че именно увреждането /нетравматичен хеморагичен инсулт/ е довело до острата сърдечно-дихателна недостатъчност, причинила смъртта на П. П.. Тоест доказана се явява причинната връзка между увреждането и настъпилата смърт  на лицето /чл. 61, ал. 1, т. 5 от НМЕ/. Спорът е относно наличието на функционалната причинна връзка по чл. 61, ал. 1, т. 6 от НМЕ – връзката между увреждането (смъртта) и условията на труд (извършваната работа) по време на злополуката.

Когато внезапното увреждане на здравето е нетравматично  по смисъла на § 1, т. 36 от ДР на Закона за здравето, наличието на причинна връзка между него и извършваната работа се установява единствено от ТЕЛК и/или НЕЛК /аргумент от чл. 60, ал. 2 от КСО/, които при внезапно починало лице, какъвто е процесният случай, се произнасят по причинната връзка въз основа на наличната медицинска документация и протокола от аутопсията /чл. 66, ал. 1 от НМЕ/. Горното разрешение е продиктувано от регламентираното в чл. 73, ал. 2 от НМЕ, че когато нетравматичното увреждане на здравето е патологично състояние, т.е. болестно състояние, вследствие на заболяване от каквото и да е естество, в т.ч. и мозъчен инсулт, то не се счита за внезапно увреждане на здравето по смисъла на чл. 55, ал. 1 от КСО.

В съответствие с разпоредбата на чл. 66, ал. 1 от НМЕ,  предвид внезапната смърт на лицето и наличието на протокол/доклад от аутопсията, ТЕЛК и НЕЛК са се произнесли по причинната връзка /чл. 61, ал. 1, т. 5 и т. 6 от НМЕ/. Обоснован на събраните по делото доказателства е достигнатият от ТЕЛК, а впоследствие и от специализирания състав на НЕЛК  извод, че в разглеждания случай не е налице функционална причинна връзка /чл. 61, ал. 1, т. 6 от НМЕ/ между настъпилото нетравматично увреждане и условията на труд /извършваната работа/. От представените по делото медицински документи /амбулаторни листове, етапна епикриза от личен лекар, писмо от РЗОК – Варна/ се установява, че няколко години преди инцидента П. П. е диагностициран със заболяване „хипертонично сърце без (застойна) сърдечна недостатъчност“, за което са му предписани силни медикаменти за понижаване на кръвното налягане, които той е отказвал да приема. Налице са данни и за фамилна анамнеза – майка със същото заболяване /вж. амбулаторен лист № 4721/08.11.2018 г. – л. 113 от делото  и амбулаторен лист № 668/05.02.2019 г. – л. 112 от делото/. Същевременно,  предвид становището на Служба трудова медицина по оценката на риска на работно място,  не може да се приеме, че П. е бил подложен на висок риск при извършваната от него работа /шофьор на товарен автомобил/, който да доведе до настъпилото нетравматично увреждане, причинило смъртта му.  При произнасянето на медицинските органи относно условията на труд правилно са съобразени и констатациите в изготвения протокол от разследване на злополуката, притежаващ доказателствена сила по отношение на тези обстоятелства /аргумент от чл. 58, ал. 6, изречение първо от КСО/. При тези данни с основание съставът на ТЕЛК, а впоследствие и специализирания състав на НЕЛК  са приели, че липсва функционална причинна връзка между увреждането на П. П. и извършваната от него работа.

Правилността на този извод на органите на медицинската експертиза се потвърждава от фактите, които се установяват от доказателствата по делото и най-вече от приетото заключение на вещите лица по КСМАЕ, предвид спецификата на казуса, който се основава преди всичко на специални знания в областта на медицината. Заключението е изготвено от специалисти: лекар – кардиолог  и автоексперт, въз основа на обследване на цялата медицинска и транспортна документация и при съобразяване на установените по делото факти. Съдът напълно кредитира експертното заключение, намирайки го за обективно и компетентно дадено, обосновано и ясно, отговарящо в пълнота на поставените задачи. Заключенията на вещите лица, както и фактите  на които се позовават, напълно кореспондират с фактите, които се установяват от останалите доказателства по делото. Вещото лице К. е категоричен, че основната причина  довела до настъпване на хеморагичния инсулт, който от своя страна е причинил острата сърдечно-белодробна недостатъчност, вследствие на която се е стигнало до  летален изход за П. П., е липсата на лечение на хипертоничната болест. Даденото заключение допълнително е обосновано с аргументи  развити при изслушването му в открито съдебно заседание, в което лекарят – кардиолог подробно изясни механизма на увреждане на организма в резултат на хипертоничното заболяване и последвалия мозъчен инсулт. Изследвайки всички фактори  имащи отношение към злополуката /болестта, липсата на лечение, фамилната обремененост, затлъстяването на лицето, тютюнопушене/, изготвилият експертното заключение лекар изразява становище, че стресът има най-ниска относителна тежест, поради което дори да е налице някакво претоварване в работата на П.,  то същото не е от решаващо значение за настъпилия летален изход. Вещото лице с категоричност заявява, че дори П. да не е работил като шофьор, пак е щял да получи такъв инцидент поради наличието на горепосочените рискови фактори.

В автотехническата част  изготвена от вещото лице Т.  са изследвани  условията на труд, включително   извършен е оглед на управлявания от П. П. товарен автомобил, като е определен  умерен риск втора степен по отношение на всички показатели. Автоекспертът е констатирал, че от техническа и експлоатационна гледна точка товарният автомобил е предлагал приемливи условия на кормуване/друга работа и почивка, съгласно нормативната уредба. Оттук следва, че не са налице данни за физическото и психическо претоварване на шофьора. Напротив,  натоварването на П. е било в степен  отговаряща на осъществяваната от него трудова дейност – извършване на международни превози на товари.

Съдът не възприема доводите на жалбоподателите за оспорване на заключението по КСМАЕ, свързани с липса на изследване на въпроса за спазването на изискванията относно продължителността на кормуването и междудневните почивки, предвид наличието на разминаване между данните от тахографските листове и тези от GPS системата. Изследвайки тахографските листове,  вещото лице Т. е заключил, че по време на командировката водачът е шофирал и почивал съобразно изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета, с дерогацията  действаща през процесния период, поради което е определил степента на физическото и психическо натоварване на служителя в рамките на нормативно установеното. Съществуващите разминавания относно началото и края на часовете в денонощието на различните дейности по данните от тахографските листове и тези от GPS системата автоекспертът обяснява с факта, че тахографът не е бил със сверен часовник, което е задължение на водача, като изрично отбелязва, че съществуващата разлика не променя абсолютните стойности на броя часове в режим на кормуване и почивка на водача и даденото заключение. Изразеното от вещото лице Т. предположение, че несъответствието между тахографските листове и данните от GPS системата би могло да бъде по причина на манипулиране на тахографските листове  не се основава на установените по делото факти, още повече, че в съдебно заседание самото вещо лице заявява, че подобни данни не са констатирани от експертизата.

При наличие на твърдения, че П. се е претоварвал по нареждане на работодателя, поради което е бил подложен на прекомерно физическо и психическо натоварване и стрес, което от своя страна е довело до настъпването на фаталния инцидент, върху жалбоподателите лежи тежестта за доказване на това обстоятелство /аргумент от чл. 154, ал. 1 от Гражданския процесуален кодекс  във връзка с чл. 144 от АПК/. Въпреки дадените от съда с протоколно определение от проведеното на 9 ноември 2021 година изрични указания в тази насока, по делото не са ангажирани доказателства за установяване на това обстоятелство. Дори да се приеме, че с оглед разминаванията в данните от тахографските листове и от GPS системата е налице превишаване на времето за кормуване, респ. съкращаване на времето за почивка на водача, то по никакъв начин не е установено, че същото е по нареждане на работодателя, а още по-малко, че именно това е причинило увреждането /смъртта/ на шофьора. Съгласно нормите на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета и представената по делото Заповед № 002/01.01.2013 г. на управителя на „Л. “ ЕООД, връчена на П. на 21.05.2015 г., задължението за спазване на нормативните изисквания във връзка с времето за управление и почивки, респ. отговорността при нарушения на тези изисквания, е изцяло за водача. Освен това от доказателствата и най-вече от заключението по КСМАЕ, с необходимата степен на категоричност се установи, че не е налице връзка между нетравматичното увреждане  довело до смъртта на П. П.  и извършваната от него работа като шофьор на товарен автомобил в „Л. “ ЕООД. Следователно, макар увреждането е станало по време на командировката на лицето, същото не е във връзка или по повод на извършваната от него работа.

Обстоятелството дали е налице причинна връзка между настъпилото увреждане на здравето и упражняваната трудова дейност е конкретен въпрос, отговорът на който винаги следва да бъде конкретно преценяван с оглед на всички конкретни факти, като случай като настоящиятс при който от събраните доказателства се установява, че липсва причинна връзка между настъпилата злополука и извършваната работа /т.е. че самò по себе си общото заболяване е достатъчно да причини увреждането на здравето без намесата на други външни фактори/, изключват приложението на чл. 55 от КСО.

По тези съображения, настоящият съдебен състав намира, че законосъобразно НЕЛК е отказал да приложи нормата на чл. 55 от КСО и да признае причинна връзка между злополуката и извършваната от П. трудова дейност.

Постановеното експертно решение на НЕЛК е в съответствие и с целта на закона, която е признаване на злополуката за трудова единствено при кумулативното наличие на визираните в чл. 55, ал. 1 от КСО предпоставки, каквото в настоящия случай не се установява.

Предвид всичко изложено дотук, настоящият съдебен състав счита, че Експертно решение № 1081 от заседание № 102 от 14.06.2021 г. на Специализиран състав на НЕЛК по нервни, очни и сърдечно-съдови заболявания е постановено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, като е съобразено и с целта на закона, поради което подадената срещу него жалба следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на правния спор претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски е неоснователна.

На ответната страна, предвид направеното своевременно искане с молба  с.д. 4895/25.03.2022 г. и осъщественото процесуално представителство с представеното по делото писмено становище, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК  във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определен съгласно  чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ  в съответствие с  фактическата и правната сложност на делото, които жалбоподателите следва да бъдат осъдени да  заплатят.

Противно на твърдяното от жалбоподателите, предвид крайния изход на спора, заинтересованата страна „Л. “ ЕООД  за която обжалваното експертно решение на НЕЛК е благоприятен административен акт  има право на разноски – аргумент от чл. 143, ал. 4 от АПК. Съгласно представения списък /л. 172 от делото/ , претендираните от заинтересованата страна „Л. “ ЕООД разноски са в размер на 650 лева, от които 50 лева – заплатен депозит за вещи лица /л. 52 от делото/  и 600 лева – заплатено адвокатско възнаграждение съгласно Договор за правна защита и съдействие № 011852/01.03.2022 година /л. 171 от делото/. Съдът намира направеното от страна на жалбоподателите възражение на прекомерност срещу така претендирания размер на заплатения от тази заинтересована страна адвокатски хонорар за основателно. Същият е почти два пъти по-висок от регламентирания в чл. 8, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения минимум от 350 лева. В случая макар да е налице известна степен на фактическа /множество доказателства от различно естество – медицински и автотранспортни документи, част от които съставени от органи на чужда държава/ и правна /съобразяване на няколко нормативни акта, в т.ч. законови и подзаконови на българското право, както и на вторичното право на Европейския съюз/ сложност на делото, заплатеното адвокатско възнаграждение в размер на 600 лева се явява прекомерно. На основание чл. 78, ал. 5 от Гражданския процесуален кодекс  във връзка с чл. 144 от АПК, съобразявайки действителната правна и фактическа сложност на делото и конкретно осъществената от наетия адвокат защита /в подадената  писмена защита, както и в проведените открити съдебни заседания по делото са изложени подробни аргументи, сочещи на достатъчно задълбочено проучване на фактите по делото и приложимите правни норми/ съдът счита, че в полза на „Л. “ ЕООД следва да се присъдят разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 500 лева. С оглед горното,  жалбоподателите следва да бъдат осъдени да заплатят в полза на заинтересованата страна „Л. “ ЕООД направените по делото разноски в размер на 550 лева, в т.ч. 50 лева – заплатен депозит за вещи лица  и 500 лева – заплатено адвокатско възнаграждение.

Предвид изложеното, съдът

 

Р  Е  Ш  И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.П.П., ЕГН **********,***   и  С.П., гражданин на Република Румъния, родена на *** г., паспорт № *., действаща лично и със съгласието на своята майка Д.Т., гражданин на Република Румъния, родена на *** г., паспорт № **, срещу Експертно решение № 1081 от заседание № 102 от 14.06.2021 г. на Специализиран състав на Национална експертна лекарска комисия по нервни, очни и сърдечно-съдови заболявания, с което е потвърдено Експертно решение № 0957 от заседание № 038 от 15.03.2021 г. на Първи състав на Трудово експертна лекарска комисия Общи заболявания към МБАЛ „Св. Анна – Варна“ АД, с което не се признава причинна връзка между увреждането и условията на труд /извършената работа/.

ОСЪЖДА Е.П.П., ЕГН ********** ***   и  С.П., гражданин на Република Румъния, родена на *** г., паспорт № *., действаща лично и със съгласието на своята майка Д.Т., гражданин на Република Румъния, родена на *** г., паспорт № **, да заплатят в полза на Национална експертна лекарска комисия, гр. София разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева.

ОСЪЖДА Е.П.П., ЕГН ********** ***   и  С.П., гражданин на Република Румъния, родена на *** г., паспорт № *., действаща лично и със съгласието на своята майка Д.Т., гражданин на Република Румъния, родена на *** г., паспорт № **, да заплатят в полза на „Л. “ ЕООД сумата в размер на 550 /петстотин и петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :