Определение по дело №8/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 28
Дата: 18 януари 2021 г.
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20217130700008
Тип на делото: Касационно частно административно дело
Дата на образуване: 12 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр. Ловеч, 18.01.2021г.

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, тричленен касационен състав на осемнадесети януари две хиляди двадесет и първа година в закрито заседание в следния състав:

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

                                                               ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                                                    ЙОНИТА ЦАНКОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Христова к.а.д. № 8/2021г. по описа на Административен съд Ловеч, на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.229 и сл. от АПК.

Делото е образувано по частна жалба от С.Б.Б. с ЕГН **********, понастоящем изтърпяващ наказание „лишаване от свобода” в ***, срещу Определение № 1031 от 18.11.2020г., постановено по адм. дело № 391/2020г. по описа на Административен съд Ловеч с доводи за неправилност на същото поради постановяването му в противоречие с материалния закон и преграждащо пътя му на защита. Иска се отмяната му и връщане на делото на административния съд за разглеждане на жалбата по същество.

В срока по чл.232 от АПК от ответника не е депозирано становище по частната жалба.

Административен съд Ловеч, тричленен касационен състав намира частната жалба за допустима като подадена от надлежна страна и в срока по чл.230 от АПК.

Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

С обжалваното определение Административен съд Ловеч е оставил без разглеждане като недопустима жалбата на С.Б., изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в ***, срещу Заповед № 65 от 08.06.2020 г. на Началника на ЗОЗТ „Атлант” гр. Троян, с която на основание чл.101, т.2 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание „Извънредно дежурство за поддържане на чистотата и хигиената за срок от седем дни“ за извършено от него дисциплинарно нарушение по чл.96, т.3 и т.4 от ЗИНЗС, и е прекратил производството по делото.

За да постанови този резултат, административният съд е приел, че жалбата е недопустима, като се е позовал на съдебна практика на ВАС и на специалните норми на ЗИНЗС, които не предвиждат съдебен контрол на заповедите за налагане на дисциплинарни наказания, с изключение на тези, с които се налага наказанието „изолиране в наказателна килия“. Първоинстанционният състав е констатирал, че Б. е обжалвал заповедта на Началника на ЗОЗТ „Атлант“ гр. Троян пред Началника на Затвора Ловеч, който със Заповед № 645/15.06.2020г. е отхвърлил жалбата и е потвърдил оспорената заповед. Изводите на съда са, че по този начин регламентираният в чл.110, ал.4 и ал.5 от ЗИНЗС ред за оспорване на заповедта е изчерпан и същата е влязла в законна сила, а жалбата на Б. е процесуално недопустима като подадена срещу неподлежащ на съдебно обжалване акт.

Обжалваното определение е правилно.

Съгласно разпоредбата на чл.110, ал.1 и ал.2 от ЗИНЗС, заповедите за дисциплинарно наказание подлежат на обжалване по административен ред пред главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, а в случаите по чл.104, ал.3 от ЗИНЗС – пред министъра на правосъдието, в 7-дневен срок от запознаване на лишения от свобода със заповедта, като жалбата се подава чрез органа, наложил дисциплинарното наказание. Правомощието на компетентния орган е да се произнесе по жалбата с мотивирано решение, с което да отмени заповедта, да отхвърли жалбата и потвърди оспорената заповед или да отмени заповедта и върне преписката на органа, издал заповедта, с допълнителни указания.

Настоящата инстанция споделя изводите на първоинстанционния състав, че съгласно чл.111 от ЗИНЗС, съдебният контрол по отношение на наложените дисциплинарни наказания по чл.101 от ЗИНЗС е допустим единствено за наказанието „изолиране в наказателна килия“. Заповедта за налагане на това най-тежко наказание подлежи на обжалване пред административния съд по местонахождението на затвора или поправителния дом. За останалите видове наказания, в това число и наложеното с оспорената заповед дисциплинарно наказание „Извънредно дежурство за поддържане на чистотата и хигиената за срок от седем дни “, регламентирано в чл.101, т.2 от ЗИНЗС, се предвижда единствено оспорване по административен ред. С тази разпоредба на ЗИНЗС законодателят е изключил изрично общия ред за съдебен контрол за законосъобразност на административните актове по чл.145 и следващите от АПК – противно на доводите на частния жалбоподател. Видно от доказателствата по делото, в случая процедурата по обжалване по административен ред е изпълнена, като по жалба на Б. против заповедта, Началникът на Затвора Ловеч се е произнесъл със Заповед №645/15.06.2020г., с която е отхвърлил жалбата против заповедта на Началника на ЗОЗТ „Атлант”. С последното регламентираният в чл.110, ал.4 и ал.5 от ЗИНЗС ред за оспорването й е изчерпан и същата е влязла в сила, като не подлежи на оспорване по съдебен ред, както правилно е приел първоинстанционния съд.

Противно на възраженията на частния жалбоподател, различен от горния извод не се обективира и при съобразяването на чл.120, ал.2 от Конституцията на Република България, съгласно който гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично посочените със закон. С така посочената норма възможността за изключване на съдебния контрол върху административните актове е предоставена на законодателя. В практиката си Конституционният съд нееднократно се е произнасял относно границите, в които може да бъде прилагано изключението, предвидено в чл.120, ал.2 от Конституцията. В случая волята на законодателя е ясна и не съществува нуждата от тълкуване на разпоредбата на чл.110 от ЗИНЗС – по-леките по размер дисциплинарни наказания на лишени от свобода се обжалват само по административен ред, докато най-тежкото (изолиране в наказателна килия) като засягащо конституционно признати права и свободи на лицата, подлежи на обжалване пред административния съд. Налице са специални норми на ЗИНЗС, които ограничават съдебния контрол на заповедите за налагане на дисциплинарни наказания, с изключение на тези, с които се налага наказанието „изолиране в наказателна килия“.

В същия смисъл е формирана константна практика на ВАС по аналогични случаи, преди подсъдността на този вид дела да бъде предоставена на тричленни състави на административните съдилища – Определение № 12408/07.10.2020г. на ВАС по адм.д. № 10228/2020г., Определение № 3247/02.03.2020г. на ВАС по адм.д. № 2132/2020г., Определение № 1981/07.02.2020г. на ВАС по адм.д.№ 111/2020г., Определение № 1475/29.01.2020г. на ВАС по адм.д. № 905/2020г. и др.

В тази връзка обосновано АС Ловеч е приел, че в случая е налице хипотеза по чл.159, т.1 от АПК, поради което правилно е оставил жалбата без разглеждане и е прекратил производството по делото. С оглед гореизложеното частната жалба се явява неоснователна, а обжалваното определение на АС Ловеч като правилно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2, предл. първо във вр. с чл.236 от АПК, Ловешкият административен съд в настоящия тричленен касационен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Определение № 1031 от 18.11.2020г., постановено по адм. дело № 391/2020г. по описа на Административен съд Ловеч.

Определението не подлежи на обжалване.

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                             ЧЛЕНОВЕ: