Решение по дело №8945/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 4438
Дата: 5 октомври 2023 г.
Съдия: Павел Георгиев Панов
Дело: 20231110208945
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 4438
гр. София, 05.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 116-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и шести септември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:ПАВЕЛ Г. ПАНОВ
при участието на секретаря ВИОЛЕТА К. ДИНОВА
като разгледа докладваното от ПАВЕЛ Г. ПАНОВ Административно
наказателно дело № 20231110208945 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба срещу ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ (ЕФ) № Серия К № 6525394 на
СДВР с дата от 10.11.2022 г. срещу А. Г. М., ЕГН: **********, с който му е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 50.00 лева за административно нарушение
на основание чл.21, ал.2 вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП вр. чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП,
извършено на 17.10.2022г.
В жалбата се съдържат доводи, че при връчване на ЕФ не са връчени доказателства за
извършеното нарушение, не е посочено мястото на нарушението. Моли за отмяна на ЕФ.
В съдебно заседание жалбоподателят е редовно призован, не се явява, не се
представлява.
Въззиваемата страна редовно призована, изпраща представител, който пледира за
потвърждаване на ЕФ.
Съдът, като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и в тяхната
съвкупност, намира жалбата за допустима, като подадена в срок от лице, което има
правен интерес от това. Разгледана по същество, същата е неоснователна, поради
следните съображения:

Въз основа на събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа
обстановка:

На дата 17.10.2022 г. в 18:52 часа по АМ Тракия, 1 -ви километър (до бензиностанция
Петрол) с посока от с. Равно поле към гр. София се движел ФОЛКСВАГЕН ПАСАТ вид
ЛЕК АВТОМОБИЛ регистрационен номер СВ****РК, собственост на А. Г. М. ЕГН:
**********, със скорост на движение от 98 км/ч при ограничение от 80 км/ч въведено с
пътен знак В-26, което представлявало превишение от 18 км/ч. Това обстоятелство било
1
заснето от поставеното на същото място техническо средство ATCC CORDON M2 с №
MD1197. За нарушението бил издаден процесният ЕФ.
Видно от база данни КАТ, собственик на процесния лек автомобил е именно
жалбоподателят, обстоятелство, което не се оспорва.
На базата на всички събрани по делото доказателства, съдът намира за установено, че
действително на датата, отразена по електронния фиш, описаният в него лек автомобил е
извършвал движение с превишена скорост. Това обстоятелство е било установено и
надлежно заснето със съответно техническо средство, с издадено удостоверение за одобрен
тип средство за измерване при БИМ, приложено по делото и валидно към датата на
нарушението. Същото е преминало успешно и последваща проверка, видно от протокол,
приложен по делото.
Мястото и времето на нарушението са отразени по надлежния ред и достатъчно
подробно в електронния фиш, за да стане ясно на наказаното лице какво именно поведение
се санкционира. Посочено е наименованието на пътя, където е извършено нарушението,
къде точно е извършено нарушението на посочения пътен участък, посоката на движение,
датата и часът на нарушението, като допълнително като ориентир е посочена и намиращата
се бензиностанция Петрол.
От приложения снимков материал се вижда, че е отчетена по-висока скорост на
движение, а именно 102 км/ч. Видно е, че е налице разминаване между установената
съгласно приложения снимков материал и т. нар. наказуема скорост, която именно е
отразена във фиша, както и изчисленото на тази база превишение, като тук следва да се има
предвид, че съгласно данните за конкретния вид система за наблюдение и регистрация на
пътни нарушения, публикувани в Публичния регистър на одобрените средства за измерване
на БИМ, са налице максимално предвидени грешки при измерване на скорост от 3 процента
или до 3 км/ч при скорост до 100 км/ч. В тази връзка и видно и от отразеното върху
приложената снимка и електронния фиш, в същия са изчислени в полза на водача
наказуемата скорост и наказуемото превишение, като действително установената скорост е
намалена. По делото безспорно се установи, че отчетената скорост е намалена с 3 % в полза
на водача, което е и допустимата грешка при измерване на скоростта над 100 км/ч съобразно
посоченото в протокола за проверка.
Обжалваният електронен фиш е издаден по отношение на жалбоподателя като
собственик на вписаното в него МПС към момента на нарушението и което обстоятелство
не се оспорва, а и се доказва от издадената от ОПП СДВР справка. Няма данни,
жалбоподателят да се е възползвал от възможността по чл. 189, ал. 5 ЗДвП и по чл. 189, ал. 6
ЗДвП и същият носи отговорност по силата на закона за извършеното с неговия автомобил
нарушение.
Електронният фиш, видно от приложената справка „Списък с намерени фишове“ по
административната преписка е съставен на 10.11.2022 г.. без данни кога е връчен, което се
отразява единствено върху липсата на изтекъл срок за неговото обжалване.
Ясно е посочено, че се касае за ограничение на скоростта за движение, въведено с пътен
знак В-26 – 80 км/ч, което се доказва и от представената схема за организацията на
движението както от АПИ. Посочено е и че знакът се намира извън населено място – на АМ
Тракия. Не се буди никакво съмнение, че жалбоподателят е наказан за нарушение на чл.21,
ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, доколкото ограничението е въведено с пътен знак В-26 и е по ниско от
общото ограничение за автомагистрала. Правилно е словесното и цифрово описание на
нарушението в атакувания електронен фиш, съответно правната квалификация е дадена
надлежно. Видно то справката от АПИ в посочения участък е действало именно това
ограничение на скоростта, като е посочено мястото на поставения знак, който се е намирал
вдясно по посоката на движение и е наличен дублиращ вляво. Видно от представения
протокол за използване на АТСС, радарът е бил поставен на отстоянието от знака и е
2
засичал скоростта на движение на МПС в обсега на действие на това ограничение.


При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна
страна:

Съобразно правилото на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с
техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Настъпилата законодателна промяна в чл. 189 ЗДвП (обн., ДВ, бр. 19 от 13.03.2015 г.) и
приетата Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ,
бр. 36 от 19.05.2015 г.), които изцяло са съобразени с основните положения на Тълкувателно
решение № 1/26.02.2014 г. по тълкувателно дело № 1/2013 г. на ОС на колегиите на ВАС,
налагат извод, че използването на мобилната техническа система е допустима, като законът
и наредбата изрично сочат на неучастието на контролния орган в нейното функциониране и
възможността за такова нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, да се издава
електронен фиш. Включването на автоматизираната система за видеоконтрол и нейното
изключване са единствените действия, които органите по контрол на движението по
пътищата, осъществяват. Мобилната система функционира изцяло самостоятелно и
независимо, както и стационарната, като информацията със запаметените от уреда данни се
съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на
административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в
протокол.
Както беше посочено по-горе, жалбоподателят не се е възползвал от възможността по
чл. 189, ал. 5 от ЗДвП. В случая, с оглед нормата на чл. 189, ал. 5 ЗДвП, при неподаване на
писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението в 14 - дневен срок от
получаване на електронния фиш от собственика на МПС, то именно собственикът се смята
за извършител на нарушението, санкционирано с електронния фиш.
Противно на посоченото в жалбата, обжалваният електронен фиш съдържа всички
необходими данни по образец и съгласно изискванията на ЗДвП, като на констатираното
превишение на скоростта е дадена правилната правна квалификация. В допълнение съдът
отбелязва, че в нормата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, законодателят е определил изчерпателно
реквизитите, които следва да съдържа електронният фиш, като същите не е необходимо да
съответстват на тези, важими за едно наказателно постановление, независимо, че в
определение случаи ЕФ се приравнява на влязло в сила наказателно постановление, поради
което не може да се счита за съществено процесуално нарушение липсата на подробно
описание на нарушението. Посочената норма е специална спрямо нормите в ЗАНН,
отнасящи се до реквизитите на наказателното постановление. Също така описанието, дадено
в обжалвания ЕФ, на нарушението е достатъчно подробно и ясно, за да разбере нарушителят
за какво е санкциониран и къде е извършено нарушението. Доколкото е посочено мястото на
нарушението, датата и часа на извършването му, че се касае за установено нарушение за
скорост, като е посочена разрешената скорост, установената скорост и с колко км/ч е
превишаването, съдът намира че напълно ясно и по стандартите на ЗДвП, приложим в
случая, е описаното нарушението. Във връзка с оплакванията в жалбата следва да се посочи,
че поради наличието на специална уредба в ЗДвП и процедура по съставяне на ЕФ, чл.57 и
чл.42 от ЗАНН не намира приложение и не се касае нито за АУАН, нито за НП, за да
отговаря ЕФ на изискванията за съставяне на тези документи.
3
В случая е налице нарушение, установено с мобилна радарна система, като в
електронния фиш са описани всички негови съставомерни признаци. Нарушението е
безспорно установено от приложения снимков материал от техническо средство, като в
случая скоростта е била ограничена до 80 км/ч, в пътен знак В-26 80 км/ч., чието наличие се
установи от представената схема за организация на движението (чл.21, ал.2 от ЗДвП
предвижда, че когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна
от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак.). Същата е била превишена от
водача, обстоятелство, което е безспорно установено. Видно от приложената справка, в
участъка, където е заснет да управлява жалбоподателят, има въведено ограничение с пътен
знак, позволяващо движение със скорост не по-висока от 80 км/ч. Съответно е следвало
жалбоподателят да спазва именно това ограничение.
Задължително условие за санкционирането с ЕФ е нарушението да е установено и
заснето с автоматизирано техническо средство, т. е. да няма човешка намеса при
установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор. С
измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с
изложените в ТР № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването на мобилни
камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта. В разпоредбата на
беше добавен терминът "автоматизирано" техническо средство, а съгласно -
"Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен
орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на
участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който
поставя начало и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в
работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира,
включва и задава ограничението на скоростта, а след преустановяване на контрола го
изключва и демонтира. Именно в това се изразява поставянето на начало и край на работния
процес от контролния орган, удостоверено с протокол за използване на автоматизирано
техническо средство за контрол на скоростта. Видно от него, техническото средство е било
поставено на посоченото в ЕФ местоположение на АМ Тракия, но при наличие на пътни
знаци, указващи движение със скорост, различна от предвидената в чл.21, ал.1 от ЗДвП, а
именно 80 км/ч е следвало да спазва тази по-ниска скорост на движение, съгласно правилото
за поведение на чл.21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП и да избира скорост на движение в
максималните граници посочени с пътен знак.
За редовността на ЕФ не се изисква да бъде посочен видът на АТСС, противно на
изложеното в жалбата, доколкото това не е реквизит на ЕФ. Надлежно е посочена марката
на системата, а нейният вид се установява от сертификата за одобрен тип средство за
измерване и протоколът за периодична проверка, видно от който същата е мобилна и се
монтира на „триножник“, както е изобразено и на приложената снимка за устройството.
Съдът следва да посочи, че към датата на нарушението задължение за обозначението на
техническо средство за регулиране на скоростта ЗДвП не предвижда. Със ЗИД ЗДвП, обн. в
ДВ. Бр. 54/2017 г. беше отменена разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 8 ЗДвП, налагаща
задължение на контролните органи да обозначават чрез поставяне на пътни знаци,
оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на
Министерството на вътрешните работи участъка от пътя, на който се осъществява контрол
по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или
системи. Също така е отменена и разпоредбата на чл. 7 от Наредба № 8121з-532 за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата (с ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018
г.), която също създаваше задължение за обозначаване на техническото средство.
4
Нарушението е заснето през 2021 година и към тази дата задължение на контролните органи
не е било предвидено.
В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол АТСС
CORDON M2 № MD1197 надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и
записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената
роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към
определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този
участък. Ето защо, съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на
изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението,
да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и
заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в ЕФ липсва
посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма
това качество, което обезсмисля и събирането на доказателства за издател на ЕФ, каквито
искания са направени в писмената молба на защитата.
Противно на изложеното от жалбоподателя, мястото на нарушението е доказано по
безспорен начин от наличните по преписката доказателства, включително и от приложения
протокол за използван на АТСС, видно от който надлежно е посочено, мястото на
позициониране на устройството, както и посоката му на заснемане, включително и посоката
на задействане – приближаващи автомобили. Ясно в протокола е посочено, че на мястото
има и поставен знак, позволяващ движение със скорост до 80 км/ч, като неговото наличие се
установява и от приложените по делото справки, посочено е и отстоянието на АТСС от
знака – 200 метра. В този смисъл за мястото на нарушението са сърбани достатъчно по обем
еднопосочни доказателства, които да го установяват несъмнено.
Освен снимка на управлявания от жалбоподателя автомобил към моментна
нарушението, е налична и снимка на самата система за видеоконтрол, приложена към
материалите, изпратени от административнонаказващия орган. Ето защо и автомобилът, с
който е извършено нарушението е безспорно установен.
Според разпоредбата на чл. 21, ал. 2 вр, ал.1 от ЗДвП когато стойността на скоростта,
която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с
пътен знак. Както бе посочено, такъв е бил наличен и е предвиждал движение на МПС в
участъка със скорост не по-висока от 80 км/ч. Движейки се с 98 км/ч, водачът е нарушил
това правило за поведение, поради което законосъобразно е ангажирана
административнонаказателната му отговорност по реда на чл. 189, ал. 4 вр. с чл. 182, ал. 2, т.
2 ЗДвП за извън населено място. По отношение на определената санкция съдът счита, че
размерът на същата е правилно определен от административнонаказващия орган, а с оглед
нейния абсолютен размер съдът не би могъл да я измени. Правилно е посочена в ЕФ
нарушената законова разпоредба.

Поради изложеното Електронният фиш следва да бъде потвърден.


Мотивиран от изложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ (ЕФ) № Серия К № 6525394 на СДВР с дата от
10.11.2022 г. срещу А. Г. М., ЕГН: **********, с който му е наложено административно
наказание „глоба” в размер на 50.00 лева за административно нарушение на основание
5
чл.21, ал.2 вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП вр. чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, извършено на
17.10.2022г.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд София-град.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6