Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 460 Година
2022, 16.03. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 16.02.2022 година
в публичното заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ЙОРДАН РУСЕВ
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при
участието на прокурора ЗДРАВЕНА ЯНЕВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 2869 по описа за 2021 година и като обсъди:
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила е касационна
жалба от Б.Ф. *** срещу Решение №1084/14.07.2021 г. по АНД №3075/21г. по описа
на Районен съд – Пловдив, IX-ти н.
с., с което е потвърдено наказателно постановление /НП/ №20-1030-010443 от
06.10.2021г. на Началник група към ОД на МВР – Пловдив, сектор „Пътна
полиция“, с което на Ф. е наложено административно наказание – “Глоба” в
размер на 800 лева и „лишаване от право на управление на МПС“ за нарушение на
чл.21 ал.1 ЗДвП на основание чл.182 ал.1, т.6 от с.з., както и са му отнети общо
12 контролни точки на основание Наредба № Iз-2539 на МВР.
Жалбоподателят счита, че
съдебното решение е незаконосъобразно и сочи касационни основание по чл.348
ал.1,т.1 и т.2 НПК. Настоява за отмяната му и отмяна на издаденото наказателно
постановление като незаконосъобразно. Претендира разноски.
Ответникът по
касационната жалба – Сектор “ПП” към ОД на МВР – Пловдив не взема становище
по така депозираната жалба.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Пловдив застъпва становище за неоснователност на така подадената
касационна жалба.
Пловдивският административен
съд – двадесет и първи състав, след като разгледа по отделно и съвкупност
наведените с жалбата касационни основания, намира за установено следното.
За да обоснове крайния си
извод за законосъобразност на атакуваното НП в посочената му част, състав на
Районния съд е приел, че, от една страна, по несъмнен начин и с безспорни
доказателства се установява извършване от страна на Иванов на вмененото му
нарушение на ЗДвП, а от друга, че наложеното му наказание съответстват на
осъществената от него противоправна дейност, както и че не са налице
допуснати нарушения на съществени процесуалните правила от административно
– наказващия орган.
Настоящият състав
установи, че с оспореното НП от 06.10.2021г. на Началник група към ОД на МВР
– Пловдив, сектор „Пътна полиция“ на Ф. е наложено административно наказание
– “Глоба” в размер на 800 лева и същият е бил лишен от право да управлява ППС
за срок от 3 месеца за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП(управлява МПС на територията на населеното място гр.Пловдив над
разрешените 50 км/ч., а именно със 113 км/ч., установени с АТСС).
Този съдебен състав
намира, че правилно Районният съд е преценил всяко доказателство поотделно,
събрано в хода на съдебното производство, а освен това и всички в съвкупност,
като е достигнал до единствения правилен извод, а именно, че се установяват
изложените факти в АУАН и основания на него последващ акт – наказателното
постановление, предмет на съдебна проверка по реда на ЗАНН.
По същество с
касационната жалба се сочат основания за оспорване на първо място във връзка с
използваното техническо средство, с което е измерена скоростта в посочения
участък, като се сочи, че то е следвало да мине техническа проверка в
гр.София, респ. не е имало към датата на нарушението валидно удостоверение.
Тук следва да се посочи
на първо място, че по отношение годността на
използваният в случая одобрен тип на средството за измерване, то ясна е новелата
на чл.30 ал.5 от Закона за измерванията/ЗИ/, че „Когато
срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите
се в употреба средства за измерване, които отговарят
на одобрения тип, се считат от одобрен тип“(въпросният АТСС е в употреба преди датата 24.02.2020г. съгласно
Удостоверението, представено с преписката от 24.02.2010г.). Що се отнася до това, че проверката на дата 13.03.2020г., за което е
представен Протокол на Лабораторията при МВР, не е извършена в ДАМТН, то
следва да се посочи, че оправомощаването
на Лабораторията на МВР по цитирания Протокол(в който изрично е
посочена и заповедтта за оправомощаване от ДАМТН от 2019г. със срок до
11.02.2024г.)
е публично достъпно на сайта на ДАМТН/чрез публикувания Списък
на лица, оправомощени за проверка на средства на измерване и на компоненти
и допълнителни устройства към тях/, като в регистъра под №37 фигурира
именно Лаборатория към ГД "Национална полиция", където изрично е
вписан за предмет и последващи проверки па посочения тип радарен скоростомер.
По отношение датата на съставяне на Протокола по чл.10 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на
вътрешните работи (обн. ДВ, бр.36 от 19.05. 2015г.), с която са уредени
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи(АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези
условия и ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС, то
следва да се посочи, че това не представлява нарушение, тъй като в случая е
видно, че самата контролна дейност е продължила на място до 23,30 часа. След
това е следвало да се отразят(т.е. да се прегледат) всички клипове, за да се отрази
и броя на установените с АТСС нарушения, които са били общо 28, т.е. след попълване
на протокола е следвало той са де входира в администрацията на сектора,
което също изисква време. Очевидно е, че в посочените 30 минути тези дейности
не биха могли да се извършат, а то няма и преклузивен срок за това, поради
което входирането на протокола на следващия ден(когато работи администрацията на
Сектора) –
11.03.2020г. не представлява никакво нарушение.
По отношение приложението на цитираното ТР на ОСС
на ВАС на РБ от 2014г., то последващо настъпиха законодателни промени.
Нормата на ал.3 на чл.165 от ЗДвП е приведена в
съответствие именно с мотивите на ТР, като на Министъра на вътрешните работи е
вменено задължение да
приеме наредба за реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
В изпълнение на законовата разпоредба е издадена именно
и посочената Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на вътрешните
работи, с която са уредени условията и редът за използване на автоматизирани
технически
средства и системи(АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като
тези условия и ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС.
Съгласно чл.2 от Наредбата стационарните и
мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на
правилата за движение, а по силата на чл.3 от същата, за установените от АТСС
нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове
чрез използване на автоматизирана информационна система. Т.е. нямат резон
доводите, че само със стационарни
технически средства е могло да се установи нарушението на Ф..
В тази връзка е отпаднало и изискването за
обозначаване на мястото за контрол, че такъв се осъществява, респ. на
автомобила, където АТСС е било монтирано, че е такъв за видеоконтрол. Нещо
повече в случая дори не е било необходимо и представяне на снимка на разположението
на уреда, тъй като съгласно чл.10 ал.3 от цитираната Наредба това изискване са
отнася само до мобилни АТСС, които са разположени на участък от пътя, а
настоящото е било монтирано в посочения в Протокола по същата Наредба служебен
автомобил, поради което правилото е неотносимо.
Неотносими са и обстоятелствата имало ли е заповед
на съответния Началник за видеоконтрол на това място и от този екип на ответното учреждение, доколкото същите не засягат
компетентността на органите съставите Протокола по Наредбата, АУАН и НП.
По отношение на представената в преписката
декларация(по типов
образец), с която Ф. сочи, че той е
управлявал ППС в посочения ден и час, то посочените възражения, че е налице
дописване са въведени едва с касационната жалба, но по-същественото е, че не е оспорено
съдържанието и своевременно през първата съдебна инстанция, а подписът
въобще.
Що се отнася до финалните доводи, касаещи
недостатъчна конкретизация на мястото на нарушението при използване на GPS система за локализация, то ако е
имал съмнение за това, то е сладволо страната да направи и съответни искания в тази насока пред
първостепенния съд, вкл. и за проверка чрез съдебна експертиза, каквито обаче не
са били направени.
Или следва да се обобщи,
че районният съдия е извел аргументирани и обосновани изводи на база
наличните доказателства, при отчитане на тяхното значение и стойност.
С оглед на изложеното не
са налице касационните основания по чл.348 ал.1,т.1 и т.2 НПК, а атакуваното
решение на Районния съд е валидно, допустимо и съответстващо на материалния
закон и във връзка с чл.221 ал.1 АПК следва да бъде оставено в сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение №1084/14.07.2021г.
по АНД №3075/21г. по описа на Районен съд – Пловдив, IX-ти н. с.
РЕШЕНИЕТО
НЕ подлежи
на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.