Решение по дело №674/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 257
Дата: 25 февруари 2022 г. (в сила от 19 април 2022 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20217040700674
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 257             Година 25.02.2022         Град Б.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Б., Х състав, на двадесет и пети януари две хиляди двадесет и втора година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор                                                                                                                                   

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело номер 674 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на „Няголови“ ООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление с.Вълчин, общ.Сунгурларе, представлявано от управителя Д. Г. Г., чрез адв.Д.А. ***, със служебен адрес гр.Стралджа, обл.Ямбол, ул.“П.Яворов“ № 59 против заповед № РД-09-155/23.02.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите, в частта по отношение на имоти подадени за подпомагане в заявление Кампания 2020г, но невключени в слой „Площи, допустими за подпомагане“, със идентификатори: 56959-655-1-1, 56959-655-2-1, 56959-657-1-1, 56959-689-1-1, 56959-694-1-1, 56959-694-2-1 и 56959-695-1-1, всички находящи се в землището на с.Подвис, общ.Сунгурларе. Счита заповедта в обжалваната ѝ част за незаконосъобразна, като издадена при неспазване на установената форма и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и прави искане за нейната отмяна и да се присъдят направените съдебно-деловодни разноски.

Ответникът – Министъра на земеделието, храните и горите, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата.

Административен съд Б., намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е неоснователна.

„Няголови“ ООД е земеделски производител, регистриран с Универсален регистрационен номер (УРН) 183041, УИН 02/220520/41123 и е заявило за подпомагане общо 48 броя парцела, находящи се в землището на с.Подвис, общ.Сунгурларе, обл.Б..

Със заповед № РД09-655/ 17.08.2020 г. на министъра на ЗХГ (л.17 от делото) е наредено на директорите на Областни дирекции „Земеделие“ (ОДЗ) да организират до 02.10.2020г. извършването на специализирани теренни проверки на физически блокове, попадащи на територията на тяхната дирекция по изготвени от дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ (ИЗП) списъци съгласно приложената към заповедта методика (л.18-19 от делото). Съответно всяка ОДЗ трябва да информира кметовете на съответните населени места или друго длъжностно лице от местната администрация за стартиране на теренните проверки и тяхната цел, както и земеделските стопани в дадено землище, заявили площи за подпомагане във физически блоков, попадащи в графика за проверка, както и да публикува на интернет страницата си и на информационните табла на ОДЗ и всички ОСЗ, информацията от значение за провеждането на теренните проверки. Със заповедта са одобрени Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2020 г. (л.20-26 от делото) и са разписани задълженията на проверяващите във връзка с попълване на констатациите от проверките, въвеждането на данните в Системата на идентификация на земеделските парцели (СИЗП) и тяхната проверка.

Със заповед № РД09-1023/15.12.2020г. на министъра на ЗХГ е одобрен проект на специализираните слоеве „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) и „Физически блокове“ (ФБл)  като част от СИЗП, обновена за 2020г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020г. и отразяване на резултатите на извършени през годината теренни проверки и проверки на място (л.27-28 от делото).

След запознаване с обхвата на проекта от „Няголови“ ООД е подадено възражение № РД-12-05-10/05.01.2021г. (л.54 от делото), срещу границите/начина на трайно ползване на цифровите географски данни и с искане да бъдат преразгледани по отношение на ФБл, в които попадат посочените от него 7 броя земеделски парцели с идентификатори, както следва: 56959-655-1-1  площ от 0.21 ха, 56959-655-2-1 с площ от 5.54 ха, 56959-657-1-1 с площ от 9.75 ха, 56959-689-1-1 с площ от 0.79 ха, 56959-694-1-1 с площ от 0.29 ха, 56959-694-2-1 с площ от 0.41 ха и 56959-695-1-1 с площ от 1.70 ха, находящи се в с.Подвис, за които е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ.

Със заповед № РД 09-155/23.02.2021г. на министъра на ЗХГ (л.29 от делото) на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл.16г, ал. 4 от Наредба №105, министърът на земеделието, храните и горите са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020.

Заповедта е публикувана в ДВ бр.20/09.03.2021г. и е обжалвана от „Няголови“ ООД с жалба вх.№ 3121/23.03.2021г., подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК. Заповедта е оспорена в частта в която заявените от дружеството 7 парцела, с посочени идентификатори, не са включени в одобрените специализирани слоеве.

По информация на ответника съдържаща се в писмо № 93-2030/09.04.2021г. (л.15 от делото), заявените от  „Няголови“ ООД площи попадат в частта от страната извън извършеното самолетно заснемане и за тези територии МЗХГ не разполага с актуална за кампанията Цифрово ортофото карта (ЦОФК), която да бъде дешифрирана. Актуализацията на СИЗП и на специализирания слой „ПДП“ за кампания 2020 е извършена чрез теренни проверки, вкл. на физическите блокове, в които има заявени площи извън актуалния към момента на кандидатстване „допустим слой“, съгласно заповед № РД09-655/17.08.2020г. на министъра на ЗХГ. Приложени са и цифрови данни на оптичен носител (л.31 от делото), съдържащ таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2020; автоматично генерирани протоколи от теренна проверка на ОДЗ Б. и работни карти към тях; данни от GNSS измервания и снимки, описани в протоколите от теренните проверки, генерирани от GNSS – устройство. Представен е писмен опис на съдържащата се в диска информация (л.52 от делото), а на хартиен носител е представена таблица с данни на земеделския производител (л.55 от делото).

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Обжалваният отказ е издаден от компетентен орган, а именно министъра на земеделието, храните и горите, съобразно правомощията му по чл.33а, ал.2 от ЗПЗП.

В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са довели до незаконосъобразност на обжалваната заповед.

Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, Министерството на ЗХГ създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40. В ал.2 е предвидено, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой „ПДП“, се одобряват със заповед на министъра на ЗХГ по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6, като заповедта се обнародва в Държавен вестник.

На основание чл.30, ал.6 от ЗПЗП е издадена Наредба № 105/2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В чл.15, ал.2 от Наредбата, в приложимата редакция ДВ бл.11/09.02.2021г. е предвидено, че цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, слой „ПДП“ и екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите чрез: 1.дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2.отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл.33а, ал.2 от ЗПЗП; 3.отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл.37, ал.3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП и 4.други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на ЗХГ има достъп и може да използва при липса на информация по т.1-3.

В хода на съдебното производство по искане на жалбоподателя е допуснато извършване на съдебно-техническа експертиза. Според приетото и неоспорено от страните по делото заключение, за Кампания 2020г., „Няголови“ ЕООД подава заявление по схеми и мерки за подпомагане на площ с УИН 02/220520/41123, като са заявени за подпомагане 48 парцела с обща площ от 120,05 ха, в землищата на 3 села - с.Вълчин - 38 парцела с обща площ 79,44 ха; с.Подвис - 7 парцела с обща площ - 18,69 ха и с.Терзийско - 3 парцела с обща площ - 21,92 ха. От така заявените парцели, извън слоя „ПДП“ са само седемте парцела разположени в землището на с.Подвис, с култура постоянни и временни пасища за паша на животни ПВППЖ(ПМП), код култура 314000.

Според вещото лице няма данни посочените парцели да са заявявани от дружеството за подпомагане за кампании 2011-2014г., като за кампаниите в периода 2015-2020г., те са били заявявани за подпомагане с минимално намаление в годините, като част от БЗС са били преномерирани и разделяни. Според вещото лице, специализираните теренни проверки на място не се отнасят до отделен парцел, а се извършват с цел определяне границите на слоя „ПДП“ за ФБл, т.е. не е извършвана проверка на процесните парцели, а са проверявани физическите блокове, в които те се намират. Посочва, че определянето на допустимата и недопустима площ за всеки един парцел се извършва в ДФЗ-РА, след получаване и въвеждане на окончателните специализирани слоеве на „ФБл“ и „ПДП ” за Кампания 2020г., одобрени с обжалваната заповед. Посочва, че причината процесните парцели да бъдат определени като недопустими за подпомагане е, че те са разположени в границите на ПИ с идентификатори 56959.100.116 и 56959.120.124 по КК и КР на с.Подвис, община Сунгурларе, които поземлени имоти представляват микроязовири. Отбелязва, че в Протоколи № 1/ФБл: 56959-655 и № 1/ФБл: 56959-657 в частта: Общи данни за ТП е записано, че НТП на ФБ се променя от ПМЛ (пасища мери и ливади) на ЕЯБ (езера, язовири и блата). В останалите три протокола е записано, че НТП ВП (водни площи и влажни зони) не се променя, т.е. така е било и предходната кампания. При определяне границите на слоя „ПДП“, експертите от отдел „Идентификация на земеделските парцели“ на МЗХГ са ползвали резултатите и протоколите от извършените специализирани теренни проверки на място. Според вещото лице границите на слоя „ПДП“ за ФБл, в които се намират процесните 7 парцела са определени правилно.

По делото е допусната и приета и допълнителна СТЕ, вещото лице по която е установило, че на сайта на ОДЗ гр.Б. на 18.08.2020г. е публикувано съобщение, с което се уведомяват заинтересуваните лица, че МЗХГ стартира специализираните теренни проверки на физически блокове, чрез които ще бъдат обновени данните в Системата за идентификация на земеделските парцели за кампания 2020. Описани са целта и задачите на предстоящите теренни проверки, както и проблемите, на които ще се обърне по-сериозно внимание. Като такъв проблем е посочено несъответствието на код и култура, към момента на заявяване, с начина на трайно ползване на физическия блок. (Приложение № 1). Сочи, че на сайта на ОДЗ е публикувана и заповед № РД 09-655/17.08.2020г. и графиците за извършване на специализираните теренни проверки. Първия график е на проверките в землищата на селата от община Сунгурларе, като в него са посочени номерата на ФБл в землището на с.Подвис и планираните СТП, както и графика за проверките. Вещото лице посочва, че според заповед № РД 09-655/17.08.2020г. целта за извършване на СТП на ФБл е да бъдат обновени данните в СИЗП за кампания 2020г., като се установи дали и доколко площите във ФБл, отговарят на критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, а като основна причина и съответно основно внимание по време на проверките е посочено, че част от заявените за подпомагане площи но код култура и култура не отговарят на начина на трайно ползване на ФБ. Заявява, че в комбинираната скица от основната СТЕ са показани кои земеделски парцели на кои кадастрални имоти отговарят, като посочва, че в ПИ с идентификатор 56959.100,116 по КК и КР на с.Подвис са разположени парцели с номера: 56959-655-1-1, 56959-655-2-1, 56959- 689-1-1, а в ПИ с идентификатор 56959.120.124 по КК и КР на с.Подвис са разположени парцели с номера: 56959-657-1-1, 56959-694-1-1, 56959- 694-2-1,56959-695-1-1. Според графичните данни в раздел „Географска карта“ в Системата за електронни услуги в сайта на ДФЗ, след поставяне на отметка в поле „Кадастрални имоти“, на изображението се появяват данни за имотите по Карта възстановена собственост, като от изображението е видно, че на ПИ с идентификатор 56959.000.620 по КВС на с.Подвис съответства ФБл 56959-657 - Извадка от ОФК № 1 на стр.5 от допълнителната СТЕ. От приложената извадка от ОФК № 2, е видно, че ФБл 56959-657 е определен с начин на трайно ползване ВП - водни площи и площ от 14,66 ха. От приложеното изображение в Извадка от ОФК № 3 е видно, че на ПИ с идентификатор 56956.000.637 по КВС на с.Подвид съответства на ФБл 56959-655. От приложената извадка от ОФК № 4, е видно, че ФБл 56959-655 е определен с начин на трайно ползване ВП - водни площи и площ от 9,73 ха. В таблица № 1 на стр.7 от допълнителната СТЕ, вещото лице е определило координатите на всички точки с тези номера в процесните ФБл. Посочва, че от таблицата е видно, че в ФБл 56959-655 и ФБл 56959-694 влизат по два от процесиите парцели, а в останалите ФБл само по един. В съдебно заседание уточнява, че истинската причина за недопустимост на парцелите е това, че те представляват кадастрални имоти с начин на трайно ползване недопустим за подпомагане, а не поради това какво са намерили експертите на място.

Обжалваната заповед на министъра на ЗХГ, в частта, в която от окончателно одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ са изключени площите на процесните парцели, заявени от жалбоподателя, е издадена в съответствие с приложимия материален закон.

Относно критериите за допустимост приложими са нормите на Наредба № 2/26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, а относно редът за установяването им - Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Въз основа приложените с административната преписка материали на електронен носител, събраните писмените доказателства по делото и заключението на вещото лице се установява, че процесните площи от заявените парцели попадат в частта от територията на страна, в която специализираният слой „ПДП“ е обновен за кампания 2020г. чрез извършени специализирани теренни проверки на място от експерти на ОДЗ и ОСЗ. По подадено от жалбоподателя възражение са извършени повторни проверки, като границите на слоя „ПДП“ за ФБ, в който се намират процесните парцели, не са променени, видно от заключението на вещото лице. В своето заключение, вещото лице още веднъж сочи, че процесните парцели са разположени в границите на ПИ с идентификатори 56959.100.116 и 56959.120.124 по КККР на с.Подвис, община Сунгурларе, като те представляват микроязовири. В кадастралните регистри за тях е записано: вид територия – територия заета от води и водни обекти, вид собственост – общинска частна, начин на трайно ползване – водоем. Съответно вещото лице, при разпита му в проведеното на 16.11.2021г. открито съдебно заседание сочи, че парцелите са разположени в границите на два язовира, които не функционират, но са годни за ползване. За да се влезе в парцелите трябва да се премине през висока дига, като единият от парцелите 56959-655-1 представлява самата дига. При извършен оглед на място от вещото лице е констатирано, че има места, където водният слой е съвсем малък и отдолу се е подала блатна растителност, има на места с излязла водна растителност от рода на камъш, папур, и има на места в самия язовир действително трева, като се вижда, че са пускани животни вътре в язовирите. За да се влезе в тези площи трябва да се мине през дига, която е с минимална височина 2-3м.

С оглед така установения начин на трайно ползване на парцелите, същите не са земеделски площи, съгласно чл.3, ал.1, т.4 от Наредба № 2/26.03.2018г. и съгласно ал.3, те са  трайно неподходящи за подпомагане и не се включват в слоя „Площи, допустими за подпомагане“. Ето защо, правилно и законосъобразно тези парцели са били изключени от допустимите за подпомагане площи.

Включването на тези парцели в слоя „ПДП“ в предходни години, не би могло да доведе до извод различен от изложения, тъй като освен, че е ирелевантно, но и е извършено въз основа на друг административен акт, по отношение на който е недопустимо да се извършва косвен съдебен контрол в настоящото производство. В хода на всяко едно административно производство приключващо със заповед за одобряване на окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, за съответната кампания, следва да се извършват проверки на площите и с оглед техния действителен статут и състояние, към съответния момент, да бъде извършена преценка да бъдат ли включени в този слой или не, като е без значение дали са били включени в слоя в предходните кампании, съответно дали ще бъдат включени в него при бъдещите такива.

С оглед на изложеното, правилно с обжалваната заповедта на министъра на ЗХГ в слоя „ПДП“ не са били включени процесните 7 парцела, заявени от жалбоподателя, тъй като те по своята същност не са земеделски площи и са неподходящи за подпомагане и жалбата на „Няголови“ ООД на основание чл.172, ал.2 от АПК, следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Б., десети състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Няголови“ ООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление с.Вълчин, общ.Сунгурларе, представлявано от управителя Д. Г. Г. против заповед № РД-09-155/23.02.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите, в частта по отношение на имоти подадени за подпомагане в заявление Кампания 2020г, но невключени в слой „Площи, допустими за подпомагане“, с идентификатори: 56959-655-1-1, 56959-655-2-1, 56959-657-1-1, 56959-689-1-1, 56959-694-1-1, 56959-694-2-1 и 56959-695-1-1, всички находящи се в землището на с.Подвис, общ.Сунгурларе, обл.Б..

Решението може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

СЪДИЯ: