№ 2919
гр. София, 30.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на десети март през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря ВЕЛИСЛАВА ЕМ. РАНГЕЛОВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20251110201267 по описа за 2025
година
установи:
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН – образувано по жалба на
„ *** „ ООД срещу електронен фиш на АПИ № ********** за
налагане на имуществена санкция за нарушение , установено от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал.1 и ал.11
ЗП , с който на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер
на 2 500 лв.
С жалбата се претендира отмяна на обжалвания електронен фиш
поради допуснати при издаването му посочени съществени
процесуални нарушения и нарушение на материалния закон . Поддържа
се допуснато нарушение на ЗДвП , ЗП , Регламент за изпълнение / ЕС/
рине 2020/204 на Комисията от 2019г . Също на чл. 9а от Директива
1999/62/ ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17.06. 1999г
относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за
използването на определени инфраструктури, изискващ съразмерност
на санкциите . Също на решение на Съда на Европейския съюз по дела
С – 497 /15 и С-498/15 и дело С -61/23 .
1
Представител на АПИ оспорва основателността на жалбата
без съображения по възраженията в нея .
Страните не претендират присъждането на разноски за правна
помощ по делото .
Съдът, след като обсъди доводите на страните и приобщените по
делото доказателства , прие жалбата за основателна по следните
съображения .
Електронният фиш представлява електронно изявление, записано
върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства
или системи - пар. 1 от ДР ЗАНН .
Съгласно чл. 189ж ал.1 ЗДвП - При нарушение по чл. 179 ал. 3 ЗДвП ,
установено и заснето от електронната система по чл. 167а ал. 3 , може да
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни
за: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или
вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за
пътищата, размера на глобата, срока и начините за доброволното й
заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".
Според чл. 167а ал.3 ЗДвП - Електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за
всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3в, към които
автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите,
заедно с приложените към тях статични изображения във вид на снимков
2
материал и/или динамични изображения – видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното
превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа
и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство –
част от системата.
Съгласно чл. 10 ал. 1 и ал. 11 от Закона за пътищата - За преминаване
по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и
на база изминато разстояние , за което Агенция "Пътна инфраструктура"
оперира и поддържа Електронната система за събиране на пътни такси
по ал. 1, която се състои от електронна система за издадените електронни
винетки и електронна система за събиране на тол такси.
Условията и редът за използването на системата за таксуване по чл.
10 ал.1 ЗП са регламентирани в издадената на осн. чл. 10 ал.7 ЗП Наредба
за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни
средства на база време и на база изминато разстояние. Надлежното
използване на системата за таксуване подлежи на удостоверяване
съобразно посочените в Наредбата изисквания, обезпечаващи
достоверността на отчетените с нея данни.
Съгласно чл. 179 ал.3 ЗДвП - Водач, който управлява пътно превозно
средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е
дължима, но не е заплатена такса по чл. 10 ал. 1 т. 1 от Закона за
пътищата, се наказва с глоба в размер 300 лв.
С обжалвания електронен фиш жалбоподателят е санкциониран за
нарушение по чл. 179 ал.3б ЗДвП във връзка с чл. 187а ал.2 т. 3 ЗДвП .
Според приложената разпоредба на чл. 179 ал.3б ЗДвП - Собственик на
пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за
пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса
по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, включително в резултат на
невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за
пътищата, се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на
3
вписания ползвател на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако
собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага
имуществена санкция в размер 2500 лв.
За нарушена е посочена и разпоредбата на чл. 102 ал.2 ЗДвП ,
според която - Собственикът е длъжен да не допуска движението на
пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията
във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията на пътното
превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него .
Като фактическо основание на претендираната отговорност е
посочено, че за управляваното на път А-2 км 6 + 804 на процесната
дата ППС , собственост на жалбоподателя , изцяло не е била заплатена
дължимата пътна такса по чл. 10 ал.1 т.2 ЗП , тъй като за превозното
средство няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация
за преминаването.
При така установеното от правна страна следва да се приеме , че
обжалваният електронен фиш е издаден в нарушение на чл. 189ж ал.1
ЗДвП - в редакцията към датата на нарушението , тъй като не се отнася
за нарушение по чл. 179 ал. 3 ЗДвП , а за нарушение чл. 179 ал.3б ЗДвП.
Санкционирането с електронния фиш е незаконосъобразно на осн. чл.
39 ал.4 ЗАНН , според която разпоредба - за случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в
закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби , за което се
издава електронен фиш.
Допуснатото нарушение е ограничило правото на защита по делото
поради санкционирането на жалбоподателя по обвинение за
извършено административно нарушение без съблюдаване на
правилата в процедурата за установяване на административни
4
нарушения и налагане на административни наказания по глава 3 - та
от ЗАНН.
За основателно съдът прие и възражението за противоречие на
приложения с обжалвания ел. фиш материален закон с решение на
СЕС от 21. 11. 2024 .г по дело С-61/ 2023 г.. Според решението : „
Член 9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета
от 17 юни 1999 година относно заплащането на такси от тежкотоварни
автомобили за използване на определени инфраструктури, изменена с
Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27
септември 2011 г., трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него
изискване за съразмерност не допуска система от наказания, която
предвижда налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран
размер за всички нарушения на правилата относно задължението за
предварително заплащане на таксата за ползване на пътната
инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, включително
когато тази система предвижда възможността за освобождаване от
административнонаказателна отговорност чрез заплащане на
„компенсаторна такса“ с фиксиран размер.“
По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш на АПИ № ********** за налагане на
имуществена санкция за нарушение , установено от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал.1 и ал.11 ЗП , с който на
жалбоподателя „ *** „ ООД е наложена имуществена санкция в
размер на 2 500 лв.
5
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Адм. съд – гр. София.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6