Решение по дело №640/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 260033
Дата: 15 септември 2020 г. (в сила от 18 февруари 2021 г.)
Съдия: Ангел Петров Ташев
Дело: 20205220200640
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№……, 15.09.2020 г., гр. Пазарджик

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, XIX състав, в публично заседание на седемнадесети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                                                         Председател Ангел Ташев

Секретар Росица Караджова

Прокурор . . . . . . . . . . . . . . .,

като разгледа докладваното от съдия Ташев АН дело номер 640 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от Г.Б.Г., с ЕГН **********, с адрес *** против Електронен фиш серия К, № 2375978 на ОД МВР Пазарджик, с който на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева  /петдесет  лева/.

Жалбоподателят излага съображения за наличие на процесуална и материална незаконосъобразност на ЕФ, чиято отмяна се иска.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява..

За ответника по жалбата- териториалната структура на ОД на МВР Пазарджик, редовно призована, не се явява представител.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира следното от фактическа страна:

Жалбоподателят е санкциониран за това, че на 19.10.2018 г. в 11:25 часа на АМ Тракия, км 69, в посока към гр. Пловдив, лек автомобил „…“ с рег. № …, негова собственост, е бил управляван и се е движел с превишена скорост от 152 км/час при максимално допустима за движение по автомагистрала от 140 км/час. Скоростта била заснета и установена с автоматизирано техническо средство (АТТС)- мобилна радарна система ARH САМ S1 с № 11743bb. Системата отчела движение със скорост от 157 км/час, т.е. превишение на скоростта от 17 км/час, но от това превишение били извадени 3%, т.е. 4,71 км/час закръглено на 5 км/час, каквато е възможната технически допустима грешка на техническото средство при засичане на движение със скорост над 100 км/час, което е в полза на жалбоподателя. Така се формирало превишението от 12 км/час.

Изложената фактическа обстановка се установява въз основа събраните по делото писмени доказателства, приобщени по реда на чл.283 от НПК. Доколкото същите спомагат за пълното и обективно изясняване на релевантните обстоятелства по делото и са абсолютно непротиворечиви, съдът основава на тях фактическите си констатации.

При така установеното от фактическа страната, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима- подадена е от лице, което има право на обжалване, в срока по чл.189, ал.5 от ЗДвП и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Съгласно чл.189, ал.4, изр. първо от ЗДвП: „При нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение”. Анализ на разпоредбата налага извода, че когато е налице нарушение - установено и заснето с техническо средство, какъвто е процесният случай, се издава електронен фиш - в отсъствие на контролен орган и на нарушител.

Обжалваният ЕФ е издаден в законоустановените срокове, в рамките на материалната и териториална компетентност на своя издател. Неговото съдържание съответства на изискванията на чл. 189, ал. 4, изр. второ от ЗДвП относно задължителните реквизити на съдържанието му. Описано е нарушението по време, място и констатирано превишение на скоростта. В ЕФ е посочена изрично и посоката на движение на л. а. Разминаването между скоростта, която се сочи като измерена по данните от клипа, изведен във фотоса - 157 км/час и възприетата като установена в ЕФ - 152 км. час, се отдава на редуцирането й, предвид възможността за допустима техническа грешка от 3%, която е отчетена в полза на нарушителя. Три процента от 157 км/час се равняват на 4,71 км/час, които очевидно са закръглени на 5 км. час, а тази стойност е извадена от отчетената скорост от видеосистемата -157 км/час, като се е получило превишението по ЕФ от 12 км/час. Изрично в ЕФ е записано, че при определяне на превишението е "отчетен толеранс от минус 3% от измерената скорост". Посочена е нарушената разпоредба на ЗДвП- чл. 21 ал.1, както и наложената глоба по размер, място, начин и срок на плащане. Индивидуализирано е в пълна степен и техническото средство, с което е извършено видеозаснемането и е засечена превишената скорост. В този смисъл атакуваният ЕФ е изправен от гледна точка на своето съдържание като реквизити и издателя си.

Съдът намира обаче, че при установяването на административното нарушение с гореописаното АТТС не са били изпълнени императивните изисквания на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи, обн. в ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г., изм. и доп. с бр. 6 от 16.01.2018 г., в сила от 16.01.2018 година /Наредбата/. Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от Наредбата „При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда”.

В процесния случай последното изискване не е спазено. Съставен е протокол за използване на АТСС, но същият не е съпроводен със снимка на разположението на уреда, което е видно и от представеното от Сектор “Пътна полиция“ при ОД на МВР Пазарджик писмо, според което липсва снимка за разположението на АТСС - ARH CAM S1 №11743bb на инкриминираната дата, поради техническа неизправност на техническото средство РСОД-таблет. Такава снимка е неразделна част от протокола, а при положение, че има спор, снимката има за предназначение да даде визуална представа къде точно е било поставено мобилното АТСС, за да се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола, и къде е било разположено мобилното АТТС спрямо посоката на сработване и позиционирането на автоматизираните технически средства и системи. Изпълнението на това изискване е от значение и за проверка изпълнението на разпоредбата на чл. 8 от Наредбата, а именно "При контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта". В конкретния случай автомобилът на жалбоподателя е бил заснет на АМ "Тракия", км 69 в посока към гр. Пловдив. Това обстоятелство е било отразено в ЕФ и в Протокола за използване на АТСС. Липсата на снимка на разположението на АТСС не позволява в случая да се установи категорично доколко мобилната камера за видеоконтрол е била разположена на мястото, което е отразено в протокола и как е разположена спрямо посоката на движението. Това място не може да бъде определено и от представената и приета по делото снимка на заснетото МПС. В този смисъл, не може да се направи категоричен извод за местоположението на мобилното АТТС, както и за местоположението на заснетия автомобил в момента на засичането на скоростта му.

Предвид гореизложеното обжалваният ЕФ се явява незаконосъобразен.

Извън казаното до тук, ЕФ е незаконосъобразен и на още едно основание- при преценка на издадения електронен фиш съдът намира, че неправилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност именно на жалбоподателя. Доколкото в случая се касае за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, правилното решаване на въпроса за отговорността за констатираното нарушение изисква съобразяване, както на общото правило на чл.24, ал.1 от ЗАНН, според което административнонаказателната отговорност е лична, така и разписаните в нормите на чл.188 и чл.189 от ЗДвП специфични правила и процедури за установяване на конкретния нарушител. Съгласно чл.188, ал.1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Установяването на нарушителя се извършва с декларация от собственика на автомобила /арг. от чл. 189, ал. 5 от ЗДвП/.

Не се оспорва обстоятелството, че лекият автомобил заснет с АТТС- мобилна радарна система ARH САМ S1, е собственост на жалбоподателя Г.Б.Г.. Това е отразено и в приетата като доказателство по делото справка за регистрация на МПС, представената от въззиваемата страна. Жалбоподателят обаче възразява, че АНО неоснователното не е зачел подадената от него декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП за това, че на 19.10.2018 г. лек автомобил „…“ с рег. № …, е било предоставено за ползване на лицето Р.А. П..

Собственикът на процесния автомобил е бил установен, след заснемане на нарушението, а именно жалбоподателят Г.Б.Г.. Последният след получаване на ЕФ, е подал декларация в хипотезата на чл.189, ал.5 от ЗДвП в законоустановения срок. Със същата се декларира, че на 19.10.2018 г. процесният лек автомобил е бил предаден на Р. А.П. за ползване и че на инкриминираната дата и час процесното МПС не е било в негово владение. Към декларацията е приложено копие на СУМПС на Р. А.П..

Редът, уреждащ подаването на декларация за предоставяне на информация, както бе посочено, е разписан в разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП /собственикът на МПС в 14-дневен срок от получаване на ЕФ предоставя в съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство/. В декларацията за предоставяне на информация по чл. 189, ал. 5 ЗДвП става ясно, че процесният автомобил към датата на нарушението е бил във владение на Р. А.П.. Декларацията, подадена от собственика на автомобила съдържа всички необходими реквизити, като към същата е било предоставено и копие на СУМПС на лицето, за което е предоставена информация, че е управлявало МПС. Тази декларация, с приложените документи е била представена в съответната структура на МВР- ОД на МВР- Пазарджик. По този начин авторството на деянието по силата на разпоредбата на чл. 188, ал. 1, изр. първо, предл. второ от ЗДвП е установено и то при спазване на процедурата, визирана в чл. 189, ал. 5 от ЗДвП. При това положение, законът не допуска електронният фиш да бъде издаден на собственика на автомобила. Нормата на чл. 188, ал. 1, изр.второ от ЗДвП е категорична- собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Предвид постъпилата декларация, установяваща авторството на заснетото нарушение, е следвало издаденият електронен фиш срещу Г.Б.Г. да бъде анулиран, съответно да бъде издаден срещу лицето, извършило нарушението.

С оглед на всичко това съдът намира, че неправилно е била ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя, чрез налагане на предвидения законов размер глоба.

По изложените до тук съображения Пазарджишкият районен съд в настоящия състав, след като извърши анализ на установените обстоятелства и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,

 

                                                           Р Е Ш И:

 

  ОТМЕНЯ  Електронен фиш серия К, № 2375978 на ОД на МВР - Пазарджик, с който на Г.Б.Г., с ЕГН **********, с адрес *** на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП във вр. с чл. 182, ал.2, т.2 от ЗДвП за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева  /петдесет  лева/.

  Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред Пазарджишкия административен съд.        

 

                                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: