Решение по дело №4529/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2056
Дата: 30 април 2024 г.
Съдия: Веселка Николова Йорданова
Дело: 20231110204529
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 април 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2056
гр. София, 30.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 101-ВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и първи септември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:ВЕСЕЛКА Н. ЙОРДАНОВА
при участието на секретаря БИСТРА П. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от ВЕСЕЛКА Н. ЙОРДАНОВА
Административно наказателно дело № 20231110204529 по описа за 2023
година
за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „СТРОИТЕЛНО-ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИ
ХОЛДИНГ“ ЕООД ЕИК – *********, със седалище и адрес на управление
гр.София, ул.“Буная“ № 8, офис № 7, представлявано от управителя Георги
Иванов Георгиев срещу Наказателно постановление /НП/ № 692896- F 693895
от 27.02.2023 г., издадено от Директор на дирекция „Средни данъкоплатци и
осигурители“ в ТД на НАП София, с което на основание чл.355, ал.1 от
Кодекса за социално осигуряване /КСО/ на жалбоподателя е наложена
имуществена санкция в размер на 500.00 /петстотин/ лева за нарушение на
чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ във вр. с чл.5, ал.4, т.1 от
КСО във вр. с чл.4, ал.4, т.1, б.“а“ от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ и
на основание чл.355, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/ на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500.00
/петстотин/ лева за нарушение на чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г.
на МФ във вр. с чл.5, ал.4, т.2 от КСО във вр. с чл.4, ал.3, т.1, от Наредба №
1
Н-13/17.12.2019 г. на МФ.

Жалбоподателят не е доволен от атакуваното наказателно
постановление, поради което моли то да бъде отменено. Същият излага
доводите си за неправилно приложение на материалния закон, доколкото
дружеството е изпълнило задължението си да подаде декларациите в
законоустановения срок, който в случая е 25.10.2022 г. и това е отбелязано и в
самото наказателно постановление. Поради допусната техническа грешка,
същите са били няколкократно отхвърлени, което е наложило тяхното
поправяне. В случая АНО не е съобразил това обстоятелство, с което не е
изпълнил задължението си по чл.52, ал.4 от ЗАНН преди да се произнесе по
преписката, да провери акта, с оглед на неговата законосъобразност и
обоснованост, както и да прецени направените по него възражения.
Алтернативно се застъпва становището за наличие на маловажен случай по
чл.28 от ЗАНН, доколкото процесното нарушение е извършено за първи път,
след направената корекция декларациите са успешно приети и няма
настъпили вредни последици.

В съдебно заседание жалбоподателят – редовно призован, не
изпраща представител.

Въззиваемата страна – Директор на дирекция „Средни данъкоплатци и
осигурители“ в ТД на НАП София чрез процесуалния си представител моли
жалбата да бъде оставена без уважение и наказателното постановление да
бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Софийски районен съд, след като разгледа жалбата, обсъди
доводите в нея и се запозна с материалите по делото, намира за
установено от фактическа и правна страна следното :

С акт за установяване на административно нарушение № F693895 от
27.01.2023 г. на инспектор по приходите в ТД на НАП –София, Дирекция
„СДО“ е установено, че на 07.11.2022 г. в ТД на НАП София, Дирекция
2
„СДО“ в резултат на извършена проверка в информационния масив на НАП е
констатирано, че жалб. СТРОИТЕЛНО-ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИ ХОЛДИНГ“
ЕООД ЕИК – ********* в качеството си на работодател и осигурител не е
коригирало и не е подало в срок Декларация обр.№1 „Данни за дължими
вноски за държавно обществено осигуряване, данни за здравно осигуряване,
данни за допълнително задължително пенсионно осигуряване, данни за
гарантирани вземания на работниците и служителите“ и Декларация обр.№ 6
„Данни за дължими осигурителни вноски“ в законоустановения срок за месец
септември на 2022 г.
В конкретния случай Декларация Обр.№ 1 и Декларация Обр.№ 6,
съдържащи данни за дължими вноски за месец септември 2022 г. е следвало
да бъдат подадени до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се
отнасят данните –т.е до 25.10.2022 г. Декларациите са подадени по интернет,
подписани с квалифициран електронен подпис първоначално с Протокол №
22000224708320/25.10.2022 г., който е отхвърлен по посочени в протокола
причини, с указания за коригирането им в 7-дневен срок – т.е до 01.11.2022 г.
На 01.11.2022 г. дружеството е подало Декларациите по интернет
подписани с квалифициран електронен подпис с Протокол №
22000224731821/01.11.2022 г., който отново е отхвърлен по посочени в
протокола причини, с указания за коригирането им в 7-дневен срок, съгласно
чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13 от 2019 г.
На 10.11.2022 г. данъчно задълженото лице е подало Декларациите по
интернет подписани с квалифициран електронен подпис с Протокол №
22000224758269/10.11.2022 г., който е отхвърлен по посочени в протокола
причини, с указания за коригирането им в 7-дневен срок, съгласно чл.11, ал.3
от Наредба № Н-13 от 2019 г.
На 15.11.2022 г. ДЗЛ е подало Декларациите по интернет подписани с
квалифициран електронен подпис с Протокол № 22000224782507/15.11.2022
г., който е отхвърлен по посочени в протокола причини, с указания за
коригирането им в 7-дневен срок, съгласно чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13 от
2019 г.
На 22.11.2022 г. ДЗЛ е подало Декларациите по интернет подписани с
квалифициран електронен подпис с Протокол № 22000224833277/22.11.2022
г., който е отхвърлен по посочени в протокола причини, с указания за
3
коригирането им в 7-дневен срок, съгласно чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13 от
2019 г.
На 25.11.2022 г. ДЗЛ е подало Декларациите по интернет подписани с
квалифициран електронен подпис с Протокол № 22000224867534/25.11.2022
г., който е отхвърлен по посочени в протокола причини, с указания за
коригирането им в 7-дневен срок, съгласно чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13 от
2019 г.
На 07.12.2022 г. ДЗЛ е подало Декларациите по интернет подписани с
квалифициран електронен подпис с Протокол № 22000224898574/07.12.2022
г., който е отхвърлен по посочени в протокола причини, с указания за
коригирането им в 7-дневен срок, съгласно чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13 от
2019 г.
На 12.12.2022 г. ДЗЛ е подало Декларациите по интернет подписани с
квалифициран електронен подпис с Протокол № 22000224912694/12.12.2022
г., който е отхвърлен по посочени в протокола причини, с указания за
коригирането им в 7-дневен срок, съгласно чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13 от
2019 г.
На 19.12.2022 г. ДЗЛ е подало Декларациите по интернет подписани с
квалифициран електронен подпис с Протокол № 22000224957126/19.12.2022
г., който е отхвърлен по посочени в протокола причини, с указания за
коригирането им в 7-дневен срок, съгласно чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13 от
2019 г.
На 28.12.2022 г. ДЗЛ е подало Декларациите по интернет подписани с
квалифициран електронен подпис с Протокол № 22000225003812/28.12.2022
г., с който подадените данни са приети.
Констатирано било закъснение за коригиране на данните по
първоначално отхвърления протокол от 57 дни. Извършилият проверката
инспектор по приходите приел, че нарушенията, изразяващи се в
некоригирани и неподадени в срок данни по декларация обр.1 и декларация
обр.6 за данъчен период м.септември 2022 г., са извършени на 02.11.2022 г. –
денят, следващ крайния срок за корекция и подаване на декларациите.
В акта е посочено, че са нарушени разпоредбите на чл.11, ал.3 от
Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ във вр. с чл.5, ал.4, т.1 от КСО във вр. с
4
чл.4, ал.4, т.1, б.“а“ от Наредба № Н-13/17.12.2019 г., както и на чл.11, ал.3 от
Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ във вр. с чл.5, ал.4, т.2 от КСО във вр. с
чл.4, ал.3, т.1, от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ.
Въз основа на акта е издадено процесното наказателно постановление
/НП/ № 692896- F 693895 от 27.02.2023 г. на Директор на дирекция „Средни
данъкоплатци и осигурители“ в ТД на НАП София, с което на основание
чл.355, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/ на жалбоподателя е
наложена имуществена санкция в размер на 500.00 /петстотин/ лева за
нарушение на чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ във вр. с
чл.5, ал.4, т.1 от КСО във вр. с чл.4, ал.4, т.1, б.“а“ от Наредба № Н-
13/17.12.2019 г. на МФ и на основание чл.355, ал.1 от Кодекса за социално
осигуряване /КСО/ на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в
размер на 500.00 /петстотин/ лева за нарушение на чл.11, ал.3 от Наредба №
Н-13/17.12.2019 г. на МФ във вр. с чл.5, ал.4, т.2 от КСО във вр. с чл.4, ал.3,
т.1, от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетеля С. М. М., които съдът кредитира като последователни, логични и
непротиворечиви, както и от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства.

При така очертаната фактическа обстановка съдът приема от
правна страна следното :

Съдът намира, че в процедурата по ангажиране отговорността на
жалбоподателя са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, представляващи основание за отмяна на НП, изразяващи се в
несъответствие между описанието на нарушението в АУАН и в НП и
дадената му правна квалификация. Както в акта, така и в наказателното
постановление, следва изрично да е описано нарушението, както и
обстоятелствата, при които е извършено и доказателствата, които го
потвърждават, съгласно разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. В НП
следва да бъдат посочени и точно законовите разпоредби, които са били
5
нарушени, т. е. описаното деяние следва да може да се подведе под конкретна
правна норма, съдържаща състав на административно нарушение, съгласно
разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Съдът констатира, че е налице
несъответствие между обстоятелствената част на съставения АУАН и на
издаденото НП с дадената правна квалификация на нарушенията.
В настоящия случай в АУАН и НП е посочено, че нарушенията, за
които е ангажирана отговорността на жалбоподателя, се изразяват в
некоригирани и неподадени в срок данни по декларация обр.1 и декларация
обр.6 за данъчен период м.септември 2022 г., както и че същите са извършени
на 02.11.2022 г. – денят, следващ крайния срок за корекция и подаване на
декларациите, с което са нарушени разпоредбите на чл.11, ал.3 от Наредба №
Н-13/17.12.2019 г. на МФ във вр. с чл.5, ал.4, т.1 от КСО във вр. с чл.4, ал.4,
т.1, б.“а“ от Наредба № Н-13/17.12.2019 г., както и на чл.11, ал.3 от Наредба
№ Н-13/17.12.2019 г. на МФ във вр. с чл.5, ал.4, т.2 от КСО във вр. с чл.4,
ал.3, т.1, от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ.
При тази квалификация на нарушенията, включваща едновременно
чл.11, ал. 3 от Наредба № Н-13/19.12.2017 г. вр. чл. 5, ал. 4, т. 2 от КСО вр.
чл. 4, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. на МФ по първото
нарушение, и по чл. 11, ал. 3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. вр. чл. 5, ал. 4,
т. 1 от КСО във връзка с чл. 4, ал. 1, т. 1 б. "а" от Наредба № Н-13 от
17.12.2019 г. на МФ относно второто нарушение, е налице неяснота относно
извършеното от дружеството, за което същото се санкционира, доколкото в
чл. 4, ал. 1, т. 1 б. "А" от Наредбата е фиксиран срок "до 25-о число на месеца,
следващ месеца, за който се отнасят данните" респ. в ал. 3 срокът е посочен
като "до 25-о число на месеца, следващ месеца на изплащане на
възнаграждението", а в чл. 11, ал. 3 от Наредбата срокът за предприемане на
дължимото действие е 7- дневен от датата, на която е отказано приемане на
декларациите.
При така даденото описание на нарушенията и посочената правна
квалификация на същите съдът намира, че са нарушени изискванията на чл.
42, ал. 1, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН за ясно, точно и
безпротиворечиво описание на нарушенията и посочване на коректните
законови разпоредби, които са ограничили правото на защита на
жалбоподателя и водят до незаконосъобразност на атакуваното наказателно
6
постановление, а оттук и до неговата отмяна.
На основание законовата делегация на чл. 5, ал. 6 от КСО, е
приета Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и
реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за
осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, издадена от
министъра на финансите, която считано от 03.01.2020 г., отменя Наредба №
Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и
съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при
тях лица, както и от самоосигуряващите се лица. С чл. 4 от Наредбата, се
регулира задължението на работодателите и осигурителите да подават
декларации по образец № 1 и № 6, в съответната компетентна териториална
дирекция на Националната агенция за приходите, за всеки календарен месец,
до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните, като
декларациите се подават едновременно. Разпоредбата на чл.11, ал.3 от
Наредба № Н-13/17.12.2019 г., предвижда, че "задълженото лице по тази
наредба в 7-дневен срок от датата, на която е отказано приемане на
декларации след попълването на необходимите данни, ги изпраща отново в
компетентната териториална дирекция на Националната агенция за
приходите. "
В конкретния случай по безспорен начин се установява, че дружеството
– жалбоподател е подало в изпълнение на задълженията си по чл. 4, ал. 1, т. 1,
б. "а" и чл. 4, ал. 3, т. 1, пр. 1 от Наредбата, в срок до 25.10.2022 г. декларации
по образец № 1 и № 6 с данни за месец септември 2022 г. Така подадените
декларации не са били приети, поради което на дружеството е указано в 7-
дневен срок от получаване на протокола да подаде декларации с коректни
данни. Безспорно се установява, че в така предоставения му срок, съгласно
чл. 11, ал. 3 от Наредбата, дружеството е подало отново декларациите си.
Така е постъпило общо девет пъти, докато на 28.12.2022 г. с Протокол №
22000225003812/28.12.2022 г., подадените данни са били приети.
Следва да бъде отбелязано, че след като са били отхвърляни, всеки път
декларациите са били подавани в дадения на дружеството 7- дневен срок.
Основателни са възраженията на жалбоподателя, че посочените в АУАН и
НП нарушения не са извършени, тъй като дружеството всеки път е спазвало
предоставения му 7-дневния срок за подаване на коригирани декларации по
7
образец № 1 и № 6. Следва да бъде посочено, че разпоредбата на чл. 11, ал. 3
от Наредбата вменява на задължените лица да поправят допуснатите от тях
пропуски при подаване на декларациите в срок от 7 дни от отказа за
приемането им. Видно от доказателствата по делото при всеки опит
дружеството е спазвало този седемдневен срок. Съдът намира, че
разпоредбата на чл. 11, ал. 3 от Наредбата не визира единствено
първоначалното подаване на декларациите, а предоставя 7-дневен срок за
корекция при всяко следващо подаване на данни, които са некоректни и не са
приети. Самият протокол, с който лицето се уведомява за задължението му
по чл. 11, ал. 3 от Наредбата съдържа изрично и срокът, в който следва да
бъдат подадени коригираните данни. С цитираната норма се въвежда
правилото, при което срокът за подаване на декларациите се смята за спазен
при определено поведение на задълженото лице, а именно, когато
задълженото лице по тази наредба в 7-дневен срок от датата, на която е
отказано приемане на декларации, след попълването на необходимите данни,
ги подаде отново в компетентната териториална дирекция на Националната
агенция за приходите, т. е. счита се, че не е имало закъснение. Именно защото
законът допуска поправка на грешки в подадените декларации е предоставена
и възможността за тяхното коригиране в посочения срок. От данните по
делото е видно, че дружеството е спазвало предоставения му 7-дневен срок
всеки път, проявило е активно поведение в рамките на този срок да отстрани
допуснатите нередовности. След като и последните декларации /тези, които
са приети/ са подадени в 7-дневения срок, предоставен от чл. 11, ал. 3 от
Наредбата, то следва извод, че дружеството не е извършило вменените му
нарушения, което представлява още едно основание за отмяна на
обжалваното НП.
С оглед гореизложеното, съдът намира атакуваното наказателно
постановление за незаконосъобразно и като такова същото следва да бъде
отменено.
Водим от горното, Софийски районен съд

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ № 692896- F 693895 от
8
27.02.2023 г., издадено от Директор на дирекция „Средни данъкоплатци и
осигурители“ в ТД на НАП София, с което на основание чл.355, ал.1 от
Кодекса за социално осигуряване /КСО/ на жалбоподателя „СТРОИТЕЛНО-
ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИ ХОЛДИНГ“ ЕООД ЕИК – *********, със седалище и
адрес на управление гр.София, ул.“Буная“ № 8, офис № 7, представлявано от
управителя Георги Иванов Георгиев е наложена имуществена санкция в
размер на 500.00 /петстотин/ лева за нарушение на чл.11, ал.3 от Наредба №
Н-13/17.12.2019 г. на МФ във вр. с чл.5, ал.4, т.1 от КСО във вр. с чл.4, ал.4,
т.1, б.“а“ от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ и на основание чл.355, ал.1
от Кодекса за социално осигуряване /КСО/ на жалбоподателя е наложена
имуществена санкция в размер на 500.00 /петстотин/ лева за нарушение на
чл.11, ал.3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ във вр. с чл.5, ал.4, т.2 от
КСО във вр. с чл.4, ал.3, т.1, от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ.


Решението подлежи на обжалване пред Административен съд –
София град в 14 дневен срок от получаване на съобщението, за
изготвянето му.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9