22.10.2021г. гр.Хасково
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд Хасково в публичното заседание
на двадесет и четвърти септември две хиляди и двадесет и
първа година в следния състав:
СЪДИЯ : ПАВЛИНА
ГОСПОДИНОВА
Секретар Светла
Иванова
Прокурор
като разгледа докладваното от съдията
адм.д.№573 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 от АПК във вр. с чл.8, ал.3 от Закон за запасите от
нефт и нефтопродукти. Образувано е по жалба от ООД ХИН – Свиленград, ЕИК *********,
в която се твърди, че Разпореждане за създаване на запаси за извънредни
ситуации №Р-12-211/29.04.2021г. на Зам.Председателя на Държавна агенция
Държавен резерв и военновременни запаси е незаконосъобразно. Дружеството се
занимавало с търговия на земеделска техника, инвентар, търговия на смазочни
материали за земеделска техника и други. Дружеството не търгувало с изброените
горива в чл.2, ал.1 от ЗЗНН и тези продукти не фигурирали н дейността на
дружеството, както и не влизали в търговската им гама. Не разполагали и с
необходимите разрешителни за търговия с тези продукти, съдове, в които да ги
съхранява, както и контрагенти, на които да ги продава. Складът на дружеството
не отговарял на изискванията за търговия и съхранение на нефтопродукти от такъв
тип. Дружеството било регистрирано на основание чл.23, ал.2 от ЗЗНН, но не
отговаряло на тези условия, защото осъществения внос от него бил на греси и
масла за стопански машини, които не били описани в закона като условие за
регистрация и съответните последици за създаване и поддържане на запаси.
Оспореното разпореждане щяло да затрудни дейността на дружеството, а и
управителят нямал познанията за продуктите, определи за съхранение, както и
нямал контакти с търговци, от които да закупи тези продукти, а също и клиенти,
на които да ги продаде. Не било законосъобразно да го задължават да закупи
котелни горива без да притежава надлежни разрешителни за това, а и това щяло да
създаде големи финансови затруднения, както и щяло да постави под съмнение
съществуването на дружеството. Иска от съда да постанови решение, с което да
отмени незаконосъобразното оспорено разпореждане.
Ответникът – Зам.Председател на ДА ДРВЗ,
счита жалбата за неоснователна. Претендират се направените по делото разноски.
Съдът, като прецени доказателствата по
делото, приема за установено от фактическа страна следното:
Със Заповед №РД-10-2-46 от 05.04.2021г. Директор
на ТД Държавен резерв Пловдив към ДА ДРВВЗ е определил комисия, която да
извърши проверка на жалбоподателя във връзка с констатирано несъответствие
между декларираните по реда на чл.4, ал.2 от ЗЗНН от дружеството количества от
внос и ВОП на смазочни масла, в т.ч. базови , и информацията, постъпила от
АМитници по реда на чл.4, ал.3 от ЗЗНН. Видно от Констативен протокол №958/06.04.2021г.
от комисията било установено, че дружеството не е декларирало осъществения внос
на смазочни масла, в т.ч. базови, през предходната 2020г. От представените
документи се установявало количество на внос 38,416 тона, като е направен извод
за осъществено административно нарушение, както и че действително установените
количества следвало да бъдат включени при определяне на нивата на запасите за
извънредни ситуации на ООД Хин – С. С констатациите в протокола е запознат
управителя на дружеството - жалбоподател.
В представената преписка са приложени
Заповед №РД-10-214 от 04.08.2020г. на Председател на ДА ДРВВЗ, издадена на основание
чл.8, ал.2, т.1-3 във вр. с чл.7, ал.1, т.7, 7а и 8 и чл.12-15 от ЗЗНН е утвърдена Методика за
определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти
по чл.2, ал.1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и вътреобщностни пристигания на
територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент /ЕО/ №1099/2008 и на тежките горива, в
равностойност на нефт, и Методика за определяне на нивата на запасите за
извънредни ситуации от нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН и нивата на целевите
запаси от нефтопродукти по чл.2, ал.2 от закона въз основа на потреблението на
територията на страната, в равностойност на нефт, както е приложена по делото
първата методика – л.79-85.
Съгласно Докладна записка рег.инд.№1755/27.04.2021г.
на Главен директор на ГД ДРВВЗ до 30.04.2021г. Агенцията е изпълнила
разпоредбите на чл.12, ал.1 от ЗЗНН, като са изчислени и
определени нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти, които
страната трябва да поддържа за периода 01.07.2021 – 30.06.2022г., като за целта
е била разгледана и анализирана информацията по чл.4, ал.2 и ал.3 от закона,
констативните протоколи, информацията от НСИ и информацията от НСИ. В резултат
на обобщената и анализирана информация Агенцията е изчислила общото участие на
всички задължени лица през 2020г., като е предложено за утвърждаване общо
разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за
задължените лица и ДА ДРВЗ, както и проект на заповед за вписване в Регистъра
на задължените лица за периода от 01.07.2021г. – 30.06.2022г. Със Заповед
№РЗЛ-4 от 27.04.2021г. на Председател на ДА ДРВВЗ е разпоредено в регистъра на
задължените лица за посочения период да се впишат дружества, между които под
т.211 е и жалбоподателят. Издадено е общо разпореждане за създаване на нивата
на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА ДРВВЗ, като под №
211 в разпореждането е вписан жалбоподателя и определения му ЗИС от 7,108 тона котелни
горива.
С оспореното Разпореждане за създаване на запаси за
извънредни ситуации №Р-12-211/29.04.2021г. на Зам.Председателя на Държавна
агенция Държавен резерв и военновременни запаси е определено на ООД ХИН-С. ниво
на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2021г.
– 30.06.2022г. – вид нефтопродукт –
котелни горива, определени нива – 7,108тона, както и дружеството е задължено да
приведе нивото си на запаси съгласно посоченото, като създаде
и вложи до 1 юли 2021г. количествата нефтопродукти при спазване на условията на
чл.30, ал.1 от ЗЗНН, както и съхранява запасите до 30.06.2022г. – със свои
средства и за своя сметка.
Съдът,
като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в
жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна
проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание
чл. 168 ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:
Оспорването
е насочено против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол
за законосъобразност, от легитимирано лице с правен интерес – адресат на
разпореждането, чиито права са засегнати от този акт. Жалбата е подадена на
21.05.2021г. – чрез куриер, л.96 от делото, като актът е връчен на 07.05.2021г.
– известие за доставяне, л.10, поради което, а и тъй като между страните няма
спор относно просрочие, то жалбата следва да бъде счетена за постъпила в
установения от закона срок по чл.149, ал.1 от АПК. Поради това съдът приема
за жалбата, че е процесуално допустима.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна.
Оспореният административен акт е издаден
от материално компетентен орган, тъй като е в кръга на правомощията му съгласно
разпоредбата на чл.8, ал.2, т.3 от ЗЗНН председателят на
агенцията да определя индивидуалните нива на запасите на ДП ДПК и на
задължените лица за всеки период на съхраняване. Според чл.8, ал.5 от закона
председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал.2, т.3, 5, 8
- 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията. От представената заповед №РД
-10-150 от 29.05.2017г. на председателя на ДА ДРВВЗ се установява, че органът е
делегирал на издалия разпореждането - заместник председател на агенцията,
правомощието да издава разпореждания за ползване и разпореждания за
възстановяване до определените им нива на запасите за извънредни ситуации на
задължените лица, както и други актове, предвидени в ЗЗНН – т.І, 4 от нея.
Оспореното разпореждане е формално
законосъобразно, тъй като е в писмена форма, съдържа ясна разпоредителна част,
като са посочени релевантните факти и обстоятелства и приложимите в случая правни
норми. Относно фактическите обстоятелства разпореждането препраща и към вече посочената
докладна записка, както и към общото разпореждане за създаване на нива на
запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.21г.-30.06.22г.,
в които са описани изрично релевантни за случая факти и обстоятелства, както и са
направени съответните фактически изводи.
Не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, проявлението на които да е попречило
на адресата на акта да се запознае с относимите в случая обстоятелства, както и
да представи доказателства. Редът, по който се провеждат проверките за
спазването на институтите на ЗЗНН, е уреден в Наредба №1 от 28.07.2014г. за проверките, извършвани
от Държавна агенция Държавен резерв и военновременни запаси по ЗЗНН. С оглед събраните по
делото доказателства съдът счита, че са изпълнени изискванията на чл.2, ал.4 и
5 и чл.4 от Наредбата, както и правилата, уредени в чл.24 – 26 от Наредбата.
Процесното разпореждане е съответно и на
материалния закон. Възражението на жалбоподателя, че не отговаря на условията
за регистрация е неоснователно. Според разпоредбата на пар.1, т.11 от ДР на ЗЗНН "задължено
лице" е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и
възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации
от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни
ситуации на Република България, а съгласно разпоредбата на пар.1, т.10 "икономически
оператор" е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни
продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент
(ЕО) №1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, и е
задължено и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното
законодателство на съответната държава – членка, въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО. Съгласно чл.4, ал.2 от ЗЗНН всички български и/или
чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и
техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на
територията на страната дейности по внос и/или вътрешнообщностни пристигания на
енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент
(ЕО) №1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на
производство на нефтопродукти по чл.2, ал.1 и на тежки горива, изготвят и
представят в ДА ДРВЗ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за
предходната календарна година с информация за: произведените и/или продадените
за потребление количества нефтопродукти по чл.2, ал.1 и тежки горива;
количествата нефтопродукти по чл.2, ал.1 и тежки горива, възложени за
производство и/или преработка, както и за потребените от тях и/или продадените
за потребление; количествата внесени, изнесени, доставени от вътрешнообщностни
пристигания, както и тези напуснали територията на страната като
вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни морски
бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент
(ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива; наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент
(ЕО) № 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31 декември; количествата нефтопродукти
по чл.2, ал.1 от внос и вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси
за извънредни ситуации; количествата нефтопродукти по чл.2, ал.1 от внос и
вътрешнообщностни пристигания, продадени на Министерството на отбраната,
Министерството на вътрешните работи и ДП ДПА и предназначени за създаване и/или
възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси, ведомствени
военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви запаси от горива.
Жалбоподателят не спори, че е осъществил внос на смазочни масла в т.ч. базови
през предходната 2020г., което е установено и при извършената проверка. Смазочните масла са
включени в Приложение А на РЕГЛАМЕНТ (ЕО)
№1099/2008 - т.3.4.18. Така за дружеството е съществувало задължение да подаде
справка декларация по реда и при условията на чл.4, ал.2 от закона, поради
което и се явява икономически оператор по смисъла на пар.1, т.10 от ДР на
закона, тъй като е задължено да изпълнява функции по ЗЗНН. Задължение произтича
от разпоредбата на чл.23, ал.2 от ЗЗНН, която го задължава да създаде и
съхранява запаси за извънредни ситуации с оглед на осъществения от него внос на
смазочни масла в предходната 2020г. При определянето на вида и на количеството
от запасите за извънредна ситуация е приложен механизъм, изяснен в посочената
докладна записка, като е съобразена методиката за определяне на нивата на
запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН въз основа на нетния
внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А,
глава 3,4 от Регламента, като този размер не е оспорен от жалбоподателя.
При издаване на оспореното разпореждане е
спазена законовата цел - създаването на запаси от нефтопродукти, безусловно
необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, като
вменяването на задължението за създаването на процесния запас цели постигането
и на националната законова цел по аргумент от чл.1, ал.2 от ЗЗНН.
Поради изложеното жалбата се явява
неоснователна и следва да се отхвърли, тъй като за оспорената заповед липсват
отменителни основания по смисъла на чл.146 АПК.
При този извод относно спора в полза на
ответника следва да се присъдят разноски в размер на минималния размер
юрк.възнаграждение, предвиден в чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ - 100,00 лева.
Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ООД ХИН – С., ЕИК *********,
против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-211/29.04.2021г.
на Зам.Председателя на Държавна агенция Държавен резерв и военновременни запаси,
издадено на основание чл.7, ал.1, т.8, чл.8, ал.2, т.3 и ал.5, чл.12 и чл.23 от
ЗЗНН.
ОСЪЖДА ООД ХИН – С., ЕИК *********, да
заплати на Държавна Агенция Държавен резерв и военновременни запаси –
София, направените по делото разноски
сумата от 100 лева, представляващи юрк. възнаграждение.
Решението може да бъде обжалвано пред
Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните.
Съдия: