Решение по дело №7339/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260767
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 30 януари 2021 г.)
Съдия: Божидар Иванов Кърпачев
Дело: 20205330207339
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

   № 260767

гр. Пловдив, 29.12.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 16.12.2020г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЖИДАР КЪРПАЧЕВ

                                                                                         

          при участието на секретаря  Станка Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 7339/2020 г. по описа на ПРС, 1 наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия К, № 3711819, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  М.М.К. е наложена глоба в размер на 100  лева за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21, ал.1  ЗДвП.

          В жалбата и в съдебно заседание се сочат конкретни пороци на ЕФ и се моли за неговата отмяна. Претендират се разноски.

          Въззиваемата страна взема писмено становище за неоснователност на жалбата. Прави възражение за прекомерност на заплатения адвокатски хонорар.

          Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.  

          Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакувания ЕФ намери, че са налице основания за неговата отмяна   по следните съображения:

          Електронният фиш е издаден за това, че на 04.06.2020 г. в 10:00 часа, на път 2-64, км.50,  посока от гр. Пловдив към с. Труд,   при въведено ограничение с пътен знак В 26 на максималната разрешена скорост за движение по пътя от 60 км/ч,   МПС с рег. №  *** , при отчетен толеранс от минус 3 км/ч. в полза на водача,   се движел с установена наказуема скорост 85 км/ч., тоест с превишение на скоростта от 25 км/ч. Собственик на когото е регистриран автомобилът е М.М.К..

           

 

          ПО НЕПРАВИЛНО УСТАНОВЕНАТА ФАКТИЧЕСКА ОБСТАНОВКА

 

          Съдът намира, че изложената в ЕФ фактическа обстановка се ОПРОВЕРГАВА от събраните по делото доказателства.

          Видно от изисканото с разпореждането за насрочване на делото и приложено като доказателство писмо от ОПУ-Пловдив към АПИ  за републикански път  2-64  в посочения в ЕФ участък  към дата 04.06.2020г. не са налице ограничения на скоростта, въведени с пътен знак В26.

Това е така, доколкото от писмото е видно, че пътния знак е поставен по надлежния ред едва няколко месеца по-късно на 07.10.2020г.  

          При положение, че на въпросния пътен участък към дата 04.06.2020г. не е било въведено ограничение на скоростта 60 км/ч  с надлежно поставен пътен знак В 26, то се явяват оборени фактическите констатации в ЕФ, че е допуснато превишение на режима на скоростта от 25 км/ч. При липса на надлежно поставен знак В26 няма как да е допуснато и нарушение на чл. 21, ал.2 ЗДвП, изискваща превишаване на режима на скоростта, въведен с пътен знак В 26.

          Нещо повече предвид констатираната скорост на движение от 85 км/ч и при липса на надлежно поставен знак В26 би се оказало, че поведението на жалбоподателя е изцяло ПРАВОМЕРНО, доколкото би се явило спазено общото ограничение на скоростта от 90 км/ч извън населено място.

 

          Само за пълнота на изложението следва да се посочи, че именно ОПУ-Пловдив към АПИ е единствено компетентната институция, която може да предостави надлежна информация дали на даден участък от републиканската пътна мрежа има законосъобразно поставен знак към дадена дата.

          Това е така, доколкото в чл. 4, от Наредба № 1 от 17 януари 2001 г. за организиране на движението по пътищата, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството е предвидено, че стопанинът на пътя отговаря за организацията на движението, включително и поставянето на пъна сигнализация по даден пътен участък.

          В чл. 17 от същата наредба е предвидено, че Проектът за организация на движението се одобрява, както следва:

1. за автомагистрали и републикански пътища I клас - от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция "Пътища";

2. за републикански пътища II и III клас - от директора на съответното областно пътно управление;

3. за местни пътища - от кмета на съответната община.

          В чл. 12, ал.1, т.3, б. „з“ от Наредбата е посочено, че подлежащият на одобрение проект за организация на движението включва и организацията на скоростните режими, което съгласно чл. 2, ал.3 от Наредбата следва да стане и посредством поставяне на съответната пътна маркировка и пътни знаци.

          Абсолютно същото е предвидено и в глава VII  от Наредба № 3 от 16 август 2010 г. за временната организация и безопасността на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците, чл. 80 и сл. от която  е установен режим на съгласуване и получаване на разрешение от стопанина на пътя дори и за временно поставяне на знаци и пътна маркировка във връзка с извършвани строителни или ремонтни дейности.

          Доколкото процесният път, видно от наименованието му е Втори  клас, то компетентен да одобри плана за организация на движението по него (независимо дали при постоянна или временна организация) е именно директора на ОПУ-Пловдив на АПИ, респективно от тази институция ще изхожда най-точната информация за законосъобразно поставени знаци по процесния път.

 

          Действително в ЕФ и протокола по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства е отбелязано че пътен знак В 26 на за процесния пътен участник е наличен и към дата 04.06.2020г.. Тоест съществува противоречие между отразеното в протокола по чл. 10 и официалната информация постъпила от ОПУ-Пловдив към АПИ. Това разминаване теоретично е възможно да се дължи на различни причини:

          -да е налице допусната грешка при обозначаване мястото на извършване на  нарушението в ЕФ.

          -да е налице грешка в Протокола по чл. 10 при описание на мястото на разположение на пътния знак В 26, като посоченото място не отговаря на действителното.

          -пътен знак В26 действително да е бил наличен на посоченото в Протокола по чл. 10 място и към дата 04.06.2020г., но да е бил разположен без одобрението на единствено компетентния орган- Директора на ОПУ на АПИ и без спазване на правилата на Наредба № 3 от 16 август 2010 г. на МРРБ и Наредба № 1 ОТ 17 януари 2001 г. за организиране на движението по пътищата.  Така напълно възможно е пътния знак да е поставен по разпореждане на кмета на общината, или по разпореждане на органите на МВР или от фирма Рефан (както се сочи в писмото от ОПУ), но без да са спазени необходимите съгласувателни процедури с АПИ.  

          Доколкото процесния е републикански път, втори  клас, то поставянето на знака, без предварителното съгласуване и разрешение на Директора на ОПУ на АПИ  би било изцяло незаконосъобразно  и въз основа на него не може да бъде ангажирана административно наказателната отговорност на водачите по пътя.

          Във всеки случай причината за това разминаване е ирелевантна. При наличие на официално писмо от стопанина на пътя, че законосъобразно поставен пътен знак в процесния участък към процесната дата няма, настоящият състав намира, че следва да се съобрази с това становище.

          В този изричен смисъл е  Решение от 9.7.2020г. по Наказателно дело 1093/2020 Административен съд – Пловдив, постановено по дело на настоящия състав, в което отново е било констатирано поставяне на пътни знаци по републикански пътища от ненадлежен субект, без знанието и одобрението на АПИ.

В този смисъл са и влезли в сила решения  на настоящия състав по АНД 3819/2020,  АНД 6435/2020, АНД 285/2020, постановени при напълно идентична фактическа обстановка.

         

ПО НАРУШЕНИЯТА ВЪВ ВРЪЗКА С УСЛОВИЯТА ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА АТСС

 

          Налице е и още едно самостоятелно основание за отмяна на НП. С ТР 1/2014г. на ВАС се потвърди принципното положение, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват.

          Тези правила бяха законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г,  като по конкретно, за да е законосъобразно използването на мобилно средство за видео контрол,  съгласно приложимата към датата на нарушението редакция на Наредбата /след изменението с ДВ. бр.6 от 16 Януари 2018г/ следва да са налице следните условия:

          -   използваното техническо средство да е от одобрен тип

          -  техническото средство да е вписано в Българския институт по метрология

          - техническото средство  да е преминало през първоначална и последваща метрологична проверка

          - автоматизираното техническо средство да е използвано съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип- чл. 6 от Наредбата.

    - при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта- чл. 8 от Наредбата.

- да са спазени изискванията на чл. 10, ал.1  от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. като надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система.

          С оглед духа на ТР 1/2014г. на ВАС съдебната практика трайно приема, че всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като само при кумулативната им наличност, използването на автоматизирано техническо средство е законно, а липсата на което и да е от изискванията опорочава процедурата и предпоставя отмяна на наложената санкция.

 

          В конкретния случай от доказателствата по делото се установява, че не е спазено изискването на чл. 8 от Наредбата. Видно от л.13 от приложената по делото инструкция за експлоатация на АТСС обсегът на действие на същото при режим М е 100-120 метра. Видно от приложеното като доказателство по делото статично изображение в процесния случай е използван именно този обсег.  Тоест АТСС е било в състояние да отчита скоростта на движение на МПС на разстояние 100-120 метра. В същото време в протокола по чл. 10 е отбелязано, че знакът В26 въвеждащ ограничение на скоростта от 60 км.ч /ако въобще се приеме, че такъв е бил наличен/ е бил разположен на разстояние 100 метра от АТСС. Тоест радарът на АТСС е имал възможност да зачита движението и скоростта на МПС 20 метра преди да започне да действа ограничението въведено с пътния знак В 26. В тези 20 метра важи общото ограничение на скоростта извън населено място и при установена скорост на жалбоподателя от 85 км/ч деянието му би се явило несъставомерно.

          При положение, че обсега на действие на радара е по-голяма от разстоянието, на което е разположено АТСС от знака В 26 само може да се предполага, че МПС се е движело със заснетата скорост след като ограничението на скоростта е произвело действие, а не преди това. Както е добре известно обаче административно наказателната отговорност не може да почива на предположения, поради което и НП следва да се отмени.

 

В този изричен смисъл Решение № 1196 от 09.07.2020 г. по к. адм. н. д. № 1093 / 2020 г. на XXVI състав на Административен съд - Пловдив

 

         

          На следващо място съгласно трайната съдебна практика Протокола по чл. 10 от Наредбата представлява официален удостоверителен документ, установяващ времето и мястото на извършения контрол и спазването на изискването на чл. 6 от Наредбата използването на АТСС да е  съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип.  За да изпълни тези си функции обаче протокола следва да е надлежно попълнен с всички съществени реквизити.

          Така изрично Решение № 2049 от 13.11.2020 г. по к. адм. н. д. № 2089 / 2020 г. на XX състав на Административен съд - ПловдивРешение № 1945 от 29.10.2020 г. по к. адм. н. д. № 1795 / 2020 г. на XXI състав на Административен съд - Пловдив, Решение № 1349 от 23.07.2020 г. по к. адм. н. д. № 1314 / 2020 г. на XXI състав на Административен съд - Пловдив Решение № 848 от 15.04.2019 г. по к. адм. н. д. № 156 / 2019 г. на XIX състав на Административен съд – Пловдив.

          По-конкретно досежно разпоредбата на чл. 6 от Наредбата в съдържанието на Протокола по чл. 10  е предвидена възможност за удостоверяване чрез попълване на нарочно поле, с посочване на имената на удостоверилото лице и полагане на неговия подпис,  че автоматизираното техническо средство е използвано съгласно нормативните предписания и изискванията, очертани в инструкцията за експлоатация.

          При наличие на надлежно попълване на тези полета, по силата на официалния удостоверителен характер на протокола следва да се приеме,  че всички нормативни и технически изисквания са спазени и са налице достатъчно гаранции за точност на измерването. При липса на подобно попълване обаче, спазването на техническите изисквания, явяващи се гаранция за изправност на техническото средство и прецизност на измерванията не може да се презюмира.

 

          В процесния случай по делото е представен протокол за използване на автоматизирано техническо средство. В него обаче не са попълнени редица съществени реквизити, което води до  опорочаване на функцията му на официален удостоверителен документ относно обстоятелството, че АТСС е използвано съгласно нормативните предписания. В този смисъл в протокола липсва име и подпис на служителя, който е удостоверил, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията на производителя и нормативните предписания. Липсва дата на приемане на протокола за използване на АТСС, липсва и посочване на имена на лицето, извършило проверка за истинността на отразените в протокола обстоятелства и дата на извършване проверката.

 

 

При липса на тези изрични отбелязвания,  само може да се предполага, че АТСС е монтирано и използвано съгласно нормативните и изискванията на инструкцията за експлоатация. Както е добре известно, обаче административно –наказателната отговорност не може да почива на предположения и в този смисъл при ангажирането й въпреки липсата на такова отбелязване в протокола, а и на представени каквито и да било други доказателства,  че са спазени всички изисквания при монтажа и експлоатацията на АТСС (при тежест на доказване лежаща върху наказващия орган)  съществено би се нарушило правото на защита на жалбоподателя.

Посоченото е още едно формално основание за отмяна на ЕФ.

 

ПО РАЗНОСКИТЕ.

 

При този изход на спора, на основание чл. 63, ал.3 ЗАНН право на разноски има жалбоподателят. Същият е доказал реалното заплащане на 200 лева адвокатски хонорар за процесуално представителство в производството, доколкото съгласно т.1 от ТР 6/2012 ОСГТК на ВКС, договорът за правна защита и съдействие има характер на разписка за изплатената в брой сума.

Въззиваемата страна е направила възражение за прекомерност на заплатения адвокатски хонорар, като в тази връзка следва да се отбележи, че се споделят доводите й, че с оглед:

- действителната фактическа и правна сложност на делото, която е ниска и не се отличава от типичната за подобен вид нарушения;

- имуществения интерес от водене на делото – глоба в общ размер от 100 лева, като на жалбоподателя не е налагано наказание лишаване от права;

- вида на осъществената адвокатска защита и съдействие, а именно изготвяне на жалбата, депозиране на подробно писмено становище и процесуално представителство в открито заседание

  следва да се присъди минималния размер съгласно чл. 18, ал.2 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения  за адвокатска защита и съдействие, изразила се не само в изготвяне на жалбата, но и реално процесуално представителство.

 

В случая обаче уговорения и заплатен размер от 200 лева ДОРИ Е ПО-НИСЪК ОТ минималните размери,  предвидени в чл. 18, ал.2, вр. чл. 7, ал.2, т. 1 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения в приложимата редакция за процесуално представителство, при материален интерес до 1000 лева, поради това и следва да се присъди изцяло.

                                                                                                                      Мотивиран от горното Пловдивският районен съд, І н. с.,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

         ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К, № 3711819, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  М.М.К. е наложена глоба в размер на 100  лева за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21, ал.1  ЗДвП.

        

ОСЪЖДА ОДМВР-ПЛОВДИВ да заплати в полза на М.М.К., ЕГН ********** сумата 200 лева, представляваща съдебни разноски пред Районен съд-Пловдив.

         

          Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                           

 

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: \п/

 

Вярно с оригинала!

В.И.