Решение по дело №100/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 109
Дата: 6 ноември 2023 г. (в сила от 6 ноември 2023 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700100
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали,  06.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на единадесети октомври две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                           ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                 МАРИЯ БОЖКОВА

при секретаря Мариана Кадиева

и с участието на Бонка Василева – прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д.№ 100 по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Д.В.Д. от ***, чрез пълномощник, срещу Решение № 120/ 24.05.2023 г., постановено по а.н.д. № 289/ 2023 г. на РС – Кърджали. Изложени са доводи за неправилност на оспореното решение поради нарушение на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила.

Твърди се, че съжденията на съда в мотивите относно приложимостта на разпоредбата на чл. 39, ал. 4, във вр. с ал. 2 от ЗАНН са вътрешно противоречиви. От една страна въззивната инстанция приема, че с издаването на електронен фиш в размер на 50 лева се нарушава материалната разпоредба на чл. 39, ал. 4, във вр. с ал. 2 от ЗАНН, но въпреки това приема в мотивите си, че нарушения от подобен тип можело да се санкционират по облекчен ред с издаването на ЕФ.

Посочва се, че електронният фиш е издаден в нарушение на правилото по чл. 39, ал.4 от ЗАНН.

Необжалваемият минимум по чл. 39, ал. 2 от ЗАНН, към който препраща чл.39, ал. 4 от ЗАНН, е в размер от 10 до 50 лева. Граматическото тълкуване на разпоредбата чрез употребата на предлога „над“ води до ясен и единствен

 възможен извод, че действащата нормативна уредба допуска контролните органи да осъществяват административнонаказателната отговорност на лицата чрез издаване на ЕФ, единствено когато налагат глоби в размер над 50 лева.

Разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН съдържа общо правило за поведение, приложимо спрямо всеки случай, при който след като нарушението е било установено с АТСС, отговорността се реализира чрез налагане на глоба с електронен фиш. Разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН урежда специално правило за поведение, тъй като поставя допълнително изискване за начина, по който да се реализира отговорността в хипотезите, когато съгласно общите правила на чл. 182 от ЗДвП следва да се наложи наказание глоба, което не надвишава 50 лева.

Нормата на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН има императивен характер и неспазването му е съществено процесуално нарушение, тъй като се достига до налагане на наказание с електронен фиш в хипотеза, когато това е изрично изключено от действащото законодателство.

От една страна е налице „маловажен случай“, като по правилата на цитираните по-горе законови разпоредби в тези случаи редът за санкциониране е този с фиш (но не електронен такъв), а при оспорване на нарушението от нарушителя или при отказ да плати глобата, е следвало да се състави АУАН, респ. издаде НП. Този извод следва недвусмислено и от разпоредбата на чл. 85а ЗАНН, според която - „Доколкото в този закон няма особени правила за административнонаказателния процес при нарушения, установени с техническо средство или система съгласно чл. 39, ал. 4, се прилагат разпоредбите на Закона за движението по пътищата". Т.е. в случаи от категорията на процесния ЗАНН има приоритет пред разпоредбите на ЗДвП. В този смисъл е и най новата съдебна практика - Решение № 1113/18.06.2022г. по КАНД № 1018/2022г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 1114/18.06.2022г. по КАНД № 1093/2022г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 325/23.02.2022г. по КАНД № 3245/2021г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 1991/27.10.2021г. по КАНД № 1557/2021г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 2549/20.12.2021г. по КАНД № 2732/2021г. на Административен съд — Пловдив; Решение № 986/14.05.2021г. по КАНД № 668/2021г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 1324/25.06.2021г. по КАНД № 1418/2021г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 2429/09.12.2021г. по КАНД № 2292/2021Г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 1031/20.05.2021г. по КАНД № 740/2021г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 986/14.05.2021г. по КАНД № 668/2021г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 1831/21.10.2020г. по КАНД № 1789/2020г. на Административен съд - Пловдив и др. Претендира се присъждане на деловодни разноски. В съдебно заседание, редовно призован, касаторът не се явява и не се представлява. В молба на пълномощник поддържа жалбата си по изложените в нея съображения.

Ответникът – ОДМВР – Кърджали, редовно призован, не се представлява. В становище на пълномощник се твърди, че касационната жалба е неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба и правилност на оспореното решение.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

Касационната жалба  е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по а.н.д. № 289/ 2023 г. по описа на РС – Кърджали, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

 За да се произнесе по същество на жалбата АС – Кърджали взе предвид следното от фактическа страна:

С оспореното решение РС – Кърджали е потвърдил електронен фиш за налагане на глоба серия ** № ***, издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лв. на Д.В.Д. с ЕГН ********** ***, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с автоматизирано техническо средство на 06.12.2022 г. в гр.Кърджали. Със същото решение е присъдено юрисконсултско възнаграждение от 80 лв. в полза на ОДМВР – Кърджали.

РС – Кърджали е изложил мотиви, че разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП забранява на водачите на пътни превозни средства при избиране скоростта на движение да превишават в населено място скоростта от 50 км/ч. Видно от атакувания електронен фиш мястото на нарушението е в гр.Кърджали. Тъй като в настоящия случай е отчетено превишаване на допустимата скорост за движение в населено място с 18 км/ч., е приложена санкционната разпоредба на чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, предвиждаща налагане на административно наказание „глоба” в размер на 50 лв. за водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, ако превишаването е от 11 до 20 км/ч. Следователно деянието, за което е реализирана отговорността на жалбоподателя е обявено от закона за наказуемо с административно наказание. Посочената в електронния фиш скорост е намалена с 3 км/ч., тъй като административнонаказващият орган е отчел възможната грешка на техническото средство, съобразно чл.16, ал.5 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. па МВР вр. чл.755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол.

В решението е посочено, че  в случая правилно  не е съставен АУАН, тъй като чл.189, ал.4 от ЗДвП повелява за нарушенията, установени и заснети с автоматизирано техническо средство или система, за които не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки (каквато е настоящата хипотеза), да се издава именно електронен фиш. РС – Кърджали е приел за неоснователен и доводът на жалбоподателя, че разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП изисквала нарушението да е установено и заснето с техническо средство в отсъствие на контролен орган и нарушител. Изписването в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП „в отсъствието на контролен орган и на нарушител” е пояснение, което се отнася за процедурата по издаването на електронния фиш, а не до установяването на нарушението с техническото средство. Не е необходимо самото нарушение да е установено в отсъствие на контролен орган. Мястото на нарушението е в гр.Кърджали, т.е. населено място, където по закон действащото ограничение на скоростта е 50 км/ч. и наличието на пътен знак в случая не е необходимо.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че решението е валидно, допустимо и правилно.

Районният съд е събрал всички необходими доказателства и е направил законосъобразен извод, че не са установени съществени нарушения при издаване на ЕФ.

Основният довод в касационната жалба за неправилност на обжалваното решение се свежда до неправилност на решението поради неотчитане от районния съд, че е извършено съществено нарушение като е съставен електронен фиш, а не фиш съгласно разпоредбата на чл.39, ал.2 от ЗАНН.

Настоящият касационен състав не споделя този довод поради следните съображения:

Разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН предвижда, че за случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш.

Така регламентираното не игнорира възможността за нарушение, установено и заснето с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган, наказанието за което е в размер на 50 лв., да се издаде електронен фиш. Обратно на вижданията на касатора, подобна забрана разпоредбата не въвежда. Според чл. 85а от ЗАНН, доколкото в този закон няма особени правила за административнонаказателния процес при нарушения, установени с техническо средство или система съгласно чл. 39, ал. 4, се прилагат разпоредбите на Закона за движението по пътищата. С оглед тази законова делегация, пряко приложима е разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, съгласно която при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В тази връзка единственото ограничение за издаване на ЕФ касае случаите, когато за нарушението е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки (чл. 189, ал. 4 от ЗДвП), какъвто не е процесният.

От изложеното следва, че касационната жалба е неоснователна, а решението като правилно следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора, съгласно чл. 63д, ал. 4, във с вр. ал. 5 от ЗАНН, в полза на ответника по касация се дължи своевременно поискано юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв., определено съобразно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ.

Ето защо и на основание чл. 222, ал.2, т.1 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административният съд

 

Р    Е    Ш    И  :

 

Оставя в сила Решение № 120/24.05.2023 г., постановено по а.н.д. № 289/2023 год. по описа на Районен съд - Кърджали.

Осъжда Д.В.Д. с ЕГН ********** и адрес: ***,  да заплати на ОДМВР – Кърджали юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. (осемдесет лева).

          Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.