Делото е образувано по жалба на Сдружение
„Футболен клуб Дуло“ гр.Видин, представлявано от представляващия В.П.Д. –
член на УС против Заповед № РД-09-3779 от 14.06.2019г. на Министъра на
младежта и спорта, с която подаденият от жалбоподателя проект с вх.№
09-00-1999 от 18.03.2019г. е класиран на 73-то място и е отказано финансово
подпомагане, поради получаване на точки под определения минимум / 60т./.
Твърди се в жалбата, че
обжалваният акт е незаконосъобразен, поради противоречие с материалноправните
норми, несъответствие с целта на закона и допуснати съществени процесуални
нарушения.
Жалбоподателят изразява несъгласие
с констатациите в обжалваната заповед, че „липсва обосновка на проблемите на
младите хора“, каквато е налична в т.5 от проекта. Посочва че е неправилен и
субективен и изводът на административния орган, че основната дейност, от
която зависи реализирането на проекта е свързана с възстановяване на футболен
терен, при положение че в проекта са предвидени 8 дейности, като визираната
такава не е основна. Изразява се несъгласие и с извода на административния
орган, че в голяма част от дейностите обосновката на описанието и начина на
изпълнение е повърхностна и обща, че макар плана за изпълнение да е
реалистичен, дейностите не са с висока сложност на планиране и реализиране,
както и че част от планираните разходи са със завишение на пазарните цени.
Посочва се, че при оценката на
проекта е било допуснато и съществено нарушение, тъй като липсва оценка по
критерия „Финансово съответствие“ .
Иска се от Съда да отмени атакуваната
заповед, като необоснована и незаконосъобразна, ведно с произтичащите
последици, като се претендират и направените по делото разноски.
Ответната по жалбата страна – Министъра
на младежта и спорта, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като
излага подробни съображения за правилност и законосъобразност на атакуваната
заповед и проведената процедура по подбор на проектни предложения.
Иска се от Съда да отхвърли
жалбата като неоснователна и недоказана. Претендират се и направените по
делото разноски.
От събраните по делото
доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, Съдът прие
за установена следната фактическа обстановка:
Със Заповед № РД-09-78 от 21.02.2019г., издадена на
основание чл.25, ал.4 от ЗА и чл.7 от Устройствения правилник на Министерство
на младежта и спорта и във връзка с чл.3, ал.2 и чл.8, ал.1 и ал.2 от Наредба
№ 5 от 11.08.2016г. за условията на реда за финансово подпомагане на проекти
по национални програми за младежта, Министъра на младежта и спорта е утвърдил
Национална програма за изпълнение на младежки дейности по чл.10а от Закона за
хазарта за 2019г. и пакет от документи, както следва: обява за стартиране на
процедура за набиране на проектни предложения, документи за кандидатстване,
договор за финансиране, указания за разработване, изпълнение и отчитане на
проекти и система за вътрешен мониторинг.
Подробно в програмата са разписани: основен
приоритет, цел, целева група, териториален обхват и срок на изпълнение,
допустими кандидати, финансова рамка, администриране на програмата, трите
направления, очаквани резултати, контрол, наблюдение и оценка на програмата.
В утвърдените указания за разработване, изпълнение и
отчитане на проектите подробно са разписани: териториалния обхват, целта на
програмата, индикаторите, размера на финансовия ресурс с минималния и
максимален размер на финансиране на конкретен проект по съответните
направления, процента на съфинансиране, допустими и недопустими кандидати,
допустими партньори, допустими и недопустими за финансиране дейности, допустими
и недопустими разходи, целеви групи и срок за изпълнение на проектите.
Подробно е разписан реда за оценяване на проектните предложения, който
включва четири етапа: административно съответствие, качествена оценка,
финансово съответствие и класиране, в т.ч. правомощията на експертната
комисия на всеки етап и действията на ММС след приключване на оценката на
проектните предложения. В указанията подробно са отразени изискванията за
подаване на проектните предложения, ръководството за попълване на формуляра
за кандидатстване и съпътстващите документи, изпълнението и отчитането на
проектите.
Установява
се, че на 18.03.2019г. жалбоподателят е подал проектно предложение с вх. №
09-00-1999 по направление 3 на посочената програма, за което е попълнил
съответния формуляр за кандидатстване със съответните приложения и
придружаващи документи.
Със Заповед № РД-09-155 от 02.04.2019г. Министъра на
младежта и спорта определил експертната комисия за разглеждане, оценка и
класиране на проектните предложения подадени по посочената програма, като
комисията се състои от Председател, секретар, четирима членове, както и
резервен такъв.
От приложения към преписката формуляр за оценка на
административното съответствие на проектното предложение е видно, че проекта
на жалбоподателя е приет за допустим и е допуснат до следващите етапи, а
съгласно формуляра за оценка на проектните предложения, качествено оценяване
и финансово съответствие, отразяващ следните критерии: оперативен,
административен капацитет и ресурсна обезпеченост на кандидата, съответствие
и обосновка, дейности и начин на изпълнение, финансово съответствие и
резултати и индикатори, с вкл. подкритерии, са определени 54 точки, при
максимален брой 100 и като заключение е посочено че предложението не покрива
изискванията за качество и финансово съответствие с обща оценка 54 точки и не
се предлага за финансиране. В посоченият формуляр по всеки един от критериите
и подкритериите са отразени поставените точки, с подробни мотиви обосноваващи
оценката.
На 23.05.2019г. назначената комисия изготвила
протокол, в който мотивирано изложила становище във връзка с проектното
предложение на жалбоподателя, което получило 54 точки и след гласуване на
получената оценка за качествено и финансово съответствие, единодушно взела
решение проектното предложение да не бъде предложено за финансиране.
Със Заповед № РД-09-291 от 331.05.2019г. Министъра
на младежта и спорта утвърдил протокола от дейността на комисията, който бил
приет за неразделна част от заповедта.
На 14.06.2019г. Министъра на младежта и спорта издал
и атакуваната заповед, в която подробно изложил мотивите на експертната
комисия за получените от проектното предложение на жалбоподателя 54т.,
класирал същото на 73-то място и не определил финансово подпомагане на
проекта, поради получаването на точки под определения минимум / 60т./,
съгласно II, т.2 от
Указанията за разработване, изпълнение и отчитане на проекти по програмата.
При така установената фактическа
обстановка Съдът намира от правна страна следното:
Жалбата, като подадена в
законовия срок и от лице имащо правен интерес от обжалване, срещу
индивидуален административен акт, подлежащ на обжалване, се явява
допустима. Същата е насочена срещу Заповед № РД-09-3779 от 14.06.2019г. на
Министъра на младежта и спорта, с която подаденият от жалбоподателя проект
с вх.№ 09-00-1999 от 18.03.2019г. е класиран на 73-то място и е отказано
финансово подпомагане, поради получаване на точки под определения минимум /
60т./, поради което с нея се засягат права и законни интереси на адресата -
жалбоподател по делото.
Разгледана по същество обаче,
Съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения:
Правната рамка за финансово
подпомагане на проекти по национални програми за младежта е Наредба № 5 от
11.08.2016г. за условията и реда за финансово подпомагане на проекти по
национални програми за младежта, по силата на която Министъра на младежта и
спорта е органа който координира и осъществява контрол върху изпълнението
на националните програми за младежта /чл.2/.
Ето защо оспорената заповед е
постановена от компетентен орган в кръга на предоставените му правомощия.
Следва да се посочи, че
оспореният акт е завършващият едно производство по подбор чрез оценяване
акт, което е проведено при определени, предварително установени с влязъл в
сила общ административен акт правила, а именно: утвърдената Национална
програма за изпълнение на младежки дейности по чл.10а от Закона за хазарта
за 2019г. и Указанията за разработване, изпълнение и отчитане на проекти.
Съобразявайки законовата рамка и
установената фактическа обстановка Съдът намира, че при издаване на
оспорения административен акт не са допуснати съществени процесуални
нарушения, които да обосноват незаконосъобразност, още повече че и от
страна на жалбоподателя не се твърдят допуснати нарушения, ограничили
правото му на участие в процедурата.
В глава III на
Наредбата са регламентирани основните изисквания за провеждане на
процедурата чрез подбор. В чл.11,
ал.9 на Наредбата е посочено, че назначената от Министъра на младежта и
спорта експертна комисия изготвя и
представя на последния протокола в 7-дневен срок от приключването на
работата си, като Министъра утвърждава със заповед протокола от работата на
комисията и определя размера на финансовото подпомагане на всеки от
одобрените проекти /чл.12, ал.1/.
Изрично
в чл.12, ал.2 е посочено, че Министърът
на младежта и спорта може да не одобри и да не разреши финансово
подпомагане на проект, предложен от експертната комисия, за което се
мотивира писмено, което в случая е сторено.
Налага
се извода, че компетентен, да определи на кои проектни предложения следва да
бъде предоставено финансово подпомагане и на кои не е Министъра на младежта
и спорта, като при формиране на това решение, с цел извършване на
компетентна оценка на предложенията законодателят е възложил оценъчната
дейност на нарочна комисия.
Съгласно
чл.11 от Наредбата, разглеждането, оценяването и класирането на проектните
предложения се извършва от комисия, назначена от Министъра на младежта и
спорта, като от обстоятелството, че експертната комисия се назначава от Министъра,
следва извода, че тази комисия не е самостоятелен административен орган с
властнически правомощия. С оглед правомощията, задачите и целите на тази
комисия следва, че тя се явява помощен орган на Министъра и не е
оправомощена да издава юридически актове, подлежащи на оспорване.
Структурния състав на този помощен орган, както и правилата за работа му се
определят с Наредбата и следователно същата представлява законово установен
помощен орган на Министъра на младежта и спорта, чиято дейност е нормативно
регламентирана, и съставлява част от процедурата по подбор.
В
разпоредбата на чл.11, ал.7 от Наредбата е указано, че комисията изготвя
протокол, в който включва констатациите си по всяко от
проектните предложения, предложения за одобрение и отхвърляне на проектни
предложения, както и предложение за размера на финансовото подпомагане на
одобрените проекти.
Както
по-горе бе посочено протокола подлежи на одобряване, връщане за провеждане
на оценяването и класирането от етапа, където са допуснати нарушения,
когато те са отстраними или не одобряване на доклада, когато в процедурата
са допуснати съществени нарушения. Именно този експертен протокол, в
първата хипотеза – когато е одобрен съставлява и мотивите на решението на Министъра
за предоставяне на финансово подпомагане или отказ за предоставяне.
Анализът
на горните факти и обстоятелства обосновава извод, че в хода на съдебното
производство, с оглед характера на експертната комисия, като помощен орган,
на дейността й, като част от процедурата по подбор и на изготвяния от нея
протокол, като мотиви на крайното решение на Министъра е допустимо само
извършването на проверка относно спазването на нормативните изисквания,
касаещи тази комисия. В тази връзка, на съдебен контрол подлежи спазването
на правилата за формиране на експертната комисия, регламентирани в чл.11 от
Наредбата. На съдебен контрол подлежи и спазването на правилата за
извършване на оценъчната дейност, регламентирани в чл.11, ал.5, както и
правилата за документиране и отчет на дейността на комисията по чл.11, ал.7,
ал.8 и ал.9 от Наредбата.
Анализът
на описаната по-горе фактическа обстановка обосновава извод, че в случая не
са налице данни за нарушаване на нормите регламентиращи структурирането и
дейността на експертната комисия, видно от посочените заповеди на Министъра
на младежта и спорта, както и изготвянето на протокола от дейността й.
По
делото не се събраха доказателства, въз основа на които да се обоснове
извод, че в своята дейност, оценителната комисия е нарушила изискванията,
регламентирани в Наредбата, утвърдената национална програма за изпълнение
на младежки дейности по чл.10а от Закона за хазарта за 2019г. и указанията
за разработване, изпълнение и отчитане на проектите.
Предвид
изложеното, настоящия съдебен състав приема, че по делото липсват
доказателства за допуснати нарушения в процеса на структуриране и
осъществяване на оценъчната дейност от страна на конкретната експертна
комисия.
По
отношение законосъобразността на определената от експертната комисия
конкретна оценка на конкретното проектно предложение, Съдът не счита, че
притежава компетентност и правомощия да се произнесе. Този извод се
подкрепя от обстоятелството, че оценъчната дейност и актът (протокола на
комисията), в който тази дейност е обективиран, не са административна
дейност и административен акт. Актовете на комисията не са и юридически
актове, тъй като, нито дейността, нито актът произвеждат пряко правни
последици, защото не са правотворчески волеизявления, а материални
(оценителни) действия и акт.
Относно
законосъобразността на един административен акт, който по силата на закона
е обоснован с резултата от оценъчна дейност на нарочен помощен орган, е
важно да се провери спазени ли са правилата за оценъчната дейност, но не и
да се проверява и още повече да се замества оценъчната дейност,
обективирана в мотивите на акта, с преценката на съда. В този смисъл, ако Съдът
можеше да замени оценъчната дейност на оценителната комисия и да определи
вместо нея броя на точките за всяко от проектните предложения, то следва,
че въпросът за това кои проектни предложения каква оценка трябва да получат
не е предоставен на преценката на административния орган (чрез помощния
орган), а следва пряко от приложимостта на правно (нормативното и/или
административно) предписание. Именно това правно предписание ще е
регламентирало всички релевантни юридически факти за определянето на
проектните предложения, които следва да получат финансово подпомагане. Това значи, че за
издаването на акта органът няма да се нуждае от експертно-оценителната
дейност на комисията, защото става въпрос за пряко разпореждане от правната
норма на действията на органа.
В
разпоредбата на чл.12 от Наредбата е указано, че самият административен
орган има правомощието да одобри предложението на оценителната комисия,
което означава, че когато прецени, че в процедурата са допуснати съществени
нарушения може да я върне или да я прекрати. Следователно, самият
административен орган не може да замества експертно-оценителната дейност, а
може само да прецени спазени ли са правните изисквания при нейното
осъществяване.
В
настоящия случай, от приложените по делото доказателства се установява, че
правилата за структуриране на експертната комисия и за организиране на
работата й са спазени. По делото са приложени съответните мотивирани
формуляри, от които може да се обоснове извод, че при извършване на
оценката на процесното проектно предложение са изцяло спазени утвърдените в
Условията по програмата критерии за оценка. Комисията е извършила
оценяването на проектното предложение на дружеството жалбоподател според
предварително зададените в условията за кандидатстване критерии за оценка и
съответния брой точки, който може да бъде определен за предложението по
съответния критерий. В този смисъл не са налице основания, въз основа на
които да се приеме, че изготвената оценка, обективирана в крайния протокол
е незаконосъобразна и като такава е опорочила оспорения в настоящото
производство административен акт.
В
тази връзка, неоснователни, досежно съдебния контрол, се явяват изразените
от жалбоподателя несъгласия с констатациите в обжалваната заповед, че „липсва
обосновка на проблемите на младите хора“, че основната дейност, от която
зависи реализирането на проекта е свързана с възстановяване на футболен
терен, че в голяма част от дейностите обосновката на описанието и начина на
изпълнение е повърхностна и обща, че макар плана за изпълнение да е
реалистичен, дейностите не са с висока сложност на планиране и реализиране,
както и че част от планираните разходи са със завишение на пазарните цени.
Неоснователно
се явява и твърдението че при оценката на проекта липсва оценка по критерия
„Финансово съответствие“ .
Видно от формуляра за оценка на
проектни предложения, качествено оценяване и финансово съответствие, по
критерия „финансово съответствие“ от максималните 24 точки, жалбоподателя е
получил 14 точки, които заедно с точките получени по критерия „оперативен,
административен капацитет и ресурсна обезпеченост на кандидата“ са
обосновали ефикасността на проекта.
По
изложените съображения, Съдът намира жалбата за неоснователна и като такава
следва да бъде оставена без уважение.
Предвид изхода на делото и на
основание чл.143, ал.1 от АПК на административния орган следва да бъдат
присъдени и разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение, в
размер на 200 лева, съобразно разпоредбите на чл.144 от АПК във вр. с
чл.78, ал.8 от ГПК вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.25, ал.1 от
Наредбата за заплащането на правната помощ.
Водим от горното и на основание
чл.172, ал.1 от АПК, Административният съд
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение
„Футболен клуб Дуло“ гр.Видин, представлявано от представляващия В.П.Д. –
член на УС против Заповед № РД-09-3779 от 14.06.2019г. на Министъра на
младежта и спорта, с която подаденият от жалбоподателя проект с вх.№
09-00-1999 от 18.03.2019г. е класиран на 73-то място и е отказано финансово
подпомагане, поради получаване на точки под определения минимум, като
неоснователна.
ОСЪЖДА Сдружение „Футболен клуб
Дуло“ гр.Видин да заплати на Министъра
на младежта и спорта сумата от 200 /двеста/ лева – разноски по делото,
изразяващи се в юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване
пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението
на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|