Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
31.12.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА
НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
19 декември |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и
следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Геортиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното
от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
1164 |
по описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството
по делото е с правно основание по чл. 59 и сл.от ЗАНН.
Образувано е по жалба на
"УС БАЛКАН" ЕООД- с. Звезден, общ. Кърджали, срещу наказателно
постановление № 29-0000190/11.10.2019г., издадено от началника на
ОО”АА”-Кърджали, с което е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева, на
основание чл. 104, ал.1 от Закона за
автомобилните превози. В жалбата е посочено, че се иска отмяната на НП поради това че не е извършено
нарушението, неправилно е приложен материалния закон, като са допуснати и съществени проц.нарушения.
В с.з. жалбоподателят не се явява. Представлява се от
редовно упълномощен адвокат, който поддържа жалбата.
Наказващият орган се
представлява от началника, който счита жалбата за неоснователна.
Съдът, с
лед като се запозна с приетите доказателства и обсъди становищата на страните, намира за установено от фактическа страна следното:
На
18.09.2019г., около 15:00ч. в гр. Кърджали била извършена комплексна проверка
на превозвача "УС БАЛКАН" ЕООД- с. Звезден /в АУАН и НП записан като
ООД/, в хода на която било констатирано, че превозвачът не е организирал
работата на водача Д.Ю.С. по такъв начин, че той да е в състояние да спазва
изискванията на Регламент 561/2006г. на ЕО- на 20.06.2019г. периода на дневна
почивка започва след повече от 24 часа- закъснение с 39 минути. Било установено
още, че същото дружество притежава лиценз за извършване на превоз на товари № 17125/20.03.2027г.
Проверката е извършена в присъствието на управителя на дружеството, като на същата
дата е съставен АУАН № 256167, като е
предявено адм.нарушение по чл. 10 параграф 2 изр.1 предл.2 от Регламент
561/06 във връзка с чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАвПр.
Въз основа на
съставения АУАН е издадено и обжалваното
наказателно постановление, с което е наложена им.санкция в размер на 1000,00 лева. В съдържанието на НП не е индивидуализирано нарушението по
време и място.
В подкрепа на
изложената фактическа обстановка са показанията на
разпитаните сведетели и приобщените
писмени доказателства, като същите се кредитират изцяло от съда
От правна страна
Жалбата е процесуално допустима, като разгледана по
същество е основателна поради следното:
Разпоредбата на чл. 10, т.2 от Регламент 561/2006г на Европейския парламент и
на Съвета
от 15.03.2006 г. въвежда задължение пред транспортните предприятия да
организират работата на водачите, така че
да спазват изискванията на глава ІІ от
Регламента и Регламент 3821/85 .
В чл. 8 от Регламент 561/2006г
са регламентирани дневните и седмичните
почивки, които следва да бъдат ползвани от водачите на МПС.
По делото е установено, че дружеството жалбоподател притежава качеството на транспортно предприятие, като на непосочени дата и място същото не е спазило изискванията на Регламент 561/2006 г., относно организацията на работата на водача Д.С., касаеща почивките му, като тази констатация е отразена в съдържанието на съставения АУАН и последвалото го НП. Посочените дати и часове касаят нарушението на водача, но не и на превозвача. От изложеното е видно, че
в съдържанието на АУАН и НП липсва описание на нарушението и обстоятелствата при които същото е извършено, като не е посочено времето и мястото на извършване на адм.нарушение. Освен това,
в АУАН и НП не са посочени точно нарушените законови
разпоредби. Разпоредбата на чл. 10, т.2 от Регламент 561/2006 г. е бланкетна норма, като
препраща към разпоредбите на глава Втора
от Регламента, като в АУАН и НП не е
посочена относимата нормативна рапоредба, съответстваща на нарушението.
От друга
страна, за да се приеме, че дружеството-жалбодател е осъществило състава на вмененото му нарушение, не е достатъчно да
се установи неизпълнение на разпоредбите
за работното време и почивките от страна на един водач на
предприятието, а следва да се установи чрез допустими по закона средства, че
това неизпълнение е в резултат на
действие или бездействие на работодателя,
т. е. че то е резултат от създадената от работодателя организация на работа, респ. от липсата на такава. От материалите по
административно-наказателната преписка е видно, че този въпрос не е изследван и няма каквито и
да било доказателства дали транспортното предприятие за посочения период е
изпълнило задължението си да изготви предварителен график за управление на превозното средство от съответния водач, за
почивките по време на работа и за периодите, когато водачът следва да е на разположение, още по-малко е установено, че
има такъв изготвен график и предвидените
почивки в него не осигуряват спазването на
правилата за работното време и почивките на водачите. Тоест, в случая наказателното
постановление е издадено при липса на
яснота от кои конкретни действия или бездействия на
превозвача се прави извода, че последният не е организирал работата на водача Д.С..
В тази насока липсват доказателства за противоправно
поведение от страна на превозвача, което
в случая е необходимо предвид възможността нарушението да се дължи на изключителното виновно поведение на водача. Правораздаването, особено в частта
му, касаеща налагане на
административно-наказателни санкции, не може да почива на предположения и неясни
описания, а следва да се ръководи единствено от доказани по безсъмнен начин
конкретни и точни факти и обстоятелства.
Такива липсват в процесното наказателно постановление,
поради което настоящият състав счита, че същото е издадено в нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН
и при липса на
елементи от обективната съставомерност на
деянието, за което е санкционирано дружеството-превозвач.
Предвид
гореизложеното, съдът
ОТМЕНЯ наказателно постановление №
29-0000190/11.10.2019г., издадено от началника на ОО”АА”-Кърджали, с което е
наложена имуществена санкция в размер на
1000 лева на "УС БАЛКАН" ЕООД- с. Звезден, общ. Кърджали, БУЛСТАТ ***,
на основание чл. 104, ал.1 от Закона за
автомобилните превози.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14 - дневен срок, считано от съобщаването му пред АС-Кърджали.