Решение по дело №1164/2019 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 428
Дата: 31 декември 2019 г. (в сила от 12 юни 2020 г.)
Съдия: Валентин Костадинов Спасов
Дело: 20195140201164
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

     Година

31.12.2019

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен

съд                      

 

състав

 

На

19 декември

                                               Година

2019

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                                 Председател

Валентин Спасов

 

                                                         Членове

 

 

                                               Съдебни заседатели

 

 

Секретар

 Диана Геортиева

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

съдията

 

 

АН

дело номер

1164

по описа за

2019

година.

Производството по делото е с правно основание по чл. 59 и сл.от ЗАНН.

Образувано е по жалба на "УС БАЛКАН" ЕООД- с. Звезден, общ. Кърджали, срещу наказателно постановление № 29-0000190/11.10.2019г., издадено от началника на ОО”АА”-Кърджали, с което е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева, на основание чл. 104, ал.1 от Закона за автомобилните превози. В жалбата е посочено, че се иска отмяната на НП поради това че не е извършено нарушението, неправилно е приложен материалния закон, като са допуснати и съществени проц.нарушения.

 

 

 

 

В с.з. жалбоподателят не се явява. Представлява се от редовно упълномощен адвокат, който поддържа жалбата.

 

 

 

 

Наказващият орган се представлява от началника, който счита жалбата за неоснователна.

Съдът, с 

 

 

 

лед като се запозна с приетите доказателства и обсъди становищата на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

 

 

 

 

На 18.09.2019г., около 15:00ч. в гр. Кърджали била извършена комплексна проверка на превозвача "УС БАЛКАН" ЕООД- с. Звезден /в АУАН и НП записан като ООД/, в хода на която било констатирано, че превозвачът не е организирал работата на водача Д.Ю.С. по такъв начин, че той да е в състояние да спазва изискванията на Регламент 561/2006г. на ЕО- на 20.06.2019г. периода на дневна почивка започва след повече от 24 часа- закъснение с 39 минути. Било установено още, че същото дружество притежава лиценз за извършване на превоз на товари № 17125/20.03.2027г.

 

 

 

 

Проверката е извършена в присъствието на управителя на дружеството, като на същата дата е съставен АУАН 256167, като е предявено адм.нарушение по чл. 10 параграф 2 изр.1 предл.2 от Регламент 561/06 във връзка с чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАвПр.

 

 

 

 

Въз основа на съставения АУАН е издадено и обжалваното наказателно постановление, с което е наложена им.санкция в размер на 1000,00 лева. В съдържанието на НП не е индивидуализирано нарушението по време и място.

 

 

 

 

В подкрепа на изложената фактическа обстановка са показанията на разпитаните сведетели и приобщените писмени доказателства, като същите се кредитират изцяло от съда

              От правна страна 

 

 

 

:

 

 

 

 

Жалбата е процесуално допустима, като разгледана по същество е основателна поради следното:

 

 

 

 

Разпоредбата на чл. 10, т.2 от Регламент 561/2006г на Европейския парламент и на Съвета от 15.03.2006 г. въвежда задължение пред транспортните предприятия да организират работата на водачите, така че да спазват изискванията на глава ІІ от Регламента и Регламент 3821/85 .

 

 

 

 

В чл. 8 от Регламент 561/2006г са регламентирани дневните и седмичните почивки, които следва да бъдат ползвани от водачите на МПС.

 

 

 

 

По делото е установено, че дружеството жалбоподател притежава качеството на транспортно предприятие, като на непосочени дата и  място същото не е спазило изискванията на Регламент 561/2006 г., относно организацията на работата на водача Д.С., касаеща почивките му, като тази констатация е отразена в съдържанието на съставения АУАН и последвалото го НП. Посочените дати и часове касаят нарушението на водача, но не и на превозвача. От изложеното е видно, че 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 в съдържанието на АУАН и НП липсва описание на нарушението и обстоятелствата при които същото е извършено, като не е посочено времето и мястото на извършване на адм.нарушение. Освен това, 

 

 

 

 

 

 

 

 в АУАН и НП не са посочени точно нарушените законови разпоредби. Разпоредбата на чл. 10, т.2 от Регламент 561/2006 г. е бланкетна норма, като препраща към разпоредбите на глава Втора от Регламента, като в АУАН и НП не е посочена относимата нормативна рапоредба, съответстваща на нарушението.

 

 

 

 

От друга страна, за да се приеме, че дружеството-жалбодател е осъществило състава на вмененото му нарушение, не е достатъчно да се установи неизпълнение на разпоредбите за работното време и почивките от страна на един водач на предприятието, а следва да се установи чрез допустими по закона средства, че това неизпълнение е в резултат на действие или бездействие на работодателя, т. е. че то е резултат от създадената от работодателя организация на работа, респ. от липсата на такава. От материалите по административно-наказателната преписка е видно, че този въпрос не е изследван и няма каквито и да било доказателства дали транспортното предприятие за посочения период е изпълнило задължението си да изготви предварителен график за управление на превозното средство от съответния водач, за почивките по време на работа и за периодите, когато водачът следва да е на разположение, още по-малко е установено, че има такъв изготвен график и предвидените почивки в него не осигуряват спазването на правилата за работното време и почивките на водачите. Тоест, в случая наказателното постановление е издадено при липса на яснота от кои конкретни действия или бездействия на превозвача се прави извода, че последният не е организирал работата на водача Д.С..

 

 

 

 

В тази насока липсват доказателства за противоправно поведение от страна на превозвача, което в случая е необходимо предвид възможността нарушението да се дължи на изключителното виновно поведение на водача. Правораздаването, особено в частта му, касаеща налагане на административно-наказателни санкции, не може да почива на предположения и неясни описания, а следва да се ръководи единствено от доказани по безсъмнен начин конкретни и точни факти и обстоятелства.

 

 

 

 

Такива липсват в процесното наказателно постановление, поради което настоящият състав счита, че същото е издадено в нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН и при липса на елементи от обективната съставомерност на деянието, за което е санкционирано дружеството-превозвач.

Предвид гореизложеното, съдът

 

                                                          

 

 

 

Р   Е   Ш   И   :

 

 

 

 

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 29-0000190/11.10.2019г., издадено от началника на ОО”АА”-Кърджали, с което е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева на "УС БАЛКАН" ЕООД- с. Звезден, общ. Кърджали, БУЛСТАТ ***, на основание чл. 104, ал.1 от Закона за автомобилните превози.

 

 

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок, считано от съобщаването му пред АС-Кърджали.

 

 

 

                                                                         

 

 

 

Съдия: