Р Е Ш Е Н И Е №
Гр. С., 15.10.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
С.ски районен съд, наказателна колегия,
в публично заседание на осми септември през две хиляди двадесет и първа година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛА МАРИНОВ
при секретаря ХРИСТИНА
ПАНАЙОТОВА, след като разгледа докладваното от председателя АНД №132 по
описа за 2021г., за да се произнесе, съобрази:
Производството е образувано по повод
жалба против НП №ДДГ- 18/12.01.2021г., издадено от главния директор на Главна дирекция „Надзор
на пазара” (ГДНП) при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с
което на жалбоподателя „Терснаб” АД- гр. С. с ЕИК *********, представлявано от
Георги П.Г. са наложени на основание чл.52в от Закона за техническите
изисквания към продуктите (ЗТИП) две „Имуществени санкции”, всяка в размер на 400
(четиристотин) лева за нарушения на чл.4б, т.3 от същия закон.
В съдебно заседание жалбоподателят се
представлява от упълномощен процесуален представител, който моли съда да отмени
наказателното постановление като незаконосъобразно.
Органът издал обжалваното
наказателно постановление не изпраща в съдебно заседание свой представител и не
изразява становище по жалбата.
Въз основа на събраните по делото доказателства,
преценени в тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към
предмета на делото, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
На 06.10.2020г. св. Д.Г. заедно със
своя колега Ж.Ц. извършила проверка в търговски обект: търговска зала- С.,
находящ се в гр. С., ул. „Керамика“ №2. Този обект бил стопанисван от търговско
дружество „Терснаб” АД- С.. Проверката била извършена съгласно Наредбата за
условията и реда за извършване на надзор на пазара. При проверката било
констатирано, че се предлагат светло отражателна детска жилетка, жълта- марка
PORTWEST, модел JN 15 и светло отражателна жилетка оранжева-марка PORTWEST, модел RIS
3279. Проверените
продукти представлявали лични предпазни средства и попадат в обхвата на Наредба
за съществените изисквания и оценяване съответствието на личните предпазни
средства (НСИОСЛПС). Тази наредба осигурявала прилагането на Регламент (ЕС)
2016/425 на Европейския парламент и на Съвета от 09.03.2016г. относно личните
предпазни средства и за отмяна на директива 89/686/ЕИО приета на основание чл.47,
ал.1 от закона за техническите изисквания към продуктите.
При проверката св. Г. приела, че
описаните по- горе продукти не се придружават от ЕС декларация за съответствие.
По този начин приела, че от търговското дружество „Терснаб“ АД е било допуснато
нарушение на разпоредбата на чл.4б, т.3 от ЗТИП, вр. чл.7, ал.1 и ал.2 от
НСИОСЛПС.
По време на проверката св. Т.К.
представила на проверяващите всички необходими документи придружаващи
въпросните стоки. Впоследствие научила от ръководството на търговското
дружество, че при проверката не е била представила декларация за съответствие
на всеки един от проверените продукти, двете светло отражателни жилетки. С писмо
изх. №81- 02-517/06.11.2020г. на ДАМТН търговското дружество жалбоподател е
било поканено в Агенцията за съставяне и предявяване на АУАН на 07.12.2020г.
Представителят на „Терснаб“ АД при предявяване на акта за установяване на
административно нарушение е внесъл обяснения, че всички документи са налични в
електронното досие на продуктите на сайта на производителя, който е известен и
установен при проверката. Освен това декларациите за съответствие са били
предоставени по време на проверката и допълнително са били изпратени в срок с
писмо изх. №54/25.10.2020г. на „Терснаб“ АД и входирани с вх. №1434- 1 от
26.10.2020г. на ДАМТН. Представителят на „Терснаб“ АД е представил в
законоустановения срок възражение, с което оспорва направените констатации за
липса на ЕС декларации за съответствие и е дал обяснения, че същите са
предоставени по време на проверката, а освен това на по- късен етап с
цитираното по- горе писмо изх. №54/25.10.2020г. на „Терснаб“ АД- С.. Св.
Гроздева е разгледала възражението и изготвила становище- Z11072/21.12.2020г., в което е посочила,
че по време на проверката не са били предоставени ЕС декларации за съответствие
на продуктите, че били предоставени инструкции за употреба, в които е нямало
налична опростена ЕС декларация за съответствие на продуктите. Предоставените
документи на по- късен етап не променяло констатациите направени на
06.10.2020г. при извършване на проверката в търговския обект. Административнонаказващият орган в крайна
сметка приел, че по време на проверката не са били предоставени ЕС декларации
за съответствие на продуктите и по този начин двете нарушения са извършени като
за всяко едно от тях наложил на жалбоподателя „Имуществена санкция“ в размер на
400 лева на основание чл.52в от ЗТИП.
Въз основа на така установената
фактическа обстановка съдът изведе следните правни изводи:
Жалбата е допустима, подадена в
седемдневния преклузивен срок от лице имащо правен интерес от обжалването. Разглеждайки
същата по същество съдът констатира, че жалбата е основателна. Безспорно се
установи по делото, че жалбоподателят фирма „Терснаб” АД- С. в намиращ се в гр.
С. търговски обект на ул. „Керамика” №2 предлага за продажба продукти,
представляващи светло отражателни жилетки. Установи се по несъмнен начин, че
описаните в акта за установяване на административно нарушение и в обжалваното
наказателно постановление, че за двата вида светло отражателни жилетки е имало
налични в досието на продуктите на сайта на производителите съответна
декларация за съответствие. Съдът счита, че жалбоподателят е изпълнил
изискванията на закона и не е следвало да му се търси
административнонаказателна отговорност, тъй като не е извършил описаните в акта
за установяване на административно нарушение и в обжалваното наказателно
постановление нарушения.
Ето защо съдът счита обжалваното наказателно постановление за
незаконосъобразно и като такова следва да го отмени.
Ръководен от гореизложеното съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ НП №ДДГ-
18/12.01.2021г.,
издадено от главния директор на Главна дирекция „Надзор на пазара” (ГДНП) при
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което „Терснаб” АД- гр.
С. с ЕИК ………., представлявано от Георги П.Г. са наложени следните наказания: 1.
На основание чл.52в от ЗТИП е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 400 (четиристотин)
лева за нарушение на чл.4б, т.3 от ЗТИП; 2. На основание чл.52в от ЗТИП е
наложена „Имуществената санкция” в размер на 400 (четиристотин) лева за
нарушение на чл.4б, т.3 от ЗТИП като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- гр. С.
в 14- дневен срок от получаването му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: