Решение по дело №113/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юли 2020 г.
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20207200700113
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    

гр.Русе, 09.07.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на десети юни, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

Председател:ЙЪЛДЪЗ АГУШ

        Членове:ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

                                                                           ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

при секретаря НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора ВАЛЕНТИНА ЛИЧЕВА, като разгледа докладваното от съдия Агуш к.а.н.д. № 113 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, вр. чл. 208 и сл. от АПК.

Делото е образувано след постъпила касационна жалба от А.С.Б. ***, против решение № 41/13.01.2020г., постановено по а.н.д. № 2091/2019 г. по описа на РРС, с което е потвърден Електронен фиш (ЕФ) серия К № 1981019, издаден от ОД на МВР – Русе. С него на жалбоподателя, за нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП, е наложено административно наказание “глоба” в размер на 100 лева.

Като касационни основания в жалбата се релевират неправилност на решението поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. Сочат се подробни доводи в подкрепа на оплакванията. Иска се от съда да отмени решението на въззивната инстанция и със своето решение да отмени издадения електронен фиш.

         Ответникът по касационната жалба в писмено становище излага доводи за неоснователност на касационната жалба . 

         Прокурорът от Окръжна прокуратура Русе също дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

         Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

По същество касационната жалба е неоснователна.

В проведеното въззивно производство са обсъдени ангажираните по делото писмени доказателства и е изяснена фактическата обстановка. За да потвърди обжалвания пред него фиш, районният съд е приел, че той е законосъобразен, обоснован и издаден в съответствие с материалния и процесуалния закон. Мотивиран така, съдът е отхвърлил жалбата  като неоснователна.

Касационният съд споделя изцяло фактическите и правни изводи на въззивната инстанция. Те съответстват на данните от събраните по делото доказателства и на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП  при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието автоматизирани технически средства и системи. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г.), с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Всички тези норми и правила и според касационна инстанция са спазени в процедурата по установяване на нарушението на чл.21, ал.1 от ЗДвП и по налагане на полагащото се за това нарушение административно наказание.

По направените възражения с касационната жалба:

Първото от тях е досежно липсата на задължителен реквизит – дата на издаване на ЕФ/приложимост на разпоредбата на чл.57, ал.1, т.2 от ЗАНН, вр. с чл.189, ал.14 от ЗДвП/, който въпрос съдът свързва и с възможността или липсата на такава за приложение на чл.34 от ЗАНН.

По отношение на процедурата за санкциониране на нарушения с електронен фиш, разпоредбите на ЗАНН касаещи реквизитите на наказателното постановление са неприложими. И по-горе посочихме, че легална дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, която дефиниция е възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП и съгласно които ЕФ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това следва, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. В тази връзка, съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по т. д. № 1/2013 г. на ВАС, ЕФ се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), но не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, регламентирани подробно в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл.189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити/колкото и несъвършено да са разписани/ - териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Съдебната практика отдавна е приела, че независимо че правният институт на електронния фиш е безспорно несъвършен/с оглед реквизити-дата, подпис, съдържание като цяло/, той е приет за законно средство за ангажиране на административно-наказателна отговорност и налагане на административни наказания на нарушителите, неспазващи изискванията на ЗДвП за движение с разрешена скорост, когато това е установено с техническо средство-стационарен или мобилен радар. Реквизитите и съдържанието на ЕФ са законоустановени- чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП, поради което чл.57, ал.1, т.2 от ЗАНН, в контекста на чл.189, ал.14 от ЗДвП не намира приложение, именно с оглед нормата на чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП. Датата не е сред задължителните реквизити, разписани в последно цитираната разпоредба от ЗДвП. Тук законодателят говори за дата на нарушението, не и за дата на издаване на ЕФ.

Разпоредбата на чл.34 от ЗАНН няма как да намери приложение по отношение на ЕФ. Тя е свързана само и единствено с производството по издаване на НП, започващо със съставянето на АУАН. Законодателят изрично е записал „…Не се образува административно-наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението…“. Получава се действително различно третиране на нарушителите на ЗДвП, движещи се с непозволена скорост, като тези, спрямо които административно-наказателното производство започва с АУАН и издаване на НП могат да се позоват на чл.34 от ЗАНН, а тези, срещу които се издава ЕФ-не. Този различен подход обаче е въпрос на законодателно разрешение.

За пълнота следва да се посочи, че доколкото ЗАНН не предвижда изрична регламентация на института на давност за погасяване на административно-наказателното преследване /извън сроковете за съставяне на АУАН и издаване на НП/, предвид и Тълкувателно постановление на ВАС и ВКС № 1/27.2.2015г., в производството по издаване и обжалване на ЕФ, следва да намерят приложение текстовете на чл.80 и чл.81 от НК. В обратния смисъл извършителят на административно нарушение би бил поставен в по-неблагоприятно положение по отношение на извършителя на престъпление. В случая съгласно чл. 80, ал.1, т.5 НК обикновената давност е три години, а абсолютната 4 години и половина. Видно от датата на извършване на нарушението- 29.01.2018г., към настоящия момент не е изтекъл нито един от двата срока. В този смисъл е и решение от 15.07.2019г. по КАНД № 162/2019г. на Адм.съд Русе.

Поради изложените по-горе съображения, Административният съд счита, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон, които да са опорочили производството по установяване на нарушението и налагане на административното наказание или да са довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице. В съответствие със закона РРС е направил извод, че електронният фиш е законосъобразен.

Като е потвърдил обжалвания пред него ЕФ, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

Воден от това, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН във вр. с чл.221, ал.2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р   Е   Ш   И :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 41/13.01.2020г., постановено по а.н.д. № 2091/2019 г. по описа на РРС.

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: