Решение по дело №107/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 145
Дата: 28 юни 2023 г. (в сила от 28 юни 2023 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20237240700107
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№145

Стара Загора, 28.06.2023 г.

 

    В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският административен съд III касационен състав, в публично съдебно заседание на тридесет и първи май през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                                         

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                      ЧЛЕНОВЕ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

                                                         ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

 

При секретаря СТЕФКА ХРИСТОВА и с участието на прокурора ЮЛИЯНА СТАНЕВА, като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ касационно административно наказателно дело № 107 по описа за 2023 година, за да се произнесе, съобрази:                                                         

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Виктория Инвест 90“ ЕООД гр. Казанлък, ЕИК *********, против решение № 41 от 07.02.2023 г., постановено по АНД № 1213/2022 г. по описа на Районен съд Казанлък, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 575873-0333829 от 07.05.2021 г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в Централно управление на Национална агенция по приходите. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на решението, като постановено при неправилно приложение на материалния закон и допуснато съществено нарушение на процесуалните правила – касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и 2 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) във връзка с чл. 63в от ЗАНН. Оспорва се извода на съда, че санкционираното дружество е извършило вмененото му нарушение, като неподкрепен от събраните доказателства. Твърди се също, че при фактическото формулиране на административнонаказателното обвинение са описани повече от едно нарушения и не е ясно за кое от тях е санкциониран касатора.  Направено е искане за отмяна на обжалваното решение и НП, алтернативно – за връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на районния съд. Претендират се разноски за двете съдебни инстанции.

Ответникът – Началник на отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в Централно управление на Национална агенция по приходите, чрез процесуалния си представител гл. юрисконсулт А.Л.представя писмено становище, с което оспорва касационната жалба като неоснователна и моли обжалваното решение да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно. С оглед на изхода от делото претендира за юрисконсултско възнаграждение, алтернативно – прави възражение за прекомерност на заплатеното от касатора адвокатско възнаграждение. 

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение, че касационната жалба е неоснователна, а обжалваното решение – правилно и законосъобразно.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и извърши на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Казанлък е било НП № 575873-0333829 от 07.05.2021 г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в Централно управление на Национална агенция по приходите въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) 033829 от 07.12.2020 г., с което на основание  чл. 185, ал. 2 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) на „Виктория Инвест 90“ ЕООД гр. Казанлък е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 3000 лв., за нарушение на чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ (Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин) във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС. Като административно нарушение са преценени обстоятелствата, че при проверка, извършена на 07.12.2021 г. на обект – агенция за недвижими имоти „Бриз“, находящ се в гр. Казанлък, ул. „Отец Паисий“ № 33, ет. 2, офис 4, експлоатиран от „Виктория Инвест-90“ ЕООД гр. Казанлък, ЕИК *********, е установено, че в обекта се извършва търговска дейност без да е монтирано, въведено в експлоатация и използвано регистрирано в НАП фискално устройство (ФУ) от датата на започване на дейността – 22.05.2015 г. Посочено е още, че е направена контролна покупка на 1/2 наем под формата на комисиона по договор за наем на недвижим имот на стойност 125 лв., платени в брой, за което не е издаден фискален бон, както и че при проверката в информационната система на НАП е установено, че няма данни за регистрирано в НАП ФУ за обекта, на което да се отчитат оборотите от извършените продажби, а проверката е документирана с ПИПВО (протокол за извършена проверка в обект),  обр. Кд-184, сер. АА, № 0079932 от 07.12.2020 г.

За да потвърди НП, Районен съд Казанлък е приел след анализ на събраните доказателства и приложимата правна уредба, че извършването от санкционираното дружество на вмененото му административно нарушение е доказано по безспорен и несъмнен начин, а при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, визирани в ЗАНН.

Касационният състав на Административен съд Стара Загора намира, че постановеното от районния съд съдебно решение е правилно и законосъобразно.

На „Виктория Инвест 90“ ЕООД гр. Казанлък е повдигнато административнонаказателно обвинение за нарушение по чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС. Съгласно разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ лицата по чл. 3 от Наредбата са длъжни да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността на обекта. С оглед така очертаната нормативна уредба касационният състав споделя изводът на районния съд, че НП е изрядно от формална страна. Спазени са всички законови изисквания за съдържание и от използваната формулировка не възниква съмнение за какво деяние се търси отговорност от дружеството. Не намира опора в данните по делото и в закона твърдението на касатора, че при фактическото формулиране на административнонаказателното обвинение са описани повече от едно нарушения и не е ясно за кое от тях е бил санкциониран – за това, че не е монтирал в обекта ФУ, за това, че не го е въвел в експлоатация, или за това, че не го е използвал за регистриране на извършваните в търговската си дейност продажби, съответно не може да бъде споделено твърдението му, че е допуснато нарушение на чл. 18 от ЗАНН, тъй като за тези нарушения му е било наложено едно наказание. Твърдяното от касатора разграничение на изпълнителните деяния, описани в чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, би било от значение, ако е монтирано ФУ, но същото не е въведено в експлоатация и съответно не е било използвано, или пък е монтирано и въведено в експлоатация, но не е било използвано. В случая обаче се касае за изначална липса на ФУ в проверения обект – липса на монтирано ФУ, а след като такова не е било монтирано, няма как да бъде въведено в експлоатация и използвано, поради което фактическото описание на нарушението се явява коректно и не възпрепятства нарушителя от възможността да разбере в какво точно се изразява деянието му, за което е санкциониран. Не води до различен от изложения извод и обстоятелството, че в АУАН и НП е описана извършена контролна покупка, при която не е бил издаден фискален бон от ЕКАФП. Доколкото наказващият орган е дал правна квалификация и е санкционирал като административно нарушение само деянието, изразяващо се в липса на ФУ в обекта, то неиздаването на фискален касов бон, представляващо само по себе си нарушение на чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, се явява само обстоятелство по извършване и установяване на нарушението по смисъла на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Това е така, защото наличието на ФУ не е задължително в търговски обект, когато в него не се приемат плащания в брой или с банкова карта, поради което с описаната покупка, заплатена в брой, при която не е издаден фискален бон, се подкрепя констатацията на проверяващите органи за неотразяване на приходи, обуславяща налагането на санкцията по чл. 185, ал. 2 от ЗЗДС. В този смисъл е и решение № 274 от 18.11.2022 г. по КАНД № 252/2022 г. на Административен съд Стара Загора, с което е отменено първоначално постановеното от районния съд решение по настоящия спор и делото е върнато за ново разглеждане, при което е постановено обжалваното решение. Ето защо и тъй като дадените с цитираното решение указания по прилагането на закона са задължителни при по-нататъшното разглеждане на делото – чл. 224 от АПК, въпросът за формалната изрядност на АУАН и НП, в каквато насока са възраженията на касатора за допуснати процесуални нарушения в административната фаза на производството, е разрешен от предходната касационна инстанция и не само районният съд, постановил обжалваното решение, е длъжен да се съобрази с указанията й, както и го е сторил, но и настоящият касационен състав.           

По съществото на спора – от показанията на актосъставителя, разпитан като свидетел от районния съд, и материалите от административната преписка по случая – протокола за извършената проверка, попълнения в хода на последната въпросен лист, изготвената справка за регистрирани данни за ФУ/ИАСУТД и депозираната декларация от управителката и едноличен собственик на санкционираното дружество, се установява по несъмнен и безспорен начин, че „Виктория Инвест 90“ ЕООД гр. Казанлък осъществява търговска дейност в проверявания обект от 22.05.2015 г. и до датата на проверката включително в обекта не е било монтирано, въведено в експлоатация и използвано ФУ, ако и да са били извършвани сделки и приемани плащания по тях, в подкрепа на което е приетото плащане по извършената в хода на проверката контролна покупка на стойност 125 лева, за която не е бил издаден фискален бон. При тези данни, противно на твърдението на касатора, административнонаказателното обвинение се явява не само фактически и правно обосновано (изложената от административно-наказващия орган фактическа обстановка се субсумира от хипотезите на посочените като нарушени и на приложената санкционна разпоредби), но и доказано, поради което, като е приел, че „Виктория Инвест 90“ ЕООД гр. Казанлък е извършило вмененото му нарушение, въззивният съд е постановил обжалваното решение в съответствие и при правилно приложение  на материалния закон.

Не е налице и касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 2 от НПК за отмяна на обжалваното съдебно решение – съществени нарушения на процесуалните правила по смисъла на чл. 348, ал. 3 от НПК, което в случая се извежда от релевирания довод за необоснованост на решението, поради неправилна преценка на събраните доказателства. Твърди се в частност – че извършената контролна покупка по време на проверката съставлява провокация към извършване на нарушението, както и че сумата по извършеното плащане е била върната на проверяващия, който изначално не е имал воля да сключи валидна сделка, поради което последната е недействителна или нищожна, или най-малкото е била развалена. Тези възражения не са били споделени от районния съд и не се споделят от настоящата инстанция. Доводът, че проверяващият е следвало да се легитимира преди извършването на контролната покупка, не намира опора в закона, а от значение за извършеното нарушение е приетото плащане в брой, без да бъде регистрирано/отчетено чрез ФУ, с каквото обектът не е разполагал. С оглед вида на конкретното нарушение, изразяващо се в бездействие, започнало на 22.05.2015 г. и продължаващо до момента на проверката включително, действителността на т.нар. контролна покупка като сделка, както и връщането на платеното по нея, след като то вече е било прието, е без правно значение, а решението на ВКС – № 189 от 03.02.2015 г. по КНД № 515/2014 г. на Второ н. о., на което се позовава касаторът, за да обоснове провокация на проверяващия орган към извършване на разглежданото административно нарушение, е било постановено във връзка и по повод на обстоятелства, коренно различаващи се от фактите, на които се основава процесното административнонаказателно обвинение. С оглед на това и на вече изложеното по-горе относно доказаността на нарушението, настоящият касационен състав не констатира допуснати груби и съществени нарушения при формиране на вътрешното убеждение на районния съд относимите обстоятелства са установени с допустими от НПК доказателствени средства, като въззивната инстанция не е нарушила правилата за оценка и проверка на доказателствения материал. Не се установиха и порочни съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на обжалваното решение.

Що се отнася да наложената с НП имуществена санкция от 3000 лева, същата е в минималния размер, предвиден в закона за извършеното нарушение.

По тези съображения съдът намира, че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение, като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода от делото искането на ответника по касационната жалба за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважено, като на основание чл. 63д, ал. 4 и 5 от ЗАНН касаторът бъде осъден да заплати на НАП сумата от 80 лева, представляваща възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита в касационното производство, т.е. определено в минималния размер по чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, тъй като делото не е с фактическа и правна сложност.

Водим от горните мотиви, Старозагорският административен съд на основание чл. 221, ал. 2, предложение първо от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 41 от 07.02.2023 г., постановено по АНД № 1213/2022 г. по описа на Районен съд Казанлък.

 

ОСЪЖДА „Виктория Инвест 90“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Казанлък, ул. „Христо Ботев“39, вх. А, ет. 4, ап. 35, да заплати на Националната агенция по приходите сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.

 

Решението е окончателно.

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                              

                                                                   2.