Р Е Ш Е Н И Е
№ 28
гр. Враца 27.01.2022г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, ТРОЕН
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ в публично съдебно
заседание на 18.01.2022 г. /осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора година/ в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА
ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА
при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието
на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм.
дело № 627 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.
185 и
следващите от Административно-процесуалния кодекс.
Образувано е по
протест на Окръжна прокуратура – Враца, против разпоредбите на чл. 68, ал. 1, в
частта „подпомаган от Председателския съвет…“; чл. 68, ал. 4, чл. 74, ал. 3, в
частта „По решение на председателския съвет…….“; чл. 142, ал. 1, в частта
„подпомаган от председателския съвет…….; чл. 142, ал. 2, изр. 1-во; чл. 19, т.
1, чл. 20 и чл. 21 от Правилник за
организацията и дейността на Общински съвет - Мизия, неговите комисии и
взаимодействието му с общинска администрация, мандат 2019 – 2023 г., приет с
решение № 20/20.12.2019 г. на ОбС-Мизия по Протокол № 4/20.12.2019 г., изменен и допълнен с решение № 146/22.10.2020 г. на
ОбС-Мизия по Протокол № 13 от същата дата.
В протеста се
релевират доводи, че с оспорените разпоредби от Правилника, на председателския
съвет са предоставени права, които закона нормативно е дал на други органи, при
което е налице противоречие с нормативен акт от по-висок ранг – чл. 25, чл. 28а
и чл. 29а от ЗМСМА.
В
с.з. протестът се поддържа от прокурор Веселин Вътов. Иска се отмяна на
оспорените разпоредби, като незаконосъобразни и уважаване на протеста.
Претендира се присъждане на сторените
разноски.
Ответникът
по оспорването – Общински съвет Мизия, редовно призован не се представлява в
с.з. и не изразява становище по делото.
Настоящият
съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства, становищата на
страните и след служебна проверка на протестирания акт, съгласно разпоредбата
на чл. 168 от АПК, приема за установено следното:
С Предложение вх. № 41/13.12.2019 г.,
Председателят на Временна комисия за изработване на Правилник за организацията
и дейността на ОбС- Мизия, неговите комисии и взаимодействието му с Общинска
администрация Мизия, за мандат 2019 г. - 2023 г., е представил за приемане на Общински
съвет Мизия Проект на нов Правилник за организацията и дейността на общинския
съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, към
което е приложен и проект на същия.
С Решение № 20, взето по протокол № 4 от
редовно проведено заседание на 20.12.2019 г. на Общински съвет Мизия е приет
нов Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии
и взаимодействието му с общинската администрация и е отменен предходния
Правилник. Решението е взето с 12 гласа „за“, без гласували „против“ и „въздържали се“.
През 2020 г. с Предложение
вх. № 250/16.10.2020 г. до Общински съвет Мизия, Председателят на Временна
комисия за изработване на Правилник за организацията и дейността на ОбС Мизия,
неговите комисии и взаимодействието му с Общинската администрация, е предложил
да се приеме решение за изменение и допълнение на Правилника, като отделно са посочени
мотивите за това, ведно с проект на изменението и допълнението в същия.
С Решение № 146 по
протокол № 13 от заседанието на ОбС – Мизия, проведено на 22.10.2020 г. е приет
Правилник за изменение и допълнение на приетия с решение № 20/2019 г., като решението
е взето с 12 гласа „за“, „против“ - 0 и „въздържали се“ – 0. В приетото
изменение и допълнение не се променят оспорените в протеста разпоредби, като в
протестирания чл. 21 се добавя т. 3 „Председатели на постоянни комисии“.
По делото е приложен Правилник
за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация на Община Мизия за мандат 2019
г. – 2023 г.
При така установената
фактическа обстановка, настоящият съдебен състав приема, че се касае до
оспорване на разпоредби от подзаконов нормативен акт, издаден от орган на
местно самоуправление и подлежащ на
безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК.
Оспорването е направено чрез протест на Окръжна прокуратура, съобразно
правомощията предоставени по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК в защита на обществения
интерес, с оглед на което същото се явява допустимо, а разгледано по същество
е и
основателно по следните съображения:
Съгласно чл. 7, ал. 1
от ЗНА, правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в
неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за
вътрешния ред на тяхната дейност. Правилникът за организацията и дейността на
ОбС-Мизия е вътрешноустройствен и организационен акт на този орган на местно
самоуправление, уреждащ материя, свързана с дейността на Общинския съвет,
неговите органи и правното положение на
общинските съветници /по аргумент от решение по конст. д. №5/2010 г. на
Конституционен съд, произнесено по повод Правилника за организацията и
дейността на Народното събрание/. С оспорения в настоящето производство
правилник се регулира организацията на местния общински съвет и е издаден в
изпълнение на чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА. Същия е приет от компетентен орган и с необходимото мнозинство за това.
Предмет на контрол за
законосъобразност са разпоредби от Правилника за организацията и дейността на
общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация /Правилника/, които касаят дейността и правомощията на предвидения
в него Председателски съвет. Съставът на този съвет е определен с разпоредбата
на чл. 21 от Правилника и включва председателя, зам.-председателите, а след
изменението и председателите на постоянни комисии.
В протестирания чл.
19, т. 1 от Правилника е прието зам.-председателите на ОбС да участват в
Председателския съвет, който съгласно чл. 20, т. 1 – т. 4, подпомага дейността
на председателя, като разработва проект на дневен ред на заседанията, провежда
политически консултации във връзка с дейността на общинския съвет, предлага
състав на делегации за международни контакти и разглежда постъпили сигнали,
жалби и предложения от граждани по обществено значими въпроси в общината.
В чл. 68, ал. 1 на
Правилника е предвидено при изпълнение на приетите планове Председателят на
ОбС, подпомаган от Председателския съвет, да подготвя проект на дневен ред
най-малко 7 дни преди датата на заседанието. Според чл. 68, ал. 4 на
Правилника, председателският съвет разглежда по реда на постъпваните им в
деловодството на общината исканията по предходната алинея и включва в проекта
на дневния ред онези от тях, които са по обществено значими въпроси.
Чл. 74, ал. 3 указва,
че по решение на Председателския съвет, Председателят насрочва извънредно
заседание, чиито дневен ред съдържа единствено питания и актуални въпроси към
кмета на общината, а чл. 142, ал. 1 от Правилника, предвижда международните
връзки на общинския съвет, да се организират от председателя на ОбС, но отново
подпомаган от Председателския съвет.
Видно от съдържанието
на оспорените разпоредби, с формирането на Председателски съвет, на практика се
създава орган със самостоятелна компетентност, който изземва част от правомощията на други, законово
регламентирани органи в ЗМСМА, същият не
е предвиден да изпълнява тези правомощия по ЗМСМА и
е в противоречие с разпоредбите
на чл. 21-25, чл. 28а, чл. 29а, чл. 48 и др. от ЗМСМА.
В чл. 21, ал. 1 от
закона е регламентирано, че Общинският съвет създава постоянни и временни
комисии и определя техните членове, в чл. 24, ал. 1 и ал. 2 се предвижда
общинските съветници да изберат от своя състав председател и зам.-председатели.
Не е предвидено в състава на Общинските
съвети да съществуват други органи, а с приетите Правилници
за организацията и дейността им не може да се доразвива закона и да се
създават допълнителни органи със съответните правомощия. Действително, няма забрана
Председателят на Общинския съвет да осъществява консултации със заместниците си
и председателите на групите общински съветници, дори същите да бъдат
определени като Председателски съвет, но последният не може да има
правомощия и да взема решения, още повече, че не е предвидена никаква процедура
за вземането на тези решения.
С оспорените
разпоредби се създават правомощия за Председателския съвет по отношение на
подготовката и провеждането на заседанието, провеждането на политически
консултации, предлагането на състав на делегации за международни контакти,
както и насрочването на извънредно заседание от председателя на ОбС по решение
на председателския съвет, каквито правомощия не са предвидени в закона.
По изложените
съображения съдът в настоящия състав намира, че подаденият протест е
основателен и следва да бъде уважен. Оспорените разпоредби от Правилника за
организацията и дейността на ОбС - Мизия, неговите комисии и взаимодействието
му с общинска администрация са незаконосъобразни, тъй като противоречат на нормативен
акт от по-висока степен, какъвто се явява ЗМСМА, поради което следва да бъдат
отменени като незаконосъобразни.
Съгласно чл. 21, ал.
2 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема
правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения, а съгласно
ал. 3 от същия закон, общинските съвети приемат Правилник за организацията и
дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с
общинската администрация. В този смисъл Правилника е приет от компетентен
орган, в предвидената от закона форма, при спазена процедура по неговото приемане,
но доколкото оспорените разпоредби противоречат на норми от по-висока степен,
следва да се отменят, като незаконосъобразни.
При този изход на
спора и при своевременно направено искане на Окръжна прокуратура - Враца, следва да бъдат
присъдени направените от нея разноски за публикуване на оспорването в ДВ в размер
на 20.00 /двадесет/ лева.
Водим от
гореизложеното и на основание чл.193, ал. 1, вр. чл. 146, т. 4 от АПК
съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по протест на Окръжна прокуратура Враца
разпоредбите на чл. 68, ал. 1, в частта „подпомаган от председателския съвет…“;
чл. 68, ал. 4, чл. 74, ал. 3, в частта „По решение на председателския
съвет…….“; чл. 142, ал. 1, в частта „подпомаган от председателския съвет…….;
чл. 142, ал. 2, изр. 1-во; чл. 19, т. 1, чл. 20 и чл. 21 от Правилник за организацията и дейността на
ОбС, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация Мизия, приет
с решение № 20/20.12.2019 г. на ОбС-Мизия по Протокол № 4/20.12.2019 г.,
изменен и допълнен с решение №
146/22.10.2020 г. на ОбС-Мизия по Протокол № 13 от същата дата.
ОСЪЖДА Общински съвет Мизия да заплати на Окръжна прокуратура Враца
сумата от 20.00 /двадесет/ лева
деловодни разноски.
Решението подлежи на обжалване чрез АдмС - Враца пред ВАС-София в 14-дневен срок от
уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.
Решението да се
обнародва след влизането му в
сила по начина, по който е обнародван Правилника и влиза в сила от деня на
обнародването му /чл. 194 от АПК/.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.