Решение по дело №627/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 28
Дата: 27 януари 2022 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20217080700627
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 28

 

гр. Враца 27.01.2022г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ  в публично съдебно заседание на 18.01.2022 г. /осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора  година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 627 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл. 185  и  следващите  от Административно-процесуалния кодекс.

Образувано е по протест на Окръжна прокуратура – Враца, против разпоредбите на чл. 68, ал. 1, в частта „подпомаган от Председателския съвет…“; чл. 68, ал. 4, чл. 74, ал. 3, в частта „По решение на председателския съвет…….“; чл. 142, ал. 1, в частта „подпомаган от председателския съвет…….; чл. 142, ал. 2, изр. 1-во; чл. 19, т. 1, чл. 20 и чл. 21 от  Правилник за организацията и дейността на Общински съвет - Мизия, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация, мандат 2019 – 2023 г., приет с решение № 20/20.12.2019 г. на ОбС-Мизия по Протокол № 4/20.12.2019 г., изменен  и допълнен с решение № 146/22.10.2020 г. на ОбС-Мизия по Протокол № 13 от същата дата.

В протеста се релевират доводи, че с оспорените разпоредби от Правилника, на председателския съвет са предоставени права, които закона нормативно е дал на други органи, при което е налице противоречие с нормативен акт от по-висок ранг – чл. 25, чл. 28а и чл. 29а от ЗМСМА.

            В с.з. протестът се поддържа от прокурор Веселин Вътов. Иска се отмяна на оспорените разпоредби, като незаконосъобразни и уважаване на протеста. Претендира се присъждане на сторените  разноски.

            Ответникът по оспорването – Общински съвет Мизия, редовно призован не се представлява в с.з. и не изразява становище по делото.

            Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства, становищата на страните и след служебна проверка на протестирания акт, съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното:

            С Предложение вх. № 41/13.12.2019 г., Председателят на Временна комисия за изработване на Правилник за организацията и дейността на ОбС- Мизия, неговите комисии и взаимодействието му с Общинска администрация Мизия, за мандат 2019 г. - 2023 г., е представил за приемане на Общински съвет Мизия Проект на нов Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, към което е приложен и проект на същия.

С  Решение № 20, взето по протокол № 4 от редовно проведено заседание на 20.12.2019 г. на Общински съвет Мизия е приет нов Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация и е отменен предходния Правилник. Решението е взето с 12 гласа „за“, без гласували „против“  и „въздържали се“.

През 2020 г. с Предложение вх. № 250/16.10.2020 г. до Общински съвет Мизия, Председателят на Временна комисия за изработване на Правилник за организацията и дейността на ОбС Мизия, неговите комисии и взаимодействието му с Общинската администрация, е предложил да се приеме решение за изменение и допълнение  на Правилника, като отделно са посочени мотивите за това, ведно с проект на изменението и допълнението в същия.

С Решение № 146 по протокол № 13 от заседанието на ОбС – Мизия, проведено на 22.10.2020 г. е приет Правилник за изменение и допълнение на приетия с решение № 20/2019 г., като решението е взето с 12 гласа „за“, „против“ - 0 и „въздържали се“ – 0. В приетото изменение и допълнение не се променят оспорените в протеста разпоредби, като в протестирания чл. 21 се добавя т. 3 „Председатели на постоянни комисии“.

По делото е приложен Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация на Община Мизия за мандат 2019 г. – 2023 г.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав приема, че се касае до оспорване на разпоредби от подзаконов нормативен акт, издаден от орган на местно самоуправление и подлежащ  на безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК. Оспорването е направено чрез протест на Окръжна прокуратура, съобразно правомощията предоставени по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК в защита на обществения интерес, с оглед на което същото се явява допустимо, а разгледано по същество е  и  основателно по следните съображения:

Съгласно чл. 7, ал. 1 от ЗНА, правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния  ред на тяхната дейност.  Правилникът за организацията и дейността на ОбС-Мизия е вътрешноустройствен и организационен акт на този орган на местно самоуправление, уреждащ материя, свързана с дейността на Общинския съвет, неговите органи и правното положение на  общинските съветници /по аргумент от решение по конст. д. №5/2010 г. на Конституционен съд, произнесено по повод Правилника за организацията и дейността на Народното събрание/. С оспорения в настоящето производство правилник се регулира организацията на местния общински съвет и е издаден в изпълнение на чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА. Същия е приет от компетентен орган  и с необходимото мнозинство за това.

Предмет на контрол за законосъобразност са разпоредби от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация /Правилника/, които касаят дейността и правомощията на предвидения в него Председателски съвет. Съставът на този съвет е определен с разпоредбата на чл. 21 от Правилника и включва председателя, зам.-председателите, а след изменението и председателите на постоянни комисии.

В протестирания чл. 19, т. 1 от Правилника е прието зам.-председателите на ОбС да участват в Председателския съвет, който съгласно чл. 20, т. 1 – т. 4, подпомага дейността на председателя, като разработва проект на дневен ред на заседанията, провежда политически консултации във връзка с дейността на общинския съвет, предлага състав на делегации за международни контакти и разглежда постъпили сигнали, жалби и предложения от граждани по обществено значими въпроси в общината.

В чл. 68, ал. 1 на Правилника е предвидено при изпълнение на приетите планове Председателят на ОбС, подпомаган от Председателския съвет, да подготвя проект на дневен ред най-малко 7 дни преди датата на заседанието. Според чл. 68, ал. 4 на Правилника, председателският съвет разглежда по реда на постъпваните им в деловодството на общината исканията по предходната алинея и включва в проекта на дневния ред онези от тях, които са по обществено значими въпроси.

Чл. 74, ал. 3 указва, че по решение на Председателския съвет, Председателят насрочва извънредно заседание, чиито дневен ред съдържа единствено питания и актуални въпроси към кмета на общината, а чл. 142, ал. 1 от Правилника, предвижда международните връзки на общинския съвет, да се организират от председателя на ОбС, но отново подпомаган от Председателския съвет.

Видно от съдържанието на оспорените разпоредби, с формирането на Председателски съвет, на практика се създава орган със самостоятелна компетентност, който изземва  част от правомощията на други, законово регламентирани  органи в ЗМСМА, същият не е предвиден да изпълнява тези правомощия по ЗМСМА  и  е  в противоречие с разпоредбите на чл. 21-25, чл. 28а, чл. 29а, чл. 48 и др. от ЗМСМА.

В чл. 21, ал. 1 от закона е регламентирано, че Общинският съвет създава постоянни и временни комисии и определя техните членове, в чл. 24, ал. 1 и ал. 2 се предвижда общинските съветници да изберат от своя състав председател и зам.-председатели. Не е предвидено  в състава на Общинските съвети да съществуват други органи, а с приетите  Правилници  за организацията и дейността им не може да се доразвива закона и да се създават допълнителни органи със съответните правомощия. Действително, няма забрана Председателят на Общинския съвет да осъществява консултации със заместниците си и председателите на групите общински съветници, дори същите да  бъдат  определени като Председателски съвет, но последният не може да има правомощия и да взема решения, още повече, че не е предвидена никаква процедура за вземането на тези решения.

С оспорените разпоредби се създават правомощия за Председателския съвет по отношение на подготовката и провеждането на заседанието, провеждането на политически консултации, предлагането на състав на делегации за международни контакти, както и насрочването на извънредно заседание от председателя на ОбС по решение на председателския съвет, каквито правомощия не са предвидени в закона.

По изложените съображения съдът в настоящия състав намира, че подаденият протест е основателен и следва да бъде уважен. Оспорените разпоредби от Правилника за организацията и дейността на ОбС - Мизия, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация са незаконосъобразни, тъй като противоречат на нормативен акт от по-висока степен, какъвто се явява ЗМСМА, поради което следва да бъдат отменени като незаконосъобразни.

Съгласно чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения, а съгласно ал. 3 от същия закон, общинските съвети приемат Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. В този смисъл Правилника е приет от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазена процедура по неговото приемане, но доколкото оспорените разпоредби противоречат на норми от по-висока степен, следва да се отменят, като незаконосъобразни.

При този изход на спора и при своевременно направено искане на Окръжна  прокуратура - Враца, следва да бъдат присъдени направените от нея разноски за публикуване на оспорването в ДВ в размер на 20.00 /двадесет/ лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.193, ал. 1, вр. чл. 146, т. 4  от АПК  съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по протест на Окръжна прокуратура Враца разпоредбите на чл. 68, ал. 1, в частта „подпомаган от председателския съвет…“; чл. 68, ал. 4, чл. 74, ал. 3, в частта „По решение на председателския съвет…….“; чл. 142, ал. 1, в частта „подпомаган от председателския съвет…….; чл. 142, ал. 2, изр. 1-во; чл. 19, т. 1, чл. 20 и чл. 21 от  Правилник за организацията и дейността на ОбС, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация Мизия, приет с решение № 20/20.12.2019 г. на ОбС-Мизия по Протокол № 4/20.12.2019 г., изменен  и допълнен с решение № 146/22.10.2020 г. на ОбС-Мизия по Протокол № 13 от същата дата.

 

ОСЪЖДА Общински съвет  Мизия да заплати на Окръжна прокуратура Враца сумата  от 20.00 /двадесет/ лева деловодни разноски.

 

Решението  подлежи на обжалване чрез АдмС - Враца  пред ВАС-София в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание  чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

Решението да  се  обнародва  след влизането му в сила по начина, по който е обнародван Правилника и влиза в сила от деня на обнародването му /чл. 194 от АПК/.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 2.