Решение по дело №221/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2023 г. (в сила от 16 юни 2023 г.)
Съдия: Дианка Денева Дабкова
Дело: 20237060700221
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

166

гр. Велико Търново, 16.06.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, VII - ми адм. състав в открито съдебно заседание на първи юни две хиляди двадесет и трета година в състав:

            АДМ. СЪДИЯ: ДИАНКА ДАБКОВА

 

с участието на секретаря С.Ф.                             

разгледа адм. дело №221/2023г. по описа на АСВТ. При това, за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.40 от Закона за достъп до обществена информация/ЗДОИ/.

Образувано по жалба вх. №1793/10.04.2023г. в АСВТ, депозирана от  П.Й.П. ***.

Оспорва се Решение №12/29.03.2023 г. на кмета на Кметство  с.Ореш,общ. Свищов, с което му се представя достъп до обществена информация, съхранявана в Кметството на с. Ореш, по повод постъпило заявление за достъп с рег. №АД04-09-100/16.03.2023г., подадено от жалбоподателя. Последният твърди, че реално му е отказана исканата информация. Моли съда да отмени оспореното решение и да задължи кмета да му предостави информацията на посочената е-поща.

В открито с.з. жалбоподателят не се явява и не се представлява.

Ответникът – кмета на Кметство  с.Ореш, общ. Свищов, действащ чрез упълномощения адвокат, прави възражение, че същата е недопустима, т.к. е постановено позитивно решение -  за предоставяне на достъп до ОИ. Алтернативно, ПП на ответника  счита жалбата за неоснователна, тъй като постановеното решение е коректно, ясно и точно отговаря на поставените въпроси, правилно, мотивирано и в пълнота отговаря на целта на закона. Претендира за присъждане на разноски за адвокатско  възнаграждение.

Съдът констатира, че Решение №12/29.03.2023г. е съобщено на заявителя на 29.03.2023 г. по електронна поща/вж. л.26/.  Жалбата е подадена на 09.04.2023г. по е-поща/вж. л.7/, т.е. в срока по чл.140, ал.1 от АПК.

От съдържанието на оспореното Решение и от неговия диспозитив е видно, че е формирана воля исканата ОИ, с която кметството разполага, да бъде предоставена/вж. л.27 от делото/ чрез изпращане на електронната поща, посочена от заявителя. Фактически в отговор на поставените въпроси е посочено, че търсените документи не са налични в администрацията на кметството. Това обстоятелство е възприето от заявителя като отказ и определя наличието на правен интерес у него да сезира съда. Освен това, на основание чл.40, ал.1 от ЗДОИ всяко произнасяне по заявление за достъп до ОИ, независимо от неговото съдържание и резултат е ИАА, годен предмет на съдебен контрол по силата на този закон/така в Реш. по АД № 11943/2012г. на ВАС/.

С оглед гореизложеното, съдът прие жалбата за допустима. Разгледана по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

С определението за насрочване на делото съдът указа разпределението на доказателствената тежест. В тази връзка ответникът представи административната преписка. В хода на съдебното следствие от страна на жалбоподателя бяха ангажирани  нови доказателства, свързани с въпроса за закупения от кметството пясък – решения по ЗДОИ на кмета на кметство с. Ореш.

 Съдът като анализира доказателствата по делото и взе предвид доводите на страните, намери за установено следното:

С процесното Заявление за достъп до обществена информация рег. №АД 04-09-100/16.03.2023 г. в кметство с. Ореш/вж. л.29 от делото/, П. Й. П. е поискал да му предоставят на електронна поща официално заверени копия от: 1. Протоколи /акт 19 за извършени текущи строителни работи в кметство с. Ореш, във връзка с изразходван пясък 61,280 тона на стойност 1 176,58 лева, закупен с фактура №**********/16.11.2021 г.; 2. Договори за възлагане на текущи строителни работи в кметство с. Ореш, във връзка с изразходван пясък 61,280 тона на стойност 1 176,58 лева, закупен с фактура №**********/16.11.2021 г.; 3. Количествено-стойностни сметки към договори за възлагане на текущи строителни работи в кметство с. Ореш, във връзка с изразходван пясък 61,280 тона на стойност 1 176,58 лева, закупен с фактура №**********/16.11.2021 г.

С оспореното понастоящем Решение №12/29.03.2023г. кметът на кметство с. Ореш е посочил, че предоставя пълен достъп до обществена информация, съхранявана в кметството. Конкретно по въпросите е изложено, че в администрацията на кметството не са налични протоколи /акт 19 за извършени текущи строителни работи/, договори за възлагане на текущи строителни работи и количествено-стойностни сметки към договори за възлагане на текущи строителни работи, във връзка с изразходван пясък 61,280 тона на стойност 1 176,58 лева, закупен с фактура №**********/16.11.2021 г.

Решението за достъп до ОИ е получено от П. П. на 29.03.2023 г.по електронна поща /вж л. 26/. Недоволен от посоченото Решение №12/29.03.2023г. П. е сезирал Административен съд Велико Търново с жалба, въз основа на която е образувано настоящото административно дело.

Като част от административната преписка се открива предходно Заявление №АД 04-09-64/23.02.2023 г. до кметсво с. Ореш, с което, освен всичко останало, се търси информация за това къде са вложени речният пясък и речният чакъл /баластра/, закупени през 2021 г. от кметство с. Ореш. В отговор на това заявление П.П. е получил заверено копие на фактура №**********/16.11.2021 г. и Решение №5/08.03.2023 г., според което няма налична информация за закупуван чакъл /баластра/, а закупеният по фактурата пясък е използван за извършване на текущи строителни работи в кметство с. Ореш.

При тези фактически установявания, съдът формира следните изводи по правото:

От изложените в жалбата факти  следва, че приложим материален закон при решаване на спора е Закона за достъп до обществена информация/обн. ДВ бр.55 от 2000г./, а процесуален АПК/обн. ДВ бр.30 от 2006г./.

Законът за достъп до обществена информация / ЗДОИ/ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на гражданите за достъп до информация. В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието обществена информация, достъпът до която законът регламентира. Именно за тази информация законодателят е създал и изричното задължение за субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, каквато несъмнено е Кметството на с. Ореш, представлявано от кмета на селото, да я предоставят когато е създадена в кръга на неговата компетентност и е налична.

Нормата на чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ определя, че законът се прилага тогава, когато в друг закон не е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. В случая, не се твърди и не се установява от данните по делото да е налице друг специален ред за достъп до исканата информация, дерогиращ приложимостта на нормите на ЗДОИ.

В разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ е дадена легална дефиниция на понятието „обществена информация“, според която „обществена информация“ по смисъла на този закона е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно, една информация е обществена, когато са налице двете, визирани в правната норма кумулативни предпоставки - да е свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Законодателят не е дал легално определение на понятието обществен живот, но то е с достатъчно ясно съдържание – живота на обществото като група хора. С оглед на това всяка информация, която е свързана с живота на обществото, като група хора има характер на обществена информация. Но за да е налице обществена информация е необходимо, не само информацията да е свързана с живота на група хора, но и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължения субект. Тоест, информацията трябва да е обвързана с правомощията и дейността на съответния публичен орган, защото само тогава тя би могла да притежава исканата от закона специална цел.

С оглед посочената законова дефиниция, поисканата от жалбоподателя със Заявлението  информация относно изразходвания в селото пясък  има характер на обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, тъй като е свързана с функциите на кметството за задоволяване на местни потребности и в частност с разходването на бюджетни средства. Тази информация освен това е и служебна такава по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ, тъй като се събира, създава и съхранява по повод дейността на органа на изпълнителната власт в кметството и достъпът до нея е свободен с изключение на случаите, изрично посочени в чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ. Не са налице ограниченията на достъпа до тази информация.

В случая жалбоподателят по същество е поискал не информация, а конкретни документи – Протоколи – акт обр. 19 за извършените строителни работи, Договори за възлагане на текущи строителни работи в кметство с. Ореш и Количествено-стойностни сметки към договори за възлагане на текущи строителни работи в кметство с. Ореш, за които П. очевидно твърди, че съществуват като книжа.

В оспореното решение кметът на Кметство с. Ореш е отговорил, че не може да представи такива договори, КСС и Протоколи, защото те не са налични в кметството. Този отрицателен факт, твърдян от ответника – че договори, протоколи и сметки няма, не се опровергава и в рамките на съдебното производство от жалбоподателя, който не ангажира никакви доказателства за обратния положителен такъв – за това, че съществуват подобни договори за СМР и книжа към тях. Трябва да се отбележи, че ако жалбоподателят не е разполагал изобщо с информация относно правното основание, по силата на което е разходван доставеният в кметството пясък, той е следвало да потърси информация именно за това, като едва впоследствие да иска и достъп до информацията и съответното правно основание, възлагащо текущите строителни работи. Това е така, защото строителни работи, дори и да са изпълнявани фактически, е напълно възможно да са извършвани не по силата на договор за възлагане (какъвто обаче заявителят иска конкретно), а например като ремонт, вкл. гаранционен на СМР, възложени преди това. Веднъж сдобил се по силата на цитираното Решение №5/08.03.2023 г. с информация, че закупеният по фактурата пясък е използван за извършване на текущи строителни работи в кметство с. Ореш, жалбоподателят е следвало да потърси информация за това кой и на какво основание е извършил текущите строителни работи. В случай, че дублира търсената информация по процесното заявление и предходното такова от 23.02.2023 г., то жалбоподателят не би могъл да иска отново същата информация, съдържаща се в договорите и документите към тях, поне не и в рамките на следващите 6 месеца – защото такава е разпоредбата на чл. 37, ал. 1, т. 3 от ЗДОИ.

Ответникът следва да държи сметка, че принципно, ако не разполага с исканата информация (което винаги е така, ако твърди, че не разполага с документите за нея) и едновременно с това няма данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок дължи уведомяване на заявителя на основание чл. 33 от ЗДОИ, като това уведомление само по себе си не е решение – отказ за предоставяне на информация (още по-малко може да обоснове положително решение, каквото ответникът е постановил от външна страна). От друга страна, жалбоподателят следва да има предвид, че решението по чл. 33 от ЗДОИ не подлежи на съдебен контрол – в този смисъл е постоянната практика на ВАС (вж. напр. Определение № 13 от 2.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13769/2017 г., V о., Определение № 836 от 27.01.2016 г. на ВАС по адм. д. № 641/2016 г., V о, Определение № 5195 от 8.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 2228/2019 г., V о., Определение № 11806 от 6.10.2017 г. на ВАС по адм. д. № 10136/2017 г., V о. и много други).

В случая, обаче съдът счита за правилно да отхвърли жалбата против процесното решение (и реши въпроса по същество), защото самото оспорвано решение има претенцията да е такова по същество, с което реално се отказва предоставянето на конкретно посочени и твърдени като съществуващи от заявителя документи – договори, КСС и Протоколи обр. 19, вкл. и на съдържащата се в тях информация за изразходване на 61,280 тона пясък. След като не се доказа, че такива договори и съпътстващи ги книжа съществуват, няма как да се предостави информацията, съдържаща се в тях чрез заверени копия от несъществуващи документи. Ето защо жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

При този изход на делото и с оглед направеното своевременно искане от ответника, на същия следва да се присъдят направените по делото разноски съобразно списъка на разноските и представените доказателства за платен хонорар за един адвокат от АД, осъществило процесуалното представителство по делото. Основателно е искането на страната за присъждане на сторените разноски за адвокатско възнаграждение, което възлиза на нормативно определения минимален размер от 1 000 лева без ДДС (съответно 1 200 лева с ДДС) за дела от вида на процесното съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредбата за минималните адвокатски възнаграждения. Разноските следва да бъдат възложени на П.Й.П. ***.

 

Водим от горното и на основание чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ, във вр. с чл.172, ал.2, пр.последно от АПК, VII - ми адм. състав на Административен съд Велико Търново

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Й.П. *** против Решение №12/29.03.2023 г. на кмета на Кметство  с.Ореш,общ. Свищов, постановено по Заявление рег. №АД 04-09-100/16.03.2023 г., подадено от същото лице.

 

ОСЪЖДА П.Й.П. *** да плати на Община Свищов, с ЕИК ********* направените по делото разноски в размер на 1 200 (хиляда и двеста) лева.

 

Решението не подлежи на обжалване на основание чл.40, ал.3 от ЗДОИ.

 

Препис от решението да се връчи на страните по делото.

 

                                       

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: