Р Е Ш Е Н И Е
№ ........
14.05- 2018г.,
град Царево
В ИМЕТО НА НАРОДА
Царевски районен съд наказателен състав
На втори май две
хиляди и осемнадесета година
В публично заседание в
следния състав :
Председател :АЛЕКСАНДРА
КОЕВА
При секретаря Нели Стоянова
С участието на
прокурора……………………………………………………
като разгледа докладваното от
съдията КОЕВА
НАХ дело № 124 по описа за 2018 година, и за да се
произнесе взе предвид :
Производството е по реда на чл. 59 и сл.
от ЗАНН.
Образувано е по жалба от инж.Г. И. Л.,
ЕГН ********** ***, с адрес за призоваване: *** против наказателно
постановление №11-01-450 -2017 от
13.03-2018г.на Г. М. Н. , на длъжност
Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София,с което
за нарушение на чл. 11, ал.1 от Наредбата
за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените
приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт , предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и
други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите/обн.ДВ.бр.51 от 07.07-2015г./ /Наредбата/, на основание чл.32, ал.1,
т.1 от Закона за държавната финансова
инспекция е наложено административно наказание- глоба в размер на 200,00 лв. /
двеста лева /.
Жалбоподателят в жалбата си моли съдът да постанови решение, с което да бъде отменено
наказателното постановление като незаконосъобразно и неправилно.Сочи, че липсва
състав на извършено административно
нарушение на чл. 11ал.1 от Наредбата.
В
съдебно заседание жалбата се поддържа чрез процесуален представител – адвокат Н.
вписан в АК-Бургас , Не ангажира доказателства.
Процесуалният представител на административно наказващият орган , счита,
че наказателното постановление е
законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено.
По
делото в качеството му на свидетел е бил
разпитан актосъставителя М.Д.А..
Съдът
намира жалбата за допустима по следните съображения :атакуваното наказателно
постановление подлежи на обжалване по реда на ЗАНН, жалбата е подадена в
срок и съдържа необходимите реквизити.
След преценка на събраните по делото доказателства, намира за
установено от фактическа страна следното :
Със Заповед № ФК- 10-816 от 18.08-2017г. на
актосъставителя е възложено извършването
на финансова инспекция на Община Царево със задача:Проверка за законосъобразност на
разходване на средствата, предоставени от централния бюджет за компенсации и
субсидии за автомобилния транспорт, в
съответствие с изискванията, определени в Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането
на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт , предвидени
в нормативни актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на
превозни документи за извършване на превозите, за периода: от 01.01-2016г. до
31.12-2016г., със задача, подробно описана в същата заповед.
Кмет
на Община Царево през периода на проверката 01.01-2016г. и до настоящия
момент инж.Г.. И. Л. .
На
основание чл. 19, ал.6 от Постановление № 380 от 29.12-2015г. за изпълнение на
държавния бюджет на Република България за 2016г. , за Община Царево са били
утвърдени целеви средства за компенсиране
стойността на безплатните и по намалени цени пътувания в страната, определени с нормативни актове
Министър на финансите и министърът на транспорта са утвърдили лимит на средствата за Община Царево за 2016г.по групи
правоимащи лица, определени на съразмерен
принцип в зависимост от броя на лицата и категорията на общината, както
следва :
-за компенсиране на стойността на безплатния транспорт на деца и ученици по чл.
26, ал.3 и 4 от Закона за народната просвета – 74 607 лв.;
-за компенсиране стойността на безплатни и по
намалени цени пътувания общо 27209лв..
При
извършената проверка по изходящия
регистър на Община Царево е установено, че кметът инж.Г. И. Л.не е представил справка по образец – Приложение №2 за
компенсиране на превозвачите за извършените безплатни и по намалени цени
пътувания със средства от централния бюджет за периода: 01 януари – 30
септември, както на хартиен носител, така и
по електронен път.
Тъй
като Община Царево не е изпълнила задължението си по чл. 11, ал.1 от Наредбата,
актуализирания годишен лимит на
средствата за компенсиране на стойността на тези пътувания е изравнен с усвоените за деветмесечието средства без да
е разпределен по категории правоимащи,вследствие на това през четвъртото
тримесечие на 2016г. за компенсиране на стойността на безплатния транспорт на
ученици по чл. 26, ал.3 и 4 от Закона за народната просвета е одобрен лимит – 86 477 лв., в
т.ч. по ПМС № 380/ 2015г. – 74 813 лв. и по ПМС№330/01.12-2016г. – 11 664
лв., като е отнет неусвоения лимит към
30.09-2016г. в размер на 2 443 лв..За
компенсиране на безплатни и по намалени цени пътувания на основание чл. 68,
ал.2 от Наредбата не е одобрен лимит.Освен това, на основание чл. 66, ал.1 от
Наредбата Министърът на финансите е отнел
от Община Царево неусвоения лимит
към 30.09-2016г.в размер на 6 232 лв..
С
писмо № ДПРС- 6 /09.12-2016г. е актуализиран
годишния размер на средствата за
компенсиране на стойността на безплатните и по намалени цени пътувания,
както следва :
-за компенсиране на стойността
на безплатния транспорт на деца и ученици по чл. 26, ал.3 и 4 от Закона за народната просвета- 86 477;
- за компенсиране стойността на
безплатни и по намалени цени пътувания общо 570лв..
В резултат на проверката на 15.09-2017г. , в тримесечния давностен срок
по чл. 34, ал.1, изр.2 ЗАНН, свидетелката М.Д.А. съставила против жалбоподателя
Акт № 11-01-450/15.09-2017г. за
установяване на административно нарушение, без свидетел, в присъствието на
нарушителя и на същата дата бил връчен препис от АУАН.Актосъставителят
квалифицира нарушение по чл. 11, ал.1 от Наредбата за условията и реда за
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането
на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт , предвидени
в нормативни актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на
превозни документи за извършване на превозите/обн.ДВ.бр.51 от 07.07-2015г./.
На 13.03-2018г., в рамките на давностния
шестмесечен срок по чл. 34, ал.3 от ЗАНН
от съставянето на АУАН и извън рамките на инструктивния срок по чл. 52, ал.1 от ЗАНН, директора на АДФИ издал
процесното наказателно
постановление, което било връчено на
жалбоподателя на 19.03-2018г., лично.
На 23.03-2018г., в рамките на
преклузивния срок по чл. 59 , ал.2 от ЗАНН, с изпращането й , била подадена
процесната жалба, постъпила при АНО с
вх.№ 11-01-450-2017/28.03-2018г..
От
правна страна:
Процесното НП
следва да бъде потвърдено поради липса на процесуални и материалноправни
нарушения.
АУАН и НП са съставени от лица, компетентни да сторят
това, съгласно чл. 35, ал.1 ЗДФИ.Отделно от това и съгласно чл. 77, ал.1 от Наредбата,
контролът по спазването й се осъществява от органите на Агенцията за държавна
финансова инспекция, съгласно правомощията на ЗДФИ.
Административнонаказателното производство
е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било
издадено в шестмесечния срок , като тук следва да се посочи, че чл. 34, ал.2 от ЗАНН предписва по-дълги срокове, що се касае до нарушения по чл. 32,
ал.1, т.1 от ЗДФИ, а именно-шест месеца от откриване на нарушителя и пет години от извършване на
нарушението.АУАН е съобразен със срокове
по чл. 34, ал.2 от ЗАНН.Наказателното постановление е съобразено с нормата на
чл. 57 ЗАНН, а при издаването на административния акт е спазена разпоредбата
на чл. 42 ЗАНН.Вмененото нарушение е
индивидуализирано в степен, позволяваща на нарушителя да разбере в какво
е обвинен и срещу какво да се защитава.Правилно са посочени нарушените материалноправни норми, а размерът на
наказанието е законосъобразно определен,
поради което и не са налице формални предпоставки за отмяна на НП.
Община Царево е юридическо лице с адрес
на управление гр.Царево,ул.“Хан Аспарух“№ 36.По смисъла на чл.11, ал.3 от ЗПФ, кметът е първостепенен разпоредител с бюджета на
общината.С чл. 44, ал.1,т.5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация
/ЗМСМА/, във връзка с чл. 7, ал.5 и чл. 122 , ал.1 ЗПФ,изпълнението на
общинския бюджет е възложено на кмета на
общината.
Съгласно чл.11, ал.1 от Наредбата,
ежегодно, в срок до 20 октомври
кметовете на общините предоставят на министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията справка по образец-Приложение №2, за компенсиране на
превозвачите за извършените безплатни и по намалени цени пътувания със средства
от централния бюджет за периода от 1 януари – 30 септември.Справката се
предоставя едновременно на хартиен носител и по електронен път .Това
задължение, както бе посочено по-горе, не е било сторено до крайната дата- 20 октомври.
Съгласно чл. 65 от Наредбата, кметовете
на общините носят отговорност за
спазването на договорите, финансовата дисциплина и законосъобразното разходване
на предоставените на съответната община средства по реда на тази наредба.
Съгласно чл.7, ал.2 от Закона за
нормативните актове, Наредбата е нормативен акт , който се издава за прилагане
на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.Съгласно параграф 3 от Преходните и заключителни
разпоредби, Наредбата е приета на основание параграф 4, ал.3 от заключителните
разпоредби на Закона за автомобилните превози, според която алинея от своя
страна, условията и редът за предоставяне на средствата по ал.1, както и
условията и редът за издаване на превозни документи за извършване на превозите
на определени категории пътници, предвидени в нормативните актове, се определят с наредба,
приета от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията.
В случая, съдът не счита, че са налице
предпоставките по чл. 28 ЗАНН, доколкото
конкретното деяние не бележи значително по-ниска степен на обществена
опасност от обичайните нарушения от този вид.Касае се за спазване на финансова
дисциплина и то по отношение на предоставяне на предвидените в централния
бюджет на държавата средства за
компенсиране и субсидиране на превозвачите, изпълняващи задължения за
извършване на обществени услуги за
безплатни и намалени цени
пътнически превози и за вътрешноградски и между селищни пътнически превози в
слабонаселени планински и други райони в страната.Настоящият състав приема,
че в резултат на бездействието на Кмета
на Община Царево : актуализирания
годишен лимит на средствата за
компенсиране на стойността на тези пътувания
е бил изравнен с усвоените за
деветмесечието средства, без да е
разпределен по категории правоимащи, вследствие на което през четвъртото
тримесечие на 2016г. за компенсиране на
стойността на безплатния транспорт на ученици и по чл. 26,ал.3 и 4 от Закона за
народната просвета е одобрен лимит- 86 477 лв., в т.ч. по ПМС№380/2015г. –
74 813 лв. и по ПМС№330 от 01.12-2016г.-11 664 лв., като отнет
неусвоения лимит към 30 .09-2016г. в размер на 2 443 лв., а за
компенсиране на безплатни и по намалени цени пътувания , на основание чл. 68,
ал.2 от Наредбата, лимит не е одобрен.Освен
това , на основание чл. 66,ал.1 от Наредбата Министърът на финансите е отнел от Община Царево неусвоения лимит към 30.09-2016г. в размер на 6 232лв..
При това положение, съдът
счита, че случая не е маловажен.
Предвид
гореизложеното, съдът счита, че
обжалваното наказателно постановление
правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Мотивиран от горното , съдът, на основание чл.
63, ал.1 от ЗАНН
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление №11-01-450 -2017 от
13.03-2018г.на Г. М.Н. , на длъжност
Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София,с което
на инж.Г. И. Л.
ЕГН ********** ***, с адрес за призоваване: за
нарушение на чл. 11, ал.1 от Наредбата
за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените
приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт , предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и
други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите/обн.ДВ.бр.51 от 07.07-2015г./ /Наредбата/, на основание чл.32, ал.1,
т.1 от Закона за държавната финансова
инспекция е наложено административно наказание- глоба в размер на 200,00 лв. /
двеста лева /.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Бургас в 14 дневен
срок , считано от съобщаването му на
страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :