Решение по дело №124/2018 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 94
Дата: 14 май 2018 г. (в сила от 8 октомври 2018 г.)
Съдия: Александра Фьодоровна Коева
Дело: 20182180200124
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р Е Ш Е Н И Е

№ ........                                                              

                              14.05- 2018г., град  Царево

 

                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

       Царевски районен съд                                           наказателен  състав

На втори май   две хиляди и осемнадесета  година

В публично заседание в следния  състав :

                                               Председател :АЛЕКСАНДРА КОЕВА

При секретаря Нели Стоянова

С участието на прокурора……………………………………………………

като разгледа докладваното от съдията КОЕВА

НАХ дело № 124   по описа за 2018 година, и за да се произнесе взе предвид :

       Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

       Образувано е по жалба от инж.Г. И. Л., ЕГН ********** ***, с адрес за призоваване: *** против наказателно постановление №11-01-450 -2017  от 13.03-2018г.на Г. М. Н. , на длъжност  Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София,с което за нарушение на чл. 11, ал.1  от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт , предвидени в нормативни актове за определени категории  пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта  в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите/обн.ДВ.бр.51 от 07.07-2015г./ /Наредбата/, на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за  държавната финансова инспекция е наложено административно наказание- глоба в размер на 200,00 лв. / двеста лева /.

        Жалбоподателят в жалбата си моли съдът да  постанови решение, с което да бъде отменено наказателното постановление като незаконосъобразно и неправилно.Сочи, че липсва състав  на извършено административно нарушение на чл. 11ал.1 от Наредбата.

        В съдебно заседание жалбата се поддържа чрез процесуален представител – адвокат Н. вписан в АК-Бургас , Не  ангажира доказателства.

       Процесуалният представител  на административно наказващият орган , счита, че  наказателното постановление е законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено.

       По делото в качеството му на свидетел  е бил разпитан  актосъставителя М.Д.А..

       Съдът намира жалбата за допустима по следните съображения :атакуваното наказателно постановление подлежи на обжалване по реда на ЗАНН, жалбата е подадена в срок  и съдържа необходимите реквизити.

       След преценка на  събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното :

       Със  Заповед № ФК- 10-816 от 18.08-2017г. на актосъставителя е възложено извършването  на финансова инспекция на Община Царево  със задача:Проверка за законосъобразност на разходване на средствата, предоставени от централния бюджет за компенсации и субсидии за автомобилния  транспорт, в съответствие с изискванията, определени в Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт , предвидени в нормативни актове за определени категории  пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта  в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, за периода: от 01.01-2016г. до 31.12-2016г., със задача, подробно описана в същата заповед.

       Кмет на Община Царево през периода на проверката 01.01-2016г. и до настоящия момент  инж.Г.. И. Л. .

       На основание чл. 19, ал.6 от Постановление № 380 от 29.12-2015г. за изпълнение на държавния бюджет на Република България за 2016г. , за Община Царево са били утвърдени целеви средства за компенсиране  стойността на безплатните и по намалени цени пътувания  в страната, определени с нормативни актове Министър на финансите и министърът на транспорта са утвърдили лимит на  средствата за Община Царево за 2016г.по групи правоимащи лица, определени на съразмерен  принцип в зависимост от броя на лицата и категорията на общината, както следва :

-за  компенсиране на стойността на  безплатния транспорт на деца и ученици по чл. 26, ал.3 и 4 от Закона за народната просвета – 74 607 лв.;

-за  компенсиране стойността на безплатни и по намалени цени  пътувания общо 27209лв..

      При извършената проверка  по изходящия регистър на Община Царево е установено, че кметът  инж.Г. И. Л.не е представил  справка по образец – Приложение №2 за компенсиране на превозвачите за извършените безплатни и по намалени цени пътувания със средства от централния бюджет за периода: 01 януари – 30 септември, както на хартиен носител, така и  по електронен път.

      Тъй като Община Царево не е  изпълнила  задължението си по чл. 11, ал.1 от Наредбата, актуализирания годишен  лимит на средствата за компенсиране на стойността на тези пътувания е изравнен  с усвоените за деветмесечието средства без да е разпределен по категории правоимащи,вследствие на това през четвъртото тримесечие на 2016г. за компенсиране на стойността на безплатния транспорт на ученици по чл. 26, ал.3 и 4 от Закона за народната  просвета е одобрен лимит – 86 477 лв., в т.ч. по ПМС № 380/ 2015г. – 74 813 лв. и по ПМС№330/01.12-2016г. – 11 664 лв., като е отнет неусвоения лимит  към 30.09-2016г. в размер на  2 443 лв..За компенсиране на безплатни и по намалени цени пътувания на основание чл. 68, ал.2 от Наредбата не е одобрен лимит.Освен това, на основание чл. 66, ал.1 от Наредбата Министърът на финансите е отнел  от Община Царево неусвоения лимит  към 30.09-2016г.в размер на 6 232 лв..

      С писмо № ДПРС- 6 /09.12-2016г. е актуализиран  годишния размер на средствата за  компенсиране на стойността на безплатните и по намалени цени пътувания, както следва :

-за компенсиране на стойността на безплатния транспорт на деца и ученици по чл. 26, ал.3 и 4  от Закона за народната просвета- 86 477;

- за компенсиране стойността на безплатни и по намалени цени пътувания общо 570лв..

      В резултат на проверката  на 15.09-2017г. , в тримесечния давностен срок по чл. 34, ал.1, изр.2 ЗАНН, свидетелката М.Д.А. съставила против жалбоподателя Акт  № 11-01-450/15.09-2017г. за установяване на административно нарушение, без свидетел, в присъствието на нарушителя и на същата дата бил връчен препис от АУАН.Актосъставителят квалифицира нарушение по чл. 11, ал.1 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт , предвидени в нормативни актове за определени категории  пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта  в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите/обн.ДВ.бр.51 от 07.07-2015г./.

    На 13.03-2018г., в рамките на давностния шестмесечен срок  по чл. 34, ал.3 от ЗАНН от съставянето на АУАН и извън рамките на инструктивния срок по чл. 52, ал.1 от ЗАНН, директора на АДФИ издал  процесното  наказателно постановление, което  било връчено на жалбоподателя на 19.03-2018г., лично.

   На 23.03-2018г., в рамките на преклузивния  срок по чл. 59 , ал.2 от ЗАНН, с изпращането  й , била подадена процесната жалба, постъпила при  АНО с вх.№ 11-01-450-2017/28.03-2018г..

        От правна страна:

        Процесното НП  следва да бъде потвърдено поради липса на процесуални и материалноправни нарушения.

      АУАН и НП са  съставени от лица, компетентни да сторят това, съгласно чл. 35, ал.1 ЗДФИ.Отделно от това и съгласно чл. 77, ал.1 от Наредбата, контролът по спазването й се осъществява от органите на Агенцията за държавна финансова инспекция, съгласно правомощията на ЗДФИ.

      Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок , като тук следва да се посочи, че  чл. 34, ал.2 от ЗАНН предписва по-дълги  срокове, що се касае до нарушения по чл. 32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, а именно-шест месеца от откриване на  нарушителя и пет години от извършване на нарушението.АУАН е съобразен  със срокове по чл. 34, ал.2 от ЗАНН.Наказателното постановление е съобразено с нормата на чл. 57 ЗАНН, а при  издаването на  административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 ЗАНН.Вмененото нарушение е  индивидуализирано в степен, позволяваща на нарушителя да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.Правилно са посочени нарушените  материалноправни норми, а размерът на наказанието е  законосъобразно определен, поради което и не са налице формални предпоставки за отмяна на НП.

      Община Царево е юридическо лице с адрес на управление гр.Царево,ул.“Хан Аспарух“№ 36.По смисъла на чл.11, ал.3  от ЗПФ, кметът  е първостепенен разпоредител с бюджета на общината.С чл. 44, ал.1,т.5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, във връзка с чл. 7, ал.5 и чл. 122 , ал.1 ЗПФ,изпълнението на общинския бюджет  е възложено на кмета на общината.

     Съгласно чл.11, ал.1 от Наредбата, ежегодно,  в срок до 20 октомври кметовете на общините предоставят на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията справка по образец-Приложение №2, за компенсиране на превозвачите за извършените безплатни и по намалени цени пътувания със средства от централния бюджет за периода от 1 януари – 30 септември.Справката се предоставя едновременно на хартиен носител и по електронен път .Това задължение, както бе посочено по-горе, не е било сторено  до крайната дата- 20 октомври.

      Съгласно чл. 65 от Наредбата, кметовете на общините носят  отговорност за спазването на договорите, финансовата дисциплина и законосъобразното разходване на предоставените на съответната община средства  по реда на тази наредба.

     Съгласно чл.7, ал.2 от Закона за нормативните актове, Наредбата е нормативен акт , който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт  от по-висока степен.Съгласно  параграф 3 от Преходните и заключителни разпоредби, Наредбата е приета на основание параграф 4, ал.3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози, според която алинея от своя страна, условията и редът за предоставяне на средствата по ал.1, както и условията и редът  за издаване на  превозни документи за извършване на превозите на определени категории пътници, предвидени в нормативните актове, се определят  с наредба,  приета от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

      В случая, съдът не счита, че са налице предпоставките по чл. 28 ЗАНН, доколкото  конкретното деяние не бележи значително по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от този вид.Касае се за спазване на финансова дисциплина и то по отношение на предоставяне на предвидените в централния бюджет на държавата  средства за компенсиране и субсидиране на превозвачите, изпълняващи задължения за извършване на обществени услуги за  безплатни и  намалени цени пътнически превози и за вътрешноградски и между селищни пътнически превози в слабонаселени планински и други райони в страната.Настоящият състав приема, че  в резултат на бездействието на Кмета на Община Царево : актуализирания  годишен лимит  на средствата за компенсиране на стойността на  тези пътувания е бил изравнен  с усвоените за деветмесечието средства, без да е  разпределен по категории правоимащи, вследствие на което през четвъртото тримесечие на 2016г.  за компенсиране на стойността на безплатния транспорт на ученици и по чл. 26,ал.3 и 4 от Закона за народната просвета е одобрен лимит- 86 477 лв., в т.ч. по ПМС№380/2015г. – 74 813 лв. и по ПМС№330 от 01.12-2016г.-11 664 лв., като отнет неусвоения лимит към 30 .09-2016г. в размер на 2 443 лв., а за компенсиране на безплатни и по намалени цени пътувания , на основание чл. 68, ал.2 от Наредбата,  лимит не е одобрен.Освен това , на основание чл. 66,ал.1 от Наредбата Министърът  на финансите е отнел  от Община Царево неусвоения лимит  към 30.09-2016г. в размер на 6 232лв..

При това положение, съдът счита, че  случая не е маловажен.

      Предвид гореизложеното, съдът счита, че  обжалваното наказателно постановление   правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

      Мотивиран от горното , съдът, на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН

 

                                                    Р   Е  Ш  И   :

       ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №11-01-450 -2017  от 13.03-2018г.на Г. М.Н. , на длъжност  Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София,с което на инж.Г. И. Л.

 ЕГН ********** ***, с адрес за призоваване: за нарушение на чл. 11, ал.1  от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт , предвидени в нормативни актове за определени категории  пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта  в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите/обн.ДВ.бр.51 от 07.07-2015г./ /Наредбата/, на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за  държавната финансова инспекция е наложено административно наказание- глоба в размер на 200,00 лв. / двеста лева /.

        Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Бургас в 14 дневен срок , считано от съобщаването му  на страните.  

            

                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ  :