Решение по дело №3321/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2390
Дата: 7 декември 2021 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20207180703321
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2390

 

гр. Пловдив, 07.12.2021 г.

 

В  ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, петнадесети състав в публично заседание на единадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

при секретаря М.Г. разгледа докладваното от  съдията Л. Несторова административно дело №3321 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

                   Производството е по реда на чл. 156 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК, обн. ДВ, бр.105 от 29.12.2005г. в сила от 1.01.2006 г./ във вр. с чл. 145, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК, Обн., ДВ, бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 12.07.2006 г./

                   Образувано е по жалба предявена от „Черноморец“ ООД, с ЕИК *********, с адрес по чл. 8 от ДОПК: ***, представлявано от А.К., против Ревизионен акт № Р-16001619003192-091-001/25.09.2020г., издаден от В.И.И.на длъжност началник сектор, възложил ревизията и Т.А.Т.на  длъжност главен инспектор по приходите-ръководител на ревизията при ТД на НАП Пловдив, в частта за установено данъчно задължение по ЗДДС на стойност 21 204.50лв. и начислени лихви в размер на 6 199.29лв., потвърдена с Решение № 581 от 24.11.2020г. на Директора на Дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика” - Пловдив при ЦУ на НАП.

                        С жалбата се навеждат доводи, обосноваващи материалноправна и процесуална незаконосъобразност на оспорения административния акт.   Претендира се отмяната на Ревизионен акт № Р-16001619003192-091-001/25.09.2020г., в оспорената част и разноските по делото.

                       Национална агенция за приходите – Дирекция „Обжалване и данъчноосигурителна практика” - Пловдив, чрез процесуалният си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и моли Съда да я остави без уважение. Представя подробни писмени съображения. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

               Ревизионният акт,в оспорената част, обект на настоящото производство, е бил обжалван в предвидения за това процесуален срок пред горестоящия в йерархията на приходната администрация орган, който е счел същият за законосъобразен, потвърдил го е в оспорената част.

                Така постановеният от приходния орган резултат и подаването на жалбата, в рамките на установения в закона срок,  по повод на която е образувано настоящото производство, налагат извод за нейната ДОПУСТИМОСТ.       

                    Със Заповед за възлагане на ревизия /ЗВР/ № Р-16001619003192-020-001 от 17.05.2019г. /л.616/ е сложено начало на ревизията на жалбоподателя, същата е изменена със Заповед от Р-16001619003192-020-002 от 28.08.2019г. /л.610/, изменена със Заповед от Р-16001619003192-020-003 от 07.10.2019г./л. 606/ и със Заповед от Р-16001619003192-020-004 от 23.10.2019г./л. 602/, спряна със Заповед №16001619003192-023-001 от 31.03.2020г./л. 606/, възобновена със Заповед № 16001619003192-143-001 от 20.07.2020г.

                  Първоначално е определено ревизията да обхване следните видове задължения по периоди: корпоративен данък за периода от 01.01.2017г. до 31.12.2017г; данък върху добавена стойност от 01.07.2017г. до 31.12.2017г. Със ЗВР от 07.10.2019г е определено ревизията да обхване следните видове задължения по периоди корпоративен данък за периода от 01.01.2017г. до 31.12.2017г.;данък върху добавена стойност от 01.07.2017г. до 30.06.2017г.;  данък върху добавена стойност от 01.07.2017г. до 31.12.2017г.

               Изброените ЗВР и заповед за спиране са издадени от В.И.И.на длъжност началник сектор  в ТД на НАП-Пловдив на основание чл. 112, ал.2, т.1, чл. 113, ал.3 и ал.4 и чл. 114, ал.4 от ДОПК. и Заповед № РД-09-1 от 03.01.2017г. на Директора на ТД на НАП-Пловдив с приложен списък, с която на органите по  приходите е възложено да издават заповеди за възлагане на ревизии по реда на чл. 112 и чл. 113 ал.3 от ДОПК.                 Със ЗВР са определени: Т.А.Т.на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията и В.Р.П.– на длъжност  главен инспектор по приходите да извършат ревизията. ЗВР са подписани с ел. подпис, който е валиден към датата на издаване на ЗВР.

               Първоначално е определен срок за завършване на ревизията - до три месеца от датата на връчване на заповедта. ЗВР от 17.05.2019г. е връчена по ел. път на 28.05.2019г., видно от Удостоверение за извършено връчване по електронен път /614/; със ЗВР от 28.08.2019г, с която е определен срок за завършване на ревизията до 28.10.2019г. е връчена на  03.09.2019г./л. 612/; със ЗВР от 07.10.2019г е определен срок за завършване до 28.10.2019г., връчена е на 10.10.2019г. /л.609/; ЗВР от 23.10.2019г, с която е определен срок за завършване до 28.04.2020г. е връчена на 23.10.2019г. /л. 604/; Заповед от 31.03.2020г., с която е спряно ревизионното производство е връчена на 14.04.2020г. /л. 598/; заповед от 20.07.2020г., с която е възобновено ревизионното производство и определен срок за завършване до 17.08.2020г. е връчена на 05.08.2020г.

                 Съгласно чл. 114 ал.1 от ДОПК срокът за извършване на ревизията е до три месеца и започва да тече от датата на връчването на заповедта за възлагане. Разпоредбата на чл. 114 ал. 2 от ДОПК определя, че ако срокът по ал. 1 се окаже недостатъчен, той може да бъде продължен до два месеца със заповед за удължаване на срока от органа, възложил ревизията. От изброените по-горе актове се установи, че сроковете на ревизията са съобразени със законовите изисквания

                  В срока по чл. 117 ал. 1 от ДОПК е изготвен Ревизионен доклад №16001619003192-115-001 от 31.08.2020г. Същият е подписан от ревизиращите органи с ел. подпис и е връчен редовно на 03.09.2020г.. по ел. път./л. 68/. РД е подписан от приходни органи с ел. подпис валиден към датата на издаване на РД. 

                 Депозирано е възражение срещу РД с дата 30.09.2020г.

                 В хода на производството, в срока по чл. 119 ал.3 от ДОПК и на основание чл. 119 ал.2 от ДОПК, е издаден Ревизионен акт № Р-16001619003192-091-001/25.09.2020г., издаден от В.И.И.на длъжност началник сектор, възложил ревизията и Т.А.Т.на  длъжност главен инспектор по приходите-ръководител на ревизията при ТД на НАП Пловдив, с който е установено данъчно задължение по ЗДДС на стойност 21 204.50лв. и са  начислени лихви в размер на 6 199.29лв.

                  РА е подписан от ревизиращите органи с ел. подпис, валиден към датата на издаване на РА. РА е връчен по ел. път на 01.10.2020г.

                  Данъчната ревизия по ЗДДС, както се отбеляза по-горе, обхваща периода от  01.01.2017г. до 31.12.2017г. и от 01.01.2017г до 30.06.2017г.

                  Приходните органи са установили, че ревизираното лице е регистрирано по ЗДДС, считано от 11.04.2002г. Дружеството е дерегистрирано по ЗДДС считано от 05.07.2019г.   През ревизирания период прилага двустранна форма на счетоводно записване.

                 Основна дейност на дружеството през ревизирания период е търговия с перилни и почистващи препарати, ел. крушки и други домакински стоки. От изложеното в т. 7 от РД се установява в кои градове в България дружеството е наело складове и магазини.  От петнадесет броя Договори за наем на складове, магазини и бусове за осъществяване на дейността на „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД и талони на бусовете (л. 419-500) се установяват следните складове и магазини:

-        Магазин № 33801 база в гр.София, ул.“Рожен“ № 31;

-        Магазин в гр.Монтана, ул.“Любен Каравелов“ № 3;

-        Склад в гр.Бургас, ул.“Янко Комитов“ № 4;

-        Магазин в гр.Бургас, ул.“Цар Калоян“ № 22-А;

-        Склад 3/20 в гр.Стара Загора, кв.“Индустриален“, база „Интертед“ АД;

-        Магазин в гр.Стара Загора, бул.“Св. Патриарх Евтимий“ № 130;

-        Складове 23 и 24 гр.Варна, ул.“Академик Курчатов“ № 1;

-        Магазин в гр.Варна, ул.“Дрин“ № 65;

-        Склад на едро в гр.Русе, ул.“Академик Михаил Арнаудов“ № 2;

-        Магазин в гр.Русе, бул.“Цар Освободител“ № 113-А;

-        Магазин в гр.Русе, ул.“Плиска“ № 19;

-        Магазин в гр.Русе, ул.“Давид“ № 19;

-        Склад 7 в гр.София, ул.“Петуния“ № 1-А;

-        Бусове в гр.Пловдив, ул.“Карловско шосе“ № 168;

-        Склад в гр.Пловдив, ул.“Васил Левски“ № 168.

                  В случая спорни са 56 бр. инвойс фактури, издадени от „RENAS ACTIV" S.R.L. с VIN № RO34107274. през периода от 01.08.2017 г. до 20.11.2017 г.

                  В хода на ревизията е установено по повод извършена проверка в информационния масив на НАП, че за периода от 01.07.2017 г. до 31.12.2017 г. румънският контрагент „RENAS ACTIV" S.R.L. с VIN № RO34588240 е декларирал ВОД към „ЧЕРНОМОРЕЦ" ООД с VIN № BG ********* на обща стойност 57 935,00 евро. От своя страна българското дружество декларира за същия период ВОП от горепосочения чуждестранен доставчик в общ размер на 4 887,00 евро. Установена е разлика от 53 048,00 евро /57 935,00 лв. евро - 4 887,00 евро/. Приходните органи са извършили допълнителна проверка в съответните информационни регистри на НАП, при която е констатирано, че за посочения период румънско дружество не е коригирало стойността на декларираните от него доставки към българския клиент -„ЧЕРНОМОРЕЦ" ООД.

            С протокол № 1562442/14.08.2020 г. при ТД на НАП Пловдив са присъединени документи и доказателства, събрани в хода на извършена на дружеството проверка за установяване на факти и обстоятелства /ПУФО/ относно констатирани различия по VIES системата, за резултатите от която е издаден протокол № П-16001618098884-073-001/10.04.2019г. От проверката е присъединено запитване до данъчната администрация на Румъния за доставчик „RENAS ACTIV" S.R.L. с VIN RO34588240. В получения отговор с референтен номер VAT_BG_029004_RO_2693_20181205_AF_RI_R е посочено, че през периода юли - декември 2017 г., румънското дружество RENAS ACTIV SRL, RO34588240 е декларирало ВОД на стоки към CHERNOMORETS LTD (BG103271470) на обща стойност 266 203,00 румънски леи. Съгласно писмените обяснения на г-н G. R.-управител на румънското дружество, стоките са доставени в склада на дружеството CHERNOMORETS OOD, находящ се на адрес - ***. Стоките са транспортирани от румънското дружество „RENAS ACTIV" S.R.L. с негово превозно средство - микробус марка Пежо Партнер с peг. № B-05-RNS. Фактурираната сума е 266 962,52 румънски леи, а заплатената сума е 248 602,52 румънски леи. Плащанията са извършени в брой. Поръчките са направени по телефон с номер 089*** от г-н S. Y.. Контактът между страните е направен в началото на 2017 г., когато представляващият на българското дружество е дошъл в Румъния за придобиване на стоки. Към отговора са приложени 63 бр. фактури, издадени от „RENAS ACTIV" S.R.L. с VIN № RO34107274, документи за извършено разплащане в брой, както и международни товарителници, в които като получател е записано „Черноморец" ООД и разтоварен пункт - гр. Русе.

             В хода на ревизионно производство приходните органи са отправили две запитвания да румънската данъчна администрация с референтен № BG-RO-19-000550-00 от 25.09.2019г. и референтен № VAT_BG_032283_RO_rrrrr_20200330_G_RI, с които е изискана допълнителна информация относно декларираните през 2017 г. от румънския търговец ВОД на ел. крушки към получателя - „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД.

            В получените отговори се представя подробно информация за размера на всички декларирани ВОД през 2017 г. от „RENAS ACTIV" S.R.L. към българското дружество. Отново са представени екземпляри на всички издадени от чуждестранния контрагент фактури и международни товарителници, в които като доставчик/изпращач е записано „RENAS ACTIV" S.R.L., а като клиент/получател - „ЧЕРНОМОРЕЦ" ООД, България, ***. В изпратените отговори изрично е посочено, че в издадените фактури и CMR фигурира печат на „ЧЕРНОМОРЕЦ" ООД.

               С  ИПДПОЗЛ с № Р-16001619003192-040-003/26.09.2019г от управителя на „ЧЕРНОМОРЕЦ" ООД е изискано представяне на документи и обяснения относно декларираните от „RENAS ACTIV" S.R.L. ВОД на ел. крушки по издадените 56 бр. инвойси през периода от 01.08.2017 г. до 20.11.2017 г.

              С писмо вх. № 70-00-11688/15.10.2019 г. при ТД на НАП Пловдив, от страна на ревизираното дружество е представено единствено писмено обяснение със следното съдържание: „Дружеството не е получавало посочените фактури. С „Ренас Актив" товаренето и плащането, както и получаването на стока от Румъния е извършвано в склада ни в Русе. Лица занимаващи се с товаренето, плащането и всички други дейности по ВОД-а са Ш.М.Я.- н-к склад и К.М.–касиер-фактурист.

             Във връзка с установените обстоятелства, факти, декларираните от румънския доставчик ВОД, информацията и данните, съдържащи се във всички представени от румънската данъчна администрация доказателства /инвойси, платежни документи и международни товарителници/, органите по приходите са приели, че стоките /ел. крушки/ посочени като предмет на доставката по 56 бр. фактури, издадени по повод осъществените от „RENAS ACTIV" S.R.L., през периода от 01.08.2017 г. до 20.11.2017 г., ВОД, са получени от „ЧЕРНОМОРЕЦ" ООД.

             Констатирано е, че ревизираното дружество не е издало необходимите документи, а именно протокол по чл. 117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС и не е начислило дължимият данък по чл. 84 от същия закон. На тези две основания, както и във връзка с чл. 13, ал. 1 от ЗДДС, ревизиращият орган е начислил върху левовата равностойност на всяка една от издадените от „RENAS ACTIV" S.R.L. 56 бр. фактури дължимия от „ЧЕРНОМОРЕЦ" ООД косвен данък, който възлиза на общата сума от 21 204,50 лв., по периоди както следва:   за м.08.2017 г. - начислен ДДС в размер на 4 200,09 лв.;   за м.09.2017 г. - начислен ДДС в размер на 8 248,91 лв.;  за м. 10.2017 г. - начислен ДДС в размер на 8 305,37 лв.;  за м.11.2017 г. - начислен ДДС в размер на   450,13 лв.

             Приходният орган е приел, че са изпълнени условията на чл. 13, ал.1 от ЗДДС и ревизираното лице е осъществило ВОП на стоките /ел. крушки/ по издадените през периода 01.08.2017г. до 20.11.2017г. 56бр. инвойси от „RENAS ACTIV" S.R.L.

             В хода на съдебното производство са приети следните писмени доказателства, представени от процесуалния представител на жалбоподателя: 12-броя Справка-декларация по ЗДДС за периода 01.01.2017г. до 31.12.2017г. и 12-броя Оборотна ведомост (месечна без натрупване) за периода 01.01.2017г. до 31.12.2017г.; 4-броя Оборотна ведомост на сметки 701 „Приходи от продажби" и сметка 702 „Приходи от продажби на стоки" за периода 01.01.2017г. до 31.12.2017г. и Счетоводна справка на сметка 123 „Печалби и загуби от текущата година към 31.12.2017г.; Хронология на сметка 404-75 „Доставчици-аналитична партида „RENAS ACTIV" S.R.L" в кореспонденция със сметка 3041 „Стоки" и сметка 501 „Каса" за периода 01.01.2017r.-31.12.2017г. и Дневниците за покупки и Дневниците за продажби за 2017г.; 27-броя Протоколите по чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС; Хронология на сметка 4531 „ДДС на покупките" за периода 01.01.2017г. - 31.12.2017г. и Хронология на сметка 4532 ДДС на продажбите" за периода 01.01.2017г. - 31.12.2017г.; 23-броя Международни товарителници (CMR); Счетоводен амортизационен план (САП) и Данъчен амортизационен план (ДАП) за 2017г.

             Процесуалният представител на ответника оспорва представените оборотни ведомости и съответните счетоводни сметки, за които сочи, че са без достоверна дата. 

              От ответника са представени и приети 56-броя инвойси, квитанции и ЧМР,  в превод на български език/ л. 849-989/.

              В хода на съдебното производство е изслушана и приета ССчЕ, изпълне  на от вещото лице Н. Г., неоспорено от страните, която Съдът кредитира като  обективно и компетентно изготвена, в съответствие с доказателствата по делото.

              Вещото лице изрично посочва, че счетоводството на жалбоподателя е водено редовно през процесния период.

              След анализ на договорите за наем подробно е описано в кои градове и на кой адрес дружеството разполага с материална база /магазин, склад/.

              След анализ на Счетоводен амортизационен план (САП) и Данъчен амортизационен план (ДАП) за 2017г. установява, че дружеството-жалбоподател няма собствени складове, магазини и бусове – всички са под наем.

              От приложени в административната преписка Справка № 1 за налични недвижими имоти на „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД (лист 581) експертът установява, че няма такива и Справка № 2 за налични МПС на „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД – под наем (лист 582).

             Посочва, че дружеството-жалбоподател е регистрирано по ЗДДС към процесния период 01.01.2017г. – 31.12.2017г.

               Относно това дали през процесния период дружеството  е извършвало ВОП изяснява, че съгласно предоставеният по време на проверката Хронология на сметка 404-75 „Доставчици-аналитична партида „RENAS ACTIV“  S.R.L“ в кореспонденция със сметка 3041 „Стоки“ и сметка 501 „Каса“ за периода 01.01.2017г.-30.09.2017г. е видно, че през процесния период дружеството е извършвало ВОП от процесния румънски доставчик  „RENAS ACTIV“  S.R.L по общо 27-броя инвойси (описани на лист 85-гръб-86 от РД), които са декларирани от „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД.

              Протоколите по чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС са отразявани в Дневниците за покупки и в Дневниците за продажби за 2017г., съгласно предоставените по време на проверката горепосочените дневници и 27-броя Протоколите по чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС, като са осчетоводени, съгласно Хронология на сметка 4531 „ДДС на покупките“ за периода 01.01.2017г. – 31.12.2017г. и Хронология на сметка 4532 „ДДС на продажбите“ за периода 01.01.2017г. – 31.12.2017г.

               За процесния периода 01.08.2017г. – 30.11.2017г. румънският доставчик „RENAS ACTIV“  S.R.L е декларирал ВОД към „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД в общ размер 54 208,76 евро (106 023,12 лева и 249 466,16 румънски леи) по 56-броя инвойси (процесни), описани на лист 87-гръб-88, на лист 88-89 и на лист 89-гръб-90-гръб в РД. Тези 56-броя инвойси не са декларирани като ВОП от страна на българското дружество и ревизиращият екип ги счита за укрити, поради което начислява дължим ДДС в размер на 21 204,50 лв. (106 023,12 лв. х 20%). Тази сума се потвърждава и от приложените по делото от лист 234-273 на румънски език процесните 56-броя инвойси, квитанции и ЧМР, които са преведени на български език и приложени по делото на лист 849-989.

             Изрично е пояснено от вещото лице, че в счетоводството на дружеството-жалбоподател няма данни и документи, касаещи 56-броя процесни инвойси – декларира, че не е получавал стоки по тези инвойси.

 

            Относно плащането вещото лице сочи, че по делото са приложени документи на румънски език: 56-броя FACTURA (Фактура), 52-броя CHITANTA /Квитанция/ (има 4-броя неразплатени процесни инвойса) и 19-броя CMR (лист 234-273-гръб), които са преведени на български език и приложени по делото на лист 849-989. Плащанията на процесните 52-броя фактури са обективирани в приложените по делото 52-броя CHITANTA /Квитанция/ и сочи, че 4-броя процесни фактури не са разплатени и те са – процесна фактура № 324/01.01.2017г., процесна фактура № 325/02.07.2017г., процесна фактура № 326/03.09.2017г. и процесна фактура № 327/04.09.2017г. ( отразени в таблицата на лист 88-89 по делото).

             В счетоводството на дружеството-жалбоподател няма данни и документи за разплащанията, касаещите 56-броя процесни инвойси.

             Експертът посочва, че декларирани от „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД ВОП на стоки от румънския доставчик „RENAS ACTIV“  S.R.L за периода 01.01.2017г.-30.09.2017г. са 27-броя фактури, описани на лист 85-гръб-86 от РД. Декларираните ВОП по тези 27-броя фактури (инвойси) са видни от предоставената по време на проверката Хронология на сметка 404-75 „Доставчици-аналитична партида „RENAS ACTIV“  S.R.L“.

             Недекларирани от „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД ВОП на стоки от румънския доставчик „RENAS ACTIV“  S.R.L за периода 01.08.2017г.-30.11.2017г. са 56-броя фактури, описани на лист 89-гръб-90-гръб в РД и приложени по делото от лист 234-273 на румънски език и преведени на български език на лист 849-989. За тези процесни инвойси дружеството-жалбоподател декларира, че не е получавал тези стоки.

             Вещото лице посочва, че по време на извършената от него проверка от страна на дружеството-жалбоподател са представени 27-броя инвойси, преведени на български език и окомплектовани с документ на румънски език с наименование „FACTURA“, като реквизитите са следните:

-Купувач: „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД; адрес: ***; ЕИК *********.

-Продавач: „RENAS ACTIV“  S.R.L“; адрес: Румъния; ЕИК-посочва се.

-Описание на сделката: „Ел. крушки“; марка-посочва се; количество-посочва се; ед.цена в евро-посочва се; курс-1,95583; стойност-посочва се; данъчна основа-посочва се; ДДС 20%-посочва се; сума за плащане-посочва се.

-Получил: няма подпис на получил.

-Съставил: няма подпис на съставил.

-В левия долен ъгъл е поставен печат на „RENAS ACTIV“  S.R.L“ и върху него има саморъчен подпис.

              Относно недекларирания ВОП експертът посочва следното: По делото са приложени 56-броя процесни фактури на румънски език, които са преведени и на български език, като реквизитите са следните:

 -Купувач: „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД; адрес: ***; ЕИК *********.

-Доставчик: „RENAS ACTIV“  S.R.L“; адрес: Румъния; ЕИК-посочва се.

-Название продукт или услуга: „Ел. крушки“; мярка-посочва се; количество-посочва се; ед. цена в леи-посочва се; стойност в леи-посочва се; общо-посочва се.

-Подпис и печат на доставчика – ръкописен подпис не се чете; кръгъл печат на „RENAS ACTIV“  S.R.L - Румъния;

-Данни относно експедицията: име делегат Г.Р., лична карта серия и №; транспортно средство № В05 RNS; изпращането е осъществено в наше присъствие на дата-посочва се; подпис за „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД – няма; има кръгъл печат на „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД.

              Относно издадените съпътстващи документи се сочи следното: относно декларирания ВОП: По време на проверката от страна на дружеството се представиха 23-броя Международни товарителници (СМR) като повече от половината от тях са нечетливи и с лошо качество; останалите 9-броя имат следните реквизити, а именно:

-в клетка № 1: Изпращач-„RENAS ACTIV  S.R.L“; адрес: Букурещ-Румъния;

-в клетка № 2: Получател-„ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД; адрес: Русе-България

-в клетка № 3: Товарен пункт: Букурещ-Румъния;

-в клетка № 4: Разтоварен пункт: Русе-България;

-в клетка № 7: Превозвач: -„RENAS ACTIV  S.R.L“ – има печат, подпис и дата;

-от клетка 10 до клетка№ 15: Описание на стоката, мярка, количество – посочва се;

-в клетка № 22: Изпращач: „RENAS ACTIV  S.R.L“ – има подпис и печат;

-в клетка № 23: Превозвач: в 4-броя СМR има печат на „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД в клетката за превозвача;

-в клетка № 24: Получател: само в 5-броя  СМR има печат и подпис на „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД като получател.

              Относно недекларирания ВОП: По делото са приложени 19-броя CMR (лист 234-273-гръб на румънски език, които са преведени и на български език и са приложени по делото), които имат следните реквизити, а именно:

-в клетка № 1: Изпращач-„RENAS ACTIV  S.R.L“; адрес: Букурещ-Румъния

-в клетка № 2: Получател-„ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД; адрес: ***, България;

-в клетка № 3: Не се чете: Русе/България;

-в клетка № 4: Не се чете: Доброещ, Румъния;

-в клетка № 7: Превозвач: -„RENAS ACTIV  S.R.L“ – има печат, подпис и дата;

-от клетка 10 до клетка № 15: Описание на стоката - крушки, мярка, количество – посочва се;

-в клетка № 22: Подпис на изпращач: „RENAS ACTIV  S.R.L“ – има ръкописен подпис-не се чете и печат на „RENAS ACTIV  S.R.L“;

-в клетка № 23: Подпис на превозвач: в 18-броя СМR има печат на „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД в клетката за превозвача, от тях на 2-броя има и саморъчен подпис  (лист 269-гръб и лист 272-гръб, но не става ясно на кого е този подпис); на 1-брой CMR (лист 244-гръб) има печат на друго дружество.

-в клетка № 24: Подпис на получател: в 17-броя СМR няма печат и подпис на „ЧЕРНОМОРЕЦ” ООД като получател – само на 1-брой СМR има печат и подпис на „ЧЕРНОМОРЕЦ” ООД като получател (лист 268-гръб), и на 1-брой СМR има печат на „ЧЕРНОМОРЕЦ” ООД като получател (лист 241-гръб).

              Съгласно ССчЕ за процесните стоки (ел.крушки), доставени от румънския доставчик, жалбоподателят не е издал протокол по чл.117, ал.1, т.1 от ЗДДС и не е начислил дължимият данък. Няма осчетоводявания.

              Вещото лице изяснява, че по делото са приложени 19-броя CMR (лист 234-273-гръб), които са окомплектовани с процесните 56-броя фактури. При  извършена проверка на CMR  установява и подробно описва датите на транспорта.Няма плащане на транспорта в брой или по банкова сметка *** „ЧЕРНОМОРЕЦ” ООД, защото той е извършен от румънския доставчик „RENAS ACTIV“  S.R.L.

               Според заключението на вещото лице е налице съответствие между предмета на доставките по процесните фактури и посочените стоки в товарителниците и те са „Крушки“ (лист 234-237-гръб и лист 849-989).

             Транспортът е извършен от доставчика. Транспортният документ, удостоверяващ, че стоките са получени на територията на България е ЧМР (международна товарителница) с реквизити, които трябва да са попълнени. В кл.24 на ЧМР следва да се попълнят данни за място и време  на пристигане, подпис и печат на получателя.

             Не са редовно съставени документите, установяващи транспорт на стоките (CMR), предмет на процесните фактури, защото нямат необходимите реквизити.

             Относно това, дали дружеството-жалбоподател  притежава собствени или наети обекти на адрес ***, експертът изяснява, че по време на проверката  е поискан от жалбоподателя Счетоводен амортизационен план (САП) и Данъчен амортизационен план (ДАП) за 2017г., от които е видно, че дружеството няма собствени складове, магазини и бусове – всички са под наем. Дружеството-жалбоподател няма собствени или наети обекти на адрес ***. По делото е приложена Справка № 1 за налични недвижими имоти на „ЧЕРНОМОРЕЦ“ ООД – няма такива (л. 581).

              Вещото лице сочи, че по време на проверката на ССЕ жалбоподателят декларира, че няма назначени лица с място на работа на адрес ***. В тази връзка ССЕ поиска всички трудови договори и граждански договори на лица с място на работа на адрес *** – такива не се предоставиха.

               Относно извършено предаване на стоката, предмет на процесните фактури, експертът пояснява, че не се установява извършено предаване на стоката, предмет на процесните фактури, защото, както се каза по т.1.14 на КСЧ не са редовно съставени документите, установяващи транспорт на стоките (CMR), предмет на процесните фактури.

               Относно последващи сделки, реализирани от жалбоподателя по процесните 56-броя инвойси, се сочи, че жалбоподателят декларира, че няма получена стока по процесните 56-броя инвойси ВОП от румънския доставчик „RENAS ACTIV“  S.R.L и следователно няма последващи сделки, не са представени счетоводни и оперативни документи на експерта в тази насока.

                 С оглед установеното от фактическа страна Съдът прави следните правни изводи:

                 Съгласно чл.84 от ЗДДС, данъкът при ВОП е изискуем от лицето, което извършва придобиването - в случая жалбоподателя. Всяко възмездно вътреобщностно придобиване с място на изпълнение България подлежи на облагане на основание чл.66, ал.1, т.3 от ЗДДС. Начисляването на данъка съгласно чл.117 се извършва с протокол, който се издава в 15-дневен срок от датата на която данъкът е станал изискуем на основание чл.117, ал.3 от ЗДДС, същият се включва при определяне на резултата за съответния данъчен период в справката-декларация по чл. 125 от ЗДДС.

              Според ревизиращият орган жалбоподателят не е изпълнил това законово задължение, поради което е начислен допълнително ДДС в размер на 21 204.50лв. за данъчен период 01.08.2017г. до 30.11.2017г. На основание чл. 175, ал.1 от ДОПК и чл. 1 от ЗЛВДТДПДВ са начислени лихви в размер на 6 199.29лв.

             Следва да се посочи и че в ревизионния доклад, който е неразделна част от оспорения ревизионен акт, материалната доказателствена сила на официалния документ - отговор по запитване, даден от румънските  данъчни власти, е отнесена към факти, които са извън обхвата й - извършено плащане, превоз на процесните стоки. Материалната доказателствена сила на официалния документ в случая, се отнася единствено до факта на деклариране на сделки с конкретни параметри от румънски търговски субект.   

               В хода на развилото се ревизионно производство, жалбоподателят категорично е заявил, че не е реализирал сделките, които румънският търговец е декларирал за 56 бр. инвойс фактури, издадени от „RENAS ACTIV" S.R.L. с VIN № RO34107274. през периода от 01.08.2017 г. до 20.11.2017 г.

В този смисъл са твърдени отрицателни факти, които твърдящият ги не е длъжен да доказва.       

               Тук следва да се посочи, че Съдът изцяло кредитира всички представени писмени доказателства от процесуалния представител на жалбоподателя, включително оспорените оборотни ведомости и съответните счетоводни сметки, с оглед установената редовност на воденото счетоводство на жалбоподателя, съгласно приетата ССчЕ.

                 От приетите писмени доказателства и от приетата по делото ССчЕ се установи, че в счетоводството на жалбоподателя няма данни за извършено плащане по процесните фактури, няма данни и документи относно извършено плащане.

                Във връзка с процесните 56 инвойси са представени от румънския търговец 52 броя квитанции за извършени плащания, като се твърди, че по 4 броя инвойси няма извършено плащане. Само, че от приетата по делото ССчЕ и от обясненията на експерта в съдебно заседание става ясно, че от съдържанието на квитанцията не може да се установи кой е наредителят на плащането като същевременно при жалбоподателя няма счетоводно отразяване на извършено плащане.

                Относно реквизитите и информацията на международните товарителници /ЧМР/, следва да се посочи, че същите са подробно анализирани в приетата по делото ССчЕ. От приетите документи  /л. 234-273 гръб / и от ССчЕ Съдът стига до извода, че ЧМР не носят необходимата информация, тъй като не са попълнени всички реквизити. ЧМР не са подписани от представител на жалбоподателя, липсва и печат. Само на 1 брой ЧМР има печат и подпис за „Черноморец“ ООД, но не става ясно на кое лице е този подпис /няма посочено име/. В кл.24 на ЧМР липсва информация за място, време на пристигане, подпис и печат на получателя.

               Процесните фактури също не носят подпис на представител на дружеството-жалбоподател.

               При това положение, съдът приема, че документите, представени от румънския търговец не могат да докажат факта, че е удостоверено получаването на стоките, описани в тях от жалбоподателя. Още повече, че представляващият румънския търговец Г.Ремзи посочва, че стоките са доставени в склада на  „Черноморец“ ООД, находящ се на адрес: ***, но от приетите доказателства се установи, че на посочения адрес дружеството няма регистриран склад или магазин.   Обстоятелството, че дружеството –жалбоподател има обекти в гр. Русе не доказва верността на обясненията на румънския търговец както е приел решаващият приходен орган.

              Съдът намира, че доказването проведено от ревизиращия орган в случая е необосновано. Самият той е констатирал редица отрицателни факти, касаещи съществени елементи на сделката, / получаване на стоката, респ. прехвърляне на собственост във връзка с обясненията на представляващия ревизираното дружество и анализираните счетоводни записи/, не е обсъдил реквизитите на международните товарителници и въпреки това, въз основа на тях, е направил извод за нейната реализация. Не са налице и доказателства, ревизираното лице да се е опитало умишлено да укрие вътреобщностното придобиване на стоките по процесните фактури.

Нито наличието на търговски отношения между двете дружества, нито неспазването на предвидените от закона срокове, за деклариране на протоколи по осъществени ВОП, могат да обосноват категоричен извод за умишлено укриване на осъществени сделки, така както е приел ревизиращият орган.

              Представените от румънския търговец фактури и ЧМР не удостоверяват вътреобщностно придобиване за дружеството жалбоподател по смисъла на чл. 13 от ЗДДС, в резултат на което неправилно  приходният орган е приложил разпоредбата на чл. 84 от ЗДДС и е определил задължения за ДДС и лихви за забава.

               При това положение, Ревизионният акт в оспорената част, като издаден при неправилно приложение на материалния закон, следва да бъде отменен.       

                С оглед изхода на спора, на основание чл. 161, ал.1 от ДОПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в размер на 3 750.00лв. /своевременно поискани, с представени доказателства за извършването им/, от които 50лв-внесена ДТ, 820лв.- изплатено възнаграждение за вещо лице, 2400.00лв. с ДДС –480лв. - изплатено адвокатско възнаграждение.       

               Съдът намира възражението на ответника относно размера на претендираното адвокатско възнаграждение за неоснователно. Договореното между жалбоподателя и процесуалния му представител възнаграждение не е прекомерно, съобразно действителната фактическа и правна сложност на делото.

                  Мотивиран от гореизложеното и на осн. чл.160, ал.1 от ДОПК и чл. 161, ал.1 от ДОПК Съдът, ХV  състав

 

Р  Е  Ш  И :

 

          ОТМЕНЯ Ревизионен акт № Р-16001619003192-091-001/25.09.2020г., издаден от В.И.И.на длъжност началник сектор, възложил ревизията и Т.А.Т.на  длъжност главен инспектор по приходите-ръководител на ревизията при ТД на НАП Пловдив, в частта за установено данъчно задължение по ЗДДС на стойност 21 204.50лв. и начислени лихви в размер на 6 199.29лв.

         ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати в полза на „Черноморец“ ООД, с ЕИК *********, с адрес по чл. 8 от ДОПК: ***, представлявано от А.К.,  сумата в размер на  3 750.00лв. /три хиляди седемстотин и петдесет лева/.

       Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

                               

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/