РЕШЕНИЕ
№ 689
гр. Монтана 8 ноември 2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
МОНТАНА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ в
публично заседание на 27 10 2023 г. в състав:
ЧЛЕНОВЕ:
БИСЕРКА БОЙЧЕВА
РЕНИ ЦВЕТАНОВА
при секретаря ПЕТЯ
ВИДОВА в присъствието на ПРОКУРОР ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА, като разгледа докладваното
от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм.д. № 469 по описа на АдмС
Монтана за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. във връзка с чл. 179 и сл. от АПК.
Образувано е по
Протест на Окръжна прокуратура Монтана, депозиран чрез Прокурор Галя Александрова против чл. 7,
ал. 1, изречение първо от Правила за обслужване на потребителите в Регионална
библиотека „Гео Милев”, уточнено с Писмо от 18 04 2023 г. /л. 53/
Уточнението е въз
основа на указанията дадени в Определение № 3429 от 03 04 2023 г. по адм.д. № 2942/2023 г. на ВАС, с което е отменено Определение
№ 77/16 02 2023 г. по адм.д. № 469/2022 г. на
Административен съд Монтана, с което производството по делото е прекратено и
делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените
действия, както и за изясняване правната природа на оспорените Правила.
В
протеста се твърди, че оспорената разпоредба на чл. 7, ал. 1, изречение първо
от Правила за обслужване на потребителите в Регионална библиотека „Гео Милев”
противоречи на чл. 51, ал. 2 от ЗОБ, която предвижда, че основните библиотечни
услуги се предоставят безвъзмездно. Съгласно първата алинея на чл. 51 от ЗОБ
основни библиотечни услуги са ползването на библиотечните колекции в
библиотеката и извън нея; предоставянето на вербална библиографска
и фактографска информация; достъп до собствени традиционни
и електронни бази данни и интернет достъп за образователни, социални и научни
цели. За тези основни библиотечни услуги законодателят не предвижда заплащането
на такси за читателски карти. Твърди се и допуснато съществено процесуално
нарушение, тъй като размерът на таксата е бил разгледан и определен с Протокол
№ 1/2019 г. на Общо събрание на колектива на Регионалната Библиотека, а не с
решение на Дирекционния съвет, който има правомощие да подпомага Директора на
Библиотеката в дейността му.
В с.з. протестът
изцяло се поддържа от Прокурор Галя Александрова – ОП Монтана, като моли същият
да бъде уважен по съображенията и доводите в него. Моли присъждане и на
разноските по делото.
Ответникът по
оспорването – Директор на Регионална Библиотека „Гео Милев“, гр. Монтана, в с.з
счита протеста за неоснователен. Излага подробни съображения, в които обяснява
процедурата, по която е приета оспорената такса за издаване на читателска карта.
Тази такса е само за административната услуга по издаване на самата карта, а не
за ползване на услугите, които предлага Библиотеката.
Настоящият съдебен
състав, като прецени събраните по делото доказателства, становищата на страните и след служебна проверка на административния акт, съдържащ протестираната
норма в съответната й част, съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното:
С Определение от 28 09
2023 г. е разпределена доказателствената тежест между страните.
Оспорването е обявено
и публикувано съгласно изискванията на чл. 188, във връзка с чл. 181 от АПК –
/л. 117-120/.
Оспорването е
направено чрез Протест на Окръжна прокуратура, съобразно правомощията визирани
в чл. 16, ал. 1, т. 1, във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК и в защита на
обществения интерес, поради което Протестът се явява подаден от надлежна страна
и в съответния законов срок.
Съгласно чл. 7, ал. 1
от Правила за обслужване на потребителите в Регионална библиотека „Гео Милев” -
Регистрираните потребители запащат такса –
административна услуга – издаване на карта за ползване на Библиотеката,
определена със Заповед на Директора и получават читателска карта.
Съгласно чл. 53 от ЗОБ
- Обществените библиотеки създават оптимални условия за предоставяне на
библиотечни услуги на хора с увреждания, учащи се и социално слаби граждани
съгласно правила, приети от обществената библиотека.
Съгласно чл. 28, ал. 1
и ал. 4 от ЗОБ - Регионалната библиотека се ръководи и представлява от
директор, назначен от кмета на общината, на чиято територия е седалището, въз
основа на конкурс съгласно Кодекса на труда. При осъществяването на дейността
си директорът се подпомага от дирекционен съвет и обществен съвет.
Съгласно чл. 50, ал. 1
и ал. 2 от ЗОБ - Обществените библиотеки предоставят основни и специализирани
библиотечни услуги. Редът за предоставянето на библиотечните услуги по ал. 1 се
определя с правилника за дейността на съответната библиотека.
Съгласно чл. 51, ал. 1
от ЗОБ - Основни библиотечни услуги са:
1. ползването на библиотечните колекции в
библиотеката и извън нея;
2. предоставянето на вербална библиографска
и фактографска информация;
3. достъп до собствени традиционни и електронни
бази данни и интернет достъп за образователни, социални и научни цели.
Съгласно чл. 52, ал. 2
и ал. 3 от ЗОБ - Специализираните библиотечни услуги се предоставят възмездно.
Размерът на таксите за предоставяне на специализирани библиотечни услуги по ал.
1, т. 1 - 5 се определя с тарифа на Министерския съвет, съответно с акт на
общинския съвет, като постъпленията остават в съответната обществена
библиотека.
Настоящият състав
приема, че с текста на разпоредбата, предмет на Протеста на Прокурор при ОП
Монтана, се създават задължения за потребителите на библиотечни услуги, за
чието вменяване не са делегирани правомощия със закон, в случая на Директора на
Регионалната библиотека. Обратно, законодателят изрично и императивно е
извършил цялостна нормативна уредба като е приел, че основните библиотечни
услуги се предоставят безвъзмездно. Уреждането, респ. доуреждането
на този род обществени отношения, се явява недопустимо, поради което протестираната разпоредба се явява в противоречие с норма
на нормативен акт от по-висока степен, а това я прави незаконосъобразна,
включително нищожна.
Формулирането на
таксата за регистрация издаване на читателска карта като административна услуга,
не променя вътрешното естество и съдържание на исканата такса. Безусловно
законодателят е предвидил безвъзмездно ползване на основните библиотечни услуги
и заплащане единствено само на специализираните такива. С оглед на това
обвързването на читателите със задължение да разполагат с читателска карта и в
тази врьзка да заплатят нейното издаване, се явява средство
за заобикаляне на законовите норми, тъй като изискването за притежаване на
такава се отнася и за ползването на услугите, които са безплатни. Това
означава, че достъпът на всяко едно лице, желаещо да ползва основни библиотечни
услуги, следва да бъде свободен, неограничаван и безусловен. Как това ще бъде
осигурено от представляващите Регионалните библиотеки е въпрос на вътрешна
организация. В тази връзка без правно значение е обстоятелството дали размерът
на таксата е пренебрежимо нисък.
С оглед
на гореизложеното, подаденият
протест се явява основателен и следва да бъде уважен изцяло. Оспорените
текстове се явяват незаконосъобразни, поради противоречие с нормативен акт от
по-висока степен - отменително основание по смисъла
на чл. 146, т. 4, във връзка с чл. 196 от АПК.
При
този изход на спора и при своевременно направено искане на Прокурор Александрова, на ОП Монтана следва
да бъдат присъдени направените в производството разноски, а именно 30.00 лева
за публикуване на оспорването в ДВ, които да се платят от бюджета на Регионална
Библиотека „Гео Милев“, гр. Монтана, съгласно разпоредбата на чл. 60 от ЗОБ.
Водим от гореизложеното и на основание чл.
193, ал. 1, във връзка с чл. 146, т. 4 от АПК
съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по Протест на Окръжна прокуратура Монтана,
депозиран чрез Прокурор Галя
Александрова против чл. 7, ал. 1, изречение първо от Правила за обслужване на
потребителите в Регионална библиотека „Гео Милев”.
ОСЪЖДА Регионална Библиотека „Гео
Милев“, гр. Монтана ДА ЗАПЛАТИ на Окръжна Прокуратура Монтана 30 лева разноски
в производството, представляващи такса за
публикуване на оспорването в ДВ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез АдмС - Монтана пред ВАС-София в 14-дневен срок от
уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати
препис от същото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: