Решение по дело №378/2017 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 октомври 2017 г. (в сила от 2 ноември 2018 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20177140700378
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 септември 2017 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №437

 

гр. Монтана, 13 октомври 2017 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 4 октомври 2017 г. в състав:

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря: Д*** Д*** , като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 378 по описа за 2017 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на 145 и сл. от АПК и чл. 35 от ЗОбС. 

Образувано е по жалба на И.Т.П. *** против Заповед № РД-15-425/29.08.2016 г. на Кмета на Община Берковица, с която е прекратена процедурата за провеждане на търг с явно наддаване за продажба на имот-частна общинска собственост.

В жалбата се твърди, че заповедта е необоснована, немотивирана и незаконосъобразна и се иска същата да бъде отменена. В съдебно заседание процесуалният представител на оспорващия, адв. Х*** , поддържа жалбата и твърди недопустимост на действията на общинската администрация, както и непредставяне на доказателства, оборващи съображенията изложени в жалбата. Моли присъждането на разноски.

Ответната страна, Кмета на Община Берковица, не взема становище по жалбата. 

Заинтересованата по делото страна, М.Б., оспорва жалбата. Излага съображения, че не е искала прекратяване на търга, а единствено временно отменяне, докато в кадастъра се отстрани допуснатата грешка при отразяване предназначението на двете сгради. Същите са записани като магазин, а в действителност само едната сграда е магазин, а другата е стопанска постройка. Моли да й бъде дадена възможност да приключи процедурата пред кадастъра.

Доказателствата са писмени.

 

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

 

            С молба вх. № УОСГ-94-00-3971 от 19.05.2017 г. М.Д.Б. *** да закупи ПИ 07510.301.444 по КККР на с. Б*** , общ. Берковица, в който имот е собственик на две законно пострени сгради. Към молбата е приложен Нотариален акт № 1/2017 г. и удостоверение за търпимост на строежи, а именно сграда с идентификатор 07510.301.444.1 и сграда с идентификатор  07510.301.444.2, находящи се в същия ПИ.

С решение № 911, взето по протокол № 49/28.07.2017 г. на Общински съвет гр. Берковица, на основание чл. 20, ал. 2 и ал. 1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество /НРПУРОИ/ е приета изготвена пазарна цена на ПИ 07510.301.444 по КККР на с. Б*** , общ. Берковица и е дадено съгласие за неговата продажба чрез провеждане на публичен търг с явно наддаване. Със същото Решение е възложено на Кмета на община Берковица да организира провеждането на търга и сключи договор за продажба.

Със Заповед № РД-15-418/21.08.2017 г. на Зам Кмет на Община Берковица е открита процедура за провеждане на търг с явно наддаване за продажби на шест броя имоти-частна общинска собственост, последните изрично описани в цитираната заповед, включително и за ПИ с идентификатор 07510.301.444 по КККР на с. Б*** , общ. Берковица. В заповедта е обявена началната тръжна цена. Записано е, че предмет на търга не са построените в него сгради, а именно: с идентификатор 07510.301.444.1 и 07510.301.444.2, които са собственост на трето лице, съгласно Нотариален акт № 1/2017 г. Търгът е насрочен за 30.08.2017 г. от 11.30 ч. в стаята на съветника в Общинска администрация – Берковица със задължителното присъствие на кандидатите или упълномощени от тях лица.

С оспорената Заповед № РД-15-425/29.08.2016 г. на Кмета на Община Берковица е прекратена процедурата за провеждане на търг с явно наддаване за продажба на имот-частна общинска собственост, а именно: ПИ с идентификатор 07510.301.444 по КККР на с. Б*** , общ. Берковица. Със същата заповед е разпоредено на участниците, а именно И.Т.П. – оспорващ по делото и М.Д.Б. – заинтересована страна по делото, и внесли депозит за участие, да се възстановят внесените суми срещу представени документи – фактура и квитанция в оригинал. Заповедта е получена на 30.08.2017 г.

С молба вх. № УОСГ-94-00-4174 от 29.08.2017 г. на Кмета на Община Берковица, заинтересованата страна М.Б. е поискала отмяна на насрочения търг за продажба на ПИ 07510.301.444 по КККР на с. Б*** , тъй като в същия имат има построени сгради, нейна собственост, които са предмет на търга, както и че при нанасянето им в СГКК е допусната грешка при тяхното нанасяне. Към молбата е приложена документация с геодезическо заснемане на сградите.

Съгласно Акт № 1085 от 09.03.2016 г. за частна общинска собственост, вписан в Службата по вписванията на 11.03.2016 г., поземлен имот с идентификатор 07510.301.444 с площ от 301 кв.м., е собственост на Община Берковица, област Монтана.

По делото са приложени фактура и квитанция за закупуване от оспорващия на документи за продажбата на ПИ и заплатен депозит за участие в търг, скици от СГКК Монтана с данни за собствеността на поземления имот, предмет на търга и построените в него сгради. 

                                   

            При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

 

            Жалбата е подадена от заинтересована страна в законоустановения срок, поради което същата е допустима и следва да бъде разгледана по същество. Следва да се има предвид, че възраженията, касаещи непосочване в оспорената заповед на срокът за нейното обжалване е въпрос по допустимостта, а не и по законосъобразността на оспорения акт.

 

Предмет на настоящото производство е акт на Кмета на Община Берковица за прекратяване на насрочена процедура по провеждане на търг с явно наддаване за продажба на поземлен имот – частна общинска собственост с идентификатор 07510.301.444 по кадастралната карта на с. Б*** .

Съгласно чл. 8, ал. 1 и 2 от ЗОбС - Придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет. Редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и на специалните закони в тази област, освен когато е приложим Законът за публично-частното партньорство.

Съгласно чл. 35, ал. 1 и ал. 6 от ЗОбС продажба на имоти и вещи - частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, въз основа на резултатите от който, съответно - на решението на общинския съвет, кметът на общината издава заповед и сключва договор.

Съгласно чл. 20, ал. 1 и ал. 2 от НРПУРОИ - Продажба на недвижими имоти - частна общинска собственост, се извършва по пазарни цени, определени от лицензиран оценител и след решение на общинския съвет чрез провеждане на търг или конкурс по реда на глава седма и осма. След приключване на  тръжната или конкурсната процедура, въз основа на резултатите Кметът на Общината издава заповед и сключва договор за продажба.

В глава седма „Провеждане на публични търгове за отдаване под наем и разпореждане с общинско имущество“ - чл. 45 - чл. 58  на НРПУРОИ, са определени условията и редът за провеждане на публичните търгове при условията на продажба на недвижиими имоти, представляващи частна собственост на Община Берковица.

В случая насроченият търг за продажба на ПИ 07510.301.444 по кадастралната карта на гр. Б*** е прекратен един ден преди датата, на която е следвало да бъде проведен, с мотиви, че предмет на търга не са построените в него сгради, тъй като същите са собственост на трето лице, съгласно Нотариален акт, както и поради допусната грешка в СГКК – Монтана за този поземлен имот, поради неговото непълно и неправилно нанасяне на съществуващите в имота сгради, собственост на трето лице. Разпоредено е и възстановяване на участниците на сумите за закупуване на тръжна документация и внесени депозити.  

Обстоятелствата описани в акта за прекратяване на търга, както и в молбата на заинтересованата страна не отговарят на установените по делото факти.

От заповедта, с която е насрочена процедурата за провеждане на търг с явно наддаване за продажба на поземлен имот с кратък номер 444, изрично и недвусмислено е записано, че построените в този имот сгради, за които има издаден Нотариален акт, приложен по делото, не са предмета на търга, а от там не са и предмет на продажба. Видно и от взетото Решение на Общински съвет Берковица, с което е дадено  съгласие  за провеждане на публичен търг за цитирания поземлен имот, единствено последният е бил предмет на оценка и приемане на същата от този орган.  

От друга страна твърдението, че има допусната грешка в СГКК Монтана, по отношение нанасянето на имотите, също от доказателствата по делото, това обстоятелство не се установява. Грешката, която е допусната, касае отразяване предназначението на сградите, не и в тяхното отразяване като местонахождение, разположение, квадратура, координати. Освен това, допускането на каквато и да е грешка в кадастралната карта при отразяване на сгради, които не са предмет на публичния търг, макар и същите да се намират в поземления имот, предмет на продажба, не е основание процедурата по провеждане на търга да бъде прекратена.

Наредбата предвижда ред и правила, които намират съответно приложение само при възникване на относимите за това обстоятелства. В тази връзка актът на Общински съвет Берковица не предвижда основание за прекратяване на открита процедура по провеждане на насрочен търг за продажба на имот частна общинска собственост, преди денят на неговото провеждане, още повече и при наличие на кандидати, закупили тръжна документация.

Предвидените в този подзаконов нормативен акт възможности за отлагане, респ. насрочване и провеждане на нов търг се осъществява единствено и при наличие на съответните основания за това, каквито в случая нито се сочат, нито се установяват от съда. 

Подзаконовият нормативен акт предвижда, че при наличие на кандидати или участници, както в случая същите са назовани от административния орган, дори и само на един такъв – единствената правна възможност е откриване и провеждане на търга. Доколко условията по неговото провеждане, с оглед броя на кандидатите, са различни, то това обстоятелство не се отразява върху основното изискване търгът да бъде открит и проведен, каквото в случая въобще не е направено, а прекратяването му се явява в нарушение на установения правен ред.

            Имайки предвид действащите правни норми и доказателствата по делото, административният орган следва да продължи процедурата и проведе публичният търг за продажба на поземлен имот с идентификатор № 07510.301.444 по кадастралната карта на гр. Б*** при спазване на условията и предпоставките предвидени в закона и НРПУРОИ. 

При този изход на делото основателно се явява искането на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски, които са в размер на заплатени 10.00 лева държавна такса и 200 лв., представляващи адвокатско възнаграждение. 

С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в съответната форма, но в нарушение на материалноправните и процесуалноправни норми. 

                                                                      

Мотивиран от горното и на основание чл. 172 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразна Заповед № РД-15-425/29.08.2016 г. на Кмета на Община Берковица.

 

ОСЪЖДА Община Берковица да заплати на И.Т.П. *** сумата от 210.00 лева, представляваща разноски направени по делото.

                                                          

            Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: