Решение по дело №619/2020 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 260076
Дата: 12 ноември 2020 г. (в сила от 9 март 2021 г.)
Съдия: Георги Бойчев Христов
Дело: 20204310200619
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

                                          Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                             гр.Ловеч, 12.11.2020 год.                       

          

                                      В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

                                                                                                                                                                                                      

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, втори състав в публично заседание на осми септември две хиляди и двадесета година, в състав :

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ХРИСТОВ

 

при участието на секретаря Наташа Богданова, като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 619 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното :

 

            Производство по реда чл.59 и сл. от ЗАНН.

С електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство – серия К, № 2611735 на ОД на МВР Ловеч е наложено на К.Л.В. ***, административно наказание на основание чл.182, ал.2, т.3, във връзка с чл.189, ал.4 от ЗДвП – глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Недоволна от електронния фиш останала жалбоподателката В., която чрез процесуалния си представител адвокат Г.М. от САК го е обжалвала. Моли електронния фиш да бъде отменен изцяло, като незаконосъобразно издаден. Изтъква, че използваното техническо средство не отговаря на изискванията на чл.745 и сл. от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол, като са изложени доводи в какво точно се изразяват несъответствията. Счита също така и че техническото средство, с което е била измерена скоростта не е преминало съответната годишна последваща техническа и в тази връзка оспорва годността на системата. На следващо място са развити доводи относно правилността и точността на отчетените данни от техническото средство, като развива тезата, че системата е била позиционирана неправилно и ъгълът, под който съответното МПС пресича радарния лъч не позволява правилното и точно регистриране на скоростта, с която се движи.

По-нататък в жалбата се възразява относно липсата на протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, както и за липсата на снимка на разположението на уреда, съгласно чл.10, ал.3 от Наредбата.

Подробно са изложени доводи и съображения касаещи липсата на задължителни реквизити в обжалвания ЕФ. Като такива сочи обстоятелството, че не е посочен собственика, на когото е регистрирано превозното средство и твърди, че жалбоподателката В. никога не е била собственик на посоченото във фиша МПС. Счита това обстоятелство за задължителен реквизит на ЕФ, който в случая липсва. Изложени са доводи и че във фиша липсва словесно описание на извършеното нарушение, като не става ясно дали скоростта в пътния участък е била ограничена със съответния пътен знак, дали е извършено в населено място, на скоростен път или на магистрала.

С жалбата е наведена и претенция за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебното заседание, редовно призована, жалбоподателката не се явява. Не се явява и процесуалният ѝ представител адвокат Г.М.. Последният е представил писмено становище, в което поддържа жалбата и пледира за отмяна на обжалвания ЕФ, като незаконосъобразно издаден. Поддържа и претенцията за присъждане на направените по делото разноски. Доразвива изтъкнатите с жалбата доводи, като в допълнение оспорва годността на представения по делото протокол за премината техническа проверка на техническото средство и счита, че същият не удостоверява обстоятелството за преминат редовен годишен технически преглед. Сочи също така и че представеното по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване не доказва, че действително е било одобрено. Изтъква, че с това удостоверение се доказва само одобряването на определен тип средства за измерване, но не и на конкретно използваното в настоящия случай, а в частност и че няма доказателства, че камерата на техническото средство е преминала редовен годишен технически преглед. Изтъква също така, че във връзка с установяване на посоченото във фиша нарушение не е бил съставен протокол по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, а в представения по делото такъв, клип № 1509 не фигурира. Счита това за самостоятелно основание за отмяна на издадения ЕФ.

Въззиваемата страна, редовно призовани, не изпращат представител и не изразяват становище по делото. 

От събраните по делото писмени и веществени доказателства, както и от изложеното в жалбата и в съдебно заседание, съдът прие за установена следната фактическа обстановка :

Службите за контрол на пътното движение при ОД на МВР Ловеч разполагали с мобилна система за видеоконтрол и регистрация на пътни нарушения тип TFR1M, № 608. Системата можела да работи както в установен в покой, така и от движещ се полицейски автомобил и когато засичала превишена скорост на участник в пътното движение, тя го заснемала и на видеоклип. Системата засичала движещи се и в двете посоки автомобили, както тези които настигали полицейския автомобил, така и тези, които идвали срещу него. След това, в полицейското управление се преглеждали видеозаписите и се установявали марките на автомобилите и техните регистрационни номера, след което се правела и справка за собствениците им с оглед установяване и налагане на санкции на нарушителите.

На 21.09.2018 г. в 15:12:47 часа, на ПП І-4, км.27+700, системата за контрол на скоростта засякла и заснела движещ се със скорост от 119 км/ч лек автомобил.

По-късно записите от системата за контрол на скоростта били прегледани от служители на сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР Ловеч, които от видеоклип № 1509 /л.20/ установили, че засечената в 15:12:47 часа на 21.09.2018 г. скорост от 119 км/час (след приспаднатия толеранс от 3 % в полза на водача скоростта била изчислена на 115 км/ч) била от лек автомобил „********” с рег.№ **********След справка в централната база данни на КАТ /л.25/ било установено, че собственик на автомобила е Г.Д.М. от гр.С..

Въз основа на така установеното, срещу Г.Д.М. бил издаден електронен фиш серия К № 2444142 /л.15/, който му бил връчен на 07.03.2019 г. – разписка на л.18 от делото. На основание чл.189, ал.5 от ЗДвП М. подал декларация /л.16/, в която посочил, че на въпросната дата и час автомобилът е бил управляван от К.Л.В., на която го предоставил за ползване същия ден. Представил и копие от свидетелството за управление на МПС на К.В. – л.17.  

С оглед декларираното от Г.М., на 19.03.2019 г. /справка л.22/ срещу К.Л.В. *** бил издаден електронен фиш серия К, № 2611735 /л.19/. В него наказващият орган приел, че е нарушена разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП и за което наложил на К.В., в качеството ѝ на ползвател на автомобила предвидената в чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП санкция глоба в размер на 100 лева.

Видно от приложената по делото разписка /л.21/, електронният фиш е бил връчен на жалбоподателката на 30.06.2020 г., чрез адвокат Г.М.. Липсват данни в срока по чл.189, ал.6 от ЗДвП К.В. да е представила пред директора на ОД на МВР Ловеч писмено възражение.   

От тази фактическа обстановка и разглеждайки жалбата от правна страна съдът прие следното :

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от надлежна страна, поради което е допустима за разглеждане.

Атакуваният електронен фиш за налагане на глоба е издаден от компетентен орган и съдържа всички предвидени в чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на формално основание. В обжалвания електронен фиш изчерпателно и точно са описани нарушението, датата и мястото му на извършване, обстоятелствата, при които е извършено, както и законовата разпоредба, която е била нарушена. Посочени са ЕГН и адрес на жалбоподателя. Изчерпателно е индивидуализиран и автомобила, който е бил заснет от техническото средство. Повече от това няма какво да се добави, като се има предвид и че процедурата по чл.189, ал.4-11 от ЗДвП е облекчена за санкционирането на този вид нарушения, в сравнение с тази по ЗАНН. В този смисъл, не могат да бъдат споделени възраженията, че обжалваният ЕФ не съдържа словесно описание на нарушението. Ясно е посочено във фиша, че вмененото нарушение се изразява в управление на лекия автомобил извън населено място със скорост над максимално разрешената от 90 км/час. Същата е законово регламентирана в посочената като нарушена разпоредба на чл.21, ал.1 от ЗДвП и не е необходимо специално да бъде указвана със съответния пътен знак за всеки участък от пътя. След като участъка е в извън населено място и като не е изрично ограничена скоростта, то ясно е, че максимално разрешената скорост на движение ще е законово регламентираната от 90 км/час. По никакъв начин не може да се приеме, че е нарушено правото на защита на жалбоподателката, в частност да е узнае в извършването на какво нарушение я обвиняват, тъй като тя е правоспособен водач на МПС и като такъв следва добре да познава правилата за движение по пътищата. Ясно е индивидуализиран и пътя на който е било заснето нарушението – първокласен път I-4, т.е. не може да има съмнения, че това може да е „евентуално“ магистрала, в какъвто смисъл са наведени доводи в жалбата.

Не е нарушение на процедурата по издаване на ЕФ, още по-малко пък съществено такова обстоятелството, че не е ясно конкретизирано дали жалбоподателката В. е собственик или ползвател на лекия автомобил. В стандартната форма, в която е издаден фиша, името на жалбоподателката е изписано срещу графата „Собственик, на когото е регистрирано МПС, ползвател“. Няма как на В. да не е ѝ ясно и да не знае, че не е собственик на лек автомобил марка „********“ с рег.№ ********* и че в този случай е привлечена към административнонаказателна отговорност в качеството ѝ на ползвател на автомобила. Несериозно е да се твърди, че възрастен, зрял човек няма да е наясно каква собственост притежава, особено когато се отнася до движими вещи на значителна стойност и подлежащи на регистрационен режим. Ето защо, подобно твърдение е крайно несъстоятелно и категорично не може да бъде споделено, още по-малко пък да се приеме, че е процесуално нарушение довело до нарушаване правото на защита на наказаното лице.

Съдът не споделя като основателни и наведените възражения за това, че технически използваното АТС не отговаря на изискванията на Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол и че не е преминала съответната годишна последваща техническа проверка. Ясно в обжалвания ЕФ е отразено, че АТС, с което е бил заснет автомобила и измерена скоростта, с която се е движел в конкретния пътен участък е мобилно, като е посочен и модела и серийния номер на системата - TFR1M, № 608. Представени са и изискуемите съгласно нормата на чл.189, ал.8, изр.3-то от ЗДвП доказателства, че автоматизираното техническо средство, с което е била засечена скоростта на автомобила е било сертифицирано. Видно от удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 от 24.02.2010 г. на Български институт по метрология /л.14/ и от протокол от проверка № 3-23-18 от 14.08.2018 г. /л.13/, системата за контрол на скоростта е имала валидно издадено удостоверение за одобрен тип средство за измерване, а също и била преминала първоначална и последваща проверка на годността, като е отговаряла на съответните технически изисквания. Фактът, че Българският институт по метрология е одобрил техническото средство и е издал за модела удостоверение за одобрен тип означава, че АТСС, модел TFR1-M отговаря на изискванията заложени в Наредбата. Български институт по метрология е институцията оторизирана по закон да одобрява технически средства от подобен тип и да се твърди и оспорва, че използваното в случая АТС не притежава определени параметри и функции е въпрос ирелевантен за настоящия казус. Единствено релевантно и с доказателствена стойност за обсъждания случай е удостоверението за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 от 24.02.2010 г. /л.14/. Същото е официален свидетелстващ документ и неговата доказателствена стойност по никакъв начин не е разколебана в настоящето производство, нито пък са налице съмнения относно информацията, която предоставя.

От събрания по делото доказателствен материал, в частност от вещественото доказателство, представляващо снимка от видеоклип № 1509 /л.20/, заснет на 21.09.2018 г., в 15:12:47 часа, действително се установява превишаване на определената в разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП стойност за скорост в извън населено място, извършено от жалбоподателката с посоченото в електронния фиш моторно превозно средство, представляващо административно нарушение на горепосочената норма от ЗДвП.

Въпреки това съдът намира, че в разглеждания случай са налице основания за отмяна на атакувания ЕФ като незаконосъобразен, поради допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени нарушения на процесуалните правила. Такова основание е установеното от съда неизпълнение на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно чл.10, ал.1 от Наредбата за всяко използване на мобилно АТСС се попълва протокол, съгласно приложението на Наредбата, като в ал.3 на чл.10 е установено задължение за попълване на протокол за всяко място за контрол, съпроводено със снимка на разположението на уреда, при работа с временно разположени на участък от пътя АТСС. Нарушението в обсъждания казус е установено с АТСС тип TFR1M, което предвид дадената легална дефиниция за АТСС и техните видове, посочена в нормата на § 6, т.65 от ДР на ЗДвП, се явява „мобилно“ по своя характер, прикрепено към превозно средство – б.„б“, предл.1-во на § 6, т.65. Посоченото изключва същото да е „прикрепено“ към земята, каквито са стационарните АТСС, поради което е безспорно, че има характер на временно разположено на участък от пътя, т.е. „мобилно“ АТСС. В този смисъл съставянето на протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата е задължително. С административнонаказателната преписка по делото е представено заверено копие от такъв протокол с рег.№ 906р-7816/21.09.2018 г. /л.23/. Същият съдържа всички изискуеми реквизити съгласно приложението към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., но касае използването на мобилното АТС  тип TFR1M, с № 608 на датата 20.09.2018 г., т.е. деня преди да бъде заснето нарушението санкционирано с електронния фиш предмет на настоящето производство. Тогава с него са били установени три броя нарушения и свалени съответно три броя видеозаписи (клипове) с номера от 1495 до 1497 включително. Протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата, от който да става ясно кога и къде мобилното АТС TFR1M с № 608 е било използвано на датата 21.09.2018 г., когато е заснет клип № 1509 /л.20/ обаче липсва. Представена е единствено снимка по чл.10, ал.3 от Наредбата /л.24/, която е с датата 21.09.2018 г. и на която е заснет полицейски автомобил с рег.№************. Същата обаче не е достатъчна да удостовери и гарантира законосъобразността и прозрачността на процедурата по измерване на скоростта на предвижване на водачите на МПС, в частност и от автомобила на жалбоподателката В.. Предназначението на снимката по чл.10, ал.3 от Наредбата е да даде визуална представа къде и как е било разположено мобилното АТСС, за да се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола, а също и дали кореспондира със снимковия материал от заснетото нарушение. Липсата на протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата не позволява да бъде направена такава конкретна и категорична преценка. Следва да се има предвид и че е предвидено протокола по чл.10 ал.1 да се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол - чл.10, ал.2 от Наредбата. Изискването за съставяне на протокол по чл.10 от Наредбата не е самоцелно, тъй като протокола удостоверява, че на посочената в ЕФ дата и час е било използвано мобилно АТСС, което е било разположено на конкретен участък от път отворен за обществено ползване и са били проверявани МПС движещи се в конкретна посока. Протоколът съдържа характеристиките на официален свидетелстващ документ и е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограничението на скоростта (ако такова е въведено със съответния пътен знак за контролирания участък), автомобилът на който е поставено мобилното АТСС и други изисквания по наредбата.

С оглед на тези съображения и при констатираната липса на съставен протокол по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. съдът намира, че въпреки, че съставеният електронен фиш формално съдържа визираните в чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити, не са изпълнени изискванията на приложимата наредба, която съдържа правила, гарантиращи законосъобразното протичане на производството по установяване и заснемане на нарушението, поради което незаконосъобразни се явяват и последващите действия на контролните органи. Същите са били предприети при съществено нарушение на разпоредбите, регламентиращи реда и начина за използването на АТСС за контрол на правилата за движение  по пътищата.

По изложените съображения и предвид допуснатите съществени нарушения на процесуалните правила и липсата на доказателства за спазване на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. на МВР, обжалваният електронен фиш серия К № 2611735 следва да бъде отменен.

При този изход на делото и с оглед направеното от жалбоподателката В. искане, то на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН следва да бъде осъдена ОД на МВР Ловеч, представлявана от директора, да ѝ заплати направените по делото разноски, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение. Същото е в размер от 500 лева, съгласно представения договор за правна защита и съдействие № 831352 от 09.07.2020 г. /л.41/ и следва да бъде присъдено в пълния му размер, тъй като въззиваемата страна не е направила възражение за прекомерност по реда на чл.63, ал.4 от ЗАНН.   

            Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН съдът

 

         Р   Е   Ш   И   :

    

ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 2611735 на ОД на МВР Ловеч, с който на К.Л.В. ***, ЕГН : **********, ѝ е наложено административно наказание - глоба в размер на 100 лева на основание чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

 

ОСЪЖДА ОД на МВР Ловеч, представлявана от директора, да заплати на К.Л.В. ***, с горните данни, сумата 500 /петстотин/ лева, представляваща направени по делото разноски.

           

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Ловеч в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

                

                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ :