Решение по дело №901/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 юли 2020 г. (в сила от 29 юли 2020 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20197240700901
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

239                                  02.07.2020 год.                     гр. Стара Загора

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

         Старозагорският административен съд, VІ състав, в публично съдебно заседание на шестнадесети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

                                           

             СЪДИЯ: МИХАИЛ РУСЕВ

       

при секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдия М. Русев адм. дело №901 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от „Йоги 5“ЕООД, представлявано от управителя П.Й.Й.чрез пълномощника адвокат М.Т. против Заповед №1815/25.11.2019 год. на Кмета на Община Казанлък за обявяване на спечелилия в проведен публично обявен конкурс за отдаване под наем на общински обект „Стол за хранене в СУ “Екзарх Антим I“ гр. Казанлък“. В жалбата се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед като постановена в нарушение на приложимия  материален закон. Твърди, че дружеството-жалбоподател без мотиви не е допуснато до участие в търга поради констатирани непълноти в документите. В представена писмена защита се навеждат доводи, че комисията за провеждане на търга неправилно е счела изявлението му „веднага след подписване на договор“ относно срока за изпълнение на предварително заложени инвестиции като непълнота на конкурсната му документация. Счита, че дори това изявление да не ес приеме за срок, е следвало да получи нулева процентна оценка по заложения критерий, а не да бъде отстраняван. На следващо място изтъква допуснати нарушения на процесуалните правила по Наредба № 15 за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет-Казанлък.  В представена писмена защита релевира довод за нарушаване принципа на безпристрастност поради участие в комисията по провеждане на конкурса на заинтересованото лице И.Г., който е син на Г.И.Г. - представител на дружеството – жалбоподател. По тези съображения е направено  искане за отмяна на заповедта, връщане на преписката за продължаване на процедурата от последното законосъобразно действие с даване на задължителни указания за съобразяване от помощния орган /комисията/ и присъждане на разноските по делото.

 

Ответникът – Кмет на Община Казанлък, не изразява становище относно жалбата.

Заинтересованата страна ЕТ„Я.М.“ със седалище и адрес на управление гр. ***, редовнo призован, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

От събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:

С Решение №1159 от заседание на Общински съвет Казанлък, проведено на 26.09.2019 год, на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.14, ал.2 от ЗОбС, чл.18, ал.1, т.1, чл.20, ал.1, чл.80, т.1 и чл.96 от Наредба №15 за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет-Казанлък /Наредба № 15 на ОбС - Казанлък/, е открита процедура за провеждане на публично оповестени конкурси за отдаване под наем по реда на Глава VI Наредба № 15 на ОбС - Казанлък на общински обекти, след които е посочен „Стол за хранене в СУ“Екзарх Антим I“ гр. Казанлък, ул.“Климент“№2 с обща площ 251.40 кв.м. с начален месечен наем в размер на 274.00лв без ДДС /лист 18-25/. Определени са критерии за оценка на предложенията и съпътстващите им тежести:

1.      Месечен наем, не по-малко от началния месечен наем – 30 %

2.      Стойност на един купон, която не може да надвишава 3.00лв с ДДС – 50 %

3.   Инвестиции за оборудване на помещенията, в т.ч. маси и столове за хранене, посуда и други – 10 %

4.      Срок на изпълнение по т.3 – 10 %.

    Начинът на оценка на кандидатите е прието да бъде по десетобалната система за всеки един от критериите чрез съпоставяне на предложенията и съобразно посочените тежести. Определено е конкурсът да се проведе на 22.10.2019 год. от 10.00 ч. в сградата на Община Казанлък. Утвърдено е съдържание на конкурсната документация като в т.6 фигурира „Предложение на кандидата за инвестициите, свързани с оборудване на помещенията, в т.ч. маси и столове за хранене, посуда и др., изброени по вид, количество и стойности срок за тяхното изпълнение.  Определена е комисия за провеждане на конкурсите в основен състав и при заместване:

Председател Т.С.- началник отдел ИУС

Членове 1. З.Б. – началник отдел ПНОР и ОП

              2.  М.К.- началник отдел „Хуманитарни политики“

              3.  Р.Д.- главен експерт ИУС

              4. С.С.- старши експерт ИУС

                            5.  за всяка позиция поотделно – съответно директорът на учебното заведение

               6. Р.С.- общински съветник

Прието е също така, при отсъствие на председателя на комисията или член на комисията, кой от кого ще бъде заместван, като при отсъствие на Р.С.да се замества от И.Г. – общински съветник.

С решението е възложено също така на кмета на общината  да извърши всички необходими действия по организацията и провеждането на конкурса при спазване изискванията на Глава VI от Наредба № 15 на ОбС - Казанлък.

Жалбоподателят „Йоги 5”ЕООД гр. Казанлък подава оферта за участие в конкурса за обект „Стол за хранене в СУ “Екзарх Антим “ гр. Казанлък с вх.№ 68-435-7/21.10.2019 год. – 16:00ч /лист 79 - 110/. В предложение за инвестиции, свързани с оборудване на помещенията в обект ОУ“Екзарх Антим “ е посочен срок на изпълнение „веднага след подписване на договор“ /лист 87/.

Заинтересованата страна ЕТ „Я.М.“ гр. Казанлък подава документи за участие в конкурса за същия обект с вх.№ 68-1142-16/21.10.2019 год. – 16:08 ч /лист 53 - 78/. В офертата за размера на инвестициите е посочен срок за изпълнение „1 /една/ минута“ /лист 62/.

Конкурсът за процесния обект е проведен на определената за това дата – 22.10.2019 год. На тази дата назначената комисия в състав Т.С. - началник отдел ИУС, К.Б.– главен юрисконсулт, М.К.-началник отдел „Хуманитарни политики“, Р.Д.- главен експерт ИУС, С.С.- старши експерт ИУС, Р.С.- директор на ОУ „Екзарх Антим“ и И.Г. - общински съветник е провела заседание, на което е обявила постъпилите оферти на явилите се кандидати „Йоги 5”ЕООД гр. Казанлък и ЕТ„Я.М.“ гр. Казанлък. Видно от протокол №025 от  22.10.2019 год., двамата кандидати са представили всички изискуеми документи. Комисията е обявила, че с това е приключила публичната част от заседанието. На 29.10.2019 год. комисията, в същия състав, е продължила заседанието си и е пристъпила към разглеждането на представените от участниците оферти. Допуснат до участие е само кандидатът ЕТ „Я.М.“ гр.Казанлък, а „Йоги 5”ЕООД гр. Казанлък е отстранен от участие поради „непредложен срок на предложените инвестиции“, тъй като посоченият срок „веднага след подписване на договора“ няма измерителна стойност, не съдържа цифрово изражение. В протокола е отразен резултата от конкурса, а именно, че след извършеното класиране комисията предлага на Кмета на Община Казанлък да обяви за спечелил кандидат № 2 ЕТ „Я.М.“ гр. Казанлък с комплексна оценка 10.00 точки.

В приложените индивидуални таблици членовете на комисията са попълнили своите оценки по утвърдените с Решение №1159/26.09.2019 год. на Общински съвет - Казанлък критерии и показатели. Определена е комплексна оценка след обобщаване на резултатите в Приложение №4 /лист 37/.

Въз основа на този протокол и разпоредбите на чл.44, ал.1 от ЗМСМА и чл.107 от Наредба №15 на ОбС - Казанлък е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № 1815/ 25.11.2019г на Кмета на Община Казанлък за обявяване на ЕТ „Я.М.“ гр. Казанлък за спечелил проведения на 11.01.2017г.  публично обявен конкурс за отдаване под наем на общински обект „Стол за хранене в СУ“Екзарх Антим I“ гр. Казанлък.

Копие от заповедта е получено на 25.11.2019 год. от Г.Г. - пълномощник на жалбоподателя в проведения конкурс.

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

Жалбата на „Йоги 5“ЕООД гр. Казанлък е подадена от надлежен субект /чл. 147, ал.1 от АПК/ и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност. Заповед №1815/25.11.2019 год. на Кмета на община Казанлък, с която е обявено класирането и отстраняването на участник в публично оповестения конкурс, в който е участвал жалбоподателят, засяга правата и интересите му, доколкото с нея той е отстранен от участие и от това произтича правният му интерес да обжалва тази заповед. Актът, с който приключва конкурсната процедура, по правната си същност представлява воля на административния орган, властническо волеизявление, свързано с управление на общинско имущество, чрез което непосредствено се засягат правата и законните интереси на неговите адресати – участниците в конкурса и като такъв подлежи на оспорване по реда на АПК. Жалбата е подадена с изпращането й по пощата на 28.11.2019 год. до Административен съд Стара Загора, където е входирана на 29.11.2019 год. преди изтичане на законоустановения 14-дневен срок за оспорване. По тези съображения съдът счита, че жалбата е подадена от заинтересована страна и своевременно, предвид което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.

Съгласно чл.8 от Закона за общинската собственост придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет, като ал. 2 предвижда, че редът за извършване на съответните действия по управление или разпореждане се определя с наредба, приета от общинския съвет.

Процесната заповед е издадена от компетентен орган – Кмет на Община Казанлък, в правомощията на когото с нормата на чл.107, ал.1 от Наредба №15 на ОбС - Казанлък е предоставено да обяви спечелилия кандидат и класирането по ред на следващите участници. Спазени са изискванията за форма на оспорения административен акт, изложени са правни и фактически основания. Последните се съдържат в Протокол №025/29.10.2019 год., изрично посочен в оспорената заповед и представляващ съпътстващ издаването й документ, чиито мотиви следва да се приемат като мотиви на самата Заповед №1815/25.11.2019 год. на Кмета на Община Казанлък.

При постановяването й са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, предвидени в процедурата по чл.96 и следващите от Наредба №15 на ОбС - Казанлък. Спазването на процедурата по реализиране на конкурса, разписана в наредбата, е гаранция за законосъобразност на акта, с който се определя спечелилия кандидат, но в настоящия случай това е и актът, с който се отстранява от участие в конкурса „Йоги 5“ЕООД гр. Казанлък. Тъй като недопускането на жалбоподателя до по-нататъшно участие в конкурса и самото класиране са направени с една и съща заповед в една и съща процедура, върху нея следва да бъде извършен контрол съобразно изискванията на чл.168 от АПК на всички основания по чл.146 от АПК.

В тази връзка следва да се отбележи, че конкурсът е опорочен още с обявяването му. В чл.104, ал.2 от Наредба №15 на ОбС - Казанлък е залегнало условие да не се допускат до участие в конкурса кандидати при констатирани нарушения, липсващи документи и други. От страна на назначения помощен орган в хода на обявената конкурсна процедура е прието, че посочването на срок за инвестиции „веднага след подписване на договор“ в предложението на жалбоподателя се приравнява на непосочен срок. Този извод комисията обосновава с липса на измерителна стойност и невъзможност да го съпостави с предложението на другия кандидат, който „коректно е посочил 1 минута - срок за изпълнение“. Мотивите на помощния орган ясно показват смесването на преценката за допустимост на всеки кандидатите с оценката на предложението. Преценката за допустимост би следвало да е самостоятелна.

Отстраняването принципно трябва да се базира на условията, предварително обявени в документацията, например минимални и/или максимални допустими стойности по показателя време/срок за осъществяване на инвестиции в наетия обект, но такива в случая не са налице. Според българското законодателство сроковете се броят в дни, седмици, месеци и години – чл.72 от ЗЗД  и чл.60, ал.1 от ГПК. Отнесено към конкретния случай, изложеното означава, че когато срокът се определя от участника в конкурса, той не може да бъде относително посочен отрязък от време, а трябва да има конкретни параметри, да бъде обективен и да може да се реализира в съответствие с посочената оферта. Едва в приетите Вътрешни правила за работата на комисията при разглеждане, оценка и класиране на предложенията по критериите и показателите, съгласно Решение №1159/26.09.2019 год. на Общински съвет Казанлък за отдаване под наем за срок от 3 години на общински обект „Стол за хранене в ОУ „Екзарх Антим I“ гр. Казанлък, е заложено относно оценката по критерия „срок за изпълнение по т.2.3“ посочване „в точност до минути“ без да става категорично ясно това дали представлява подкритерий или се има друго предвид. Липсата на ясни условия за участие води до нарушаване на принципите на прозрачност и предвидимост в хода на административното производство, тъй като пречи на кандидатите да вземат решение за участие в конкурса и да подготвят документация, която да им обезпечи участието по предварително зададените правила.

 На следващо място не е спазено изискването за публикуване на  обявлението за провеждане на конкурса. В чл.98, ал.2 от Наредба №15 на ОбС - Казанлък е предвидено публикуване на обявление  - в местен вестник, когато конкурсът е за отдаване под наем, а в ал.3 е разписано задължителното съдържание на обявлението за конкурса. По делото от страна на ответника не са представени доказателства относно публикуването на такава обява. Съдът счита, че по този начин не е изпълнено императивното задължение за разгласяване на конкурса и неговите условия, с което недопустимо се стеснява кръгът на участниците.

С оглед изложеното оспореният административен акт се явява издаден при допуснати съществени процесуални нарушения. Основателно и доказано е оплакването на жалбоподателя, че в комисията по провеждане на конкурса е участвало лицето И.Г. предвид отразеното в Протокол №025/29.10.2019 год. и приложенията към него. Не е доказано обаче каквато и да е роднинска връзка между представляващия пълномощник на жалбоподателя в лицето на г-жа Г. и члена на комисията И.Г.. Доказателства в тази насока не се представиха от страна на жалбоподателят, а този довод бе наведен едва с представената писмена защита по делото. В този смисъл, съдът намира, че това твърдение на жалбоподателят не е доказано по надлежен ред в настоящето производство, респективно не следва да се обсъжда като допуснато процесуално нарушение.

За пълнота на изложението съдът намира за уместно да посочи също, че в диспозитива на заповедта е посочена датата 11.01.2017 год. за провеждане на конкурса, която не съответства на действителното фактическо положение. От преписката не е видно да е налице проведен такъв конкурс на тази дата, а такъв е проведен на 22.10.2019 год. и 29.10.2019 год.

Доколкото се констатира наличие на нарушения на административно-производствените правила от страна на административния орган в хода на конкурсната процедура, достатъчни за отмяна на оспорения акт, според съда не е необходимо да се изследват останалите предпоставки за съответствие на акта с чл. 146, ал.4 и 5 АПК - допуснати нарушения на материалния закон и съответствие с целта на закона.

По изложените съображения оспорената Заповед №1815/25.11.2019 год. на Кмета на Община Казанлък като незаконосъобразна следва да бъде отменена. На основание чл.173, ал.2 от АПК преписката следва да се върне на административния орган с указания за ново провеждане на конкурсната процедура след предприемане на действия по отстраняване на констатираните недостатъци в условията за участие и публикуването на обявление за конкурса.

При този изход на спора на оспорващия следва да се присъдят направените разноски по делото – 50.00 лв. за държавна такса и 600.00 лв. за адвокатско възнаграждение, уговорено и заплатено в брой по Договор за правна защита и съдействие от 21.01.2020 год. /лист 118/.

             Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ, чл.173, ал.2 и чл.143, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Йоги 5“ЕООД, представлявано от управителя П.Й.Й.Заповед №1815/25.11.2019 год. на Кмета на Община Казанлък, с която ЕТ „Я.М.“ гр. Казанлък е обявен за спечелил проведения на 11.01.2017 год. публично обявен конкурс за отдаване под наем на общински обект „Стол за хранене в СУ “Екзарх Антим I“ гр. Казанлък, като незаконосъобразна.

 

ВРЪЩА преписката на административния орган за провеждане на нова конкурсна процедура за отдаване под наем на обект „Стол за хранене в СУ “Екзарх Антим I“ гр. Казанлък, ул.“Климент“№2 с обща площ 251.40 кв. м., при спазване на дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община Казанлък, представлявана от Кмета Г.С.да заплати на „Йоги 5“ ЕООД, представлявано от управителя П.Й.Й.и със седалище и адрес на управление гр. Казанлък, ***сумата 650.00 лв. /шестстотин и петдесет лева/, представляваща направени разноски по делото.

Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.    

                                                                                                                                        

 

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: