Решение по дело №171/2022 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 277
Дата: 13 април 2022 г. (в сила от 3 юни 2022 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20221720200171
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 277
гр. Перник, 13.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на петнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Биляна П. Миткова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20221720200171 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
В законоустановения срок е постъпила Жалба от “Топлофикация-
Перник”АД-ЕИК *** /седалище:гр.Перник кв.”Мошино”-ТЕЦ “Република”
представлявано от инж.Я.П.К./, срещу Наказателно постановление №
297/21.ХІІ.2021год. на И.М.П. на длъжност Директор на Регионална
Инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/-София, която въз основа на:
Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ №
155/12.08.2021год. съставен от СВ. Т. Г. на длъжност-Главен експерт в
“ККФОС” при РИОСВ-София с което на жалбоподателя “Топлофикация-
Перник”АД-ЕИК *** на основание чл.35 ал.1 от „ЗАКОН за чистотата на
атмосферния въздух” за извършено нарушение на чл.35 ал.1 от „ЗАКОН за
чистотата на атмосферния въздух”, му е наложил наказание “Имуществена
санкция” в размер на 5 000/пет хиляди/лева затова, че на 24.07.2021г. в
гр.Перник/на площадката кв.„Мошино“ на ТЕЦ Република-„Топлофикация
Перник“АД в качеството си на ОПЕРАТОР на горивна инсталация за
производство на топлинна и електрическа енергия, НЕорганизирано е
изпуснал емисии в атмосферния въздух, когато е било възможно
1
ограничаването им,като при извършената на 24.07.2021г. ИЗВЪНРЕДНА
ПРОВЕРКА на площадката на централата във връзка с постъпили сигнали за
замърсяване на атмосферния въздух от дейността на централата е
установено,че в присъствието на представител на дружеството, са
констатирани; НЕорганизирани емисии-облаци с прах с кафяв цвят над
сградата в която е разположен, работещия към момента на проверката ПГ №
5, НЕорганизираните емисии се наблюдават от неуплътнени участъци от
покрива на сградата, като се редуват периоди; с голям интензитет на
изпускане на облаци прах и такива с по-малък. Вътрешно-заводските
пътища на площадката са непочистени, неоросени, сухи, с натрупана по тях
прах. Прахът се повдига вторично и се разсейва разсредоточено, вследствие
на което се образуват НЕорганизирани емисии.„Топлофикация Перник“АД е
допуснал НЕорганизирано изпускане на емисии, когато е било възможно
ограничаването им, чрез възстановяване целостта на покрива на котелен цех и
почистване на вътрешно-заводските артерии от натрупаната прах или друг
способ.
По съображения, изложени в жалбата жалбоподателят моли съда да
отмени наказателното постановление изцяло,като излага доводи за неговата
незаконосъобразност и неправилност.
Въззиваемата страна, моли наказателното постановление да бъде
потвърдено, като правилно и законосъобразно.
Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства и доводите на страните по реда на чл.14 и 18 от НПК,
намира за установено следното:
Съставен е АУАН № 155/12.08.2021год. съставен от СВ. Т. Г. на
длъжност-Главен експерт в “ККФОС” при РИОСВ-София,срещу
“Топлофикация-Перник”АД-ЕИК *** затова,че на 24.07.2021г. в гр.Перник/на
площадката кв.„Мошино“ на ТЕЦ Република-„Топлофикация Перник“АД в
качеството си на ОПЕРАТОР на горивна инсталация за производство на
топлинна и електрическа енергия, НЕорганизирано е изпуснал емисии в
атмосферния въздух, когато е било възможно ограничаването им.
„Топлофикация Перник“ АД експлоатира голяма горивна инсталация, като
употребява за гориво въглища и брикети. При изгарянето на твърдите горива
се отделят емисии, съдържащи прах, азотни оксиди, серен диоксид,
2
въглероден оксид и живак. С цел недопускане замърсяване на атмосферния
въздух, формираните при горивния процес емисии, трябва да преминат по
затворен технологичен път за последователно пречистване през
електрофилтри и сероочистваща инсталация, след което да се изпуснат в
атмосферния въздух организирано, чрез 80метров комин.
На 24.07.2021г. е осъществена ИЗВЪНРЕДНА ПРОВЕРКА на площадката
на централата във връзка с постъпили сигнали за замърсяване на
атмосферния въздух от дейността на централата. В дневника на дежурния
инженер на смяна не са установени вписани аварийни; ситуации, свързани с
горивната инсталация и прилежащите й съоръжения.При проверката в
присъствието на представител на дружеството, са констатирани;
НЕорганизирани емисии-облаци с прах с кафяв цвят над сградата в която е
разположен, работещия към момента на проверката ПГ № 5,
НЕорганизираните емисии се наблюдават от неуплътнени участъци от
покрива на сградата, като се редуват периоди; с голям интензитет на
изпускане на облаци прах и такива с по-малък. Вътрешно-заводските
пътища на площадката са непочистени, неоросени, сухи, с натрупана по тях
прах. Прахът се повдига вторично и се разсейва разсредоточено, вследствие
на което се образуват НЕорганизирани емисии.„Топлофикация Перник“АД е
допуснал НЕорганизирано изпускане на емисии, когато е било възможно
ограничаването им, чрез възстановяване целостта на покрива на котелен цех и
почистване на вътрешно-заводските артерии от натрупаната прах или друг
способ- нарушение на чл.35 ал.1 от „ЗАКОН за чистотата на атмосферния
въздух”/чл.35.(1)Неорганизираното изпускане на емисии в атмосферния въздух,когато е възможно
ограничаването му, се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 500 до 5000лв. (2) Лице,
което наруши забраната по чл.11 ал.5 се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 1000 до
5000 лв./
Датата и място на извършване на нарушението: 24.07.2021г. в кв.
„Мошино“-гр.Перник на площадката на ТЕЦ „Република“.
За установеното при проверката е съставен КОНСТАТИВЕН ПРОТОКОЛ
№ ККФОС-СГ- 43/24.072021г.
Актът е предявен за запознаване и подписване от изпълнителния
директор на дружеството-Я.П.К.. В същия ден лицето е получило и екземпляр
от АУАН.
В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН е постъпило ВЪЗРАЖЕНИЕ-л.13.
3
В последствие на 21.ХІІ.2021год ., след проверка по реда на чл.52
ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, АНО
приел, че са налице основанията по чл.53 вр. чл.83 ал.1 от ЗАНН и издал
Наказателно постановление № 297/21.ХІІ.2021год. на И.М.П. на длъжност
Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/-
София, която въз основа на: Акт за установяване на административно
нарушение /АУАН/ № 155/12.08.2021год. съставен от СВ. Т. Г. на длъжност-
Главен експерт в “ККФОС” при РИОСВ-София с което на жалбоподателя
“Топлофикация-Перник”АД-ЕИК *** на основание чл.35 ал.1 от „ЗАКОН за
чистотата на атмосферния въздух” за извършено нарушение на чл.35 ал.1 от
„ЗАКОН за чистотата на атмосферния въздух”, му е наложил наказание
“Имуществена санкция” в размер на 5 000/пет хиляди/лева
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по
несъмнен начин, като взе предвид: Жалба от “Топлофикация-Перник”АД-
ЕИК *** /седалище: гр.Перник кв.”Мошино”-ТЕЦ “Република”
представлявано от Я.П.К. /, Административно-наказателна преписка,
съдържаща: АУАН № 155/12.08.2021год. , КОНСТАТИВЕН ПРОТОКОЛ №
ККФОС-СГ- 43/24.072021г. Заповед № РД-36/07.ІІІ.2016г. Писмо от и до
“Топлофикация”-Перник АД, както и показанията на свидетелите: Л.Г. и С.Т.
Г..
Съобразно установената фактическа обстановка в НП и АУАН от
правна страна, съдът намира, че са налице съществени процесуални
нарушения, поради което процесното НП, следва да бъде отменено, предвид
следното.
Производството е от административно- наказателен характер, при
което е необходимо да се установи налице ли е деяние, което представлява
административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, същото извършено
ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежеста на доказване лежи върху административно
наказващия орган и следва да се има предвид, че съгласно чл.189 ал.2 от
ЗДвП, доказателствената сила на контатациите в акта са налице до доказване
на противното.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
4
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административнонаказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен
орган, със съответния административно наказателен спор и се иска от него да
се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице виновно
извършено административно нарушение от определен вид, който по силата
на разпоредбата на чл.189 ал.2 от ЗДвП/конкретно касаещи ЗДвП/ е с
меродавна доказателствена сила до доказване на противното.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички
обективни и субективни признаци на посочената,като нарушена норма от
съответния нормативен акт .
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като
нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е
необходимо да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде
издадено от компетентен орган.
Относно възраженията за липса на двама свидетели, съобразно
разпоредбата на чл.40 ал.1 от ЗАНН, това изискване не е императивно в
който смисъл същото не се приема.
Конкретно, относно наложената на дружеството санкция за вменено
нарушение по чл.35 ал.1 от „ЗАКОН за чистотата на атмосферния
въздух”/чл.35.(1)Неорганизираното изпускане на емисии в атмосферния въздух,когато е възможно
ограничаването му, се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 500 до 5000лв. (2) Лице,
което наруши забраната по чл.11 ал.5 се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 1000 до
5000 лв./
Въпросната разпоредба, въвежда задължение на оператора на инсталация
да не допуска неорганизираното изпускане на емисии в атмосферния
въздух, когато е възможно ограничаването му.
5
Вмененото нарушение е обосновано със фактическа обстановка/…………При
проверката в присъствието на представител на дружеството, са констатирани; НЕорганизирани емисии-
облаци с прах с кафяв цвят над сградата в която е разположен, работещия към момента на проверката ПГ №
5, НЕорганизираните емисии се наблюдават от неуплътнени участъци от покрива на сградата, като се
редуват периоди; с голям интензитет на изпускане на облаци прах и такива с по-малък. Вътрешно-заводските
пътища на площадката са непочистени, неоросени, сухи, с натрупана по тях прах. Прахът се повдига вторично
и се разсейва разсредоточено, вследствие на което се образуват НЕорганизирани емисии. „Топлофикация
Перник“АД е допуснал НЕорганизирано изпускане на емисии, когато е било възможно ограничаването им, чрез
възстановяване целостта на покрива на котелен цех и почистване на вътрешно-заводските артерии от
натрупаната прах или друг способ……………/
Съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1.По смисъла на закона: 1."Замърсяване на атмосферния
въздух" е всяко постъпване на вредни вещества (замърсители) в него. 2. "Вредно вещество (замърсител)" е всяко
вещество, въведено пряко или косвено от човека в атмосферния въздух, което е в състояние да окаже вредно
въздействие върху здравето на населението и/или околната среда….. 8. "Емисия" е изпускането на вредни
вещества (замърсители) в атмосферния въздух. Точката или повърхността, откъдето се осъществява изпускането,
се нарича източник. Емисията се определя като маса на дадено вредно вещество (замърсител) за един кубически
метър изпускан газ или като дебит на изпусканото вещество (емисионен дебит) при нормални условия…….. 9.
"Организирано изпускане" е това, при което веществата се отвеждат в атмосферния въздух чрез изпускащо
устройство комин, канал и др……..10. "Неорганизирано изпускане" е това, при което в атмосферния въздух
веществата се отделят разсредоточено от дадена площадка-товарно-разтоварни площадки, открити складове за
прахообразуващи материали,неизправна технологична апаратура и др. 11."Отлагания" са натоварванията на
вредни вещества (замърсители) от атмосферния въздух върху открита повърхност.
Видно от приложената разпоредба с която е санкциониран жалбоподателя
въпросната ЕМИСИЯ вменена като нарушение на законовите изисквания се
определя, като маса на дадено вредно вещество (замърсител) за един
кубически метър изпускан газ или като дебит на изпусканото вещество
(емисионен дебит) при нормални условия…….. т.е същата следва да бъде
анализирана и определена по предвидения от закона начин респ. посочена в
процесните актове, а не като/……прах с кафяв цвят над сградата……………/ с
неуточнен химически състав, маса, вещество /не рядко в последно време над
града се разстила „кафяв прах“-пустинен или др./.Нещо повече,необходим е
този „кафяв прах“ да е вреден т.е да оказва вредно влияние, върху
човешкото здраве, а това изисква анализиране на същия по състав.
Начина по който е посочен във процесната фактология сведен до
„кафяв прах“, НЕ е достатъчен за прилагане на процесната разпоредба, респ.
налагане на съответната санкция в който смисъл процесното НП е
необосновано и следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.
Мотивиран от изложеното и на основание осн. чл.63 ал.3 т.2 вр. ал.1
вр. чл.58д т.4 от ЗАНН счита,че така издаденото НП следва да бъде
отменено, поради по горе изтъкнатите съображения в който смисъл:
6
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 297/21.ХІІ.2021год . на И.М.П.
на длъжност Директор на Регионална Инспекция по околната среда и
водите/РИОСВ/-София с което на жалбоподателя “Топлофикация-
Перник”АД-ЕИК *** на основание чл.35 ал.1 от „ЗАКОН за чистотата на
атмосферния въздух” за извършено нарушение на чл.35 ал.1 от „ЗАКОН за
чистотата на атмосферния въздух”, му е наложил наказание “Имуществена
санкция” в размер на 5 000/пет хиляди/лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс- Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
7